ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 26 Γενάρη 1999
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

Πολλοί είναι αυτοί που αναμένουν η βδομάδα, η οποία ξεκίνησε να είναι η τελευταία με κλειστά τα σχολεία. Πλήθυναν αποφασιστικά τις τελευταίες μέρες τα δημοσιεύματα των εφημερίδων, ακόμα και των φίλα κείμενων προς την κυβέρνηση, που ζητούν να ληφθούν από τη μεριά της πρωτοβουλίες τέτοιες, ώστε να ικανοποιήσουν, έστω και πρόσκαιρα, τους μαθητές και να επιστρέψουν στα μαθήματά τους. Δε λείπουν και οι προτάσεις για τις συγκεκριμένες διατάξεις του νόμου που πρέπει να ανασταλεί η εφαρμογή τους, αλλά και οι μεθοδεύσεις που πρέπει να ακολουθήσει το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση για να επιτευχθεί το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Από εκεί που, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς των κυβερνητικών προπαγανδιστών, δεν υπήρχαν άλλες εποικοδομητικές προτάσεις, τώρα ξαφνικά... πλημμυρίσαμε από προτάσεις. Είναι, λοιπόν, σκόπιμο να ξαναθυμίσουμε τις συγκεκριμένες προτάσεις του ΚΚΕ, προτάσεις που επανειλημμένα έχει δώσει στη δημοσιότητα το Κόμμα μας και που η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, επανέφερε στην πρόσφατη, προ ημερήσιας διάταξης, συζήτηση στη Βουλή για την παιδεία.

****

Η συνολική πρόταση του Κόμματος απαντάει στο ερώτημα: τι ζητήματα πρέπει να λύνει ένας νέος νόμος. Αποτελείται από 11 θέσεις εκ των οποίων οι τέσσερις πρώτες είναι γενικότερης σημασίας και προοπτικής, ενώ οι εφτά τελευταίες πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν βασικά προβλήματα που ταλαιπωρούν το εκπαιδευτικό μας σύστημα.Οι τέσσερις προτάσεις γενικότερης σημασίας είναι οι παρακάτω:

Πρώτη,να σταματήσει η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων.Δεύτερη,να παρέχεται δωρεάν εκμάθηση μιας, τουλάχιστον, ξένης γλώσσας. Η εκμάθηση αυτής της γλώσσας να εξασφαλίζεται με επάρκεια μέσα στο δημόσιο σχολείο. Το μέτρο αυτό απαιτεί κάποιο χρόνο, μπορεί όμως να υλοποιηθεί.

Τρίτη,χρειάζονται ριζικά μέτρα που απαιτούν οι σύγχρονες ανάγκες των εργαζομένων, των νέων, της κοινωνίας, όπως: η γενναία αύξηση των δαπανών για την παιδεία και η κατάργηση της ιδιωτικής και της έμμεσης ιδιωτικοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης. Αυτό το τελευταίο μπορεί να χρειαστεί τρία, τέσσερα ή και πέντε χρόνια, για να υλοποιηθεί. Σημασία, πάντως, έχει να ξεκινήσει.

Τέταρτη,να καθιερωθεί ενιαίο δωδεκάχρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο σαν απαραίτητο υπόβαθρο, όχι μόνο των πανεπιστημιακών σπουδών, αλλά και της όποιας επαγγελματικής εκπαίδευσης θα χρειαστεί ο νέος και η νέα. Για τους νέους που δε θέλουν να πάνε στα πανεπιστήμια, αλλά θέλουν μια επαγγελματική ειδίκευση, προτείνεται να υπάρχουν μεταλυκειακές σχολές, ενταγμένες μέσα στη δημόσια εκπαίδευση. Φυσικά θα ισχύει για όλους το ενιαίο υποχρεωτικό δωδεκάχρονο σχολείο.

*****

Οι υπόλοιπες εφτά προτάσεις είναι προτάσεις για άμεση εφαρμογή, προτείνονται σαν άμεσα μέτρα.Συγκεκριμένα:

Πέμπτη,σαν άμεσο μέτρο προτείνεται η κατάργηση των ΤΕΕ - όχι των ΤΕΙ - που αποτελούν υποδεέστερο σύστημα ευτελούς κατάρτισης, παράλληλα με το Λύκειο. Και αυτό πάλι με προοπτική το δωδεκάχρονο σχολείο. Επίσης προτείνεται να αναδιοργανωθεί και να βελτιωθεί η νυχτερινή εκπαίδευση.

Εκτη,να ακυρωθεί ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ, με άμεσο μέτρο, ταυτόχρονα, τους μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών από την επετηρίδα, τη μείωση της αναλογίας διδασκόντων - διδασκομένων στο ένα προς είκοσι, τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο, ξεκινώντας από τα σχολεία των πιο φτωχών λαϊκών συνοικιών και περιοχών. Να ολοκληρώνεται η εργασία μέσα στο σχολείο, που θα περιλαμβάνει την άθληση, την καλλιτεχνική παιδεία, την ευρύτερη κοινωνική και πολιτιστική λειτουργία. Ετσι δε θα υπάρχει ανάγκη να προστρέχει ο κόσμος στις διάφορες ιδιωτικές σχολές και τα φροντιστήρια που φουντώνουν.

Εβδομη,σαν άμεσο μέτρο προτείνεται η οικονομική και επιστημονική στήριξη των εκπαιδευτικών μέσα από την περιοδική ετήσια επιμόρφωση, με ευθύνη των πανεπιστημίων, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει άμεσα να αποσυρθεί το νέο σύστημα ελέγχου και χειραγώγησης των εκπαιδευτικών, που αποκαλείται "αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου".

Ογδοη,να ιδρυθούν δημόσιες ειδικές επαγγελματικές σχολές ενταγμένες στο εκπαιδευτικό σύστημα, με σκοπό την εξασφάλιση δημόσιας και δωρεάν επαγγελματικής μόρφωσης και όχι ληξιπρόθεσμης κατάρτισης επί πληρωμή, όπως γίνεται τώρα με τα ΙΕΚ και τα ΚΕΚ, που πρέπει να καταργηθούν.

Ενατη,για την ανώτατη παιδεία προτείνεται η συγκρότηση ενιαίας ανώτατης δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, που θα καλλιεργεί την ικανότητα της επιστημονικής σκέψης και δράσης και θα δίνει πλήρη επιστημονική επάρκεια σε όλους τους απόφοιτους. Οταν λέμε ενιαία εκπαίδευση, εννοούμε και την ένταξη των ΤΕΙ στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, ουσιαστικά και όχι τυπικά, με έναν στενό οργανωτικό τρόπο. Φυσικά, απαιτείται μελέτη, με βάση τις προτάσεις που υπάρχουν, ώστε τα ΤΕΙ να πάψουν να είναι υποβαθμισμένα ΑΕΙ - γιατί έτσι είναι σήμερα - ή να είναι μια αδιαβάθμητη βαθμίδα, που στριμώχνεται ανάμεσα στα σημερινά ΑΕΙ και στο συνονθύλευμα των ιδιωτικών και δημοσίων ΙΕΚ. Βέβαια, απαιτείται κάποιος χρόνος, ωστόσο μπορεί να δρομολογηθεί άμεσα.

Δέκατη,άμεσα να καταργηθούν αυτά τα περίφημα Προγράμματα Σπουδών Επιλογής και το δήθεν Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, καθώς και τα κάθε είδους δίδακτρα. Να κατοχυρώνεται η επιστημονική ειδίκευση στο πτυχίο. Να μη δημιουργηθούν οι πολλαπλοί προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί κύκλοι, η αποσύνδεση πτυχίου και επαγγέλματος.

Ενδέκατη,άμεσα προτείνουμε την κατάργηση του νέου συστήματος - λαιμητόμου για την αξιολόγηση και την πρόσβαση των μαθητών στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Να καταργηθούν οι εξετάσεις της Β Λυκείου και της Γ Λυκείου και, στη λογική που έχουμε, να απεξαρτηθεί το πρόγραμμα και η λειτουργία του λυκείου από τη διαδικασία επιλογής προς τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και στα ΤΕΙ.

****

Οι σημερινές ανάγκες για περισσότερη, ουσιαστική και ολόπλευρη μόρφωση του νέου ανθρώπου για την ανάπτυξη της προσωπικότητάς του, ώστε να είναι κυρίαρχος στη ζωή του, δεν αντιμετωπίζονται με την ανακύκλωση, από το παρελθόν, αποτυχημένων μέτρων. Πολύ περισσότερο δεν αντιμετωπίζονται με την ένταση των ταξικών φραγμών, στόχο που υπηρετεί ο νόμος 2525/97, την απόσυρση του οποίου ζητεί η εκπαιδευτική κοινότητα. Αντίθετα, η ενότητα των έντεκα θέσεων που προτείνει το ΚΚΕ, με την κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης, την καθιέρωση του δωδεκάχρονου, δημόσιου, δωρεάν, υποχρεωτικού σχολείου και με όλα τα υπόλοιπα, που αναλυτικά αναφέρθηκαν παραπάνω, απογειώνει κυριολεχτικά τις δυνατότητες της νέας γενιάς, για να κατακτήσει τη γνώση, υπερβαίνοντας ταξικούς φραγμούς και εμπόδια.

Η εφαρμογή, φυσικά, μιας τέτοιας πρότασης προϋποθέτει να υπάρχει από τη μεριά της κυβέρνησης πολιτική βούληση να πάει κόντρα - όχι μόνο στα λόγια αλλά και στην πράξη - στα μεγάλα συμφέροντα, που λυμαίνονται το χώρο της Παιδείας και να πετάξει στον κάλαθο των αχρήστων τη "Λευκή Βίβλο" για την Παιδεία, αυτό το "ευαγγέλιο" των Βρυξελλών. Και μπορεί η κυβέρνηση Σημίτη να πορεύεται σφυρίζοντας αδιάφορα και "πειθόμενη τοις κείνων ρήμασι", ωστόσο το μέλλον της ελληνικής νεολαίας δεν της χρωστάει απολύτως τίποτε. Και, ευτυχώς, αυτό το τελευταίο φαίνεται πως η νεολαία μας το έχει καταλάβει πολύ καλά.

Βασίλης ΑΜΠΕΛΟΓΙΑΝΝΗΣ

Η συνολική πρόταση του Κόμματος απαντάει στο ερώτημα: τι ζητήματα πρέπει να λύνει ένας νέος νόμος. Αποτελείται από 11 θέσεις εκ των οποίων οι τέσσερις πρώτες είναι γενικότερης σημασίας και προοπτικής, ενώ οι εφτά τελευταίες πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν βασικά προβλήματα που ταλαιπωρούν το εκπαιδευτικό μας σύστημα


ΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΜΩΥΣΙΑΔΗ, ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΧΑΣΙΩΝ ΓΡΕΒΕΝΩΝ
Μακριά από τις ανάγκες οι "ενισχύσεις"

- Το τελευταίο διάστημα, η κυβέρνηση εξαγγέλλει μια σειρά μέτρων ενίσχυσης, όπως διατείνεται, των νέων "Καποδιστριακών" δήμων, όπως μηχανολογικό εξοπλισμό και πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικό. Ο Δήμος Χασίων τι ενίσχυση έλαβε;

- Σαν δήμος είχαμε καταθέσει κι εμείς στις τεχνικές επιτροπές των νομών τις ανάγκες μας για κάποια μηχανήματα, όπως γκρέιντερ, λεωφορείο και ένα όχημα πολλαπλών χρήσεων. Μέχρι στιγμής, δεν έχει υπάρξει κάποια απάντηση στο αίτημά μας. Και είναι άγνωστο αν θα λάβουμε ποτέ τα μηχανήματα που ζητήσαμε, καθώς αυτά δε θα δοθούν σε όλους τους "Καποδιστριακούς" δήμους, αλλά σε ορισμένους. Αλλά και αυτά τα μηχανήματα, πρέπει να πούμε, που θα παραλάβουν κάποιοι δήμοι, δεν είναι κυβερνητική ενίσχυση, αφού το κόστος τους καλύπτεται από χρήματα της ίδιας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σ' ό,τι αφορά το προσωπικό, πάλι οι δήμοι θα κληθούν να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Πρόσφατα, "έστειλαν" στο Δήμο Χασίων έναν πολιτικό μηχανικό, μια γεωπόνο και μία λογίστρια, που, όπως μας είπαν, θα πληρώνονται από το κράτος. Οι ανάγκες, όμως, είναι πολύ μεγαλύτερες σε προσωπικό, το οποίο θα πληρώσει ο ίδιος ο Δήμος. Ποια είναι η ενίσχυση, λοιπόν, που μας λέει η κυβέρνηση; Οταν μάλιστα δεν έχει καν εξασφαλιστεί η λειτουργία του δήμου;

- Δηλαδή, ποιες είναι οι ανάγκες του Δήμου Χασίων;

- Εχει περάσει ένας μήνας από την εγκατάσταση και ανάληψη των καθηκόντων μας και δεν έχουμε ακόμα δημαρχείο. Το κτίριο που υπάρχει στην έδρα του δήμου, στο Καρπερό, δεν έχει καν αίθουσα συνεδριάσεων. Οι χώροι δεν μπορούν να στεγάσουν τις δημοτικές υπηρεσίες. Υπάρχει πρόβλημα με την ίδια τη σύνθεση των κοινοτήτων του νέου δήμου. Οι αποστάσεις μεταξύ των χωριών που τον αποτελούν είναι πολύ μεγάλες. Η δε απόσταση που πρέπει να διανύσουν οι κάτοικοι των κοινοτήτων, για να φτάσουν στην έδρα του δήμου, αγγίζει και τα σαράντα χιλιόμετρα. Κι αυτό γιατί δεν υπάρχει γέφυρα στο ποτάμι Σούτσα που περνά ανάμεσα από τις παραπάνω περιοχές, κάτι που θα μείωνε την απόσταση σε δέκα περίπου χιλιόμετρα.

- Αυτό θα έλυνε το πρόβλημα;

- Οχι. Υπάρχουν πολλά, που πρέπει να γίνουν. Το οδικό δίκτυο, κυρίως στο εσωτερικό των χωριών, είναι σε πολλή άσχημη κατάσταση. Και αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα, για τον επιπρόσθετο λόγο ότι οι μαθητές ορισμένων χωριών πρέπει να μετακινούνται για να φτάσουν στο σχολείο τους. Εχουμε επίσης ανάγκη από αρδευτικό και υδρευτικό δίκτυο. Βέβαια, για να γίνουν όλα αυτά, χρειάζονται και τα αντίστοιχα χρήματα, αλλά η κρατική επιχορήγηση είναι πενιχρή.

- Πώς προβλέπετε, λοιπόν, να αντεπεξέλθετε στις ανάγκες αυτές; Φορολογώντας τους δημότες, όπως προτρέπει η κυβέρνηση;

- Ποιον να φορολογήσουμε, τον καταχρεωμένο δημότη Χασίων; Να του δώσουμε έτσι κι εμείς μια "σπρωξιά", έξω από τον τόπο του; Η κυβερνητική πολιτική, με τις τιμές που διαμορφώνει σε καλαμπόκι και τεύτλα, που καλλιεργούν οι περισσότεροι στην περιοχή μας, έχει οδηγήσει ήδη τον κόσμο σε αδιέξοδο. Κίνητρα, ειδικά για το νέο, να μείνει στον τόπο του, δεν υπάρχουν. Κι έτσι φεύγει. Είμαστε, λοιπόν, αντίθετοι στη "λύση" της φορολόγησης. Θα παλέψουμε για τα έργα που έχει ανάγκη η περιοχή, αλλά και για αύξηση του ποσοστού της κρατικής επιχορήγησης προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, μαζί με άλλους δήμους.

Χ. Δ.




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org