ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 25 Ιούνη 2020
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Παρέμβαση με αφορμή την κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο Λύκειο

Από τις κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών ενάντια στα νέα ωρολόγια προγράμματα
Από τις κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών ενάντια στα νέα ωρολόγια προγράμματα
Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας κατέθεσε το ΚΚΕ για το ζήτημα της κατάργησης των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο Λύκειο. Υπενθυμίζεται πως με την πρόσφατη Υπουργική Απόφαση καταργούνται τα μαθήματα επιλογής των Εικαστικών, της Μουσικής και των Στοιχείων Θεατρολογίας από την Α' Λυκείου, όπως επίσης του Ελεύθερου Σχεδίου και του Γραμμικού Σχεδίου από την Γ' Λυκείου.

Οπως σημειώνεται στην Ερώτηση, «η κυβέρνηση κρίνει ως επαρκείς τις ώρες διδασκαλίας καλλιτεχνικών μαθημάτων στις δύο πρώτες βαθμίδες και προβάλλει ως δικαιολογία για την κατάργησή τους στο Λύκειο "τη μικρή συμμετοχή μαθητών του Λυκείου σε καλλιτεχνικά μαθήματα και τη σποραδικότητα στη διδασκαλία". Αποκρύπτει δηλαδή ότι οι μαθητές του Λυκείου αποθαρρύνονται να επιλέξουν καλλιτεχνικά μαθήματα επιλογής, καθώς θα επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός του υπουργείου με επιπλέον προσλήψεις εκπαιδευτικών. Αν παρ' όλα αυτά κάποιοι μαθητές επιλέγουν καλλιτεχνικά μαθήματα, τις περισσότερες φορές δεν μπορεί να δημιουργηθεί τμήμα, γιατί αυτό προϋποθέτει την ύπαρξη εκπαιδευτικού του καλλιτεχνικού κλάδου με διαθέσιμο ωράριο. Τέτοιοι εκπαιδευτικοί σπανίζουν στο σχολείο, καθώς έχουν καταργηθεί οι οργανικές θέσεις για τα μαθήματα επιλογής, οπότε οι μαθητές εξωθούνται να επιλέξουν άλλα μαθήματα, με κριτήριο να υπάρχουν εκπαιδευτικοί με διαθέσιμο ωράριο, αρμόδιοι να τα διδάξουν ως δεύτερη ή τρίτη ανάθεση. Ακόμη μάλιστα κι εκεί που υπάρχουν οργανικές θέσεις, αυτές δεν καλύπτονται.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 201 οργανικά κενά σε διδάσκοντες που υπήρχαν τον Αύγουστο του 2019, μέχρι σήμερα καλύφθηκε μόνο το 48%.

Με το ίδιο σαθρό επιχείρημα της μικρής συμμετοχής η κυβέρνηση φτάνει να καταργεί ακόμη και το Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο από την Γ' Λυκείου, μαθήματα που εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις εισαγωγής σε πανεπιστημιακές σχολές.

Σαν αποτέλεσμα της παραπάνω απόφασης του υπουργείου, ένας μεγάλος αριθμός μαθητών που προσανατολίζονται σε σπουδές σχετικές με τις Τέχνες (Αρχιτεκτονικές Σχολές, Πολυτεχνικές Σχολές, Ανώτατες Σχολές Καλών Τεχνών, Πανεπιστημιακές Σχολές Διακόσμησης, Γραφιστικής, Πολυμέσων, Βιομηχανικού Σχεδίου κ.λπ. Καλλιτεχνικά Τμήματα) έχουν αποκλειστικό δρόμο το φροντιστήριο και την ιδιωτική εκπαίδευση.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η στάση της κυβέρνησης - ευθυγραμμισμένη με εκείνη των προηγούμενων κυβερνήσεων - υπαγορεύεται από την ανάγκη μείωσης των δαπανών σε κρίσιμους τομείς όπως η Παιδεία και η Υγεία, για να αυξηθούν οι πόροι που θα στηρίξουν την "ανάπτυξη" και την "ανταγωνιστικότητα" των επιχειρηματικών ομίλων, υποχρεώνοντας τους γονείς να βάλουν ακόμη πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για να εξασφαλίσουν τη μόρφωση των παιδιών τους. Πρόκειται για μια καθαρά ταξική πολιτική, που εντείνει τους φραγμούς στη μόρφωση για τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Ταυτόχρονα όμως αποτελεί μια ακόμη απόδειξη της τάσης για συρρίκνωση της γενικής παιδείας στο σημερινό σχολείο και της υποκατάστασής της με τις αποσπασματικές γνώσεις και δεξιότητες που επιζητά η "αγορά", σε αντίθεση με την ανάγκη για σφαιρική διαμόρφωση της ανθρώπινης προσωπικότητας, στην οποία συνεισφέρουν και τα μαθήματα τέχνης.

Είναι περισσότερο από βέβαιο ότι στις μέρες μας υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για ένα ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο γενικής μόρφωσης, που μαζί με τη γνώση θα οργανώνει και τον συναισθηματικό κόσμο των μαθητών. Ενα σχολείο όπου η αισθητική αγωγή και η τέχνη θα διαπερνούν όλο το πρόγραμμά του σε ένα συνδυασμό θεωρίας και πράξης με στόχο την ισόρροπη ανάπτυξη όλων των πλευρών του ανθρώπινου ψυχισμού, που ανάμεσά τους ουσιαστική θέση κατέχουν η συναισθηματική νοημοσύνη, η δημιουργικότητα και η φαντασία».

Τα παραπάνω τονίζουν οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, Γιάννης Γκιόκας, Λιάνα Κανέλλη, Μαρία Κομνηνάκα και Μανώλης Συντυχάκης, ρωτώντας την υπουργό Παιδείας:

  • Αν θα καλύψει όλες τις οργανικές θέσεις και όλα τα σχολεία με εκπαιδευτικούς καλλιτεχνικών μαθημάτων ΠΕ08 και αν θα αναθεωρήσει τη θέση της για τα καλλιτεχνικά μαθήματα στο Λύκειο, καλύπτοντας στο ωρολόγιο πρόγραμμα και των τριών τάξεων του Λυκείου την ανάγκη συνέχειας στην καλλιτεχνική εκπαίδευση για τους μαθητές που προσανατολίζονται σε σχετικές με την τέχνη σχολές.
  • Αν θα λάβει μέτρα για την επικοινωνία και δημιουργική σχέση με την τέχνη όλων των μαθητών, χαρακτηρίζοντας τα μαθήματα τέχνης ως εργαστηριακά, φροντίζοντας για τις απαιτούμενες εργαστηριακές υποδομές και προσλήψεις μόνιμων καθηγητών ΠΕ08.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Οι ταινίες της βδομάδας
Ρουά Ματ / Fahim / Πιερ - Φρανσουά Μαρτίν - Λαβάλ (2019)

Η ταινία «Ρουά Ματ» στηρίζεται στο βιβλίο «Ενας βασιλιάς που κρυβόταν» και αφηγείται την αληθινή ιστορία του σκακιστή Φαχίμ Αλάμ, που στέφθηκε νικητής στο πρωτάθλημα σκακιού παίδων της Γαλλίας το 2012. Η ιστορία ξεκινάει το 2008, όταν ο πατέρας του, Νουρά, αποφάσισε να φύγει από το Μπαγκλαντές μαζί με τον Φαχίμ, ζητώντας πολιτικό άσυλο στη Γαλλία. Φτάνοντας στο Παρίσι, βρίσκουν καταφύγιο σε μια δομή ασύλου, όπου το παιδί τυχαία γνωρίζει τον διάσημο Γάλλο προπονητή σκακιού Ξαβιέ Παρμεντιέ (πολύ καλός στο ρόλο ο Ζ. Ντεπαρντιέ). Η αίτηση ασύλου του Νουρά απορρίπτεται, αλλά στο μεταξύ ο μικρός Φαχίμ διαπρέπει...

Τρυφερή ταινία που θίγει το θέμα των προσφύγων και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να πάρουν άσυλο. Το σίγουρο είναι ότι, εάν ο Φαχίμ δεν ήταν παιδί - «θαύμα» και δεν είχε την αρωγή του Ξαβιέ Παρμεντιέ, θα ήταν ένας ακόμα πρόσφυγας που θα είχε απελαθεί πίσω στην πατρίδα του. Η ομορφιά του σκακιού διαπνέει το «Ρουά Ματ» και εντυπωσιάζει το πείσμα του μικρού Φαχίμ να κερδίσει την παρτίδα της ζωής.

Αβάνα, η πόλη των κατασκόπων / Wasp Network/ Ολιβιέ Ασαγιάς (2019)

Η «Αβάνα, η πόλη των κατασκόπων» (όπως είναι η απόδοση που δίνουν οι διανομείς στην Ελλάδα για το «Δίκτυο της σφίγγας») είναι στηριγμένη στο βιβλίο του Βραζιλιάνου δημοσιογράφου Φερνάντο Μοράις, «Οι τελευταίοι στρατιώτες του Ψυχρού Πολέμου». Η ταινία παίρνει αφορμή από αυτό και καταπιάνεται με κάποιες πλευρές της γνωστής και στη χώρα μας ιστορίας των 5 Κουβανών αγωνιστών που διείσδυσαν σε αντικουβανικές οργανώσεις στο Μαϊάμι, οι οποίες σχεδίαζαν επιθέσεις ενάντια στην Κούβα, συνέλεξαν πληροφορίες και απέτρεψαν πολλές ενέργειες προστατεύοντας ανθρώπινες ζωές. Γι' αυτή τους τη δράση φυλακίστηκαν για περίπου 15 χρόνια στις ΗΠΑ, μετά από μια δίκη - παρωδία, με κατηγορίες για κατασκοπεία σε βάρος των ΗΠΑ, ενώ στη χώρα μας και σε όλο τον κόσμο αναπτύχθηκε ένα μεγάλο κίνημα αλληλεγγύης για την απελευθέρωσή τους, που έσπαγε τον τοίχο σιωπής που επιχειρούσαν να σηκώσουν οι ΗΠΑ.

«Ρουά Ματ»
«Ρουά Ματ»
Η ταινία, όπως έχουν δηλώσει και οι πραγματικοί πρωταγωνιστές Ρενέ Γκονζάλες και Χεράρδο Ερνάντες (που παρουσιάζονται στο φιλμ), δεν είναι η ιστορία των «5», ωστόσο κάνει γνωστό το αντικειμενικό γεγονός της τρομοκρατίας, των εγκληματικών ενεργειών, των βομβιστικών επιθέσεων που βιώνει η Κούβα πάνω από 50 χρόνια, με τη στήριξη των ΗΠΑ.

Αρχικά παρακολουθούμε στις αρχές της δεκαετίας του '90 την ιστορία δυο Κουβανών πιλότων που αυτομολούν και περνάνε στην αντίπαλη πλευρά, εκείνη των αντικαθεστωτικών Κουβανών στο Μαϊάμι. Η κοινότητα εκεί και οι αρχιμαφιόζοι αντικομμουνιστές τούς υποδέχονται μετά βαΐων και κλάδων και ξεκινά η εναρμόνισή τους με το στόχο, που δεν είναι άλλος από την ανατροπή της κουβανικής εξουσίας και του Φιντέλ Κάστρο. Στο πρώτο μισό μέρος της ταινίας, ο Ασαγιάς δεν δίνει κανένα στοιχείο για τη στράτευση των δύο ανδρών και αφήνει τον θεατή να πιστεύει ότι έχουν πράγματι αυτομολήσει. Αργότερα, προσθέτει στην πλοκή της ταινίας έναν καθοριστικό χαρακτήρα κι έτσι αποκαλύπτονται οι αληθινές προθέσεις των ηρώων του. Ο Ασαγιάς από την αρχή προσπαθεί να κρατήσει μια ...ισορροπία. Οτι «στην Κούβα υπάρχει ένα αυταρχικό καθεστώς, που αναγκάζει τους ανθρώπους να αυτομολήσουν», αλλά και ένας «άδικος αποκλεισμός και οι αντικαθεστωτικοί που δολοφονούν». Ο ρόλος των ΗΠΑ, η επιθετικότητά τους εναντίον της Κούβας περνάει «ξώφαλτσα», ενώ η ταινία εστιάζει στο προσωπικό «δράμα» των ηρώων. Αυτό άλλωστε είναι, όπως έχει πει και ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης της (έχει σκηνοθετήσει και τη σειρά «Κάρλος»), το κύριο μέλημά του.

Νεντ Κέλι: Ο Νο1 Καταζητούμενος / True History of the Kelly Gang/ Τζάστιν Κουρζέλ (2019)

«Αβάνα, η πόλη των κατασκόπων»
«Αβάνα, η πόλη των κατασκόπων»
Ταινία βασισμένη στο μυθιστόρημα του Πίτερ Κάρεϊ, που περιγράφει την ιστορία του Νεντ Κέλι, διαβόητου Ιρλανδού ληστή και της παράνομης συμμορίας του στην άγρια ερημιά της αποικιοκρατούμενης από τους Βρετανούς Αυστραλίας το 1860. Ο Νεντ Κέλι, βλέποντας τον πατέρα του νεκρό, πωλείται από τη μητέρα του ως μαθητευόμενος στον διαβόητο ληστή Χάρι Πάουερ και μαθαίνει την τέχνη του πολέμου. Οταν καλείται να υπερασπιστεί την οικογένειά του απέναντι στους Βρετανούς αστυνομικούς, είναι αδυσώπητος και οργανώνει μια σκληρή συμμορία με σκοπό να εξεγερθεί και να απλώσει την αντίσταση εναντίον τους. Ο πόλεμος που ξεσπά μεταξύ τους είναι ανελέητος και φτάνει μέχρι τα άκρα, κι αυτό αποτυπώνεται στην ταινία με όλους τους τρόπους. Σκηνοθετικά είναι νευρική και αγωνιώδης. Δεν χαρίζεται σε σκληρότητα, σου κόβει την ανάσα.

Διαρρήκτης Υψηλής Τέχνης /The Burnt Orange Heresy /Τζουζέπε Καποτόντι ( 2019)

Ο Τζέιμς, ένας φιλόδοξος κριτικός Τέχνης, γνωρίζει την Βερενίς, μια Αμερικανίδα που ταξιδεύει στην Ευρώπη, και μαζί καταλήγουν σε μια πολυτελή βίλα στη λίμνη Κόμο, καλεσμένοι του Κάσιντι, συλλέκτη έργων τέχνης. Ο Κάσιντι φιλοξενεί έναν διάσημο ζωγράφο και προσδοκά με ένα σχέδιο στο οποίο εμπλέκει τον Τζέιμς, να «λάβει την αμοιβή του» για τη φιλοξενία που του προσέφερε. Ταινία μυστηρίου με έξυπνους διάλογους, συμπαθητική σκηνοθεσία και ωραίες ερμηνείες που προσφέρεται για θερινό σινεμά.

ΠΜΣ
Νέα κινητοποίηση αύριο

Νέα κινητοποίηση αύριο Παρασκευή, στο υπουργείο Εργασίας, διοργανώνει ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος, ενάντια στην απαξίωση από την πλευρά της κυβέρνησης της ζωής, της τέχνης και της δουλειάς των μουσικών. Η προσυγκέντρωση έχει οριστεί για τις 12 μ. στα Προπύλαια.

Στο κάλεσμά του ο ΠΜΣ σημειώνει ανάμεσα σε άλλα:

«Είμαστε εδώ πιο δυνατοί και πιο αποφασισμένοι από ποτέ! Με αλληλεγγύη στο πλάι του κάθε συναδέλφου που μας χρειάζεται. Ολοι για έναν και ένας για όλους!

Στεκόμαστε πίσω από τα πανό του ΠΜΣ με τη μουσική μας και φωνάζουμε:

- Κάτω τα χέρια από τη ζωή και την τέχνη μας!

- Η Τέχνη είναι σήμερα πιο αναγκαία από ποτέ για όλο το λαό κι εμείς είμαστε αυτοί που ικανοποιούμε αυτή την ανάγκη.

- Είμαστε εργαζόμενοι με δικαιώματα και άνθρωποι με ανθρώπινες ανάγκες!».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ