ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 26 Απρίλη 2017
Σελ. /24
Τα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ στην Αττική ανοίγουν τις πύλες τους...

Μια ανάσα από τα Μαθητικά Φεστιβάλ στις γειτονιές της Αττικής και η συζήτηση, ο ενθουσιασμός, η μαθητική δημιουργία έχουν απογειωθεί! Δεκάδες ομάδες μαθητών δουλεύουν για την καλύτερη δυνατή προετοιμασία των Μαθητικών Φεστιβάλ στις γειτονιές τους. Οι KΝίτες μαθητές, μαζί με εκατοντάδες φίλους της ΚΝΕ, δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό για τη μεγαλύτερη μαθητική γιορτή που απλώνεται σε όλη την Ελλάδα, τα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ.

«Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος, δε θα πάψεις στιγμή να αγωνίζεσαι για το δίκιο...»

Ο στίχος του κομμουνιστή ποιητή Τάσου Λειβαδίτη, που δάνεισε το σύνθημα στα φετινά Μαθητικά Φεστιβάλ, αποτέλεσε την καλύτερη αφορμή για να «ανάψει» η συζήτηση για όσα απασχολούν τους μαθητές μέσα στο σχολείο, στη ζωή τους γενικότερα. Πλησιάζοντας στο τέλος μιας σχολικής χρονιάς που σημαδεύτηκε από μεγάλες μαθητικές κινητοποιήσεις με τη μαχητική συμμετοχή χιλιάδων μαθητών, η συζήτηση για το «άδικο» που ζουν οι μαθητές και οι οικογένειές τους, αλλά και για το τι είναι «δίκαιο» για την πλειοψηφία των μαθητών, δεν θα μπορούσε παρά να είναι πλούσια.

Παρόλο που πολλοί προσπαθούν να πείσουν τους μαθητές ότι είναι «μικροί» για να ασχολούνται με αγώνες (βλέπε μερίδα καθηγητών, διευθυντές, υπουργείο κ.λπ.), ότι δεν αλλάζουν έτσι τα πράγματα, ότι δεν υπάρχει κάτι καλύτερο από αυτό που ζούμε σήμερα, οι μαθητές βλέπουν και ζουν την αδικία στο σημερινό σάπιο σύστημα, τον καπιταλισμό, και καλά κάνουν και δεν συμβιβάζονται με αυτήν.

Πάνω από 45 Μαθητικά Φεστιβάλ γίνονται αυτή την Παρασκευή και το Σαββατοκύριακο στην Αττική και σε όλη τη χώρα, ενώ ακολουθούν πολλές δεκάδες ακόμα το επόμενο Σαββατοκύριακο, στις αρχές Μάη. Ο χάρτης δείχνει αναλυτικά πώς απλώνονται τα Φεστιβάλ σε όλη τη χώρα και τις ημερομηνίες που αυτά έχουν γίνει και θα γίνουν σε κάθε πόλη
Πάνω από 45 Μαθητικά Φεστιβάλ γίνονται αυτή την Παρασκευή και το Σαββατοκύριακο στην Αττική και σε όλη τη χώρα, ενώ ακολουθούν πολλές δεκάδες ακόμα το επόμενο Σαββατοκύριακο, στις αρχές Μάη. Ο χάρτης δείχνει αναλυτικά πώς απλώνονται τα Φεστιβάλ σε όλη τη χώρα και τις ημερομηνίες που αυτά έχουν γίνει και θα γίνουν σε κάθε πόλη
Γιατί είναι άδικο να μην μπορούν όλοι οι μαθητές να παίρνουν ολόπλευρη και σύγχρονη μόρφωση. Είναι άδικο να μην έχουν τη δυνατότητα να ασχοληθούν με τα ενδιαφέροντά τους, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό και να αναπτύξουν τις κλίσεις τους, επειδή όλα αυτά αποτελούν πανάκριβο εμπόρευμα. Είναι άδικο να μην μπορούν όλοι οι νέοι να σπουδάσουν αυτό που τους ενδιαφέρει, επειδή δεν μπορούν οι οικογένειές τους να καλύψουν το μεγάλο κόστος. Είναι άδικο να παλεύουν από τόσο μικρή ηλικία να αποκτήσουν τα «εφόδια» για να βρουν μια δουλειά στο μέλλον, αλλά να ξέρουν ότι τους περιμένει μια ζωή με ανασφάλεια, ανεργία, κακοπληρωμένη δουλειά. Είναι άδικο οι εργαζόμενοι, που δημιουργούν ό,τι βλέπουμε γύρω μας, να μοιράζονται τη φτώχεια και τις δυσκολίες, ενώ τα αφεντικά, που δεν δουλεύουν καν, να απολαμβάνουν χλιδή από τα κέρδη που βγάζουν από την εκμετάλλευση των εργαζομένων.

Οι μαθητές καλά κάνουν και δεν συμβιβάζονται με τις εικόνες φρίκης στο Αιγαίο και αλλού, όπου χιλιάδες πρόσφυγες θαλασσοπνίγονται, με τους πολέμους που εξαπολύουν οι καπιταλιστές για τα κέρδη και τους μεταξύ τους ανταγωνισμούς, αιματοκυλώντας τους λαούς, με τους φασίστες της Χρυσής Αυγής που προσπαθούν να ρίξουν το ρατσιστικό τους δηλητήριο ανάμεσα στους ίδιους τους μαθητές.

Η ΚΝΕ είναι η πρωτοπόρα Οργάνωση που παλεύει καθημερινά και παντού, στο σχολείο, στις σχολές, στις γειτονιές, ενάντια σε όλα τα παραπάνω που γεννά το άδικο καπιταλιστικό σύστημα. Παλεύει για τη σοσιαλιστική κοινωνία που έχει ως βασικό σκοπό την ικανοποίηση των αναγκών του λαού και των παιδιών του, παλεύει για μια κοινωνία δίκαιη για τους «πολλούς», για να μπορούμε να ζούμε όπως μας αξίζει και δικαιούμαστε τον 21ο αιώνα, που η ανάπτυξη της επιστήμης, της τεχνολογίας, της παραγωγής δίνουν τεράστιες δυνατότητες...

Στα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ συζητάμε και παλεύουμε για το δίκιο

Αυτό δείχνουν οι πρωτοβουλίες των μαθητικών ΟΒ και των ομάδων δουλειάς που έχουν στηθεί μέσα στα σχολεία και τις γειτονιές. Για άλλη μια χρονιά οι ιδέες, οι προτάσεις, οι δημιουργίες των μαθητών εκπλήσσουν. Για κάθε πτυχή της ζωής τους, για κάθε τι που τους απασχολεί, για ό,τι τους προβληματίζει, οι μαθητές βρίσκουν τον καλύτερο τρόπο κάθε φορά για να εκφραστούν!

Οργανώνουν συζητήσεις για το σχολείο που έχουν ανάγκη, βασισμένοι στην έκδοση της Μαθητικής Επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ και αξιοποιώντας την πολύτιμη πείρα που απέκτησαν από τις μαθητικές κινητοποιήσεις που αναπτύχθηκαν όλη τη χρονιά. Αντίστοιχα προετοιμάζουν συζητήσεις για θέματα όπως το Προσφυγικό, η πάλη ενάντια στον πόλεμο, τον φασισμό. Ξεχωριστές συζητήσεις ετοιμάζονται και από τους μαθητές στα ΕΠΑΛ, με τη συμμετοχή και τη συμβολή σωματείων και εργαζομένων.

Ετοιμάζουν αφιερώματα, θεατρικά, για να αναδείξουν πλευρές από την ίδια τους τη ζωή στο σχολείο και στο σπίτι. Φτιάχνουν βίντεο ενάντια στους πολέμους, που γεννούν βάσανα και προσφυγιά για τους λαούς. Ετοιμάζουν παιχνίδια επιτραπέζια, γνώσεων και άλλα, όπως κυνήγι κρυμμένου θησαυρού. Χαρακτηριστικό είναι το παιχνίδι που ετοιμάζει η μαθητική ΟΒ «Νίκος Μπελογιάννης» στην Καλλιθέα. Μελετούν, ερευνούν και ετοιμάζουν εκθέσεις, όπως για παράδειγμα με αφορμή την επέτειο της Οχτωβριανής Επανάστασης στις γειτονιές των Δυτικών Συνοικιών, ή ενάντια στα ναρκωτικά στο Μαθητικό Φεστιβάλ της Καισαριανής. Προετοιμάζουν συναυλίες με μαθητικά και νεανικά συγκροτήματα, που κάθε χρόνο δίνουν τον τόνο στις σκηνές των Μαθητικών Φεστιβάλ και ξεσηκώνουν τους μαθητές!

Ξεχωριστή θέση έχουν και φέτος οι διάφορες σχολικές ομάδες που ανταποκρίνονται στην πρόσκληση των μαθητικών ΟΒ για να συμμετάσχουν στα Μαθητικά Φεστιβάλ και να παρουσιάσουν τη δουλειά τους. Αντίστοιχα και πολλοί μαθητές που θα συμμετάσχουν, παρουσιάζοντας projects ή άλλες εργασίες που ετοίμασαν στο πλαίσιο μαθημάτων στο σχολείο, π.χ. για τις κατακτήσεις του λαού στο σοσιαλισμό στη Σοβιετική Ενωση. Ομάδες στήθηκαν και από μαθητές σε διάφορα Λαϊκά Φροντιστήρια που θα παρουσιάσουν αφιερώματα, επιμελούνται διάφορες θεματικές εκθέσεις. Σημαντική συμβολή έχουν πολλοί Πολιτιστικοί και Αθλητικοί Σύλλογοι από διάφορες γειτονιές της Αττικής, που θα παρουσιάσουν χορευτικές, αθλητικές και άλλες επιδείξεις.

Ολες αυτές οι δραστηριότητες είναι τρόποι και μορφές μέσα από τις οποίες οι μαθητές εκφράζουν τα όνειρα, τις ανάγκες τους, την αντίθεσή τους σε όσα βιώνουν σήμερα. Τα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ αποτελούν πάντα ένα βήμα για τη μαθητική δημιουργία, τη συλλογική δραστηριότητα.

Η πορεία μπροστά στα Μαθητικά Φεστιβάλ μάς δυναμώνει

Η πορεία μέχρι τα Μαθητικά Φεστιβάλ είναι μια πλούσια δραστηριότητα που αφήνει το «σημάδι» της σε κάθε μαθητή που αποτελεί μέρος της. Η συλλογική δουλειά, η συζήτηση για όσα ακούει και προβληματίζεται, αλλά και για όσα ονειρεύεται και έχει ανάγκη, το να μαθαίνει νέα πράγματα και να διασκεδάζει, βοηθάνε κάθε μαθητή να κατανοεί την αξία αυτής της πρωτοβουλίας. Ακόμα και τα «καθιερωμένα» αθλητικά τουρνουά στις γειτονιές, που γίνονται πλέον κάθε χρόνο πριν τα Μαθητικά Φεστιβάλ, παίζουν αυτό το ρόλο.

Συνολικότερα, όλη αυτή η δραστηριότητα μπορεί να συμβάλει ώστε περισσότεροι μαθητές να μάθουν τι λέει η ΚΝΕ, για ποια κοινωνία παλεύει, να βρουν απαντήσεις σε ερωτήματα και προβληματισμούς, να έρθουν σε επαφή με κάτι διαφορετικό από αυτό που πλασάρει το σημερινό σύστημα στους νέους, δηλαδή την υποταγή, τον ατομισμό, τη λογική του μικρότερου κακού, τον ανταγωνισμό.

Αυτό δείχνει η μέχρι στιγμής προετοιμασία των Μαθητικών Φεστιβάλ. Σε αυτό συνέβαλε στην Αττική και το Μαθητικό Διήμερο της Οργάνωσης Περιοχής Αττικής, που πραγματοποιήθηκε στο Λαύριο στις 8 και 9 Απρίλη, όπου οι μαθητές που συμμετείχαν έμαθαν, έπαιξαν, διασκέδασαν, συζήτησαν τα διδάγματα από τους εργατικούς αγώνες στο Λαύριο, είδαν πώς μπορείς να στήσεις μια γιορτή, ένα Φεστιβάλ, μια δραστηριότητα με συλλογική προσπάθεια και μεράκι.

Δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις, δεν χάνουμε λεπτό! Καλούμε κάθε μαθητή που βιώνει καθημερινά την αδικία, να μας ακολουθήσει στο όμορφο ταξίδι μέχρι τα Μαθητικά Φεστιβάλ, να πάρει μέρος σε αυτή τη γιορτή! Να γνωρίσει την ΚΝΕ από πρώτο χέρι για να βρεθούμε μαζί στους αγώνες, για να ανατρέψουμε τον σημερινό άδικο κόσμο και να παλέψουμε για τη σοσιαλιστική κοινωνία, που καταργεί την αδικία και την εκμετάλλευση.


Φωτεινή ΠΑΓΟΥΝΗ
μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ


Πίσω από τις ανάγκες η πραγματικότητα της Εκπαίδευσης

Παρουσιάστηκε χτες η ετήσια έκθεση του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ για την Εκπαίδευση

Υποχρηματοδότηση, ανισότητες, ελλείψεις σε υποδομές και προσωπικό δείχνει η ετήσια έκθεση του 2016, που δημοσιοποίησε χτες το ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ για «τα βασικά μεγέθη της Εκπαίδευσης». Μερικά από τα στοιχεία που αυτή περιλαμβάνει, είναι:

  • Διαπιστώνεται, μεταξύ άλλων, ότι με βάση τη συνολική δαπάνη του κράτους και των νοικοκυριών, η Εκπαίδευση χρηματοδοτείται και από τις δύο πηγές χρηματοδότησης με μια αναλογία 60 - 40. Το 2014 οι συνολικές (δημόσιες και ιδιωτικές) δαπάνες για εκπαίδευση ανήλθαν στο ποσό των 9.387,4 εκατ. ευρώ (5,3% του ΑΕΠ), εκ των οποίων το 59,8% (5.614,8 εκατ. ευρώ) αφορούν στις δημόσιες δαπάνες για εκπαίδευση, ενώ το 40,2% (3.772,6 εκατ. ευρώ) αφορούν στις ιδιωτικές δαπάνες για εκπαίδευση. Και από αυτή την αναλογία φαίνεται ότι οι λαϊκές οικογένειες εξακολουθούν να πληρώνουν από το λεηλατημένο εισόδημά τους για ένα πολύ μεγάλο μέρος της εκπαίδευσης των παιδιών τους.
  • Το 2014, οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί του δημόσιου τομέα που υπηρετούσαν στα Δημοτικά Σχολεία, αντιστοιχούσαν στο 11,4% του συνόλου του προσωπικού των Δημοτικών Σχολείων, ποσοστό που αποτελεί και την υψηλότερη τιμή του συγκεκριμένου δείκτη μεταξύ των επιμέρους βαθμίδων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη συγκεκριμένη χρονιά. Αντίστοιχα, κατά φθίνουσα σειρά, τα ποσοστά των αναπληρωτών εκπαιδευτικών σε σχέση με το σύνολο των εκπαιδευτικών στις άλλες βαθμίδες είχαν για το 2014 ως εξής: Στο Νηπιαγωγείο αναπληρωτές σε ποσοστό 11,3%, στο Γυμνάσιο 5,3%, στο Επαγγελματικό Λύκειο 4,1% και στο Γενικό Λύκειο 2,7%.
  • Μεταξύ άλλων προκύπτει ότι αυξάνεται ο μέσος όρος ηλικίας των εκπαιδευτικών, εξαιτίας της αύξησης των ορίων συνταξιοδότησης και των μηδενικών νέων διορισμών. Το 2014, η υψηλότερη μέση ηλικία του διδακτικού προσωπικού καταγράφεται στο Γενικό Λύκειο (47,5 έτη) και κατά φθίνουσα σειρά μέσης τιμής ακολουθεί το Γυμνάσιο (46,3 έτη), το Επαγγελματικό Λύκειο και ΕΠΑΣ αρμοδιότητας ΥΠΕΘ (45,7 έτη), το Δημοτικό (42,2 έτη) και το Νηπιαγωγείο (41,4 έτη).
  • Η επάρκεια των υποδομών σε όλες τις επιμέρους βαθμίδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καταγράφεται από το ΚΑΝΕΠ ως κατώτερη των απαιτούμενων. Κατά την περίοδο που εξετάζει η έρευνα και κατά μέση τιμή επάρκειας μεταξύ των επιμέρους βαθμίδων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, την υψηλότερη επάρκεια υποδομών παρουσιάζουν το Γυμνάσιο (72,4%) και το Γενικό Λύκειο (70,4%), ενώ τη χαμηλότερη μέση επάρκεια καταγράφει το Επαγγελματικό Λύκειο και οι ΕΠΑΣ αρμοδιότητας ΥΠΕΘ (54,2%). Στο δείκτη επάρκειας υποδομών μιας σχολικής μονάδας, ανά βαθμίδα Εκπαίδευσης, λαμβάνεται υπόψη: η επάρκεια αιθουσών ως προς τα τμήματα, η επάρκεια σε εργαστήρια (που αντιστοιχούν σε μαθησιακά αντικείμενα που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα σπουδών κάθε βαθμίδας) και η επάρκεια σε λοιπές υποδομές (υποστηρικτικές).
  • Μεταξύ των ευρημάτων της μελέτης, καταγράφεται μια μικρή τάση αύξησης του δείκτη χαμηλής επίδοσης του μαθητικού πληθυσμού στα Δημοτικά Σχολεία. Μεγαλύτερη είναι η αύξηση των χαμηλών επιδόσεων των μαθητών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια), όπου καταγράφεται μια σαφής αύξηση του αντίστοιχου δείκτη, ο οποίος αυξάνει σταθερά και στη Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση έως και το 2009, ενώ από το 2010 κι έπειτα παρουσιάζει κάμψη. Οι Περιφερειακές Ενότητες εμφανίζονται σημαντικά διαφοροποιημένες ως προς το δείκτη χαμηλής επίδοσης του μαθητικού πληθυσμού, με παράλληλη τάση διεύρυνσης των διαφοροποιήσεων μεταξύ των Περιφερειακών Ενοτήτων κατά την περίοδο αναφοράς 2002 - 2014.

Στη μελέτη αποτυπώνονται μια σειρά στοιχεία που δείχνουν τη διαχρονικότητα μιας σειράς προβλημάτων που ποτέ δεν αντιμετωπίστηκαν φιλολαϊκά, ούτε πριν από τα χρόνια της κρίσης, αφού οι προτεραιότητες των κυβερνήσεων δεν καθορίζονταν από τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες. Τα τελευταία χρόνια, ακόμα περισσότερο βάρος δίνεται στην «καινοτομία», την επιχειρηματικότητα, τη σύνδεση της Εκπαίδευσης με την παραγωγή, γιατί αυτές είναι οι αξιώσεις των επιχειρήσεων προκειμένου να ξεπεραστεί η κρίση, στο πλαίσιο της συγκεκριμένης στρατηγικής την οποία υλοποιούν οι κυβερνήσεις στην Παιδεία. Μιλώντας στη χτεσινή εκδήλωση παρουσίασης της μελέτης, ο υπουργός Παιδείας, Κ. Γαβρόγλου, στάθηκε μεταξύ άλλων στις αλλαγές που ετοιμάζει η κυβέρνηση στο Λύκειο, σημειώνοντας πως πρέπει να υπάρξει «δραματική αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης», ενώ χαρακτήρισε εκτός ελέγχου προς το χειρότερο την κατάσταση στα σχολικά κτίρια. Ο υπουργός επανέλαβε την εξαγγελία για διορισμούς εκπαιδευτικών χωρίς να είναι σε θέση να πει ούτε πόσους, ούτε πώς, αλλά ούτε και το πότε. Στο χαιρετισμό της, η τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ, Ν. Κεραμέως, μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στο «συγκεντρωτικό» εκπαιδευτικό σύστημα, τονίζοντας ότι η λογική και επιλογή της ΝΔ για την Παιδεία συνοψίζεται στο δίπτυχο «ελεύθερο σχολείο - αυτόνομο πανεπιστήμιο».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ