Τουλάχιστον 8 νεκροί τα θύματα του νέου εγκλήματος, στο πιο πολύνεκρο εργατικό «ατύχημα» τα τελευταία 20 χρόνια. Ανυπαρξία μέτρων ασφάλειας και σκληρή εντατικοποίηση καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι
Η έλλειψη των μέτρων ασφαλείας η υπερεντατικοποίηση για να τελειώσει γρήγορα η δουλειά, γιατί ο χρόνος είναι χρήμα για εφοπλιστές και εργολάβους, η πολιτική που θεωρεί τα συμφέροντά τους «ιερό και όσιο» σκότωσαν τους οκτώ εργάτες μέσα στο Νο 3 αμπάρι του καραβιού όταν άρπαξε φωτιά. Πρόκειται για επτά εργάτες του συνεργείου «Σουρλή» και τον Φιλιππινέζο υποπλοίαρχο του καραβιού, ο οποίος είχε σταλεί, σύμφωνα με εργάτες, για να δει «πώς προχωράει η δουλειά». Την ώρα εκείνη πάνω στο πλοίο δούλευαν ακόμα πάνω από 50 εργάτες που ήταν συνεργεία τριών άλλων εργολάβων και εκτελούσαν ταυτόχρονα πολλές επικίνδυνες εργασίες. Εξίσου ανατριχιαστικό είναι ότι υπάρχουν μαρτυρίες για ανασφάλιστους εργάτες που δεν ήταν καταγραμμένοι σε καμιά κατάσταση και δούλευαν ακριβώς σε διπλανό αμπάρι, το οποίο επικοινωνούσε με αυτό που λαμπάδιασε.
Στις 16.30 άντρες των πυροσβεστικών δυνάμεων κατέφθασαν στο χώρο χωρίς ωστόσο να είναι κατάλληλα εξοπλισμένοι και εκπαιδευμένοι, με αποτέλεσμα κάποιοι από αυτούς να μην ξέρουν πώς να ανέβουν στο καράβι. Από τις 17.00 στον τεράστιο ντόκο άρχισαν από παντού να καταφθάνουν οργισμένοι εργάτες. Ανάμεσα σε αυτούς και ένας που μόλις είχε σχολάσει από το «FRENSIP GAS». Οι καταγγελίες του... φωτιά. «Χτες είπε - είχαν πάρει φωτιά οι αποθήκες του καραβιού. Κάτω από αυτή ήταν συνάδελφοι και κολλούσαν το πάτωμά της που είχαν από καλώδια μέχρι μουσαμάδες και άλλα εύφλεκτα υλικά. Από σπίθα άρπαξαν φωτιά και ευτυχώς που ήμασταν κοντά και καταφέραμε να τη σβήσουμε. Ολα προειδοποιούσαν ότι κάποια στιγμή θα γινότανε το κακό»... Δίπλα του ένας ακόμα από τα συνεργεία του πλοίου ανέφερε ότι υπήρχαν ανασφάλιστοι αλλοδαποί εργαζόμενοι. «Στου Χειλιου - συνέχισε - ήταν συνεργείο και έκαναν καθαρισμούς στο διπλανό αμπάρι. Αν έχουν πάθει κάτι αυτοί, ποιος θα τους ψάξει; Σαν το σκυλί στ' αμπέλι θα πάνε». «Μας πίεζαν - πήρε το λόγο άλλος εργάτης - όλο άντε γρήγορα μας έλεγαν... Σκοτώνουν εμάς για να κονομάνε αυτοί»!
Στο μεταξύ πάνω στο καράβι μαζί με τους πυροσβέστες ήταν και δεκάδες εργάτες και συνδικαλιστές των ταξικών σωματείων της Ζώνης που έδιναν αδιάκοπη μάχη για να βρουν τους συναδέλφους τους. Στις 21.45 ανασύρθηκε ο πρώτος νεκρός. Τον κατέβασαν με γερανό. Εργάτες της Ζώνης παρατάχθηκαν ο ένας δίπλα στον άλλο σχηματίζοντας έναν ανθρώπινο διάδρομο. Την ώρα που το φορείο με το νεκρό συνάδελφό τους πέρναγε από μπροστά τους ξέσπασαν σε δυνατά χειροκροτήματα ηλεκτρίζοντας την ατμόσφαιρα. Ενώ κάποιοι φωνάζοντας δυνατά ρωτούσαν: «Αύριο θα είμαστε εμείς;». Οι προσπάθειες για να ανασυρθούν οι υπόλοιποι νεκροί ήταν σε εξέλιξη όλη τη νύχτα.
Μόλις έγινε γνωστό το έγκλημα, στον τόπο της Ζώνης κατέφθασαν τα μέλη του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Γιώργος Μαρίνος και Σπύρος Χαλβατζής, η γραμματέας της ΚΟ Πειραιά Ελπίδα Παντελάκη, η Διαμάντω Μανωλάκου και ο Γιώργος Μαυρίκος μέλη της ΚΕ και βουλευτές του Κόμματος, συνδικαλιστές από τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» αντιπροσωπεία από την Εκτελεστική Γραμματεία του ΠΑΜΕ. Επίσης στο χώρο παραβρέθηκαν ο δήμαρχος Περάματος Γιάννης Γλύκας, ο πρώην δήμαρχος Περάματος Γιάννης Πατσιλινάκος και πολλοί άλλοι.
Τις μεγάλες πληγές που έχει προκαλέσει η κυβερνητική πολιτική σε νησιώτες, ταξιδιώτες και εργαζόμενους στην ακτοπλοΐα, ανέδειξε στην παρέμβασή του ο βουλευτής του ΚΚΕ
Την ασύδοτη δράση των ακτοπλόων εφοπλιστών, που με τη στήριξη της κυβέρνησης και του νομοθετικού πλαισίου που έχει εκπονηθεί στην ΕΕ αποκομίζουν τεράστια κέρδη σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων, κατήγγειλε χτες στη Βουλή ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιώργος Μαρίνος, κατά τη διάρκεια συζήτησης Επίκαιρης Ερώτησης του Κόμματος. Η Ερώτηση αφορούσε το ύψος των αυξήσεων των εισιτήριων, την ποιότητα του στόλου, αλλά και τις ελλιπείς συνδέσεις των νησιωτικών περιοχών.
Τοποθετούμενος για την κατάσταση στην ακτοπλοΐα, ο υπουργός Ναυτιλίας Γιώργος Βουλγαράκης καμώθηκε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έχει απλώς ρόλο «τροχονόμου», υποστηρίζοντας ότι «έχει ένα ρυθμιστικό ρόλο όσον αφορά την ακτοπλοΐα, τη διαμόρφωση των τιμών, αλλά και τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Το λέω αυτό, γιατί με ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής πολιτικής ήδη από το 2001 οι δρομολογήσεις, όπως γνωρίζετε, είναι ελεύθερες και οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων επίσης διαμορφώνονται ελευθέρως». Μόνο που αυτή η πολιτική έχει συνδιαμορφωθεί στην ΕΕ και με τη σύμφωνη γνώμη των ελληνικών κυβερνήσεων. Ειδικά για το θέμα των αυξήσεων στα εισιτήρια ισχυρίστηκε προκλητικά ότι «η αναπροσαρμογή η οποία έγινε, έγινε στα επίπεδα του 8%, κάτι το οποίο αθροιστικά ισοδυναμεί με τον πληθωρισμό».
Ανταπαντώντας στους ισχυρισμούς του υπουργού Ναυτιλίας, ο Γιώργος Μαρίνος υπογράμμισε: «Η πολιτική της κυβέρνησης, όπως άλλωστε και η πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ γεννάει χρυσά αυγά για το εφοπλιστικό κεφάλαιο. Η ακτοπλοΐα, ένας στρατηγικής σημασίας τομέας, είναι στα χέρια των εφοπλιστών και έχει απελευθερωθεί για να υπηρετηθούν καλύτερα οι ανάγκες τους. Εχει απελευθερωθεί με ευθύνη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, αλλά και των άλλων κομμάτων που είναι υπέρ της ελεύθερης κίνησης του κεφαλαίου, της Συνθήκης του Μάαστριχτ».
«Ποιο είναι το αποτέλεσμα;
Αυτή είναι η κατάσταση», σημείωσε ο βουλευτής του ΚΚΕ και πρόσθεσε: «Η λειτουργία του καρτέλ είναι ο κανόνας. Δηλαδή δεν πρόκειται για παραβίαση των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού, όπως ισχυρίζονται οι υποστηριχτές της καπιταλιστικής ανάπτυξης. Αυτό είναι μύθος. Γιατί ο ανταγωνισμός οδήγησε στα μονοπώλια και τα κάνει πιο επιθετικά».
Γι' αυτό, κατέληξε ο Γ. Μαρίνος, «χρειάζεται οργανωμένη, συντονισμένη πάλη, που θα διεκδικεί ασφαλείς, φτηνές, σύγχρονες, τακτικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, που θα είναι στα χέρια και στην υπηρεσία των λαϊκών δυνάμεων. Οι εφοπλιστές και η πολιτική που υπηρετεί τα συμφέροντά τους είναι το παλιό που αντιστέκεται. Αυτό πρέπει να συνειδητοποιηθεί πλατύτερα για να γίνει ο αγώνας πιο αποτελεσματικός».
Σε ανακοίνωσή της, νωρίς το απόγευμα μόλις έγινε γνωστό το νέο έγκλημα της εργοδοσίας στη Ζώνη, η Εκτελεστική Γραμματεία του ΠΑΜΕ σημειώνει:
«Ενα έγκλημα διαρκείας συντελείται εδώ και χρόνια στη Ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος.
Εργάτες αγνοούνται ύστερα από την έκρηξη στο πλοίο, εξαιτίας της εργοδοτικής και κρατικής εγκληματικότητας.
Με στόχο αποκλειστικά και μόνο το κέρδος, ηθικός αυτουργός και στο νέο έγκλημα είναι τα κόμματα του κεφαλαίου (ΝΔ - ΠΑΣΟΚ) που με την πολιτική τους οπλίζουν συνεχώς το χέρι της εργοδοσίας. Είναι το αποτέλεσμα της ανάπτυξης, της επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας που "ευαγγελίζονται". Η εργοδοσία αποθρασυμένη δεν υπολογίζει ακόμα και τη ζωή των εργαζομένων μπροστά στο κέρδος και τους αναγκάζει να εργάζονται χωρίς τα στοιχειώδη μέτρα προστασίας, χωρίς κανένα κανόνα υγιεινής και ασφάλειας και με εντατικοποίηση της δουλειάς.
Η κυβέρνηση, παρά τα συνεχή εργοδοτικά εγκλήματα, "σφυρίζει αδιάφορα" εξυπηρετώντας αποκλειστικά και μόνο την εργοδοσία και τα κέρδη της.
Το ΠΑΜΕ καλεί όλους τους εργαζόμενους να εκφράσουν την αλληλεγγύη τους, με την αγωνιστική τους στάση να επιβάλλουν:
Το ΠΑΜΕ καλεί όλους τους εργαζόμενους και τα συνδικάτα να δώσουν το αγωνιστικό τους "παρών" στην απεργιακή κινητοποίηση του συνδικάτου μετάλλου και σε όλες τις αγωνιστικές εκδηλώσεις που θα ακολουθήσουν».
Σε ανακοίνωσή του, για την τραγωδία στη Ζώνη, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ υπογραμμίζει:
«Το ΚΚΕ καταγγέλλει τη νέα μεγάλη τραγωδία στο Πέραμα, το νέο μεγάλο εργοδοτικό έγκλημα σε βάρος της εργατικής τάξης. Το κεφάλαιο στάζει αίμα.
Αυτή είναι η δημοκρατία στον καπιταλισμό. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της σημερινής κυβερνητικής πολιτικής που είναι πάγια πολιτική και όλων των κυβερνήσεων της πλουτοκρατίας.
Το ΚΚΕ καλεί την εργατική τάξη να ορθώσει το ανάστημά της, να στηρίξει τον αγώνα των εργαζομένων στη Ζώνη Περάματος, να απαιτήσει μέτρα ασφάλειας και υγιεινής στους τόπους δουλειάς. Η κατάσταση δεν πάει άλλο!!
Το ΚΚΕ εκφράζει τα θερμά του συλλυπητήρια στις οικογένειες των αδικοχαμένων νεκρών εργατών».
Σε δήλωσή της νωρίς το απόγευμα και πριν γίνει γνωστός ο ακριβής αριθμός των θυμάτων, η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, δήλωσε:
«Χρόνια τώρα χωρίς να παίρνονται μέτρα από όλες τις κυβερνήσεις, και από τη σημερινή, με τα μεγάλα λόγια, έχουν μετατραπεί τα δεξαμενόπλοια σε κολαστήρια, σε τόπους της πιο σκληρής εκμετάλλευσης, και από τη στιγμή που υπάρχουν 7 αγνοούμενοι και τραυματίες όλες οι εξελίξεις ενδεχομένως να είναι πιθανές.
Επιτέλους, πρέπει να καθίσουν στο σκαμνί και οι πολιτικοί υπεύθυνοι και ας αφήσουν τις συζητήσεις, να ψάχνουν ποιος πήρε τη μίζα... Εδώ φαίνεται ποιοι είναι οι πολιτικοί υπεύθυνοι των εγκλημάτων που διαδοχικά και όλα τα χρόνια γίνονται στο Πέραμα και πρέπει κάποτε και αυτοί να πληρώσουν»!
Συγκέντρωση σήμερα στις 9 το πρωί στον Ηλεκτρικό Σταθμό Πειραιά
Σε αγωνιστικό ξεσηκωμό βρίσκονται όλοι οι εργάτες της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης για να δώσουν την κατάλληλη απάντηση, σε αυτούς που τους θυσιάζουν στο βωμό του κέρδους, δηλαδή στο εφοπλιστικό κεφάλαιο, στα παρακλάδια του τους εργολάβους και στην πολιτική που τους στηρίζει. Σήμερα ξεκινάνε με 24ωρη απεργία και συγκέντρωση στις 9.00 το πρωί στον Ηλεκτρικό Σταθμό του Πειραιά, και πορεία στους δρόμους του πρώτου λιμανιού της χώρας, για να καταγγείλουν το νέο έγκλημα σε βάρος τους. Το Σάββατο και την Κυριακή έχει παύση εργασιών, ενώ θα συνεδριάσουν τα Σωματεία για να καθορίσουν το επόμενο αγωνιστικό πρόγραμμα.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες οι επτά εργάτες βρίσκονταν μέσα στο ένα τμήμα της Νο 3 δεξαμενής και έκαναν εργασίες κοπής με χρήση φλόγας. Η δεξαμενή είχε επένδυση από μονωτικό υλικό και συγκεκριμένα πολυουρεθάνη το οποίο θεωρείται ιδιαίτερα εύφλεκτο. Αυτό άρπαξε φωτιά για άγνωστους λόγους και όπως λένε οι εργαζόμενοι «όταν αρπάξει δε σβήνει».
Συνάδελφοι των νεκρών έκαναν λόγο για εργαλεία ακατάλληλα το οποίο το ένα από αυτά έσκασε με αποτέλεσμα να πάρει φωτιά η πολυουρεθάνη. Επίσης ειδικά για αυτό το μονωτικό υλικό γινόταν λόγος ότι θα έπρεπε να είχε αφαιρεθεί πριν ξεκινήσουν οι εργασίες. Η φωτιά και οι αναθυμιάσεις εγκλώβισαν τους οκτώ εργαζόμενους καθώς σύμφωνα πάλι με μαρτυρίες δεν είχε προβλεφτεί έξοδος διαφυγής όπως προβλέπεται. Ερωτήματα υπάρχουν και για τα συστήματα πυρόσβεσης που πρέπει να διαθέτει αυτού του τύπου πλοίο τα οποία θα προβλέπεται να έχουν υψηλές προδιαγραφές. Δεν είναι γνωστό αν λειτούργησαν και σε τι κατάσταση ήταν.