ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 26 Απρίλη 2014 - 2η έκδοση
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ»
Αντιλαϊκός μπούσουλας στήριξης της καπιταλιστικής ανάκαμψης

Σαρωτικές πολυεπίπεδες αναδιαρθρώσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου φέρνει το λεγόμενο «εθνικό αναπτυξιακό πρότυπο», το οποίο σχεδίασε η κυβέρνηση, παίρνοντας υπόψη τις προτάσεις και τις μελέτες του ΙΟΒΕ, της εταιρείας «McKinsey» και του ΚΕΠΕ. Το συγκεκριμένο μοντέλο, το οποίο θα παρουσιαστεί επισήμως στο Γιούρογκρουπ της 5ης Μάη στις Βρυξέλλες, περιλαμβάνει «οριζόντιες παρεμβάσεις», διαμορφώνοντας το γενικό πλαίσιο ενίσχυσης της «επιχειρηματικότητας», καθώς και επιμέρους εξειδικεύσεις, που αφορούν στην ενίσχυση επιλεγμένων κλάδων και τομέων της οικονομίας και της παραγωγής, οι οποίοι αναμένεται να πάρουν κεφάλι όποτε γίνει το πέρασμα στην επόμενη φάση, στην ανάκαμψη των επιχειρηματικών κερδών.

Στόχος είναι η καπιταλιστική ανάπτυξη με επενδύσεις στους τομείς της οικονομίας, τους οποίους προκρίνει η κυβέρνηση με το σχέδιο και που στηρίζεται στη γραμμή του «συγκριτικού πλεονεκτήματος». Το σχέδιο κάνει λόγο για «παραγωγή διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών και υπηρεσιών», δηλαδή παραγωγή εμπορευμάτων και υπηρεσιών, που, με όρους ανταγωνιστικότητας, θα προσβλέπουν στις διεθνείς αγορές. Επομένως, δεν πρόκειται για ανάπτυξη που θα ικανοποιεί λαϊκές ανάγκες, αλλά την όσο γίνεται μεγαλύτερη κερδοφορία του κεφαλαίου. Ταυτόχρονα, δεν πρόκειται να συμβάλει σε θετικές αλλαγές υπέρ των εργασιακών δικαιωμάτων, αφού αυτό αντίκειται στην αύξηση της κερδοφορίας.

Οι «οριζόντιες παρεμβάσεις»

Οι «οριζόντιες παρεμβάσεις» της επόμενης περιόδου αφορούν στη σταδιακή μείωση της φορολογίας των επιχειρηματικών κερδών, σε σύνδεση με το βαθμό που επέρχεται οικονομική ανάκαμψη, στη δημιουργία «ευνοϊκού κλίματος για επενδύσεις και διευκόλυνσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας», στις ιδιωτικοποιήσεις, στη συνεχή βελτίωση των δημοσιονομικών συνθηκών.

Σε αυτό το πλαίσιο, η καπιταλιστική ανάπτυξη συνεπάγεται τη μονιμοποίηση των αντεργατικών μέτρων που ήδη έχουν παρθεί στη φάση της καπιταλιστικής κρίσης και πιθανά την επέκτασή τους, γιατί μόνο έτσι μπορεί να ενισχυθεί και να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου στη διαρκή διαπάλη για την απόσπαση κομματιών της επιχειρηματικής πίτας και των κερδών. Μαζί, βεβαίως, και με άλλα μέτρα, όπως οι απελευθερώσεις, η μείωση της φορολογίας του κεφαλαίου, οι ιδιωτικοποιήσεις κ.λπ.

Πιο αναλυτικά:

-- Η έμφαση στην «παραγωγή διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών και υπηρεσιών» εστιάζει τόσο στο σκέλος των εξαγωγών - για κλάδους και επιχειρήσεις που μπορούν να σταθούν ανταγωνιστικά στο διεθνές πεδίο - όσο και στις υποδομές στο εσωτερικό της χώρας, όπως διαμετακομιστικά κέντρα, δίκτυα Ενέργειας, λιμάνια, αεροδρόμια, οδικά δίκτυα και άλλες παρεχόμενες υπηρεσίες στο πλαίσιο του διεθνούς καταμερισμού. Πρόκειται για διεργασίες στις οποίες θα πρωτοστατήσουν ντόπια και ξένα μονοπώλια και ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι, ενώ είναι ολοφάνερο το γεγονός ότι διαμορφώνεται το πλαίσιο για ακόμη μεγαλύτερα επιχειρηματικά σχήματα μέσω συγχωνεύσεων, συμπράξεων και συνεργειών.

-- Φορολογική πολιτική: Πρόκειται για συνδυασμό μέτρων που στοχεύουν στις μειώσεις των φορολογικών συντελεστών στα επιχειρηματικά κέρδη, στις ασφαλιστικές εισφορές που πληρώνουν οι εργοδότες και σε άλλα μέτρα μείωσης του κόστους της εργοδοσίας. Μετά και τη μεγάλη περικοπή των εισφορών Κοινωνικής Ασφάλισης, που ήδη εφαρμόζεται, θα εξεταστούν τα περιθώρια περαιτέρω περικοπών. Παραπέρα, θα επιδιωχθεί η μείωση της φορολογίας σε παραγωγικούς συντελεστές, όπως στην Ενέργεια που καταναλώνει η βιομηχανία και ακόμη στοχευμένες δράσεις «ελάφρυνσης» σε οικονομικές δραστηριότητες, όπως η έρευνα και η καινοτομία.

-- «Ευελιξία στην αγορά εργασίας»: Απόλυτα δεδομένη είναι η μoνιμοποίηση των αντεργατικών ανατροπών της προηγούμενης φάσης. Σημειώνουν ότι στο επόμενο διάστημα θα συνεχιστούν οι προσπάθειες με στόχο την προώθηση της «ευελιξίας» και της «ασφάλειας» (της περιβόητης «ευελφάλειας»), δηλαδή της πολιτικής κατεδάφισης των εργατικών δικαιωμάτων που εφαρμόζεται στο πλαίσιο της ΕΕ.

-- Διαχείριση της φτώχειας: Διαπιστώνουν ότι θα απαιτηθεί σημαντικό χρονικό διάστημα, μέχρις ότου η επίσημη ανεργία αποκατασταθεί σε «φυσιολογικά επίπεδα». Σε αυτό το πλαίσιο, θα γίνει προσπάθεια για ανακατανομή πόρων σε «ευάλωτες ομάδες», με τη διαμόρφωση «συστήματος ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος» που θα προχωρά παράλληλα με τη συμπίεση προς τα κάτω των συνθηκών διαβίωσης στο σύνολο των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων.

Οι τομεακές ενισχύσεις

Οι προς ενίσχυση κλάδοι είναι αποκλειστικά αυτοί που εμφανίζουν «συγκριτικά πλεονεκτήματα» σε διεθνές επίπεδο. Κριτήριο επιλογής των κλάδων προτεραιότητας είναι η μάζα κερδών που προσδοκούν τα μονοπώλια, σε αντιδιαστολή με τις λαϊκές ανάγκες.

Στους επιλεγμένους κλάδους, καταγράφονται ενδεικτικά οι εξής:

-- Τουρισμός.

-- Μεταποιητική βιομηχανία αγροτικών προϊόντων.

-- Ιχθυοκαλλιέργειες.

-- Ενέργεια και περιβάλλον.

-- Logistics και συνδυασμένες μεταφορές.

-- Φαρμακευτική βιομηχανία.

-- Βιομηχανία μετάλλων και δομικών υλικών.

-- Σειρά δραστηριοτήτων που συνδέονται με την ναυτιλία.

Eπιπρόσθετα, μεγάλα περιθώρια επέκτασης εμφανίζονται στις αλυσίδες του λιανεμπορίου και σε δραστηριότητες του χρηματοπιστωτικού τομέα.

Ειδική έμφαση δίνεται στην επίτευξη επιχειρηματικών συνεργειών ανάμεσα στους προς ενίσχυση επιλεγμένους κλάδους. Για παράδειγμα, η βιομηχανία μετάλλων και δομικών υλικών συνδυάζεται με τις μεταφορές, την έρευνα, τις κατασκευές. Ολα μαζί πολλαπλασιάζουν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των μονοπωλίων που δραστηριοποιούνται στους εν λόγω τομείς.

Επίσης, σύμφωνα με το «αναπτυξιακό μοντέλο» η ηγετική θέση του ντόπιου εφοπλιστικού κεφαλαίου μπορεί να συνδυαστεί με την ανάπτυξη δραστήριου ναυτιλιακού κέντρου στη χώρα με την «παροχή κατάλληλων κινήτρων» κ.ά.

ΚΟΜΙΣΙΟΝ - ΕΚΘΕΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Διαδοχικά αντιλαϊκά μέτρα στην υπηρεσία του κεφαλαίου

Νέο αντιλαϊκό πακέτο, ύψους 7,7 δισ. ευρώ, για την τριετία 2015 - 2017 προδιαγράφουν η τελευταία αναθεώρηση του μνημονίου και η «έκθεση αξιολόγησης» της οικονομίας που δημοσιοποιήθηκαν χτες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ταυτόχρονα προαναγγέλλονται αναδιαρθρώσεις, ανατιμήσεις στο ΦΠΑ που επιβάλλεται πάνω στη λαϊκή κατανάλωση, καθώς και η παραπέρα καρατόμηση των κρατικών κονδυλίων που αφορούν την Κοινωνική Ασφάλιση και την Πρόνοια. Μόνιμο χαρακτήρα αποκτούν και τα «έκτακτα» χαράτσια που επιβλήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια (στη λαϊκή κατοικία, καθώς και τα τέλη αλληλεγγύης, επιτηδεύματος κ.τ.λ.), με την Κομισιόν να επανέρχεται στην «επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων με την παράταση των δημοσιονομικών μέτρων που λήγουν».

Σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν:

Δημοσιονομικό κενό: Για την 3ετία 2015 - 2017 υπολογίζεται σε 7,7 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, για το 2015 υπολογίζεται στα 2 δισ. (1,1% του ΑΕΠ), για το 2016 στα 3,8 δισ. (1,9% του ΑΕΠ) και το 2017 στα 1,9 δισ. (0,9% του ΑΕΠ). Τα σχετικά παζάρια με την κυβέρνηση αναμένεται να ξεκινήσουν στο πλαίσιο της επόμενης αξιολόγησης.

Χρηματοδοτικό κενό: Οι ανάγκες νέου κρατικού δανεισμού για την περίοδο 2015 - 2017 υπολογίζονται στα 14,9 δισ. ευρώ. Η συγκυβέρνηση από την πλευρά της αναφέρει ότι το όποιο κενό θα καλυφθεί από δάνεια μέσω των χρηματαγορών.

Κρατικό χρέος: Προδιαγράφεται στο 125% του ΑΕΠ για το 2020 και στο 112% για το 2022. Προφανώς για λόγους ευελιξίας στα παζάρια που θα ακολουθήσουν γύρω από την «ελάφρυνση» παρατίθεται και εναλλακτικό σενάριο, σύμφωνα με το οποίο θα διαμορφωθεί στο 120% του ΑΕΠ το 2020.

Φορολογικά μέτρα: Από την 1η Γενάρη του 2015 προβλέπεται η λεγόμενη «απλοποίηση» του συστήματος ΦΠΑ, χωρίς απαλλαγές και εξαιρέσεις. Με έμμεσο τρόπο ρίχνουν στο αντιλαϊκό τραπέζι την πρόταση για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ που ισχύουν στα νησιά του Αιγαίου. Η Κομισιόν συμπλέει εν προκειμένω με τις προτάσεις που κατ' επανάληψη έχει διατυπώσει η πλευρά του ΔΝΤ. Προβλέπεται η διαμόρφωση συστήματος αυτόματης παρακράτησης και απόδοσης του φόρου εισοδήματος για μισθούς και συντάξεις. Αυτόματη παρακράτηση και απόδοση του ΦΠΑ προβλέπεται και για επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο πάνω από ένα όριο, που θα προσδιοριστεί στη συνέχεια.

Τράπεζες: Στο επίκεντρο βρίσκονται τα «κόκκινα δάνεια», τα οποία στο τέλος του 2013 έφτασαν στο 33,1% των χορηγήσεων. Σε αυτό το πλαίσιο σημειώνουν το ενδεχόμενο να απαιτηθούν ακόμη περισσότερα κεφάλαια για τη θωράκιση των τραπεζών, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να διατηρηθεί το απόθεμα του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

ΑΕΠ: Ρυθμοί ανάκαμψης προβλέπονται για την επόμενη περίοδο. Συγκεκριμένα, για το 2014 προβλέπεται ρυθμός 0,6%, για το 2015 προβλέπεται 2,9% και 3,7% για το 2016. Το υπουργείο Οικονομικών σε χτεσινή ανακοίνωση χαρακτηρίζει τις προβλέψεις «ιδιαίτερα συντηρητικές».

Ιδιωτικοποιήσεις: Ο εισπρακτικός στόχος μέχρι το 2020 περιορίζεται στα 22,3 δισ. ευρώ (από 24,2 δισ.). Για φέτος, οι αναμενόμενες εισπράξεις πέφτουν σε 1,5 δισ. ευρώ (από 3,6 δισ.).

Σύμφωνα με την Κομισιόν, τα προαπαιτούμενα μέτρα για την εκταμίευση δόσεων (ύψους 1 δισ. ευρώ καθεμιά) που προγραμματίζονται για τον Ιούνη και τον Ιούλη είναι μεταξύ άλλων η κατάργηση των «εισφορών υπέρ τρίτων», οι οποίες αποτελούν πηγή εσόδων για ασφαλιστικά ταμεία και ΟΤΑ, η επιβολή νέων μειώσεων στις επικουρικές συντάξεις, η νέα νομοθεσία για τα δάση, η ψήφιση νόμου για τη χρηματοδότηση των κομμάτων κ.ά.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Σχέδιο επίθεσης στο λαό, ανάκαμψης κερδών για το κεφάλαιο

Σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΚΕ

Σε σχόλιό του για το λεγόμενο «Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης» της κυβέρνησης, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

«Το λεγόμενο "εθνικό σχέδιο ανάπτυξης" της κυβέρνησης θα συνοδευτεί με νέα επίθεση στις εργασιακές σχέσεις, πρόσθετα φορολογικά βάρη για το λαό, μείωση της φορολογίας και αύξηση της χρηματοδότησης των επιχειρηματικών ομίλων, γιατί είναι σχέδιο που υπηρετεί την ΕΕ, την ανάκαμψη της κερδοφορίας του κεφαλαίου. Μ' αυτό το κριτήριο, του κέρδους, επιλέγονται οι κλάδοι προτεραιότητας και όχι με κριτήριο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ