ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 25 Δεκέμβρη 2019
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΔΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ
Με ιλιγγιώδεις ταχύτητες «τρέχουν» τα κέρδη των ομίλων

Από κινητοποίηση για την κατάργηση των διοδίων
Από κινητοποίηση για την κατάργηση των διοδίων
Με σύνθημα «διόδια παντού», η νέα κυβέρνηση της ΝΔ προσπαθεί να ολοκληρώσει το έργο του ΣΥΡΙΖΑ για την παραχώρηση των μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας στο ιδιωτικό κεφάλαιο και βέβαια να «παίξει μπάλα» και με διαφορετικούς κατασκευαστικούς ομίλους, ακυρώνοντας διαγωνισμούς που είχαν προκηρυχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση αλλά ουσιαστικά δεν πρόλαβαν να ξεκινήσουν τα έργα. Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση υπόσχεται στους κατασκευαστικούς και τραπεζικούς ομίλους ότι οι «επενδύσεις» τους θα έχουν σίγουρη απόδοση, την ίδια στιγμή που τα εργαζόμενα λαϊκά στρώματα θα καλούνται να χρυσοπληρώνουν τις μετακινήσεις στους οδικούς άξονες, τους οποίους έτσι κι αλλιώς έχουν πληρώσει μέσω της βαριάς φορολογίας, επιβεβαιώνοντας και εδώ ότι η ανάπτυξη για λογαριασμό του κεφαλαίου δεν «διασταυρώνεται» πουθενά με τις λαϊκές ανάγκες για δωρεάν, ασφαλείς και σύγχρονες μεταφορές.

Σε αυτήν τη λογική κινήθηκαν οι πρόσφατες δηλώσεις του πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη κατά την επίσκεψή του στον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας Ε-65, από όπου δεσμεύτηκε για τη σύντομη ολοκλήρωση του σχεδιασμού της ΕΕ και του εγχώριου κεφαλαίου στους μεγάλους οδικούς άξονες.

Ο Κυρ. Μητσοτάκης, «επιθεωρώντας» το τμήμα Λαμία - Ξυνιάδα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, που αναμένεται να δοθεί σε κυκλοφορία το Δεκέμβρη του 2021, επανέλαβε περίπου όσα έλεγαν και οι προκάτοχοί του σε αντίστοιχες επισκέψεις σε έργα μεγάλων οδικών αξόνων. Αναφέρθηκε στη «σπουδαιότητα του έργου», στις «ασφαλείς μετακινήσεις» που θα εξασφαλίσει, όπως επίσης στις «θέσεις εργασίας που έχουν δημιουργηθεί». Παράλληλα δεσμεύτηκε για σύντομη ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και για το τελευταίο τμήμα του οδικού άξονα.

Φυσικά ούτε λόγος για τα τεράστια κέρδη που έχουν αποκομίσει μέχρι σήμερα η «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ» και οι τράπεζες που χρηματοδοτούν το έργο, ούτε βέβαια για τα διόδια που θα πληρώνουν οι πολίτες για 30 χρόνια από την ολοκλήρωση του έργου. Διόδια που φυσικά πληρώνουν ήδη σε δύο μετωπικούς σταθμούς, σε Σοφάδες και Τρίκαλα, με κόστος 3,05 και 1,95 ευρώ αντίστοιχα για ΙΧ, αλλά και σε δύο πλευρικούς, στην Ανάβρα με κόστος 1,75 ευρώ και Προαστίου με κόστος 1,05 ευρώ. Αυτονόητο είναι ότι όταν ολοκληρωθεί το τμήμα που βρίσκεται σήμερα υπό κατασκευή θα δημιουργηθούν και επιπλέον σταθμοί διοδίων, κάτι που ισχύει φυσικά και για το βόρειο και τελευταίο τμήμα του.

Θυμίζουμε ότι ο αυτοκινητόδρομος Ε-65 είναι έργο συνολικού μήκους 231 χλμ., που ξεκίνησε το 2009, η σύμβασή του έχει γίνει αντικείμενο επαναδιαπραγμάτευσης δύο φορές, είχε αρχική εκτίμηση κόστους 1,35 δισ. ευρώ και σήμερα βρίσκεται σε φάση κατασκευής το νότιο τμήμα του, μήκους 33 χλμ. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που είχε δώσει στη δημοσιότητα ο προηγούμενος υπουργός Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, Χρ. Σπίρτζης, για την επανέναρξη των έργων στο συγκεκριμένο κομμάτι ο κατασκευαστής είχε λάβει συνολικά 305 εκατ. ευρώ, επιπλέον αποζημίωση που κατέβαλε το ελληνικό Δημόσιο ύψους 50 εκατ. ευρώ κι ακόμη 10 εκατ. ευρώ ως δημόσια «δαπάνη αποκατάστασης καθυστέρησης». Αλλα 7,5 εκατ. ευρώ έλαβε ως αποζημίωση ο παραχωρησιούχος, η κοινοπραξία εταιρειών δηλαδή η οποία έχει αναλάβει την εκμετάλλευση του έργου. Συνολικά λοιπόν, μόνο κατά την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, οι όμιλοι συμφωνήθηκε να λάβουν 372,5 εκατ. ευρώ.

Παρ' όλα αυτά δεν έχει μείνει «σάλιο» για το βόρειο τμήμα του, μήκους 70 χλμ. περίπου, που θα συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό, και οι αρμόδιες κυβερνητικές υπηρεσίες βρίσκονται σε διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ανεύρευση επιπλέον δανειακών κεφαλαίων.

Το πρώτο εξάμηνο του νέου έτους η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας

Την ίδια ώρα, όπως επιβεβαιώνουν και οι πρόσφατες αποφάσεις στο πλαίσιο της «μεταμνημονιακής» «αξιολόγησης», η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να «τρέξει» τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού, αφού όπως ανακοίνωσε πρόσφατα, με τη σύμφωνη γνώμη του ΤΑΙΠΕΔ προωθεί μέχρι τις 26/6/2020 την ολοκλήρωση της διαδικασίας, ημερομηνία οπότε και λήγει η προθεσμία για την υποβολή «δεσμευτικών προσφορών» από τους ενδιαφερόμενους ομίλους.

Φυσικά η ιδιωτικοποίηση του οδικού άξονα θα φέρει και την επιβολή νέων διοδίων, όπως έχει ήδη αποφασιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση ως «μνημονιακή υποχρέωση», ήδη από το 2017. Συγκεκριμένα, η νέα ιδιωτικοποιημένη Εγνατία θα έχει συνολικά 18 μετωπικούς και 19 πλευρικούς σταθμούς διοδίων.

Η διαδικασία ξεκίνησε το Φλεβάρη του 2018 με τη συμμετοχή 9 επενδυτικών σχημάτων, από τα οποία στη συνέχεια προεπιλέχθηκαν 7 και συγκεκριμένα: «ANAS International Enterprise», «FREYJA HOLDINGS SARL», «ROADIS Transportation Holding - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ», «SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP - DAMCO ENERGY», «VINCI HIGHWAYS - VINCI CONCESSIONS - MYTILINEOS HOLDINGS», «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - EGIS PROJECTS», «ΔΙΟΛΚΟΣ Κατασκευαστική».

Ετοιμη και η νέα «μπάζα» στο Πάτρα - Πύργος

Στα σκαριά βρίσκεται και η συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και των μετόχων της εταιρείας παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, για την κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος με τη μέθοδο της απευθείας ανάθεσης του έργου, αφού προηγουμένως είχε απορριφθεί η μέθοδος της κατάτμησης που είχε προκρίνει η προηγούμενη πολιτική ηγεσία, και το μοίρασμα των κονδυλίων σε 8 διαφορετικές εργολαβίες και εκτιμώμενο αρχικό κόστος 255 εκατ. ευρώ.

Η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης προβλέπει οι μέτοχοι της Ολυμπίας Οδού να καταβάλουν από ίδια κεφάλαια μάξιμουμ το 30% του κόστους και τα υπόλοιπα να προέλθουν «δημοσία δαπάνη»... Πάντως η απόφαση να σταματήσουν τα έργα έχει ήδη δημιουργήσει αντιδράσεις από τους προηγούμενους «μνηστήρες», μεταξύ τους από την ιταλική «GD Infrastructure», η οποία έχει απειλήσει να προσφύγει στη Δικαιοσύνη.

Το σίγουρο είναι ότι οι κατασκευαστικοί όμιλοι έχουν εξασφαλισμένα τα χρήματά τους, αφού ακόμα και σε περίπτωση ακύρωσης της σύμβασης υπάρχουν ρήτρες προστασίας, οι οποίες με μαθηματική ακρίβεια στο τέλος επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς το κράτος πληρώνει υψηλότατες αποζημιώσεις, όπως έχει αποδείξει όλη η μέχρι σήμερα εμπειρία των κατασκευαστικών έργων στη χώρα.

ΕΠ ΚΡΗΤΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Ο λαός να διεκδικήσει την κατασκευή ενός σύγχρονου, ασφαλούς και δωρεάν αυτοκινητόδρομου

Συνέντευξη Τύπου για τις εξελίξεις στον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης

Συνέντευξη Τύπου, με θέμα «Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης σύγχρονος και ασφαλής, δωρεάν για όλο τον λαό» και ομιλητή τον Μανώλη Συντυχάκη, βουλευτή του ΚΚΕ και περιφερειακό σύμβουλο Κρήτης με τη «Λαϊκή Συσπείρωση», πραγματοποίησε η ΕΠ Κρήτης του ΚΚΕ την Παρασκευή 20/12.

Κατά τη διάρκειά της αναδείχτηκε ότι «η Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή για το ΒΟΑΚ, που συζητήθηκε στις 13-12-2019, ήταν αφορμή για να ανακοινώσει επίσημα η κυβέρνηση νέα αναβολή, καθώς καμία εργασία δεν θα γίνει μέχρι την επόμενη προεκλογική περίοδο το 2022! Επίσης η κυβέρνηση της ΝΔ εξετάζει την παραχώρηση διοδίων άλλου αυτοκινητόδρομου για τη χρηματοδότηση του νέου ΒΟΑΚ. Με παρόμοιο τρόπο προγραμμάτιζε και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ την κατασκευή του έργου. Η ουσία δεν αλλάζει. Αυτό που αλλάζει είναι το ποιος μεγαλοεργολάβος θα ωφεληθεί σε βάρος του λαού».

Σημειώθηκε ακόμη πως «η συζήτηση έδωσε αφορμή παράλληλα για έναν νέο κύκλο αλληλοκατηγοριών ανάμεσα σε ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ για τις ευθύνες των κυβερνήσεών τους, εδώ και 30 χρόνια, που συνεχώς αναβάλλουν τις εργασίες στο ΒΟΑΚ» και τονίστηκε πως «ο λαός της Κρήτης πρέπει να βγάλει τα συμπεράσματά του. Ολοι είναι υπεύθυνοι: Κεφάλαιο, αστικά κόμματα, οι εκπρόσωποί τους έως τώρα σε κυβερνήσεις, Περιφέρειες, δήμους.

Δεν τους ενδιαφέρει η άθλια κατάσταση του ΒΟΑΚ και του υπόλοιπου οδικού δικτύου, οι δεκάδες θάνατοι κάθε χρόνο από τροχαία.

Δεν ήταν, ούτε είναι αντικειμενικό δεδομένο το να μη δίνουν κρατικό χρήμα για τις λαϊκές ανάγκες, αλλά το καθόρισαν οι ίδιοι με την πολιτική τους.

Μόνοι τους αποφάσισαν, με όλη την ευθύνη δική τους, να περνούν τα χρόνια και αυτοί να ψάχνουν σε ποια εταιρεία θα κάνουν δώρο την κατασκευή του ΒΟΑΚ, που θα την χρυσοπληρώνει με διόδια ο λαός.

Νομίζουν πως όσο πιο άθλιος καταντήσει ο ΒΟΑΚ, τόσο πιο εύκολα θα πείσουν τον κόσμο να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πληρωθεί η εταιρεία που δήθεν θα μας απαλλάξει από την αθλιότητά του».

Και αναδείχτηκε η «άμεση ανάγκη ο λαός, οι εργαζόμενοι της Κρήτης να ορθώσουν το ανάστημά τους. Μαζί με όλα τα άλλα προβλήματα της καθημερινής τους ζωής που έχουν να αντιμετωπίσουν, με δυνάμωμα του ΚΚΕ, να οργανώσουν την πάλη τους και να απαιτήσουν την κατασκευή ενός σύγχρονου ασφαλούς αυτοκινητόδρομου, ελεύθερης πρόσβασης, χωρίς διόδια ή άλλης μορφής εκμετάλλευση και δανεισμό, με προστασία του περιβάλλοντος και με αποκλειστική χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό».

ΔΙΟΔΙΑ
Βαρύς ο «λογαριασμός» για το λαό

Το βαρύ «λογαριασμό» για τα εξασφαλισμένα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων καλούνται να τον πληρώσουν τα λαϊκά στρώματα τόσο με την έμμεση και άμεση φορολογία για τους «μποναμάδες» του αστικού κράτους στους κατασκευαστές, όσο και με τον «βαρύ πέλεκυ» των διοδίων, όπως εξάλλου έχουν την «ευκαιρία» να διαπιστώσουν «ιδίοις όμμασι» οι εκδρομείς αυτών των ημερών των γιορτών.

Ενδεικτικά, το πηγαινέλα από την Αθήνα έως το Ναύπλιο στοιχίζει 12,9 ευρώ, ενώ για την πιο μακρινή Τρίπολη το κόστος αυξάνεται στα 17,7 ευρώ, μέχρι τη Σπάρτη 27,4 ευρώ και μέχρι την Καλαμάτα 27,9 ευρώ. Από την Αθήνα στην Κόρινθο κι επιστροφή, δίχως χρήση της Αττικής Οδού, το κόστος των διοδίων είναι 7,8 ευρώ, μέχρι το Αίγιο 19 ευρώ και μέχρι την Πάτρα 23,6 ευρώ.

Στην πιο κοντινή Χαλκίδα το κόστος μετ' επιστροφής φτάνει τα 6,6 ευρώ. Από εκεί κι έπειτα το κόστος αρχίζει να αυξάνεται αισθητά αφού μέχρι τη Λαμία είναι 25,5 ευρώ, για τη Λάρισα εκτοξεύεται στα 44,3 ευρώ για να γίνει στη συνέχεια συγκρίσιμο με αυτό του αεροπλάνου αφού για τη Θεσσαλονίκη το κόστος διοδίων εκτοξεύεται στα 62,5 ευρώ.

Τέλος, από την Αθήνα μέχρι το Αγρίνιο οι οδηγοί θα πρέπει να πληρώσουν 56,6 ευρώ σε διόδια και μέχρι τα Γιάννενα 76 ευρώ, χρησιμοποιώντας και στις δύο περιπτώσεις τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου.

Σε όλα τα παραπάνω αν υπολογιστεί και κόστος καυσίμων με μέση τιμή βενζίνης στην Αθήνα 1,55 ευρώ - στην επαρχία η τιμή αυτή αυξάνεται αισθητά, αναλόγως την περιοχή - καταλαβαίνει κανείς πόσο μεγάλο μέρος του εισοδήματος μιας μέσης εργατικής οικογένειας απορροφά μια ολιγοήμερη εκδρομή.

Τα στοιχεία εξάλλου για τα διόδια μιλάνε από μόνα τους: Στα 2.133 χιλιόμετρα που αριθμεί το δίκτυο των μεγάλων δρόμων στην Ελλάδα, αντιστοιχούν 46 μετωπικοί σταθμοί διοδίων και 99 πλευρικοί, αριθμός που θα αυξηθεί παραπέρα, όταν ολοκληρωθούν και οι υπόλοιποι σταθμοί (μετωπικοί και πλευρικοί) στην Εγνατία Οδό. Τα διόδια αυτά ανήκουν σε επτά ιδιωτικές και μία «κρατική» εταιρεία, που εισέπραξαν το 2018 (τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία) περί τα 820 εκατ. ευρώ, από 706 εκατ. το 2017! Θυμίζουμε επίσης ότι στη θητεία του ο ΣΥΡΙΖΑ αύξησε όχι μία ούτε δύο αλλά τέσσερις φορές τα διόδια, εκτοξεύοντας τα κέρδη των εταιρειών που εκμεταλλεύονται τους δρόμους, με τη σκυτάλη να περνάει τώρα στην κυβέρνηση της ΝΔ που συνεχίζει ακάθεκτη στον ίδιο πάντα «δρόμο».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ