ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 26 Ιούνη 2014
Σελ. /24
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Στην πεπατημένη της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής

Με το νομοθετικό οπλοστάσιο που έχει ήδη ψηφιστεί ή έχει ετοιμαστεί προς ψήφιση από την προηγούμενη ηγεσία και με πυλώνες της πολιτικής του την «αξιολόγηση» και την «επιχειρηματικότητα» προχωρά το υπουργείο Παιδείας, εντείνοντας την επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα.

Κατά τις χτεσινές «προγραμματικές» ανακοινώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για το πώς θα πορευτεί το επόμενο διάστημα και την επόμενη σχολική/ακαδημαϊκή χρονιά, παρά τις προσπάθειες να καθησυχάσει ότι όλα θα λειτουργήσουν, αυτό που ομολόγησε είναι ότι θα προχωρήσει τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις παρά τις αντιδράσεις. Ετσι, μέσα στο καλοκαίρι, πιθανά τον Αύγουστο, θα προωθηθεί προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Ειδική Αγωγή που συρρικνώνει και αποδυναμώνει περαιτέρω τις δημόσιες δομές της με σημαία την «ένταξη» των παιδιών στα γενικά σχολεία, οδηγεί στην εμπορευματοποίηση των υπηρεσιών της. Μέσα στον Ιούλη θα κατατεθεί και το νομοσχέδιο που υποτάσσει την έρευνα στην παραγωγή εμπορεύσιμων αγαθών για να κερδοσκοπούν τα μονοπώλια, την απομακρύνει κι άλλο από την ικανοποίηση των πραγματικών διευρυμένων αναγκών του λαού.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε χτες στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης, με την ηγεσία του υπουργείου να καλεί τα Ιδρύματα να φτιάξουν τμήματα για ξενόγλωσσους φοιτητές επί πληρωμή, ενισχύοντας την επιχειρηματική λειτουργία τους. Μέτρα για τις μετεγγραφές φοιτητών εξήγγειλε για μέσα στο καλοκαίρι ο Α. Λοβέρδος, κάνοντας λόγο για διεύρυνση των κριτηρίων για τις μετεγγραφές, με το εισόδημα να μην αντιμετωπίζεται φορολογικά αλλά με βάση τις ανάγκες της οικογένειας. Ωστόσο, όπως διευκρίνισε, την τελική απόφαση θα έχουν τα Ιδρύματα. Ηδη, πάντως, έχουν εκφραστεί αντιρρήσεις από πλευράς διοικήσεων των ΑΕΙ για διεύρυνση των μετεγγραφών, κάνοντας λόγο για «υπερφόρτωση» των κεντρικών ιδρυμάτων.

Την ίδια στιγμή, βέβαια, που το υπουργείο παραδέχεται μέσα από τις εξαγγελίες του για τις μετεγγραφές τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά λαϊκών οικογενειών να σπουδάσουν, εμφανίζεται αποφασισμένο να προχωρήσει από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά σε διαγραφή των φοιτητών από τα μητρώα των σχολών που έχουν ξεπεράσει τα προβλεπόμενα έτη φοίτησης. Ο Α. Λοβέρδος δήλωσε ότι γραμμή, απόφαση και λογική του υπουργείου είναι η εφαρμογή του νόμου.

Κατά των «κλειστών ιδρυμάτων» τάχθηκε ο υπουργός Παιδείας αποκόβοντας τις κινητοποιήσεις από την πολιτική που τις πυροδοτεί. Για το θέμα των διοικητικών υπαλλήλων σημείωσε ότι η διαδικασία της κινητικότητας προχωρά κανονικά, ότι οι διοικητικές ανάγκες των Πανεπιστημίων θα αξιολογηθούν και αν χρειαστεί θα υπάρξει νέα προκήρυξη θέσεων τον Αύγουστο. Στο μεταξύ χτες, η Εισαγγελέας Πλημμελειοδικών Αθηνών, με αφορμή δημοσιεύματα περί κατάληψης των κτιρίων του Ε.Μ. Πολυτεχνείου από διοικητικούς υπαλλήλους του, παρήγγειλε διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης προς διερεύνηση της βασιμότητας των καταγγελλομένων.

Εμμονή στην αξιολόγηση

Την πίστη της στην αξιολόγηση εξέφρασε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, εμφανίζοντάς την σαν απαραίτητη, έχοντας ήδη ανακοινώσει και στα συνδικαλιστικά όργανα των εκπαιδευτικών ότι δεν πρόκειται η διαδικασία να παγώσει. Και βέβαια η αξιολόγηση είναι χρήσιμη για όποιον υπηρετεί και στηρίζει αυτήν την πολιτική, καθώς αποτελεί «πολύτιμο» εργαλείο για την εφαρμογή της, εισάγει τον αυταρχικό κρατικό έλεγχο με δείκτες και κριτήρια που μετρούν κατά πόσον αυτή η πολιτική επιβάλλεται και υποτάσσουν σε αυτή σχολεία και εκπαιδευτικούς. Ετσι, από πλευράς υπουργείου Παιδείας επελέγη να γίνει αναφορά σε περιπτώσεις εκπαιδευτικών που ζητούν να αξιολογηθούν και όχι στην εκφρασμένη πολύμορφα απόρριψη της από την μεγάλη πλειοψηφία του κλάδου.

Σε ό,τι αφορά την «τράπεζα θεμάτων», το υπουργείο Παιδείας μίλησε για συνέχιση της εφαρμογής της και εμπλουτισμό της με θέματα και της Β' Λυκείου από το Σεπτέμβρη. Σε ό,τι αφορά τη φετινή εφαρμογή της στην Α' Λυκείου, το υπουργείο επιφυλάσσεται να συγκεντρώσει στοιχεία για τις επιδόσεις των μαθητών και για μια ακόμα φορά άφησε ανοιχτό το ζήτημα για παρεμβάσεις, χωρίς να ανακοινώνει κάτι συγκεκριμένο.

Κατά τη χτεσινή παρουσίαση των προτεραιοτήτων του υπουργείου, μεταξύ άλλων, ακούστηκαν ανέξοδες υποσχέσεις για: Στήριξη του σχολικού αθλητισμού, των μουσικών σχολείων, για έγκαιρο εξοπλισμό και παρακολούθηση των αναγκών των σχολείων, ενώ όπως ανέφερε ο υφυπουργός Α. Δερμεντζόγλου θα υπάρξει και πολιτιστική παρέμβαση στα σχολεία με χορηγούς οι οποίοι για το υπουργείο «δεν είναι ταμπού».

ΜΕΤΩΠΟ ΑΓΩΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ
Η άθλια κατάσταση στα ΤΕΙ δε θα μείνει αναπάντητη

Mε αφορμή την εκρηκτική κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στα ΤΕΙ όλης της χώρας, όπως αυτή επιβεβαιώθηκε και προχτές κατά τη διάρκεια της συνάντησης των προέδρων των ΤΕΙ με τον υπουργό Παιδείας, η Εκτελεστική Γραμματεία του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών σε ανακοίνωσή της επισημαίνει ότι αυτή η «άθλια κατάσταση δε θα μείνει αναπάντητη»!

«Κάθε μέρα επιβεβαιώνονται οι αποκαλύψεις που έχει κάνει το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών για την άθλια κατάσταση που επικρατεί στις σχολές μας και το αβέβαιο μέλλον που μας περιμένει. Η κατάσταση πλέον δεν μπορεί να κρυφτεί! Το ομολογούν ακόμα και οι Πρόεδροι των ΤΕΙ που έχουν σοβαρή ευθύνη γι' αυτήν την κατάσταση, αφού υλοποιούν κατά γράμμα την αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης στις σχολές», σημειώνει.

Το ΜΑΣ υπενθυμίζει μερικά από τα στοιχεία που ανέφεραν οι πρόεδροι των ιδρυμάτων στη συνάντησή τους με τον υπουργό Παιδείας Α. Λοβέρδο την Τρίτη 24 Ιούνη:

  • «Η Σύνοδος των Προέδρων των ΤΕΙ διαπιστώνει την τεράστια έλλειψη εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού. Τούτο, σε συνδυασμό με την πολύ μεγάλη μείωση στη δημόσια χρηματοδότηση, καθιστά την κατάσταση εκρηκτική».
  • «Χωρίς προσλήψεις προσωπικού, μ' ένα τμήμα του προσωπικού να έχει συνταξιοδοτηθεί, νομοτελειακά οδηγούμαστε να κλείνει το ένα τμήμα μετά από το άλλο. Περισσότερα από το 50% των τμημάτων των ΤΕΙ της χώρας δε θα μπορούν ν' ανοίξουν το Σεπτέμβρη. Το περασμένο έτος το 40 - 50% του εκπαιδευτικού προσωπικού των ΤΕΙ ήταν ωρομίσθιοι. Υπάρχουν τμήματα που έχουν 1 - 2 μέλη εκπαιδευτικού προσωπικού, χωρίς κανένα διοικητικό υπάλληλο».
  • «Σ' αυτές τις συνθήκες η ποιότητα σπουδών θα πέσει σε επίπεδο ΕΠΑΛ».
  • «Φέτος, υπολογίζονται σε 6.000 ότι θα είναι ο αριθμός των νέων εγγεγραμμένων σπουδαστών. Πού θα τους βάλω όλους αυτούς; Δεν υπάρχουν υποδομές, τα εργαστήρια είναι 25άρια, μόνο για το πρώτο εξάμηνο χρειάζονται 2.000 ώρες επιπλέον σε εκπαιδευτικό προσωπικό».
  • Το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας (Χαλκίδα και Λαμία) έχει αναστείλει τη λειτουργία του.
  • Στο ΤΕΙ Θεσσαλίας τρία τμήματα λειτουργούν με ένα διοικητικό υπάλληλο, ενώ από τη διαδικασία της κινητικότητας μόνο 5 από τα 14 ΤΕΙ απορροφούν ένα μικρό μέρος των διοικητικών υπαλλήλων που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα.

Και η Εκτελεστική Γραμματεία του ΜΑΣ δηλώνει: «Το υπουργείο Παιδείας μας κοροϊδεύει! Αντί να δεσμευτούν για την εξασφάλιση πόρων από τον κρατικό προϋπολογισμό και προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού, κάνουν λόγο για ρυθμίσεις που θα επιτρέπουν στους προέδρους των ιδρυμάτων ν' αξιοποιούν τα ταμεία των ιδρυμάτων. Τα ταμεία των ιδρυμάτων φτάνουν δε φτάνουν για 1 χρόνο ακόμα λειτουργίας. Δηλαδή, όταν περάσει ο ένας χρόνος, τι θα γίνει; Θα κλείσουν οι σχολές μας; Αλλιώς, θα πρέπει τα ιδρύματα να βρουν χρηματοδότηση από επιχειρηματίες (που έτσι θα βάλλουν ακόμα περισσότερο "χέρι" στις υποδομές, στο περιεχόμενο των σπουδών μας, στην έρευνα) και να εντείνουν την επιχειρηματική τους λειτουργία. Αυτό θα μας μετατρέψει πλήρως σε πελάτες που θα πληρώνουμε για τα πάντα. Οι σπουδές μας θα υποβαθμιστούν κι άλλο, γιατί το μόνο που ενδιαφέρει τους επιχειρηματίες είναι να βγαίνουν μισοκαταρτισμένοι και μισομορφωμένοι απόφοιτοι που θα εναλλάσσουν την ανεργία με 4ωρες απασχολήσεις "της πλάκας" κι εξευτελιστικά μεροκάματα».

Το ΜΑΣ απαιτεί εδώ και τώρα:

  • «Επαρκή χρηματοδότηση των ιδρυμάτων μας από τον κρατικό προϋπολογισμό στο ύψος των αναγκών!
  • Ούτε ευρώ για σίτιση - στέγαση - μετακίνηση - βιβλία - αναλώσιμα!
  • Πρόσληψη μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού με πλήρη δικαιώματα, που να καλύπτει όλο το πρόγραμμα σπουδών. Κανένας σπουδαστής έξω από εργαστήριο ή θεωρία! Κανένα υπεράριθμο εργαστηριακό τμήμα, που βάζει σε κίνδυνο την υγεία μας!
  • Κατάργηση του νόμου - πλαίσιο και του σχεδίου "Αθηνά" που μετατρέπουν τα ΤΕΙ σε επιχειρήσεις κι εμάς σε πελάτες, που υποβαθμίζουν τη μόρφωσή μας! Να μην περάσουν οι νέοι Οργανισμοί που ενσωματώνουν στη λειτουργία των ιδρυμάτων όλες τις διατάξεις αυτών των νόμων!».
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Μαζική κινητοποίηση για την Παιδεία

Με μαζική συμμετοχή του εργαζόμενου λαού και της νεολαίας, πραγματοποιήθηκε χτες το απόγευμα στη Θεσσαλονίκη, κινητοποίηση για την Παιδεία που διοργάνωσαν το ΠΑΜΕ, η ΟΓΕ, η ΠΑΣΕΒΕ και το ΜΑΣ. Στην κινητοποίηση πήραν μέρος και εκπρόσωποι Συλλόγων Γονέων, εκπαιδευτικοί και μαθητές.

Στη συγκέντρωση, στο Αγαλμα Βενιζέλου, μίλησε η Δέσποινα Δάσιου, μέλος του ΔΣ της Α' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης και της Πανελλαδικής Γραμματείας Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ. Αναφέρθηκε αναλυτικά στο νέο λύκειο, στην τράπεζα θεμάτων, στην «αξιολόγηση», στις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων και τμημάτων, στις διαθεσιμότητες, στις αναδιαρθρώσεις, που, όπως είπε, έχουν «στόχο για υποταγή και της εκπαίδευσης στον υπέρτατο, για το σύστημα, στόχο την ανταγωνιστικότητα και κερδοφορία των μεγάλων επιχειρήσεων, των μονοπωλιακών ομίλων».

Εξηγώντας τι έρχεται στην πράξη για την εκπαίδευση, σημείωσε: «Ελαχιστοποίηση της μορφωτικής διαδικασίας στο επίπεδο παροχής δεξιοτήτων στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο και φθηνή και πρόσκαιρη κατάρτιση μετά, που θα συμπληρώνεται με τη διά βίου μάθηση με προσωπική ευθύνη και κόστος και με κριτήριο πάντα τις ανάγκες για κέρδη βιομηχάνων, εφοπλιστών, τραπεζιτών, μεγαλεμπόρων».

Σημείωσε ότι η υπόθεση της μόρφωσης των παιδιών είναι πρώτα και κύρια υπόθεση των εργατικών - λαϊκών οικογενειών, αποτελεί ζήτημα ζωτικής σημασίας. «Κανένας εργαζόμενος, κανένας γονιός να μην αποδεχθεί τη χυδαία αντίληψη ότι δεν παίρνουν όλα τα παιδιά τα γράμματα, ότι όλα δεν μπορούν να μάθουν. Κάθε παιδί γεννιέται μοναδικό, όλα όμως τα παιδιά έχουν την ίδια δίψα για μάθηση, την ίδια δίψα για ζωή. Ολα τα παιδιά μπορούν να μάθουν και να διεκδικήσουν το δικαίωμά τους στη ζωή! (...) Κι εμείς γονείς, εκπαιδευτικοί, εργαζόμενοι έχουμε χρέος και ευθύνη να τους τα προσφέρουμε», είπε.

Μετά τη συγκέντρωση ακολούθησε πορεία στους δρόμους της πόλης.

Με τη χτεσινή κινητοποίηση εκφράστηκε μαχητικά η απαίτηση του εργαζόμενου λαού και της νεολαίας για: Να μην εφαρμοστεί ο θεσμός της «τράπεζας θεμάτων», να παρθούν πίσω όλες οι καταργήσεις - συγχωνεύσεις σχολείων και τμημάτων, να γίνουν μαζικοί διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών για την κάλυψη όλων των κενών, μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων, χωρίς όρους και προϋποθέσεις, δεκαπέντε (15) νήπια - προνήπια ανά νηπιαγωγό και δάσκαλο Α' και Β' τάξης, 20 μαθητές ανά δάσκαλο και καθηγητή στις υπόλοιπες τάξεις, εξασφάλιση ασφαλούς δωρεάν μεταφοράς για όλα τα παιδιά, επαρκή χρηματοδότηση για τα σχολεία.

  • Χτες το πρωί, στη Θεσσαλονίκη, είχε γίνει και μαζική συγκέντρωση και πορεία μαθητών, ενάντια στο νέο λύκειο και την τράπεζα θεμάτων. Αρχικά συγκεντρώθηκαν στο Αγαλμα Βενιζέλου και στη συνέχεια με πορεία κατευθύνθηκαν στο υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης, με πανό και συνθήματα που απαιτούσαν δωρεάν Παιδεία.
Δέσμευση για τους βαθμολογητές του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας

Παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας και συνάντηση με το γενικό γραμματέα και την υπεύθυνη για τα ζητήματα του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας πραγματοποιήθηκε χτες από εκπαιδευτικούς του ΠΑΜΕ και βαθμολογητές του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας, που παραμένουν απλήρωτοι για προηγούμενες εξεταστικές περιόδους.

Η αντιπροσωπεία απαίτησε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου να καταβληθούν άμεσα τα δεδουλευμένα στους 100 περίπου επιμορφωμένους γι' αυτό το έργο εκπαιδευτικούς, χωρίς καθυστερήσεις και γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Ο γενικός γραμματέας δεσμεύτηκε ότι τα χρήματα υπάρχουν, ότι παρακολουθεί το θέμα και είναι σε συνεννόηση με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χ. Σταϊκούρα και ότι σύντομα θα γίνουν οι πληρωμές.

Το ΠΑΜΕ καλεί όλους τους βαθμολογητές σε επαγρύπνηση και χωρίς εφησυχασμούς να συνεχίσουν τη διεκδίκηση των δεδουλευμένων μέχρι τη συνολική πληρωμή τους.

83η ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΔΟΕ
Διαγραφή των στελεχών Εκπαίδευσης από τα σωματεία

Τη λήψη πρακτικών μέτρων ενάντια στην επικείμενη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και τη διαγραφή των αξιολογητών από τα πρωτοβάθμια σωματεία αποφάσισε η 83η Γενική Συνέλευση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, υιοθετώντας την πρόταση του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών.

Στη χτεσινή, τρίτη και τελευταία μέρα των εργασιών της γενικής συνέλευσης, έγινε συζήτηση για τα μέτρα που πρέπει να παρθούν από το Σεπτέμβρη για το μπλοκάρισμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Από τις δυνάμεις του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών τονίστηκε ότι είναι χρέος των αντιπροσώπων να πάρουν θέση για το ζήτημα και ν' αποφασίσουν πρακτικά μέτρα ακύρωσης στην πράξη των νόμων της αξιολόγησης. Για παράδειγμα, τα στελέχη της εκπαίδευσης που αποτελούν σήμερα τα πρώτα βιολιά στην αξιολόγηση, δηλαδή οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης, οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και οι Σχολικοί Σύμβουλοι πρέπει άμεσα να διαγραφούν από τους Συλλόγους.

Οι αντιπρόσωποι του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών στις τοποθετήσεις τους ανέδειξαν ότι, στο βαθμό που οι διευθυντές των σχολείων γίνουν αξιολογητές και συνδεθεί ο ρόλος τους με τις απολύσεις των εκπαιδευτικών, εκ των πραγμάτων αντιστρατεύονται τους σκοπούς και τις επιδιώξεις των καταστατικών των Συλλόγων. Ετσι, ως αξιολογητές, δεν έχουν θέση στα σωματεία.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ