ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 26 Γενάρη 2016
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ»
Στις προδιαγραφές του εγχώριου κεφαλαίου

Κρατικές ενισχύσεις, φοροαπαλλαγές και προνόμια για την προσέλκυση κερδοφόρων επενδύσεων

Φοροελαφρύνσεις μέχρι το σημείο της πλήρους απαλλαγής, σταθερό φορολογικό καθεστώς για κατηγορίες επενδυτών, κρατικές επιδοτήσεις για «θέσεις απασχόλησης», σε συνδυασμό, βέβαια, με την παροχή «ζεστού» κρατικού χρήματος για πάγια κεφάλαια νέων επιχειρήσεων, αλλά και για τον εκσυχρονισμό κτιριακού και μηχανολογικού εξοπλισμού επιχειρήσεων, περιλαμβάνουν οι διατάξεις του νέου λεγόμενου «αναπτυξιακού νόμου», που βρίσκεται στην τελική φάση επεξεργασίας, προκειμένου να κατατεθεί στη Βουλή.

Την ίδια ώρα, η προσπάθεια της κυβέρνησης να δώσει ώθηση στην καπιταλιστική ανάκαμψη, δυσκολεύεται από τη στενότητα της άμεσης κρατικής χρηματοδότησης των επιχειρηματιών, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, σε μια εξέλιξη που γέρνει την πλάστιγγα στην πλευρά των πρόσθετων κινήτρων (φοροαπαλλαγές κ.ά.), που βέβαια θα συμπληρωθούν στη συνέχεια και από άλλες νομοθετικές παρεμβάσεις, στην κατεύθυνση που έχει υποδείξει και η πλευρά του ΣΕΒ.

Παράλληλα, η κυβερνητική επιχειρηματολογία προσπαθεί να εστιάσει γύρω από τη δυνατότητα ενίσχυσης μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεων, όπως, για παράδειγμα, αυτών της λεγόμενης «κοινωνικής οικονομίας», άλλων «συνεταιριστικών εταιρειών» και «αγροτικών συμπράξεων». Στην πραγματικότητα, στις προς ένταξη επιχειρήσεις συγκαταλέγονται αποκλειστικά και μόνο αυτές που μπορούν να ανταποκριθούν στην κούρσα της ανταγωνιστικότητας, που είναι σε θέση να υποβάλουν και αποδείξουν ότι έχουν τα κατάλληλα επιχειρηματικά πλάνα που να διασφαλίζουν επάρκεια κερδοφορίας σε βάθος χρόνου. Και, βέβαια, απαραίτητη προϋπόθεση γι' αυτό είναι η πρόσβασή τους σε φτηνή τραπεζική χρηματοδότηση, μέσω της οποίας θα συμπληρωθούν τα απαραίτητα κεφάλαια για την αρχική εγκατάσταση, ή την αναβάθμιση του πάγιου εξοπλισμού, για τα κεφάλαια κίνησης κ.ο.κ.

Οι διατάξεις του σχεδίου νόμου

Χαρακτηριστικές είναι διατάξεις του σχεδίου νόμου, σύμφωνα με τις οποίες:

-- Παρέχεται φορολογική απαλλαγή, ως ποσοστό επί της αξίας των κρατικών ενισχύσεων του επενδυτικού σχεδίου. Μάλιστα, αυτή θα υπολογίζεται επί του συνόλου των κερδών του επιχειρηματικού ομίλου, δηλαδή και για τυχόν άλλες δραστηριότητες, πέρα από αυτές που εντάσσονται στον «αναπτυξιακό νόμο».

-- Κρατική επιδότηση, στο «κόστος της δημιουργούμενης απασχόλησης». Μέσω αυτής, το κράτος επιδοτεί και τις «νέες θέσεις απασχόλησης» που «δημιουργούνται και συνδέονται με το επενδυτικό σχέδιο». Να σημειωθεί ότι με βάση και την εμπειρία των προηγούμενων «αναπτυξιακών νόμων», η συνολική άμεση κρατική επιδότηση ανά θέση εργασίας ξεπερνά κατά πολύ τις 100.000 ευρώ!

-- Επιπλέον, προβλέπεται η επιδότηση του επιτοκίου που καταβάλλεται στις τράπεζες κ.ά.

-- «Κατ' εξαίρεση» των γενικών διατάξεων, μπορούν να υπαχθούν επιχειρηματικές δραστηριότητες, όπως υδατοδρόμια, μαρίνες, logistics, τουριστικές μονάδες Υγείας κ.ά. Στην ίδια κατηγορία περιλαμβάνονται οι ιχθυοκαλλιέργειες και βέβαια έχει τη σημασία του το γεγονός ότι πρόκειται για κλάδο, που συνολικά χαρακτηρίζεται για το μεγάλο όγκο των προβληματικών δανείων προς τις τράπεζες, που με τη σειρά τους έχουν τον πρώτο λόγο στην πορεία της αναδιάρθρωσής τους. Ζητήματα όπως τα παραπάνω θα διευκρινισθούν στη συνέχεια, μέσω της έκδοσης υπουργικών αποφάσεων.

-- «Ειδικές ενισχύσεις» προβλέπονται για επιχειρήσεις «εξαγωγικού προσανατολισμού», σε αυτές που προχωρούν σε διαδικασίες συγχωνεύσεων (αύξηση του επιχειρηματικού μεγέθους), σε αύξηση της απασχόλησης (συνδέεται με την αύξηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας), καθώς και σε συνεταιρισμούς, κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις, ομάδες παραγωγών, αγροτικές συμπράξεις, σε κλάδους πληροφοριών - επικοινωνίας, αγροδιατροφής, καθώς και σε όσες αφήνουν «οικολογικό αποτύπωμα» (π.χ. διαχείριση αποβλήτων).

-- Προβλέπεται η ενίσχυση τουριστικών εγκαταστάσεων «ειδικής υποδομής», όπως συνεδριακών κέντρων, θαλασσοθεραπείας, τουριστικών λιμένων, τουρισμού Υγείας, χιονοδρομικά κέντρα, αυτοκινητοδρόμια κ.ά. Η ενίσχυση των ξενοδοχειακών μονάδων (ίδρυση ή επέκταση) έχει ως προϋπόθεση την αναβάθμισή τους τουλάχιστον στην κατηγορία των τριών αστέρων.

-- Για τις «μεγάλες επενδύσεις» καταβάλλεται 100% της προβλεπόμενης περιφερειακής ενίσχυσης (από 10% μέχρι και 45% ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή), για ποσά μέχρι 50 εκατ. ευρώ. Για τα ποσά που ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ, προβλέπονται ενισχύσεις μετά από σχετική έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Να σημειωθεί ότι τα μονοπώλια και οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι θα έχουν στη διάθεσή τους και άλλα εργαλεία κρατικής ενίσχυσης, πέρα και πάνω από αυτά του «αναπτυξιακού νόμου».

-- Διαμόρφωση «σταθερού φορολογικού καθεστώτος» για 7 χρόνια, στη ρότα που έχουν ήδη υποδείξει οι εγχώριοι βιομήχανοι, προκειμένου να εμπεδωθεί κλίμα «επιχειρηματικής εμπιστοσύνης». Και βέβαια, με το «σταθερό» φορολογικό καθεστώς εννοούν ότι δεν μπορεί να υπάρξει αύξηση του συντελεστή επί των κερδών, ενώ αντίθετα μπορεί να υπάρξει και περαιτέρω μείωση.

ΒΟΥΛΗ
Διακρατικές συμφωνίες για τις μπίζνες του κεφαλαίου

Στην εξυπηρέτηση των στρατηγικών στόχων του κεφαλαίου εντάσσονται οι δύο διακρατικές συμφωνίες, με Αζερμπαϊτζάν και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, που επικυρώθηκαν χτες από την Ολομέλεια της Βουλής.

Στα μέτρα του εφοπλιστικού κεφαλαίου

Η συμφωνία με το Αζερμπαϊτζάν αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές. Οπως επισήμανε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, έχει «συγκεκριμένο στόχο, την ενθάρρυνση της συνεργασίας αποκλειστικά μεταξύ επιχειρηματιών στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών - μιλάμε για το εφοπλιστικό κεφάλαιο - που θα εξασφαλίζει φτηνό, ανασφάλιστο ναυτεργατικό δυναμικό από το Αζερμπαϊτζάν και νέα κερδοφορία, χωρίς εμπόδια από την εξασφάλιση επίσπευσης της ναυτιλιακής κίνησης, την αποφυγή καθυστερήσεων των πλοίων, τόσο με την επίσπευση όσο και με την απλούστευση της διεξαγωγής των εν γένει λιμενικών διατυπώσεων, τα μειωμένη τέλη και τέλη πλοήγησης». Είναι χαρακτηριστική η διάταξη, άλλωστε, που ξεκαθαρίζει ότι δεν έχουν δικαίωμα οι ναυτεργάτες από το Αζερμπαϊτζάν να προσφύγουν στα ελληνικά δικαστήρια διεκδικώντας εφαρμογή Συλλογικής Σύμβασης που ισχύει για τους Ελληνες ναυτεργάτες...

Οπως επισήμανε, με τη συμφωνία αυτή, στην ουσία ο υπουργός Ναυτιλίας και συνολικά η κυβέρνηση «απαντάει» στο αίτημα των ναυτεργατικών σωματείων που απέστειλαν πρόσφατα, για τη ναυτολόγηση στα ελληνικά πλοία «ναυτεργατών αποκλειστικά από το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, με Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και κοινωνικοασφαλιστική προστασία».

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Θ. Δρίτσας, ανέφερε προκλητικά: «Το Αζερμπαϊτζάν δεν είναι ναυτική χώρα, αλλά χώρα παραγωγός υδρογονανθράκων. Ως εκ τούτου, ενδιαφέρεται για τη δυνατότητα εξασφάλισης των καλύτερων προϋποθέσεων για τη μεταφορά τους. Εκείνοι έχουν αυτό το ενδιαφέρον. Τα ελληνικά πλοία, τα ελληνόκτητα κ.λπ. επίσης διατίθενται». Πρόσθεσε ότι «τα θέματα που έθιξε» η βουλευτής του ΚΚΕ «τουλάχιστον σε κάποια διάσταση όντως είναι υπαρκτά, αλλά αφορούν ακριβώς ζητήματα περιφρούρησης και κατοχύρωσης της εργατικής νομοθεσίας (...) Ομως, αυτός δεν είναι λόγος για να μη συνάπτεις μία συμφωνία»!

ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, Ποτάμι, Ενωση Κεντρώων επικρότησαν τη συμφωνία. Η ναζιστική ΧΑ, ενώ στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή είχε ψηφίσει «παρών», στη Βουλή ψήφισε «κατά», όχι βέβαια για τα εργατικά δικαιώματα, αλλά γιατί κατά τον ειδικό της αγορητή Ν. Κούζηλο, «πάγια θέση της Χρυσής Αυγής είναι η γεωπολιτική στροφή προς τη Ρωσία. Δεν θεωρούμε σωστή μια εμπορική συμφωνία με το Αζερμπαϊτζάν» διότι «είναι φίλια χώρα με την Τουρκία».

«Προστασία επενδύσεων» για προώθηση ιδιωτικοποιήσεων

Η δεύτερη συμφωνία με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αφορά την «προστασία επενδύσεων, κεφαλαίων και κερδών» (π.χ. από εθνικοποιήσεις, απαλλοτριώσεις κ.ά.).

Οπως ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Σ. Βαρδαλής, καθορίζεται από το πλαίσιο των εμπορικών συμφωνιών της ΕΕ και είναι ενταγμένη «στην προσπάθεια της κυβέρνησης, μέσα από την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων, να προσελκύσει ξένα κεφάλαια και ιδιαίτερα αραβικά κεφάλαια», ικανοποιώντας την ανάγκη της «αστικής τάξης της χώρας για αναβάθμιση των συμφερόντων της και στην ευρύτερη περιοχή. Να ανοίξουν νέα πεδία κερδοφορίας και ταυτόχρονα προστασίας των επενδύσεών της».

Σχεδιασμοί που όχι μόνο δεν εξυπηρετούν τα συμφέροντα της εργατικής τάξης και του λαού, αλλά πίσω τους βρίσκεται «η βαθύτερη εμπλοκή της χώρας μας στους επικίνδυνους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς στην περιοχή».

«ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ»
«Πεσκέσι» στους ιδιώτες παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας

«Δωράκι» προς τους ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγούς προσφέρει η «Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας», με την απόφαση 471/2015 περί εξαίρεσης των εξαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από μια σειρά χρεώσεων που προβλέπονται από τον εγχώριο Κώδικα Λειτουργίας του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΣΜΗΕ).

Η απόφαση πάρθηκε στη συνεδρίαση της ΡΑΕ την 1/1/2015, ωστόσο αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» στις 20/1/2016 και εκτιμάται ότι μπορεί να εκτοξεύσει το κόστος της εγχώριας χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας κατά αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, προκαλώντας εν συνεχεία ανάλογες αυξήσεις χρεώσεων στα τιμολόγια των λαϊκών νοικοκυριών.

Επιπλέον, στην ίδια απόφαση αναφέρεται πως ήδη σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών διερευνάται και η δυνατότητα απαλλαγής της εξαγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από τη χρέωση Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ), που αντιστοιχεί στην κατανάλωση φυσικού αερίου ως καυσίμου για ηλεκτροπαραγωγή.

Οι παροχές αυτές αφορούν επί της ουσίας τους τέσσερις μεγάλους ομίλους που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια με καύσιμο φυσικό αέριο: Την κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ με την «Qatar Petroleum», την «Αλουμίνιον της Ελλάδας», την «Κόρινθος Power» (συνεργασία ομίλου Μυτιληναίου και «Μotor Oil»), τα ΕΛΠΕ και την ιταλική «Edison».

Κατά τη διεξαγωγή της δημόσιας διαβούλευσης, η ΔΕΗ ΑΕ είχε τοποθετηθεί αρνητικά στην εξαίρεση των εξαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από τις συγκεκριμένες χρεώσεις, καθώς σημείωνε ότι οι εξαγώγιμες ποσότητες επηρεάζουν έτσι κι αλλιώς την εγχώρια αγορά, ενώ ήταν κατηγορηματικά αντίθετη και στο ενδεχόμενο εξαίρεσής τους και από τον ΕΦΚ φυσικού αερίου.

Στο σκεπτικό της ΡΑΕ υπογραμμίζεται ότι η απόφαση αυτή λαμβάνεται στο πλαίσιο «εκπλήρωσης δεσμεύσεων της χώρας προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη μεταρρύθμιση επιμέρους πτυχών της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας». Παραπέρα, υπογραμμίζεται πως η απόφαση αυτή λαμβάνεται επειδή «η ενδεχόμενη ελάφρυνση του πλαισίου χρεώσεων των εξαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας θα συμβάλλει στην αύξηση της παραγωγής των ελληνικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που διαθέτουν εξαγωγικό προφίλ, ιδίως όταν αυτή η δραστηριοποίηση καθίσταται οικονομικά αποδοτική, λαμβανομένων υπόψιν των τιμών που διαμορφώνονται στις γειτονικές αγορές».

Με λίγα λόγια, η ΡΑΕ με την παραπάνω απόφαση εφαρμόζει πολιτική απαλλαγών κόστους παραγωγής από μεγάλους ομίλους του χώρου της Ενέργειας, με στόχο την ενίσχυση της κερδοφορίας τους.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ