ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Νοέμβρη 2021
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«Σπάμε τον φαύλο κύκλο της βίας! Βαδίζουμε στον δρόμο της ανατροπής της γυναικείας ανισοτιμίας!»

Με μεγάλη συμμετοχή και έντονο ενδιαφέρον η χτεσινή εκδήλωση της ΚΝΕ στο Πάντειο με ομιλήτρια την Ελένη Μπέλλου, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ

«Σπάμε τον φαύλο κύκλο της βίας! Βαδίζουμε στον δρόμο της ανατροπής της γυναικείας ανισοτιμίας!»: Με μεγάλη συμμετοχή και έντονο ενδιαφέρον από όσες και όσους την παρακολούθησαν πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση που διοργάνωσε χτες η ΚΝΕ με το παραπάνω θέμα και αφορμή την 25η Νοέμβρη, Παγκόσμια Μέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών.

Στην εκδήλωση μίλησε η Ελένη Μπέλλου, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ. Επίσης, έγιναν παρεμβάσεις από τον Βαγγέλη Κατσιάβα, νομικό, μέλος της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ, τον Ορέστη Παπαγιαννόπουλο, στέλεχος του ΚΚΕ, ψυχολόγο, ειδικευμένο στη θεραπεία τραύματος, και την Χρύσα Λεμπέση - Πάκου, φοιτήτρια, μέλος της Επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ για τις νέες γυναίκες και τα νέα ζευγάρια.

Το ενδιαφέρον αποτυπώθηκε στη συμμετοχή δεκάδων φοιτητριών και φοιτητών, σε ένα Πανεπιστήμιο όπου το φαινόμενο της βίας ενάντια στις γυναίκες συγκαταλέγεται στα αντικείμενα μελέτης και έρευνας μιας σειράς τμημάτων, αλλά και στις ερωτήσεις που έγιναν και στη συζήτηση που ακολούθησε.

Την εκδήλωση παρακολούθησαν ο Θέμης Γκιώνης και ο Θοδωρής Χιώνης, μέλη του ΠΓ, ο Νίκος Αμπατιέλος, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και Γραμματέας της ΚΝΕ, η Βιβή Δάγκα, μέλος της ΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος της ΚΕ για την ισοτιμία των Γυναικών, και η Χριστίνα Σκαλούμπακα, μέλος της ΚΕ και πρόεδρος της ΟΓΕ.


RIZOSPASTIS

Εξω από το αμφιθέατρο που φιλοξένησε την εκδήλωση λειτούργησε βιβλιοπωλείο με επιλογές τίτλων από τις εκδόσεις της «Σύγχρονης Εποχής».

Οι κοινωνικά κατακριτέες μορφές βίας προς τη γυναίκα δεν μπορούν να εξηγηθούν χωρίς ιστορική - ταξική αναφορά

«Αξιοποιούμε και τη σημερινή μέρα για μια πιο σφαιρική τοποθέτηση στην προέλευση μιας ιδιαίτερης μορφής βίας, αυτής του άνδρα προς τη γυναίκα», σημείωσε η Ελένη Μπέλλου. Με μια ιστορική - ταξική προσέγγιση ανέτρεξε στην πορεία των εκμεταλλευτικών κοινωνιών, από τη δουλοκτησία ως τον καπιταλισμό, στην κοινωνική θέσης της γυναίκας σε αυτές, στην έκφραση του φαινομένου της άσκησης βίας από τον άνδρα σε βάρος της γυναίκας.

Οπως εξήγησε, «η ιστορική υποταγή της γυναίκας στον άνδρα συνέπεσε, καθόλου τυχαία, με την εμφάνιση της δυνατότητας της ατομικής ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής, με τον χωρισμό της κοινωνίας σε τάξεις εκμεταλλευτών και αυτών που υφίστανται την εκμετάλλευση». Στο έδαφος αυτό, επισήμανε ότι πηγή της βίας «δεν είναι η υποκειμενική βούληση - είτε γυναικών είτε ανδρών - αλλά οι σχέσεις οργάνωσης της παραγωγής που ταιριάζουν σε ένα ιστορικά καθορισμένο επίπεδο ανάπτυξης του ανθρώπου και της ικανότητάς του να φτιάχνει και να χρησιμοποιεί μέσα παραγωγής».


RIZOSPASTIS

Φτάνοντας στις καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής επισήμανε τις δυνατότητες που προσφέρουν να «σπάσει» η μέχρι τότε απόλυτη εξάρτηση της γυναίκας από τον άνδρα αλλά παράλληλα διατηρούν αναχρονιστικές απόψεις και συμπεριφορές, ενώ δημιουργούν το έδαφος και για νέες ανορθολογικές αντιλήψεις.

«Το ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα που δημιουργεί τη δυνατότητα κατάργησης της γυναικείας ανισότητας, χρησιμοποιεί την κατάργησή της ως πηγή αύξησης του κέρδους και της εκμετάλλευσης. Λειτουργεί, θα λέγαμε, ως οδοστρωτήρας της ισότητας μεταξύ των δύο φύλων και όχι ως προστασία της ισοτιμίας, πρώτ' απ' όλα στην ίδια την εργασία», σχολίασε.

Ετσι, όπως τόνισε, βία είναι και «η απόλυση εργαζόμενης - εργαζόμενου γιατί συνδικαλίζεται, απεργεί», η «υπερεντατικοποίηση με τη μορφή της διευθέτησης του εργασιακού χρόνου», η μη ανανέωση σύμβασης ορισμένου χρόνου σε εγκυμονούσα, η «με τον έναν ή άλλον τρόπο επιβολή σεξουαλικής συνεύρεσης εκ μέρους του εργοδότη προς την εργαζόμενη, όπως αναδείχθηκε πρόσφατα σε χώρους όπως των ηθοποιών, των αθλητών». Χαρακτήρισε ακόμα ειδική μορφή βίας τον γάμο για λόγους επιβίωσης, τη μη λύση του γάμου για τους ίδιους λόγους, την ενδοοικογενειακή βία.

«Ολες αυτές οι κοινωνικά κατακριτέες μορφές βίας προς τη γυναίκα δεν μπορούν να εξηγηθούν ως προϊόν της εξουσίας του άνδρα, χωρίς ιστορική - ταξική αναφορά», υπογράμμισε. «Τόσο η έννοια της βίας όσο και η ιδιαίτερη μορφή της, η βία κατά των γυναικών, δεν μπορούν να προσεγγίζονται ως σχέσεις εξουσίας αποκομμένες από τις οικονομικές σχέσεις ή ως σχέσεις εξουσίας του ενός φύλου πάνω στο άλλο», υπογράμμισε η ομιλήτρια. Αντίστοιχα, η πολιτική και θεσμική διερεύνηση του συγκεκριμένου φαινομένου «δεν μπορεί να γίνει αποσπασμένα από την κοινωνική - οικονομική του ρίζα».


RIZOSPASTIS

«Απ' αυτήν την άποψη δεν ξεκινάμε μια στενή συζήτηση για τον όρο "γυναικοκτονία"», εξήγησε, «αλλά για το κοινωνικό φαινόμενο μιας ιδιαίτερης μορφής βίας, της άσκησης βίας εκ μέρους του άνδρα προς τη γυναίκα με κίνητρο τη διαπροσωπική ή γενικότερα την ενδοοικογενειακή σχέση».

«Το ΚΚΕ όχι μόνο δεν αδιαφορεί για οποιοδήποτε μέτρο προστασίας της γυναίκας από κάθε απειλή σε βάρος της αλλά έχει πρωτοστατήσει σε διεκδικήσεις που αφορούν όλα τα πεδία: Την εργασία, την Εκπαίδευση, την κοινωνική προστασία της μητρότητας ώστε να μην αποτελεί κυρίως ατομική - οικογενειακή υπόθεση. Τόσο το Κόμμα όσο και η ΚΝΕ αναδεικνύουμε και παλεύουμε για τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να έχει η γυναίκα τη δυνατότητα να απεγκλωβιστεί απ' οποιαδήποτε προβληματική σχέση της με το άλλο φύλο μέσα στην οικογένεια ή σε διαπροσωπική σχέση οποιασδήποτε μορφής», ανέφερε. Πιο συγκεκριμένα, τόνισε ότι το ΚΚΕ «τάσσεται υπέρ της αυστηροποίησης του ποινικού πλαισίου και της ποινικής μεταχείρισης των εγκλημάτων βίας κατά των γυναικών, σε κάθε μορφή τους, με άξονα το κίνητρο του δράστη», ενώ καταθέτει «εξειδικευμένες προτάσεις για το νομικό πλαίσιο, αλλά και για το αναγκαίο εκτεταμένο δίκτυο δημόσιων, δωρεάν παρεχόμενων κοινωνικών υπηρεσιών και υποδομών», όπως ξενώνων για κακοποιημένες γυναίκες και τα παιδιά τους, συμβουλευτικών κέντρων στελεχωμένων με ειδικευμένο μόνιμο προσωπικό, χωρίς εμπλοκή ΜΚΟ. Βέβαια, η πραγματοποίηση όλων των παραπάνω «συγκρούεται με το κίνητρο συγκέντρωσης - διάθεσης πόρων από τις αστικές κυβερνήσεις, προϋποθέτει άλλη αντίληψη περί κοινωνικών αναγκών, που βέβαια εδώ βρίσκεται το ζήτημα της "άλλης οικονομίας με άλλη εξουσία"», σχολίασε.

Βαγγέλης Κατσιάβας, νομικός, μέλος της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ

RIZOSPASTIS

Βαγγέλης Κατσιάβας, νομικός, μέλος της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ
Επισημαίνοντας τη σημασία που έχει ο ιδεολογικός - πολιτικός αγώνας ώστε να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της γυναικείας ανισοτιμίας και της βίας, σημείωσε τα εξής: «Παλεύουμε να συνειδητοποιηθεί γιατί η κοινωνική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής, ο επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός, η εργατική - λαϊκή συμμετοχή στα όργανα εξουσίας από κάτω προς τα πάνω είναι το βάθρο για την κατάκτηση της ισοτιμίας των φύλων και την ικανοποίηση των ιδιαίτερων σύγχρονων αναγκών της γυναίκας. Στην ουσία, για να σπάσει οριστικά ο φαύλος κύκλος της βίας και της γυναικείας ανισοτιμίας απαιτείται πιο αποφασιστικά και μαζικά οι γυναίκες εργατικής - λαϊκής ένταξης και καταγωγής να υψώσουν το ανάστημά τους, να διαμορφώσουν άλλη στάση ζωής», ανέφερε.

Δεν αρκεί η αυστηρότερη ποινική μεταχείριση για να προστατευτούν οι γυναίκες

«Είμαστε υπέρ της αυστηρότερης ποινικής μεταχείρισης τέτοιων ειδεχθών εγκλημάτων», ξεκαθάρισε ο Βαγγέλης Κατσιάβας, εστιάζοντας σε πλευρές της συζήτησης γύρω από την ποινική μεταχείριση των δραστών εγκλημάτων βίας κατά των γυναικών. Με την παρέμβασή του μετέφερε τις θέσεις και τις προτάσεις που κάνει το ΚΚΕ: «Προτείνουμε τροποποιήσεις - αναμορφώσεις ποινικών διατάξεων που ισχύουν σήμερα, όπως, για παράδειγμα, να λαμβάνεται υπόψη το κίνητρο του δράστη του εγκλήματος της ανθρωποκτονίας (και όχι μόνο, αλλά κάθε εγκλήματος βίας και γενικά κακοποιητικής συμπεριφοράς) σε βάρος γυναικών και κατά την επιμέτρηση της ποινής σύμφωνα με το άρθρο 79 ΠΚ, ώστε αυτός ο παράγοντας, το φύλο δηλαδή του θύματος, η σχέση του με τον δράστη και οι περιστάσεις υπό τις οποίες τελέστηκε το έγκλημα να συνυπολογίζονται για το ύψος της ποινής που πρέπει να επιβληθεί. Καθώς και στο άρθρο 82Α ΠΚ (έγκλημα με ρατσιστικό κίνητρο) να εισαχθεί και η διάσταση του φύλου ως λόγος επιλογής του συγκεκριμένου θύματος και μάλιστα με αναμόρφωση συνολικά της διατύπωσης του άρθρου με ακρίβεια, πληρότητα, σαφήνεια και συνοχή, ώστε να καταστεί εφαρμοστέα διάταξη, βγαίνοντας από την αχρησία που έχει περιέλθει από τη θέσπισή της», σημείωσε μεταξύ άλλων.

Ορέστης Παπαγιαννόπουλος, ψυχολόγος, ειδικευμένος στη θεραπεία τραύματος

RIZOSPASTIS

Ορέστης Παπαγιαννόπουλος, ψυχολόγος, ειδικευμένος στη θεραπεία τραύματος
Την ίδια στιγμή, ξεκαθάρισε ότι «δεν μπορεί η αυστηρότερη ποινική μεταχείριση από μόνη της να εξασφαλίσει την ολόπλευρη προστασία των γυναικών», δεν μπορεί «να μετριάσει τέτοια φαινόμενα που γεννάει η βαθιά ανισοτιμία της γυναίκας στον καπιταλισμό, η ταξική εκμετάλλευση και η καταπίεση λόγω φύλου σε ένα βάρβαρο σύστημα που εμπορευματοποιεί ακόμη και το ανθρώπινο σώμα, την ανθρώπινη οντότητα». Εξάλλου, όπως υπενθύμισε, μια γυναίκα έχει να αντιμετωπίσει πολλούς σκοπέλους μέχρι την τελεσίδικη καταδίκη του δράστη, «από την αστυνομική αδιαφορία ή αυθαιρεσία μέχρι την υποστελέχωση των ιατροδικαστικών υπηρεσιών, τις μακροχρόνιες νομικές διαδικασίες» και μάλιστα σε συνθήκες στις οποίες η έλλειψη επιστημονικής, νομικής, κοινωνικής και οικονομικής υποστήριξης των θυμάτων από κρατικές δομές είναι κραυγαλέα. «Το πρόβλημα είναι βαθύ και απαιτεί λύσεις ακριβώς στην κατεύθυνση που βάζει το ίδιο το σύνθημα της σημερινής εκδήλωσης των νεολαίων κομμουνιστριών και κομμουνιστών, της ΚΝΕ: Στον δρόμο της ανατροπής της καπιταλιστικής βαρβαρότητας», κατέληξε.

Εμπόδιο η αστική επιστημονική μεθοδολογία

Στη συζήτηση που ξεδιπλώνεται με αφορμή πρόσφατα περιστατικά κακοποίησης, σεξουαλικής παρενόχλησης, βιασμών, δολοφονιών γυναικών από πρώην ή νυν συντρόφους τους, γύρω από τα κίνητρα και την προσωπικότητα του θύτη, στάθηκε ο Ορέστης Παπαγιαννόπουλος. «Η αστική επιστημονική μεθοδολογία αποσυνδέει ή παρουσιάζει αποσπασμένα την προσωπικότητα του θύτη από τις κυρίαρχες οικονομικές και κοινωνικές σχέσεις. Παρουσιάζει δηλαδή τον θύτη ως μια προσωπικότητα έξω από την κοινωνία», σχολίασε. Και συνέχισε:

Χρύσα Λεμπέση, φοιτήτρια, μέλος της Επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ για τις Νέες Γυναίκες και τα Νέα Ζευγάρια
Χρύσα Λεμπέση, φοιτήτρια, μέλος της Επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ για τις Νέες Γυναίκες και τα Νέα Ζευγάρια
«Δεν είναι δύσκολο να παρατηρήσουμε ότι τα στοιχεία που συνθέτουν το φαινόμενο της βίας εναντίον των γυναικών δεν είναι μοναδικά σε αυτό. Υπάρχουν μαζί ή μόνα τους και σε άλλα κοινωνικά φαινόμενα και απλώς αλληλεπιδρούν εδώ με συγκεκριμένο τρόπο για να συνθέσουν ένα ιδιαίτερο φαινόμενο, δηλαδή την κακοποίηση σε βάρος των γυναικών», ανέφερε.

Αναφερόμενος στα εμπόδια που τίθενται στην πρόληψη του φαινομένου αλλά και την ψυχολογική στήριξη των γυναικών που έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με αυτό, υπογράμμισε ότι ακόμα και η αστική οπτική παραδέχεται πως «ο κυριότερος παράγοντας για να μετατραπεί μια τραυματική εμπειρία σε μόνιμο τραύμα είναι το χαμηλό βιοτικό επίπεδο, η φτώχεια», επειδή στερεί τις απαραίτητες υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας. Μάλιστα, κατά την κρίση των προηγούμενων χρόνων αλλά και κατά τη διάρκεια της καραντίνας, «ενώ είχαμε αυξημένες τηλεφωνικές καταγγελίες, η δυνατότητα φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες θεραπείας τραύματος μειώθηκε», κατήγγειλε.

Παλεύουμε μαχητικά για να αλλάξουμε τη ζωή μας

«Είναι πολλοί οι προβληματισμοί που γεννιούνται στις συζητήσεις της ΚΝΕ με τη νεολαία μέσα και έξω από τα αμφιθέατρα, τις σχολικές αίθουσες, πάνω σε αυτό το σύνθετο ζήτημα», σημείωσε η Χρύσα Λεμπέση. «Πρωτοστατούμε ώστε η δικαιολογημένη οργή να γίνει δύναμη συσπείρωσης ώστε κάθε φοιτητικός σύλλογος, η κάθε μορφή οργάνωσης στις σχολές, στα σχολεία, στις γειτονιές, να γίνει πραγματική κυψέλη αλληλεγγύης για να βρει κάθε νέα το κουράγιο να αντιπαλέψει τέτοια φαινόμενα, να παλέψει μαχητικά για να αλλάξει τη ζωή της», πρόσθεσε. Μιλώντας για τις φοιτήτριες στηλίτευσε τα εμπόδια που συναντούν στην προσπάθειά τους να σπουδάσουν «στο έδαφος της επιχειρηματικής λειτουργίας του Πανεπιστημίου ΑΕ», που έχει τη σφραγίδα όλων των κυβερνήσεων και είναι κομμένο και ραμμένο στις κατευθύνσεις της ΕΕ. «Η όλο και μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση της μόρφωσης, η αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα, το διά βίου "κυνήγι" δεξιοτήτων, οι τεράστιες ελλείψεις στη φοιτητική μέριμνα, τα ανύπαρκτα μέτρα προστασίας του γυναικείου οργανισμού στα σχολεία και τις σχολές, οι άθλιες συνθήκες διαβίωσης και υγιεινής στις εστίες είναι η πραγματικότητα που βιώνει μια νέα. Ετσι, βρίσκεται εκτεθειμένη στην ανασφάλεια για τις σπουδές και το εργασιακό της μέλλον, ευάλωτη με μια σειρά από κινδύνους», κατήγγειλε.

  • Εκτενή αποσπάσματα από την ομιλία της Ελένης Μπέλλου θα δημοσιευθούν στον «Ριζοσπάστη του Σαββατοκύριακου».

Κινητοποίηση φοιτητικών συλλόγων στη Θεσσαλονίκη

Κινητοποίηση πραγματοποίησαν χτες το μεσημέρι φοιτητικοί σύλλογοι της Θεσσαλονίκης όπως και η ομάδα γυναικών - φοιτητριών «Ειρήνη Γκίνη» στην πρυτανεία του ΑΠΘ, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Μέρας για την Εξάλειψη της Βίας Κατά των Γυναικών.

Την κινητοποίηση κάλεσαν οι Φοιτητικοί Σύλλογοι Ηλεκτρολόγων - Μηχανολόγων Μηχανικών, Φυσικού, Κτηνιατρικής, Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, ΤΕΦΑΑ και Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, όπως και ο ΣΟΦΕΘ, με αιτήματα τη δημιουργία κρατικών ξενώνων και συμβουλευτικών κέντρων, στελεχωμένων με ειδικευμένο μόνιμο προσωπικό και χωρίς εμπλοκή ΜΚΟ, με γενναία χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, τη σύσταση ειδικής επιτροπής ψυχολόγων, στην οποία θα μπορεί να αποταθεί κάθε νέα που βιώνει με οποιονδήποτε τρόπο βία, τη δημιουργία ενημερωτικών προγραμμάτων στις σχολές από κρατικούς επιστημονικούς φορείς, όπως και την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή για ασφαλή πρόσβαση από και προς τα πανεπιστήμια.

Οι φοιτητές, κρατώντας πανό με το σύνθημα «Χτίζουμε ασπίδα προστασίας απέναντι στην πολύμορφη βία κατά των γυναικών», φώναξαν συνθήματα όπως «Σπάμε τις αλυσίδες της σιωπής, στον δρόμο του αγώνα και της ανατροπής», ενώ αντιπροσωπεία τους πραγματοποίησε συνάντηση με τον αντιπρύτανη Φοιτητικής Μέριμνας, όπου κατέθεσε τα αιτήματα των φοιτητικών συλλόγων.


Στη συνέχεια, η ομάδα γυναικών - φοιτητριών «Ειρήνη Γκίνη» πραγματοποίησε δρώμενο στην Καμάρα, όπου ανέδειξε την ανάγκη συλλογικής και οργανωμένης πάλης ενάντια στην πολύμορφη βία κατά των γυναικών, κρατώντας πλακάτ όπου αναγράφονταν «Σεξουαλική κακοποίηση και παρενόχληση», «Εργοδοτική βία», «Δολοφονίες», «Εντατικοποίηση», «Ημιαπασχόληση» και «Ανεργία».


ΚΝΕ
Περιοδείες σε σχολεία, σχολές, γειτονιές

Στη Θεσσαλονίκη, οι Οργανώσεις της ΟΠ Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ πραγματοποίησαν σειρά περιοδειών τόσο στις σχολές του ΑΠΘ και του ΠΑΜΑΚ, σε ΙΕΚ αλλά και σε σχολεία και γειτονιές, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Μέρας για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών.

Σήμερα, Παρασκευή 26 Νοέμβρη, συνεχίζουν τη δραστηριότητα αυτή με προβολή του podcast της ΚΝΕ με τίτλο: «Με αφορμή την Παγκόσμια Μέρα κατά της βίας των γυναικών» στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ, στις 8 μ.μ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ