ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 25 Μάη 1997
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Το μετρό δεν τελειώνει ούτε το 2000...

Στους εργολάβους δεν ενδιαφέρει να κατασκευάσουν τις σήραγγες αν δεν αποκομίσουν τα "πανωπροίκια" που διεκδικούν, αφού με τις αποικιακές συμβάσεις που υπέγραψαν οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ έχουν τσεπώσει ήδη το μεγαλύτερο μέρος των υπερκερδών που ήθελαν

Παρά τις διακηρύξεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτη, και των εκπροσώπων της εταιρίας που εκπροσωπεί το ελληνικό δημόσιο, της "Αττικό Μετρό ΑΕ", η κατασκευή του μετρό της Αθήνας εξακολουθεί να παραμένει βαλτωμένη και το μέλλον του έργου άδηλο. Η διελκυστίνδα μεταξύ κυβέρνησης και εργολάβων παραμένει και έχει οξυνθεί, ύστερα και από την περικοπή του τεχνικού τους αντικειμένου, και συγκεκριμένα του τμήματος Σύνταγμα - Κεραμεικός, και δεν είναι πλέον λίγοι οι οποίοι πιστεύουν ότι οδηγούμαστε σε οριστική ρήξη...

Οι εργολάβοι ήδη απειλούν με δικαστικές και άλλες προσφυγές, που, όπως οι ίδιοι εκτιμούν, θα καθυστερήσουν την ολοκλήρωση του έργου για δύο ακόμη χρόνια. Επίσης, μέσα στο πλαίσιο των εκβιασμών τους, ώστε να αποσύρει η κυβέρνηση την απόφαση για την περικοπή και να τους δώσει τα νέα τεράστια "πανωπροίκια" που απαιτούν, μετέρχονται κάθε μέσο, με πρώτο αυτό των απολύσεων εκατοντάδων εργαζομένων. Δεν είναι όμως μόνο αυτό: Γάλλοι, Γερμανοί και Ελληνες εργολάβοι έχουν στείλει αντίστοιχα επιστολές στους πρωθυπουργούς των χωρών τους, ζητώντας την παρέμβασή τους υπέρ, φυσικά, των συμφερόντων τους. Επίσης, επικαλούμενοι διάφορα προσχήματα, προσπαθούν να μην παραδώσουν τους εργοταξιακούς χώρους από το τμήμα του Κεραμεικού που τους περικόπηκε ή ακόμη και να αναβάλουν την επανέναρξη λειτουργίας του πρώτου "μετροπόντικα", ο οποίος παραμένει καθηλωμένος στην Αγίου Κωνσταντίνου από τις 6 Αυγούστου 1996.

Συμβάσεις αποικίας

Επειδή η κυβέρνηση και όλοι όσοι έχουν κάποια σχέση από πλευράς δημοσίου προσπαθούν να βγάλουν "την ουρά" τους έξω από τις δυσμενείς αυτές εξελίξεις και το τέλμα που αντιμετωπίζει πλέον το έργο, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε το εξής: Την κύρια ευθύνη για τις δυσμενείς εξελίξεις φέρουν αυτοί οι ίδιοι που υπέγραψαν δύο αποικιοκρατικού περιεχομένου συμβάσεις και άνοιξαν έτσι την όρεξη των εργολάβων να ζητούν όλο και περισσότερα υπερκέρδη.

Δεν ήταν λοιπόν "κεραυνός εν αιθρία" οι νέες απαιτήσεις των εργολάβων, που εκδηλώθηκαν πέρσι το καλοκαίρι, συνολικού ύψους άνω των 160 δισ. δρχ. Δεν κάνει άραγε εντύπωση σε κανέναν ότι οι εργολάβοι, ενώ δημιουργούν συνεχώς προβλήματα στις σήραγγες και σε άλλες παράπλευρες εργασίες του μετρό, συνεχίζουν ακάθεκτοι την κατασκευή των σταθμών, αρκετοί από τους οποίους βρίσκονται ήδη στο τελευταίο στάδιο ολοκλήρωσης; Μα είναι απλό: Συνεχίζουν την κατασκευή των σταθμών γιατί - ελέω σύμβασης και των απίθανων τιμολογίων που καθόρισε - αποκομίζουν από τις εργασίες αυτές τεράστια υπερκέρδη. Αρκεί να πούμε, για παράδειγμα, ότι για τους οπλισμούς σκυροδέματος αμείβονται με 1.000 δρχ. το κιλό και για τις επενδύσεις μαρμάρων πληρώνονται με 150.000 δρχ. το τετραγωνικό!

Από τις σήραγγες όμως - αν τις πληρωθούν οι εργολάβοι με βάση τη σύμβαση - δε θα βγάζουν παρόμοια υπερκέρδη. Για το λόγο αυτό πετυχαίνουν να πληρώνονται κάθε φορά, εκβιάζοντας και απειλώντας, με διάφορα "πανωπροίκια", επικαλούμενοι εργασίες ενίσχυσης των εδαφών - παρότι για τις γεωλογικές μελέτες ήταν υπεύθυνοι οι ίδιοι και για τον τρόπο εκσκαφής των σηράγγων με τους "μετροπόντικες".

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, το 1994 πέτυχαν να αποκομίσουν - μέσω της σκανδαλώδους συμπληρωματικής σύμβασης - ένα πρόσθετο "πανωπροίκι" συνολικού ύψους 65 δισ. δρχ.

Η ουσία επομένως των εξελίξεων στο μετρό είναι η εξής: Οι εργολάβοι κατόρθωσαν - με τη βοήθεια βέβαια των κυβερνήσεων, τόσο της ΝΔ αρχικά, όσο και του ΠΑΣΟΚ στη συνέχεια - να αποκομίσουν το μεγαλύτερο ποσοστό των κερδών τους από τις υπερτιμολογήσεις για την κατασκευή των σταθμών και από τη συμπληρωματική σύμβαση. Οι υπόλοιπες εργασίες λοιπόν που αφορούν τις σήραγγες δεν τους ενδιαφέρουν παρά μόνο αν πάρουν τα τεράστια "πανωπροίκια" που απαιτούν!

Τα "πανωπροίκια"

Και πόσα είναι τα τελευταία "πανωπροίκια" που διεκδικούν; Επειδή αρκετοί υποστηρίζουν ότι είναι άγνωστο το ακριβές ποσόν, πρέπει να διευκρινίσουμε ότι οι ίδιοι οι εργολάβοι σε απόρρητο υπόμνημά τους που έστειλαν στην "Αττικό Μετρό ΑΕ" τον περασμένο Οκτώβρη περιλαμβάνουν το λογαριασμό. Στο υπόμνημά τους αυτό περιλαμβάνονται συγκεκριμένα οι απαιτήσεις τους, που αφορούν δεκάδες αιτήματα για δομικές εργασίες, μελέτες, τροχαίο υλικό, επισκευαστική βάση, σιδηροδρομική επιδομή κ.ά. Η αποτίμηση όλων αυτών ανέρχεται σε ένα κονδύλι 41 δισ. δρχ. σε τιμές 1988, το οποίο όμως επικαιροποιημένο φτάνει τα 102 δισ. δρχ.

Ομως, στο ποσόν αυτό δεν περιλαμβάνονται οι οικονομικές απαιτήσεις των εργολάβων για τις καθυστερήσεις των οποίων την ευθύνη ρίχνουν στο ελληνικό δημόσιο και οι οποίες υπολογίζονται σε 3 δισ. δρχ. για κάθε μήνα. Με δεδομένο ότι στο έργο σήμερα παρουσιάζονται καθυστερήσεις τουλάχιστον 20 μηνών, το συνολικό ποσό των απαιτήσεων των εργολάβων ξεπερνά τα 160 δισ. δρχ.! Ποσό, δηλαδή, που υπερεπαρκεί για την κατασκευή των επεκτάσεων του μετρό στο Αιγάλεω και το Περιστέρι...

Τι γίνεται τώρα;

Η κυβέρνηση μπορεί να απέρριψε τις διεκδικήσεις των εργολάβων - που για να ικανοποιηθούν απαιτούσαν την υπογραφή νέας σκανδαλώδους συμπληρωματικής σύμβασης που να προσδιόριζε νέο αντικείμενο του έργου, νέο τίμημα και νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης - και προτίμησε να επιδείξει ένα δήθεν αδιάλλακτο πρόσωπο καταφεύγοντας στη "λύση" της περικοπής του τεχνικού αντικειμένου. Παρ' όλα αυτά, τη "σθεναρή" αυτή στάση διαδέχτηκε κιόλας η αμηχανία. Τι γίνεται, δηλαδή, τώρα; Τι θα κάνει η κυβέρνηση αν οι εργολάβοι προσφύγουν κατά της απόφασης αυτής στα δικαστήρια; Τι θα κάνει η κυβέρνηση αν οι εργολάβοι συνεχίσουν τους εκβιασμούς; Θα τους περικόψει και άλλο τεχνικό αντικείμενο, όπως τη γραμμή Δάφνη - Σύνταγμα; Η μήπως ετοιμάζεται να τους δώσει ακόμη και... πριμ παραγωγικότητας - όπως γράφτηκε - για να επιταχύνουν τις εργασίες και να καλύψουν κάποιο μέρος των καθυστερήσεων; Και πώς θα γίνει αυτό, όταν η μέθοδος διάνοιξης της σήραγγας με τους "μετροπόντικες" είναι λανθασμένος, όπως ανακάλυψε εξαιρετικά όψιμα ο πρόεδρος της "Αττικό Μετρό ΑΕ", Λ. Κίκηρας, συμβουλευόμενος προφανώς την "Μπέχτελ"; (Αλήθεια, τι έκαναν όλοι αυτοί εδώ και τέσσερα χρόνια που αντιμετωπίζονται συνεχώς παρόμοια προβλήματα;).

Υπάρχει βέβαια και ένα σενάριο που λέει ότι τελικά η κυβέρνηση, αντί να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των εργολάβων, θα τους αναθέσει την κατασκευή των επεκτάσεων. Αλλωστε, η υπάρχουσα σύμβαση προβλέπει την επέκταση της εργολαβίας κατά 25% με τις υπερβολικές τιμές του παραρτήματος 6 της υπάρχουσας σύμβασης. Αν γίνει βέβαια τελικά αυτό, τότε θα πρόκειται ξανά για καθαρή διασπάθιση του δημοσίου χρήματος, αφού οι τιμές αυτές είναι τουλάχιστον τριπλάσιες από τις κανονικές.

Ο,τι και να επακολουθήσει, πάντως, η ουσία είναι μία: Το μετρό δεν πρόκειται να παραδοθεί πριν το 2000, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της κυβέρνησης και πριν το 2001, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εργολάβων. Τι κι αν οι υπάρχουσες συμβάσεις προβλέπουν ολοκλήρωσή του το Δεκέμβρη του 1998... Και φυσικά, οι στοές του - εξαιτίας της βουλιμίας των εργολάβων και της αχαρακτήριστης στάσης της κυβέρνησης - θα καταπιούν ακόμη δεκάδες δισ. υπερβάσεων που θα πληρώσει ο ελληνικός λαός.

Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ

Στην κόψη του ξυραφιού!

Οι εργαζόμενοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και προειδοποιούν ότι υπάρχει κίνδυνος για ολικό σταμάτημα του έργου. Μιλά στο "Ρ" ο πρόεδρος του παραρτήματος του Συνδικάτου Οικοδόμων, ο οποίος τονίζει ότι το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα στο χρονοδιάγραμμα χωρίς νέα πανωπροίκια

"Στην κόψη του ξυραφιού" βρίσκεται το έργο του μετρό, καθώς όλες οι εξελίξεις σηματοδοτούν πως είναι πιθανό το ολικό σταμάτημα των εργασιών, όπως διεξάγονται σήμερα, με αβέβαια την κατάληξη του ίδιου του έργου.Την αγωνία τους για μια τέτοια εξέλιξη εκφράζουν οι εργαζόμενοι στο έργο, που δίνουν τη "μάχη" για να προχωρήσει ομαλά και να ολοκληρωθεί έγκαιρα, χωρίς νέα "πανωπροίκια". Γι' αυτό το σκοπό έχουν ξεκινήσει μια πλατιά καμπάνια ενημέρωσης, με στόχο την υπόθεση του μετρό να την πάρει στα χέρια του ο ίδιος ο λαός, που άλλωστε αυτός πληρώνει τα "σπασμένα" των οικονομικών υπερβάσεων και του κυκλοφοριακού χάους. Ταυτόχρονα, καλούν τον πρωθυπουργό να παρέμβει άμεσα, αλλά και τα κόμματα, αναλαμβάνοντας το μερίδιο ευθυνών που τους αναλογεί, να τοποθετηθούν και να πιέσουν την κυβέρνηση.

Για την κατάσταση στο έργο, τις ευθύνες, αλλά και τους στόχους πάλης των εργαζομένων, μιλήσαμε με τον Γ. Συνοδινό,πρόεδρο του Παραρτήματος Εργαζομένων στο μετρό, του Συνδικάτου Οικοδόμων Αθήνας.

Οπως θα πει, "οι κύριες εργασίες έχουν σταματήσει από τον Αύγουστο του '96, εξαιτίας των χρόνια συσσωρευμένων τεχνικών προβλημάτων. Από τότε το έργο είναι "παγωμένο", ενώ όλο και περισσότερα προβλήματα παρουσιάζονται καθημερινά".

Για τον συνδικαλιστή, το "να παρουσιάζονται τεχνικά προβλήματα σε ένα τόσο μεγάλο και τέτοιας ιδιομορφίας έργο, είναι φυσιολογικό. Σε καμιά περίπτωση όμως - όπως τονίζει - δεν μπορούν να αξιοποιούνται τα προβλήματα αυτά από την πλευρά της κοινοπραξίας σαν μοχλός εκβιασμών προς το δημόσιο. Δεν μπορούν να είναι το πρόσχημα για να σταματούν οι εργασίες. Αλλωστε, γι' αυτό το σκοπό υποτίθεται είχε προβλέψει το ελληνικό δημόσιο και έχει πάρει σαν ακριβοπληρωμένο τεχνικό σύμβουλο την αμερικανική εταιρία "Μπέχτελ",για να δίνει τις τεχνικές λύσεις στα οποιαδήποτε προβλήματα παρουσιάζονται και να διαφυλάττει την ομαλή λειτουργία, χωρίς καθυστερήσεις και πρόσθετο κόστος. Τίποτα από αυτά δεν έγινε".

Ετσι άνοιξε η "όρεξη"

Το "έργο" των εκβιασμών και του "παγώματος" των εργασιών έχει ξαναπαιχτεί. Οπως θα πει, "το καλοκαίρι του '94 είχαμε τον πρώτο εκβιασμό και σταμάτημα τότε των εργασιών για τέσσερις μήνες, με την αιτιολογία των τεχνικών προβλημάτων. Τότε ο υπουργός Κ. Λαλιώτης είχε πει ότι φταίει η διάτρητη σύμβαση του Στ. Μάνου της ΝΔ και προχώρησε σε συμπληρωματική σύμβαση που υποτίθεται έκλεισε τα "παράθυρα". Εδωσε τότε "πανωπροίκια" 65 δισ. δραχμές".

Οι εργαζόμενοι είχαν αντιδράσει τότε, "γιατί βλέπαμε κάποια πράγματα από την όλη πορεία του έργου και τη συμπεριφορά της κοινοπραξίας και είχαμε πει ότι δε συμφωνούμε σε καμιά εξτρά αποζημίωση, σημειώνοντας πως έτσι "ανοίγει η όρεξη του εργολάβου" και επαληθευτήκαμε. Την επόμενη χρονιά το '95 είχαμε νέο σταμάτημα των εργασιών, για πέντε μήνες και νέους εκβιασμούς. Το πρόβλημα τότε ξεπεράστηκε με την υπόδειξη Λαλιώτη να διεκδικήσουν τις πρόσθετες οικονομικές αξιώσεις στα δικαστήρια, όπου και εκκρεμούν ακόμα".

Ο Γ. Συνοδινός θα επισημάνει ότι παρά την εμπειρία, το δημόσιο κρατά την ίδια στάση, η τεχνική σύμβουλος "Μπέχτελ" δεν επιτελεί το έργο της και αφήνει τα τεχνικά προβλήματα να συσσωρεύονται και φτάνουμε στο νέο "πάγωμα" τον Αύγουστο του '96.Είναι χαρακτηριστικό ότι ο μετροπόντικας 1 είναι ακινητοποιημένος εδώ και δυο χρόνια στην πλατεία Καραϊσκάκη και στα τέσσερα χρόνια έχει κάνει μόνο 500 μέτρα τούνελ. Ο μετροπόντικας 2 και αυτός ακινητοποιημένος στο Σύνταγμα 9 μήνες.

Υπογραμμίζει ότι οι εξελίξεις είναι ακόμα πιο δυσάρεστες, "καθώς παρεμβαίνουν και παράγοντες εκτός έργου, όπως η Μητρόπολη Αθηνών,που μετά από δυόμισι χρόνια εργασιών και ενώ ολοκληρωνόταν το φρεάτιο, "θυμήθηκε" ότι μπορεί να υπάρχουν κίνδυνοι για το ναό και με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας σταμάτησε τις εργασίες εκεί, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προχωρήσει ο μετροπόντικας 2. Επίσης η Εφορεία Αρχαιοτήτων δε δίνει εντολή για να περάσει ή όχι το τούνελ κάτω από τα αρχαία στον Κεραμεικό, ενώ δεν προχωρά ούτε η πιλοτική σήραγγα που είχε επιλεγεί σαν λύση. Αποτέλεσμα, να κλείσει και ο σταθμός του Κεραμεικού. Προβλήματα και στο Μοναστηράκι που έκλεισε και αυτό.Ολα τα παραπάνω προβλήματα έχουν επιπτώσεις και στις επεκτάσεις. Για παράδειγμα για την αναγκαία επέκταση Κεραμεικός - Αιγάλεω έχει γίνει διαγωνισμός και έχει ανατεθεί σε εργολάβο από τον περασμένο Σεπτέμβρη, αλλά ούτε αυτό προχωρά".

Οι εργαζόμενοι καταδικάζουν τη στάση του υπουργού Κ. Λαλιώτη,που τον περασμένο Σεπτέμβρη έλεγε ότι οι τεχνικές λύσεις βρέθηκαν και ότι το έργο θα ξεκινήσει τις επόμενες μέρες. "Ηταν ψέματα, λέει ο συνομιλητής μας. Εφτά μήνες διαπραγματευόταν με την κοινοπραξία, αλλά λύση δε βρέθηκε και το μόνο αποτέλεσμα ήταν η περικοπή της γραμμής Σύνταγμα - Κεραμεικός.Δε λέμε αν ήταν σωστό ή λάθος, αυτό θα κριθεί από την αποφασιστικότητά τους στο να προχωρήσουν στην εφαρμογή της δικής τους απόφασης".

Ο συνδικαλιστής εκφράζει την αγωνία του, γιατί έχουν σταματήσει οι διαπραγματεύσεις μεταξύ δημοσίου και κοινοπραξίας. Εμφανίζονται όλο και νέα προβλήματα. "Το κυριότερο - επισημαίνει - το ΥΠΕΧΩΔΕ εξακολουθεί να αντιμετωπίζει με ανευθυνότητα και αδιαφορία το πρώτο μεγάλο έργο. Η κοινοπραξία ποντάρει εκεί και όσο κυλάει ο καιρός, είναι υπέρ της κοινοπραξίας, που διεκδικεί δεκάδες δισ. δραχμές, τα οποία θα κληθεί και πάλι να πληρώσει ο ελληνικός λαός.Νιώθουμε ότι είμαστε στην κόψη του ξυραφιού".

Για τους εργαζόμενους, που ζουν από κοντά την κατάσταση, είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος να σταματήσει ολικά το έργο.Αίτημά τους είναι να παρθούν αποφάσεις και να δοθούν οριστικές λύσεις. Υπάρχει σύμβαση - επισημαίνουν - που λέει πώς θα λειτουργήσει το έργο και επιτέλους να εφαρμοστεί. "Να πούμε - τονίζει Γ. Συνοδινός - ότι αν δε δουν με σοβαρότητα το πρόβλημα, δεν υπάρξουν τεχνικές "λύσεις", τότε και άλλος εργολάβος να μπει, το ίδιο θα συμβεί".

Να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους

Επισημαίνοντας την ιδιαίτερη σημασία του έργου, σημειώνει: "Εχουμε προχωρήσει σε πολλές κινητοποιήσεις για το "ξεμπλοκάρισμά" του, χωρίς νέες καθυστερήσεις και "πανωπροίκια". Ταυτόχρονα έχουμε ξεκινήσει μια πλατιά καμπάνια ενημέρωσης του λαού για την κατάσταση και τον καλούμε να πάρει την υπόθεση στα χέρια του. Εχουμε απευθυνθεί με το που έγινε το νέο "πάγωμα" και στους όμορους δήμους και έχουμε πολλά ψηφίσματα συμπαράστασης. Ιδιαίτερα καλούμε το Δήμο της Αθήνας να πάρει θέση σαν άμεσα ενδιαφερόμενος και να πιέσει. Αλλωστε η έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου έχει σημασία στη διεκδίκηση απ' αυτόν της Ολυμπιάδας του 2004.

Καλούμε όλα τα κόμματα να πάρουν θέση για το μετρό. Στην τελευταία μας κινητοποίηση καταθέσαμε επιστολή και υπόμνημα για την κατάσταση. Ετοιμάζουμε επίσης ενημερωτικούς φακέλους, για όλη την πορεία του έργου, που θα αποστείλουμε και ζητάμε συνάντηση με τους αρχηγούς των κομμάτων, ώστε στο μέτρο των δυνατοτήτων τους να πιέσουν την κυβέρνηση. Δεν μπορεί η κυβέρνηση, με την αδιαφορία που έδειξε στο μετρό, να προχωρήσει τα υπόλοιπα μεγάλα έργα, χωρίς να έχουμε πάλι οικονομικά συμφέροντα να "λυμαίνονται" το δημόσιο χρήμα και με κίνδυνο να μην ολοκληρωθούν ή να δοθούν "κουτσουρεμένα".

Ζητάμε - με επιστολή μας προς τον πρόεδρο της κυβέρνησης - να παρέμβει άμεσα για την ομαλή πορεία του έργου. Εμείς οι εργαζόμενοι λέμε "ναι", το έργο μπορεί και σήμερα να ολοκληρωθεί έγκαιρα, μέσα στο χρονοδιάγραμμά του και χωρίς πρόσθετο κόστος".

Ντίνα ΝΤΑΒΟΥ

Το μετρό δεν τελειώνει ούτε το 2000...

Στους εργολάβους δεν ενδιαφέρει να κατασκευάσουν τις σήραγγες αν δεν αποκομίσουν τα "πανωπροίκια" που διεκδικούν, αφού με τις αποικιακές συμβάσεις που υπέγραψαν οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ έχουν τσεπώσει ήδη το μεγαλύτερο μέρος των υπερκερδών που ήθελαν

Παρά τις διακηρύξεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτη, και των εκπροσώπων της εταιρίας που εκπροσωπεί το ελληνικό δημόσιο, της "Αττικό Μετρό ΑΕ", η κατασκευή του μετρό της Αθήνας εξακολουθεί να παραμένει βαλτωμένη και το μέλλον του έργου άδηλο. Η διελκυστίνδα μεταξύ κυβέρνησης και εργολάβων παραμένει και έχει οξυνθεί, ύστερα και από την περικοπή του τεχνικού τους αντικειμένου, και συγκεκριμένα του τμήματος Σύνταγμα - Κεραμεικός, και δεν είναι πλέον λίγοι οι οποίοι πιστεύουν ότι οδηγούμαστε σε οριστική ρήξη...

Οι εργολάβοι ήδη απειλούν με δικαστικές και άλλες προσφυγές, που, όπως οι ίδιοι εκτιμούν, θα καθυστερήσουν την ολοκλήρωση του έργου για δύο ακόμη χρόνια. Επίσης, μέσα στο πλαίσιο των εκβιασμών τους, ώστε να αποσύρει η κυβέρνηση την απόφαση για την περικοπή και να τους δώσει τα νέα τεράστια "πανωπροίκια" που απαιτούν, μετέρχονται κάθε μέσο, με πρώτο αυτό των απολύσεων εκατοντάδων εργαζομένων. Δεν είναι όμως μόνο αυτό: Γάλλοι, Γερμανοί και Ελληνες εργολάβοι έχουν στείλει αντίστοιχα επιστολές στους πρωθυπουργούς των χωρών τους, ζητώντας την παρέμβασή τους υπέρ, φυσικά, των συμφερόντων τους. Επίσης, επικαλούμενοι διάφορα προσχήματα, προσπαθούν να μην παραδώσουν τους εργοταξιακούς χώρους από το τμήμα του Κεραμεικού που τους περικόπηκε ή ακόμη και να αναβάλουν την επανέναρξη λειτουργίας του πρώτου "μετροπόντικα", ο οποίος παραμένει καθηλωμένος στην Αγίου Κωνσταντίνου από τις 6 Αυγούστου 1996.

Συμβάσεις αποικίας

Επειδή η κυβέρνηση και όλοι όσοι έχουν κάποια σχέση από πλευράς δημοσίου προσπαθούν να βγάλουν "την ουρά" τους έξω από τις δυσμενείς αυτές εξελίξεις και το τέλμα που αντιμετωπίζει πλέον το έργο, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε το εξής: Την κύρια ευθύνη για τις δυσμενείς εξελίξεις φέρουν αυτοί οι ίδιοι που υπέγραψαν δύο αποικιοκρατικού περιεχομένου συμβάσεις και άνοιξαν έτσι την όρεξη των εργολάβων να ζητούν όλο και περισσότερα υπερκέρδη.

Δεν ήταν λοιπόν "κεραυνός εν αιθρία" οι νέες απαιτήσεις των εργολάβων, που εκδηλώθηκαν πέρσι το καλοκαίρι, συνολικού ύψους άνω των 160 δισ. δρχ. Δεν κάνει άραγε εντύπωση σε κανέναν ότι οι εργολάβοι, ενώ δημιουργούν συνεχώς προβλήματα στις σήραγγες και σε άλλες παράπλευρες εργασίες του μετρό, συνεχίζουν ακάθεκτοι την κατασκευή των σταθμών, αρκετοί από τους οποίους βρίσκονται ήδη στο τελευταίο στάδιο ολοκλήρωσης; Μα είναι απλό: Συνεχίζουν την κατασκευή των σταθμών γιατί - ελέω σύμβασης και των απίθανων τιμολογίων που καθόρισε - αποκομίζουν από τις εργασίες αυτές τεράστια υπερκέρδη. Αρκεί να πούμε, για παράδειγμα, ότι για τους οπλισμούς σκυροδέματος αμείβονται με 1.000 δρχ. το κιλό και για τις επενδύσεις μαρμάρων πληρώνονται με 150.000 δρχ. το τετραγωνικό!

Από τις σήραγγες όμως - αν τις πληρωθούν οι εργολάβοι με βάση τη σύμβαση - δε θα βγάζουν παρόμοια υπερκέρδη. Για το λόγο αυτό πετυχαίνουν να πληρώνονται κάθε φορά, εκβιάζοντας και απειλώντας, με διάφορα "πανωπροίκια", επικαλούμενοι εργασίες ενίσχυσης των εδαφών - παρότι για τις γεωλογικές μελέτες ήταν υπεύθυνοι οι ίδιοι και για τον τρόπο εκσκαφής των σηράγγων με τους "μετροπόντικες".

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, το 1994 πέτυχαν να αποκομίσουν - μέσω της σκανδαλώδους συμπληρωματικής σύμβασης - ένα πρόσθετο "πανωπροίκι" συνολικού ύψους 65 δισ. δρχ.

Η ουσία επομένως των εξελίξεων στο μετρό είναι η εξής: Οι εργολάβοι κατόρθωσαν - με τη βοήθεια βέβαια των κυβερνήσεων, τόσο της ΝΔ αρχικά, όσο και του ΠΑΣΟΚ στη συνέχεια - να αποκομίσουν το μεγαλύτερο ποσοστό των κερδών τους από τις υπερτιμολογήσεις για την κατασκευή των σταθμών και από τη συμπληρωματική σύμβαση. Οι υπόλοιπες εργασίες λοιπόν που αφορούν τις σήραγγες δεν τους ενδιαφέρουν παρά μόνο αν πάρουν τα τεράστια "πανωπροίκια" που απαιτούν!

Τα "πανωπροίκια"

Και πόσα είναι τα τελευταία "πανωπροίκια" που διεκδικούν; Επειδή αρκετοί υποστηρίζουν ότι είναι άγνωστο το ακριβές ποσόν, πρέπει να διευκρινίσουμε ότι οι ίδιοι οι εργολάβοι σε απόρρητο υπόμνημά τους που έστειλαν στην "Αττικό Μετρό ΑΕ" τον περασμένο Οκτώβρη περιλαμβάνουν το λογαριασμό. Στο υπόμνημά τους αυτό περιλαμβάνονται συγκεκριμένα οι απαιτήσεις τους, που αφορούν δεκάδες αιτήματα για δομικές εργασίες, μελέτες, τροχαίο υλικό, επισκευαστική βάση, σιδηροδρομική επιδομή κ.ά. Η αποτίμηση όλων αυτών ανέρχεται σε ένα κονδύλι 41 δισ. δρχ. σε τιμές 1988, το οποίο όμως επικαιροποιημένο φτάνει τα 102 δισ. δρχ.

Ομως, στο ποσόν αυτό δεν περιλαμβάνονται οι οικονομικές απαιτήσεις των εργολάβων για τις καθυστερήσεις των οποίων την ευθύνη ρίχνουν στο ελληνικό δημόσιο και οι οποίες υπολογίζονται σε 3 δισ. δρχ. για κάθε μήνα. Με δεδομένο ότι στο έργο σήμερα παρουσιάζονται καθυστερήσεις τουλάχιστον 20 μηνών, το συνολικό ποσό των απαιτήσεων των εργολάβων ξεπερνά τα 160 δισ. δρχ.! Ποσό, δηλαδή, που υπερεπαρκεί για την κατασκευή των επεκτάσεων του μετρό στο Αιγάλεω και το Περιστέρι...

Τι γίνεται τώρα;

Η κυβέρνηση μπορεί να απέρριψε τις διεκδικήσεις των εργολάβων - που για να ικανοποιηθούν απαιτούσαν την υπογραφή νέας σκανδαλώδους συμπληρωματικής σύμβασης που να προσδιόριζε νέο αντικείμενο του έργου, νέο τίμημα και νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης - και προτίμησε να επιδείξει ένα δήθεν αδιάλλακτο πρόσωπο καταφεύγοντας στη "λύση" της περικοπής του τεχνικού αντικειμένου. Παρ' όλα αυτά, τη "σθεναρή" αυτή στάση διαδέχτηκε κιόλας η αμηχανία. Τι γίνεται, δηλαδή, τώρα; Τι θα κάνει η κυβέρνηση αν οι εργολάβοι προσφύγουν κατά της απόφασης αυτής στα δικαστήρια; Τι θα κάνει η κυβέρνηση αν οι εργολάβοι συνεχίσουν τους εκβιασμούς; Θα τους περικόψει και άλλο τεχνικό αντικείμενο, όπως τη γραμμή Δάφνη - Σύνταγμα; Η μήπως ετοιμάζεται να τους δώσει ακόμη και... πριμ παραγωγικότητας - όπως γράφτηκε - για να επιταχύνουν τις εργασίες και να καλύψουν κάποιο μέρος των καθυστερήσεων; Και πώς θα γίνει αυτό, όταν η μέθοδος διάνοιξης της σήραγγας με τους "μετροπόντικες" είναι λανθασμένος, όπως ανακάλυψε εξαιρετικά όψιμα ο πρόεδρος της "Αττικό Μετρό ΑΕ", Λ. Κίκηρας, συμβουλευόμενος προφανώς την "Μπέχτελ"; (Αλήθεια, τι έκαναν όλοι αυτοί εδώ και τέσσερα χρόνια που αντιμετωπίζονται συνεχώς παρόμοια προβλήματα;).

Υπάρχει βέβαια και ένα σενάριο που λέει ότι τελικά η κυβέρνηση, αντί να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των εργολάβων, θα τους αναθέσει την κατασκευή των επεκτάσεων. Αλλωστε, η υπάρχουσα σύμβαση προβλέπει την επέκταση της εργολαβίας κατά 25% με τις υπερβολικές τιμές του παραρτήματος 6 της υπάρχουσας σύμβασης. Αν γίνει βέβαια τελικά αυτό, τότε θα πρόκειται ξανά για καθαρή διασπάθιση του δημοσίου χρήματος, αφού οι τιμές αυτές είναι τουλάχιστον τριπλάσιες από τις κανονικές.

Ο,τι και να επακολουθήσει, πάντως, η ουσία είναι μία: Το μετρό δεν πρόκειται να παραδοθεί πριν το 2000, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της κυβέρνησης και πριν το 2001, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εργολάβων. Τι κι αν οι υπάρχουσες συμβάσεις προβλέπουν ολοκλήρωσή του το Δεκέμβρη του 1998... Και φυσικά, οι στοές του - εξαιτίας της βουλιμίας των εργολάβων και της αχαρακτήριστης στάσης της κυβέρνησης - θα καταπιούν ακόμη δεκάδες δισ. υπερβάσεων που θα πληρώσει ο ελληνικός λαός.

Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ

Στην κόψη του ξυραφιού!

Οι εργαζόμενοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και προειδοποιούν ότι υπάρχει κίνδυνος για ολικό σταμάτημα του έργου. Μιλά στο "Ρ" ο πρόεδρος του παραρτήματος του Συνδικάτου Οικοδόμων, ο οποίος τονίζει ότι το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα στο χρονοδιάγραμμα χωρίς νέα πανωπροίκια

"Στην κόψη του ξυραφιού" βρίσκεται το έργο του μετρό, καθώς όλες οι εξελίξεις σηματοδοτούν πως είναι πιθανό το ολικό σταμάτημα των εργασιών, όπως διεξάγονται σήμερα, με αβέβαια την κατάληξη του ίδιου του έργου.Την αγωνία τους για μια τέτοια εξέλιξη εκφράζουν οι εργαζόμενοι στο έργο, που δίνουν τη "μάχη" για να προχωρήσει ομαλά και να ολοκληρωθεί έγκαιρα, χωρίς νέα "πανωπροίκια". Γι' αυτό το σκοπό έχουν ξεκινήσει μια πλατιά καμπάνια ενημέρωσης, με στόχο την υπόθεση του μετρό να την πάρει στα χέρια του ο ίδιος ο λαός, που άλλωστε αυτός πληρώνει τα "σπασμένα" των οικονομικών υπερβάσεων και του κυκλοφοριακού χάους. Ταυτόχρονα, καλούν τον πρωθυπουργό να παρέμβει άμεσα, αλλά και τα κόμματα, αναλαμβάνοντας το μερίδιο ευθυνών που τους αναλογεί, να τοποθετηθούν και να πιέσουν την κυβέρνηση.

Για την κατάσταση στο έργο, τις ευθύνες, αλλά και τους στόχους πάλης των εργαζομένων, μιλήσαμε με τον Γ. Συνοδινό,πρόεδρο του Παραρτήματος Εργαζομένων στο μετρό, του Συνδικάτου Οικοδόμων Αθήνας.

Οπως θα πει, "οι κύριες εργασίες έχουν σταματήσει από τον Αύγουστο του '96, εξαιτίας των χρόνια συσσωρευμένων τεχνικών προβλημάτων. Από τότε το έργο είναι "παγωμένο", ενώ όλο και περισσότερα προβλήματα παρουσιάζονται καθημερινά".

Για τον συνδικαλιστή, το "να παρουσιάζονται τεχνικά προβλήματα σε ένα τόσο μεγάλο και τέτοιας ιδιομορφίας έργο, είναι φυσιολογικό. Σε καμιά περίπτωση όμως - όπως τονίζει - δεν μπορούν να αξιοποιούνται τα προβλήματα αυτά από την πλευρά της κοινοπραξίας σαν μοχλός εκβιασμών προς το δημόσιο. Δεν μπορούν να είναι το πρόσχημα για να σταματούν οι εργασίες. Αλλωστε, γι' αυτό το σκοπό υποτίθεται είχε προβλέψει το ελληνικό δημόσιο και έχει πάρει σαν ακριβοπληρωμένο τεχνικό σύμβουλο την αμερικανική εταιρία "Μπέχτελ",για να δίνει τις τεχνικές λύσεις στα οποιαδήποτε προβλήματα παρουσιάζονται και να διαφυλάττει την ομαλή λειτουργία, χωρίς καθυστερήσεις και πρόσθετο κόστος. Τίποτα από αυτά δεν έγινε".

Ετσι άνοιξε η "όρεξη"

Το "έργο" των εκβιασμών και του "παγώματος" των εργασιών έχει ξαναπαιχτεί. Οπως θα πει, "το καλοκαίρι του '94 είχαμε τον πρώτο εκβιασμό και σταμάτημα τότε των εργασιών για τέσσερις μήνες, με την αιτιολογία των τεχνικών προβλημάτων. Τότε ο υπουργός Κ. Λαλιώτης είχε πει ότι φταίει η διάτρητη σύμβαση του Στ. Μάνου της ΝΔ και προχώρησε σε συμπληρωματική σύμβαση που υποτίθεται έκλεισε τα "παράθυρα". Εδωσε τότε "πανωπροίκια" 65 δισ. δραχμές".

Οι εργαζόμενοι είχαν αντιδράσει τότε, "γιατί βλέπαμε κάποια πράγματα από την όλη πορεία του έργου και τη συμπεριφορά της κοινοπραξίας και είχαμε πει ότι δε συμφωνούμε σε καμιά εξτρά αποζημίωση, σημειώνοντας πως έτσι "ανοίγει η όρεξη του εργολάβου" και επαληθευτήκαμε. Την επόμενη χρονιά το '95 είχαμε νέο σταμάτημα των εργασιών, για πέντε μήνες και νέους εκβιασμούς. Το πρόβλημα τότε ξεπεράστηκε με την υπόδειξη Λαλιώτη να διεκδικήσουν τις πρόσθετες οικονομικές αξιώσεις στα δικαστήρια, όπου και εκκρεμούν ακόμα".

Ο Γ. Συνοδινός θα επισημάνει ότι παρά την εμπειρία, το δημόσιο κρατά την ίδια στάση, η τεχνική σύμβουλος "Μπέχτελ" δεν επιτελεί το έργο της και αφήνει τα τεχνικά προβλήματα να συσσωρεύονται και φτάνουμε στο νέο "πάγωμα" τον Αύγουστο του '96.Είναι χαρακτηριστικό ότι ο μετροπόντικας 1 είναι ακινητοποιημένος εδώ και δυο χρόνια στην πλατεία Καραϊσκάκη και στα τέσσερα χρόνια έχει κάνει μόνο 500 μέτρα τούνελ. Ο μετροπόντικας 2 και αυτός ακινητοποιημένος στο Σύνταγμα 9 μήνες.

Υπογραμμίζει ότι οι εξελίξεις είναι ακόμα πιο δυσάρεστες, "καθώς παρεμβαίνουν και παράγοντες εκτός έργου, όπως η Μητρόπολη Αθηνών,που μετά από δυόμισι χρόνια εργασιών και ενώ ολοκληρωνόταν το φρεάτιο, "θυμήθηκε" ότι μπορεί να υπάρχουν κίνδυνοι για το ναό και με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας σταμάτησε τις εργασίες εκεί, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προχωρήσει ο μετροπόντικας 2. Επίσης η Εφορεία Αρχαιοτήτων δε δίνει εντολή για να περάσει ή όχι το τούνελ κάτω από τα αρχαία στον Κεραμεικό, ενώ δεν προχωρά ούτε η πιλοτική σήραγγα που είχε επιλεγεί σαν λύση. Αποτέλεσμα, να κλείσει και ο σταθμός του Κεραμεικού. Προβλήματα και στο Μοναστηράκι που έκλεισε και αυτό.Ολα τα παραπάνω προβλήματα έχουν επιπτώσεις και στις επεκτάσεις. Για παράδειγμα για την αναγκαία επέκταση Κεραμεικός - Αιγάλεω έχει γίνει διαγωνισμός και έχει ανατεθεί σε εργολάβο από τον περασμένο Σεπτέμβρη, αλλά ούτε αυτό προχωρά".

Οι εργαζόμενοι καταδικάζουν τη στάση του υπουργού Κ. Λαλιώτη,που τον περασμένο Σεπτέμβρη έλεγε ότι οι τεχνικές λύσεις βρέθηκαν και ότι το έργο θα ξεκινήσει τις επόμενες μέρες. "Ηταν ψέματα, λέει ο συνομιλητής μας. Εφτά μήνες διαπραγματευόταν με την κοινοπραξία, αλλά λύση δε βρέθηκε και το μόνο αποτέλεσμα ήταν η περικοπή της γραμμής Σύνταγμα - Κεραμεικός.Δε λέμε αν ήταν σωστό ή λάθος, αυτό θα κριθεί από την αποφασιστικότητά τους στο να προχωρήσουν στην εφαρμογή της δικής τους απόφασης".

Ο συνδικαλιστής εκφράζει την αγωνία του, γιατί έχουν σταματήσει οι διαπραγματεύσεις μεταξύ δημοσίου και κοινοπραξίας. Εμφανίζονται όλο και νέα προβλήματα. "Το κυριότερο - επισημαίνει - το ΥΠΕΧΩΔΕ εξακολουθεί να αντιμετωπίζει με ανευθυνότητα και αδιαφορία το πρώτο μεγάλο έργο. Η κοινοπραξία ποντάρει εκεί και όσο κυλάει ο καιρός, είναι υπέρ της κοινοπραξίας, που διεκδικεί δεκάδες δισ. δραχμές, τα οποία θα κληθεί και πάλι να πληρώσει ο ελληνικός λαός.Νιώθουμε ότι είμαστε στην κόψη του ξυραφιού".

Για τους εργαζόμενους, που ζουν από κοντά την κατάσταση, είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος να σταματήσει ολικά το έργο.Αίτημά τους είναι να παρθούν αποφάσεις και να δοθούν οριστικές λύσεις. Υπάρχει σύμβαση - επισημαίνουν - που λέει πώς θα λειτουργήσει το έργο και επιτέλους να εφαρμοστεί. "Να πούμε - τονίζει Γ. Συνοδινός - ότι αν δε δουν με σοβαρότητα το πρόβλημα, δεν υπάρξουν τεχνικές "λύσεις", τότε και άλλος εργολάβος να μπει, το ίδιο θα συμβεί".

Να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους

Επισημαίνοντας την ιδιαίτερη σημασία του έργου, σημειώνει: "Εχουμε προχωρήσει σε πολλές κινητοποιήσεις για το "ξεμπλοκάρισμά" του, χωρίς νέες καθυστερήσεις και "πανωπροίκια". Ταυτόχρονα έχουμε ξεκινήσει μια πλατιά καμπάνια ενημέρωσης του λαού για την κατάσταση και τον καλούμε να πάρει την υπόθεση στα χέρια του. Εχουμε απευθυνθεί με το που έγινε το νέο "πάγωμα" και στους όμορους δήμους και έχουμε πολλά ψηφίσματα συμπαράστασης. Ιδιαίτερα καλούμε το Δήμο της Αθήνας να πάρει θέση σαν άμεσα ενδιαφερόμενος και να πιέσει. Αλλωστε η έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου έχει σημασία στη διεκδίκηση απ' αυτόν της Ολυμπιάδας του 2004.

Καλούμε όλα τα κόμματα να πάρουν θέση για το μετρό. Στην τελευταία μας κινητοποίηση καταθέσαμε επιστολή και υπόμνημα για την κατάσταση. Ετοιμάζουμε επίσης ενημερωτικούς φακέλους, για όλη την πορεία του έργου, που θα αποστείλουμε και ζητάμε συνάντηση με τους αρχηγούς των κομμάτων, ώστε στο μέτρο των δυνατοτήτων τους να πιέσουν την κυβέρνηση. Δεν μπορεί η κυβέρνηση, με την αδιαφορία που έδειξε στο μετρό, να προχωρήσει τα υπόλοιπα μεγάλα έργα, χωρίς να έχουμε πάλι οικονομικά συμφέροντα να "λυμαίνονται" το δημόσιο χρήμα και με κίνδυνο να μην ολοκληρωθούν ή να δοθούν "κουτσουρεμένα".

Ζητάμε - με επιστολή μας προς τον πρόεδρο της κυβέρνησης - να παρέμβει άμεσα για την ομαλή πορεία του έργου. Εμείς οι εργαζόμενοι λέμε "ναι", το έργο μπορεί και σήμερα να ολοκληρωθεί έγκαιρα, μέσα στο χρονοδιάγραμμά του και χωρίς πρόσθετο κόστος".

Ντίνα ΝΤΑΒΟΥ

Συνεχείς οι παρεμβάσεις του ΚΚΕ

Στην πρώτη γραμμή της "μάχης" για να ολοκληρωθεί έγκαιρα το μετρό, χωρίς επιπλέον οικονομικό κόστος, έχει βρεθεί το ΚΚΕ,παρεμβαίνοντας μέσα και έξω απ' τη Βουλή, με όλα τα μέσα που διαθέτει και εκφράζοντας έμπρακτα τη συμπαράστασή του στον αγώνα των εργαζομένων στο έργο. Πάμπολλες είναι οι Ερωτήσεις και οι αναφορές που έχουν καταθέσει βουλευτές του στη Βουλή και που αφορούν τόσο την πορεία του έργου, όσο και τις συνθήκες εργασίας και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν και αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τις πιο κάτω παρεμβάσεις, ξεκινώντας από τις τελευταίες εξελίξεις και πηγαίνοντας προς τα πίσω, από τότε που άρχισαν τα προβλήματα:

Στις 19 Μάη '97,Επίκαιρη Ερώτηση για την κατάσταση που διαμορφώνεται το τελευταίο διάστημα στο έργο και που δημιουργεί ανησυχίες για τη συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου.

Στις 23 Απρίλη '97,Ερώτηση, όπου καταγγέλλονται τα πολιτικά και οικονομικά "παιχνίδια" που παίζονται σε βάρος του έργου και του ελληνικού λαού.

Την 1η Απρίλη '97,Ερώτηση για την έγκαιρη αποκατάσταση της κυκλοφορίας στα σημεία που έχει αποπερατωθεί το έργο.

Στις 18 Φλεβάρη '97,Ερώτηση για τα μέτρα προστασίας του αρχαιολογικού χώρου του Κεραμεικού, από τη διέλευση της σήραγγας του μετρό.

Στις 13 Γενάρη '97, Επίκαιρη Ερώτηση για την απαράδεκτη κατάσταση στο έργο και τις ομαδικές απολύσεις στις οποίες προχώρησε η κοινοπραξία.

Στις 11 Δεκέμβρη '96,Επίκαιρη Ερώτηση για το σταμάτημα των εργασιών και τις διαθεσιμότητες εργαζομένων από την κοινοπραξία.

Στις 21 Οκτώβρη '96,Επίκαιρη Ερώτηση για τα σοβαρά προβλήματα στην ομαλή εξέλιξη των εργασιών και την απαράδεκτη κατάσταση, που επιτρέπει στους εργολάβους να διεκδικούν νέα "πανωπροίκια".

Στις 5 Ιούνη '96,Ερώτηση, με την οποία καταγγέλλεται η προκλητική ανευθυνότητα της δημόσιας εταιρίας "Αττικό Μετρό" απέναντι στις αρχαιότητες και στις σχετικές επισημάνσεις των αρχαιολόγων για τη γραμμή διέλευσης του μετρό.

Στις 14 Φλεβάρη '96,Επίκαιρη Ερώτηση, όπου καταγγέλλεται η σκανδαλώδης πρακτική να επιβαρύνεται κάθε λίγο το δημόσιο με δεκάδες δισ. δρχ. τα οποία απαιτούν οι εργολάβοι.

Πολλές είναι επίσης οι ερωτήσεις και άλλες παρεμβάσεις που αναφέρονται στα μέτρα προστασίας της υγιεινής και ασφάλειας στους εργασιακούς χώρους, μετά από εργατικά ατυχήματα.

Συνεχείς οι παρεμβάσεις του ΚΚΕ

Στην πρώτη γραμμή της "μάχης" για να ολοκληρωθεί έγκαιρα το μετρό, χωρίς επιπλέον οικονομικό κόστος, έχει βρεθεί το ΚΚΕ,παρεμβαίνοντας μέσα και έξω απ' τη Βουλή, με όλα τα μέσα που διαθέτει και εκφράζοντας έμπρακτα τη συμπαράστασή του στον αγώνα των εργαζομένων στο έργο. Πάμπολλες είναι οι Ερωτήσεις και οι αναφορές που έχουν καταθέσει βουλευτές του στη Βουλή και που αφορούν τόσο την πορεία του έργου, όσο και τις συνθήκες εργασίας και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν και αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τις πιο κάτω παρεμβάσεις, ξεκινώντας από τις τελευταίες εξελίξεις και πηγαίνοντας προς τα πίσω, από τότε που άρχισαν τα προβλήματα:

Στις 19 Μάη '97,Επίκαιρη Ερώτηση για την κατάσταση που διαμορφώνεται το τελευταίο διάστημα στο έργο και που δημιουργεί ανησυχίες για τη συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου.

Στις 23 Απρίλη '97,Ερώτηση, όπου καταγγέλλονται τα πολιτικά και οικονομικά "παιχνίδια" που παίζονται σε βάρος του έργου και του ελληνικού λαού.

Την 1η Απρίλη '97,Ερώτηση για την έγκαιρη αποκατάσταση της κυκλοφορίας στα σημεία που έχει αποπερατωθεί το έργο.

Στις 18 Φλεβάρη '97,Ερώτηση για τα μέτρα προστασίας του αρχαιολογικού χώρου του Κεραμεικού, από τη διέλευση της σήραγγας του μετρό.

Στις 13 Γενάρη '97, Επίκαιρη Ερώτηση για την απαράδεκτη κατάσταση στο έργο και τις ομαδικές απολύσεις στις οποίες προχώρησε η κοινοπραξία.

Στις 11 Δεκέμβρη '96,Επίκαιρη Ερώτηση για το σταμάτημα των εργασιών και τις διαθεσιμότητες εργαζομένων από την κοινοπραξία.

Στις 21 Οκτώβρη '96,Επίκαιρη Ερώτηση για τα σοβαρά προβλήματα στην ομαλή εξέλιξη των εργασιών και την απαράδεκτη κατάσταση, που επιτρέπει στους εργολάβους να διεκδικούν νέα "πανωπροίκια".

Στις 5 Ιούνη '96,Ερώτηση, με την οποία καταγγέλλεται η προκλητική ανευθυνότητα της δημόσιας εταιρίας "Αττικό Μετρό" απέναντι στις αρχαιότητες και στις σχετικές επισημάνσεις των αρχαιολόγων για τη γραμμή διέλευσης του μετρό.

Στις 14 Φλεβάρη '96,Επίκαιρη Ερώτηση, όπου καταγγέλλεται η σκανδαλώδης πρακτική να επιβαρύνεται κάθε λίγο το δημόσιο με δεκάδες δισ. δρχ. τα οποία απαιτούν οι εργολάβοι.

Πολλές είναι επίσης οι ερωτήσεις και άλλες παρεμβάσεις που αναφέρονται στα μέτρα προστασίας της υγιεινής και ασφάλειας στους εργασιακούς χώρους, μετά από εργατικά ατυχήματα.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ