ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 26 Μάη 2020
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΚΕ
Οφελος μόνο για το κεφάλαιο από τη στρατηγική «απελευθέρωσης» των σιδηροδρόμων

Eurokinissi

«Διαδικασία αναγκαία για την επίτευξη της βιωσιμότητας των σιδηροδρομικών μεταφορών» χαρακτηρίζει προκλητικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την πολιτική «απελευθέρωσης» της αγοράς Μεταφορών, την παράδοση των μεταφορικών υποδομών στους ομίλους και τη λειτουργία κρατικών εταιρειών με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια στην απάντησή της σε Ερώτηση της Ευρωκοινοβουλευτικής Oμάδας του KKΕ σχετικά με τα αντεργατικά μέτρα στα μέσα σταθερής τροχιάς στα κράτη - μέλη της ΕΕ που κατέθεσε ο ευρωβουλευτής του Κόμματος Kώστας Παπαδάκης.

Ο αρμόδιος επίτροπος N. Schmit αναφέρει στην απάντησή του ότι «η δέσμη δεν καλύπτει τους κοινωνικούς κανόνες που διέπουν τις σχέσεις μεταξύ των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και των εργαζομένων τους», όταν στην πραγματικότητα, όπως ανέφερε στην Ερώτησή της η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, οι σκληρές αντεργατικές κατευθύνσεις, το χτύπημα των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, οι μειώσεις μισθών και η εντατικοποίηση της δουλειάς σε μια σειρά από κράτη - μέλη πάνε χέρι χέρι με την παράδοση των Μεταφορών στους επιχειρηματικούς ομίλους. Ανάλογη αρνητική εμπειρία καταγράφεται στην Ελλάδα με την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΤΥ), τον εναπομείναντα κρατικό ΟΣΕ να λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, εργολαβίες κ.λπ., ενώ την ίδια ώρα προωθείται περαιτέρω η στρατηγική της «απελευθέρωσης» μέσω του λεγόμενου «4ου πακέτου» Οδηγιών της ΕΕ που ψήφισαν από κοινού ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ.

Η περίοδος που διανύουμε άλλωστε προσφέρεται για συνολικότερα συμπεράσματα. Αφού το προηγούμενο χρονικό διάστημα «απελευθερώθηκαν» οι σιδηροδρομικές μεταφορές με επιχείρημα τη «βιωσιμότητά» τους, σήμερα μια σειρά εταιρειών σε χώρες της ΕΕ (DeutscheBahn, SNCF, TfL και Trenitalia) ζητούν ή έχουν ήδη λάβει δισ. κρατικών ενισχύσεων για τη «διάσωσή» τους με πρόσχημα την πανδημία.

Παράλληλα, είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη η αναφορά της Επιτροπής ότι «το ενωσιακό Δίκαιο συμπληρώνει το εθνικό Δίκαιο, καθορίζοντας ελάχιστα πρότυπα στους τομείς του εργατικού Δικαίου και της ασφάλειας και υγείας στην εργασία», καθώς συνιστά ομολογία για τις τεράστιες ευθύνες της ίδιας της ΕΕ και των κυβερνήσεών της για τη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση. Γιατί στο όνομα των «ελάχιστων προτύπων» πολλαπλασιάζονται τα διαχρονικά εργατικά «ατυχήματα», οι δεκάδες καταγγελίες και κατά την περίοδο της πανδημίας σχετικά με τις τραγικές ελλείψεις σε μέτρα πρόληψης και προστασίας των εργαζομένων στα μέσα σταθερής τροχιάς, αλλά και των επιβατών. Στη βάση αυτής της αντιδραστικής κατεύθυνσης προωθούνται άλλωστε νέες απολύσεις, όπως αυτές των 75 εξειδικευμένων εργαζομένων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που μαζί με τον προηγούμενο κύκλο απολύσεων αποτελούν το 40% των τεχνιτών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ - ΕΕΣΤΥ, στοιχείο που μαρτυρά τους μεγάλους κινδύνους που προκαλούνται για επιβάτες και εργαζόμενους με την ελλιπή συντήρηση, την έλλειψη μέτρων ασφάλειας, τη μεγαλύτερη ταλαιπωρία στις μετακινήσεις των επιβατών.

Οπως σημειώνει η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, «επιβεβαιώνεται ότι ΕΕ και αστικές κυβερνήσεις η μόνη πυξίδα που ακολουθούν υπό οποιεσδήποτε συνθήκες είναι αυτή της διάσωσης της καπιταλιστικής κερδοφορίας που υπό τη μέγγενή της συνθλίβονται οι κατακτήσεις των εργαζομένων, τα δικαιώματά τους, η υγεία, ακόμη και η ζωή τους.

Οι σιδηρόδρομοι, κλάδος των Μεταφορών στρατηγικής σημασίας, μπορούν να λειτουργήσουν προς όφελος του λαού στο πλαίσιο μιας κοινωνικοποιημένης οικονομίας, χωρίς το κριτήριο του καπιταλιστικού κέρδους, με βάση τη συνδυασμένη και συμπληρωματική δράση όλων των μορφών Μεταφοράς, με στόχο τη γρήγορη και φθηνή μετακίνηση προσώπων και προϊόντων, την εξοικονόμηση Ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος, την κεντρικά σχεδιασμένη ανάπτυξη για εξάλειψη της περιφερειακής ανισομετρίας, με όλες τις αναγκαίες υποδομές και προσωπικό με πλήρη εργασιακά κι ασφαλιστικά δικαιώματα».

ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ
Δεν έχουν τέλος οι διευκολύνσεις προς τους επιχειρηματικούς ομίλους

Το ποσό των 23,475 εκατομμυρίων ευρώ προσφέρει η κυβέρνηση της ΝΔ προς τους επιχειρηματικούς ομίλους που εκμεταλλεύονται τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, με τροπολογία που ψηφίστηκε την περασμένη Παρασκευή στην Ολομέλεια της Βουλής και με πρόσχημα την ολοκλήρωση του προγράμματος του Πολεμικού Ναυτικού που εκτελείται στα δύο ναυπηγεία και την καταβολή της μισθοδοσίας των εργαζομένων. Με το ίδιο πρόσχημα μπουκώθηκαν εκατομμύρια οι επιχειρηματικοί όμιλοι και από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Ωστόσο, τα προγράμματα εξακολουθούν να μην ολοκληρώνονται, ενώ οι εργαζόμενοι παραμένουν όμηροι και απλήρωτοι. Παράλληλα, σε κάθε τέτοια τροπολογία που έρχεται στη Βουλή δεν αναφέρεται τίποτα για την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας των εργαζομένων μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων, προφανώς για να μην δεσμεύσουν τους νέους επίδοξους «σωτήρες» αγοραστές των ναυπηγείων, όπως π.χ. της εταιρείας αμερικανικών συμφερόντων ΟΝΕΧ που διεκδικεί τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Η τροπολογία κατατέθηκε από το υπουργείο Αμυνας σε νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού και προβλέπει ότι παρατείνεται για τρεις ακόμα μήνες, δηλαδή μέχρι τον Σεπτέμβρη, το έργο ολοκλήρωσης των 4 υποβρυχίων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και των δύο τορπιλακάτων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, για το σκοπό αυτό που συμπεριλαμβάνει και τους μισθούς των εργαζομένων, θα δοθούν 20,1 εκατ. ευρώ και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας 3,375 εκατ. ευρώ.

Να σημειωθεί ότι λίγο πριν τις εκλογές του Ιούλη του 2019, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε περάσει αντίστοιχη τροπολογία που προέβλεπε την καταβολή 11,950 εκατ. ευρώ για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και 5,925 εκατ. ευρώ για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Με άλλα λόγια, μόνο μέσα σε ένα χρόνο δόθηκαν στους αραβογερμανικούς ομίλους (Σάφα και «Thyssen») που εκμεταλλεύονται τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και στον όμιλο Ταβουλάρη που εκμεταλλεύεται τα Ναυπηγεία Ελευσίνας 41.350.000 ευρώ.

Εντελώς ενδεικτικά, το πρόγραμμα του ΠΝ στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ξεκίνησε το 2009, με αρχικό προϋπολογισμό 240 εκατ. ευρώ, και προέβλεπε την ολοκλήρωση των υποβρυχίων το 2016. Μετά τις διάφορες παρατάσεις έχει στοιχίσει συνολικά πάνω από 400 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι και στα δύο ναυπηγεία οι μισθοί των εργαζομένων καταβάλλονται από το 2015 κατά 70% από το υπουργείο Αμυνας και κατά το υπόλοιπο 30% από τους εργοδότες, οι οποίοι βέβαια αρνούνται να καταβάλουν ακόμα και αυτό. Είναι ενδεικτικό ότι οι οφειλές του ομίλου Ταβουλάρη προς τους εργαζόμενους από δεδουλευμένα ανέρχονται πλέον περίπου στα 17 εκατ. ευρώ.

Οπως σχολίασε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος, είναι απαράδεκτο το γεγονός πως «οι εργοδότες, παρότι δεν εκπληρώνουν τις συμβατικές υποχρεώσεις που έχουν, χρησιμοποιούν τους εργαζόμενους ως ομήρους, για να συνεχίζεται η κρατική χρηματοδότηση για έργα τα οποία δεν επιτελούν. Γι' αυτό ως ΚΚΕ θα ψηφίσουμε "παρών" στη συγκεκριμένη τροπολογία, μόνο και μόνο γιατί αφορά χρήματα τα οποία πρέπει να πάρουν οι εργαζόμενοι, αλλιώς θα σας καταγγέλλαμε για άμεση στήριξη των εργοδοτών, της εργοδοσίας».

Δραστηριότητα ΚΟ του ΚΚΕ

Σήμερα, Τρίτη:

-- Στη Λάρισα, ανοιχτή πολιτική συζήτηση διοργανώνει η ΚΟΒ Νίκαιας, στις 7.30 μ.μ., στον υπαίθριο χώρο του κέντρου «ΗΔΙΣΤΟΝ», με ομιλητή τον Τάσο Τσιαπλέ, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

-- Στη Θεσσαλονίκη, στις 7.30 μ.μ., σε εργαζόμενους και αυτοαπασχολούμενους στην εστίαση σε Περαία και Νέους Επιβάτες, θα περιοδεύσει ο Γ. Σοφιανός, μέλος της ΤΕ Ανατολικής Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ.

-- Στην Πάτρα, στο εργοστάσιο της «Amstel» στη ΒΙΠΕ, στη 1.30 μ.μ., ο Διονύσης Κλάδης, μέλος του ΓΠ Δυτικής Ελλάδας, και στο εργοστάσιο της «ΝΟΥΝΟΥ», στη 1.45 μ.μ., η Αγγελική Τσώλου, Γραμματέας της ΤΕ Αχαΐας.

-- Στη Ζάκυνθο, στα σουπερμάρκετ «Lidl», «ΑΒ Βασιλόπουλος» και «EXPRESS MARKET», από τις 6.30 μ.μ., θα περιοδεύσει ο Γιώργος Κωνσταντίνου, μέλος της ΕΠ Δυτικής Ελλάδας.

Αύριο, Τετάρτη:

-- Στη Θεσσαλονίκη, στις 9.30 π.μ., στη λαϊκή αγορά της Ραιδεστού, θα περιοδεύσει ο Θ. Ιγνατιάδης, μέλος της ΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ. Στις 3 μ.μ., στη βιοτεχνία Ιματισμού «Ηλιος» στο Πλαγιάρι, θα περιοδεύσει η Χ. Αγγέλου, στέλεχος του ΚΚΕ.

-- Στο Νοσοκομείο Αργοστολίου, στις 10 π.μ., θα περιοδεύσει ο Σπύρος Καμπίτσης, μέλος της ΕΠ Δυτικής Ελλάδας.

-- Στη βιομηχανία Μετάλλου «ΕΛΛΑΣΚΑΝ», στη 1.30 μ.μ., ο Δημήτρης Αγγελόπουλος, μέλος της ΕΠ Δυτικής Ελλάδας.

Στη Δυτική Μακεδονία, οι ΚΟ του ΚΚΕ οργανώνουν πλατιά πολιτική εξόρμηση με την ανακοίνωση - κάλεσμα του ΚΚΕ «Μένουμε δυνατοί, για να μην πληρώσουμε την κρίση τους»: Σήμερα, Τρίτη, στις 8 π.μ., η ΤΕ Ενεργειακού Κέντρου οργανώνει επίσκεψη στον ΑΗΣ Αμυνταίου, από κλιμάκιο του Κόμματος με επικεφαλής τον Θανάση Χαστά, Γραμματέα της ΕΠ Δυτ. Μακεδονίας. Αύριο, Τετάρτη: Στις 9 π.μ. και στις 11 π.μ., θα επισκεφτούν την Πυροσβεστική Υπηρεσία Κοζάνης και το Αστυνομικό Τμήμα Κοζάνης αντίστοιχα ο Θανάσης Χαστάς και ο Γιώργος Στραβού, μέλος του Γραφείου της ΕΠ Δυτ. Μακεδονίας. Στις 10 π.μ., θα περιοδεύσει και θα μιλήσει με εργαζόμενους στον ΑΗΣ Μελίτης ο Κώστας Χατζηδαμιανός, μέλος της ΕΠ Δυτ. Μακεδονίας και Γραμματέας της ΤΕ Ενεργειακού Κέντρου.

Σε Πυροσβεστικές Υπηρεσίες στη Θεσσαλία

Κλιμάκιο της ΤΕ Λάρισας του ΚΚΕ με επικεφαλής τον βουλευτή του ΚΚΕ Γ. Λαμπρούλη πραγματοποιεί περιοδεία, σήμερα Τρίτη, στις 9.30 π.μ., στην 8η ΕΜΑΚ Λάρισας και στις 11.30 π.μ. στο κεντρικό κτίριο Πυροσβεστικής Λάρισας.

Αύριο Τετάρτη, στις 10 π.μ. ο Δημήτρης Αβρανάς, μέλος της ΕΠ Θεσσαλίας, θα επισκεφτεί την Πυροσβεστική Ελασσόνας.

Την Παρασκευή 29 Μάη, ο Τάσος Τσιαπλές, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, θα επισκεφτεί στις 11 π.μ. την Πυροσβεστική Τρικάλων και στις 12.30 μ.μ. την Πυροσβεστική Καλαμπάκας.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ