ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 25 Νοέμβρη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ακούσματα στη μνήμη του Κωνσταντίνου Κυδωνιάτη

Το δεύτερο μέρος ενός αξιόλογου αφιερώματος στον Κωνσταντίνο Κυδωνιάτη (1908 - 1996) για τα 20 χρόνια από το θάνατό του, που επιμελείται η Κάτια Καλλιτσουνάκη, θα ακουστεί σήμερα, 15.00 - 17.00, από το Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας.

Γεννημένος στην Τρίπολη το 1908, ο Κ. Κυδωνιάτης ξεκίνησε τη μουσική του πορεία ως ο μικρότερος μαθητής της «Αθηναϊκής Μανδολινάτας» του Νικολάου Λάβδα, σε ηλικία 8 χρόνων. Παράλληλα με τις σπουδές στο πιάνο, ο Κυδωνιάτης έκανε και ανώτερα θεωρητικά τόσο με τον επίσης Αρκάδα συνθέτη Μάριο Βάρβογλη στο Ελληνικό Ωδείο, όσο και με τους Φιλοκτήτη Οικονομίδη και Δημήτρη Μητρόπουλο στο Ωδείο Αθηνών. Το 1933 πηγαίνει στο Παρίσι όπου συνεχίζει ανώτερες μουσικές σπουδές, στο μεν πιάνο με τη διάσημη Μαργκερίτ Λονγκ, στη δε αρμονία και αντίστιξη με τους Πες και Φριμπουλέ. Υστερα από έξι χρόνια πηγαίνει στο Βασιλικό Ωδείο των Βρυξελλών όπου μέχρι το 1939 φοιτά κοντά στους Μποσκέ (πιάνο), Ρομπέρ Λεντάν (ενορχ/ση), Λεόν και Ζοζέφ Ζονγκέν (σύνθεση) και Ντεζιρέ Ντεφό (δ/νση ορχήστρας). Αποφοίτησε, με Α' βραβείο και ειδική διάκριση στη Φούγκα.

Με την άφιξή του στην Ελλάδα το 1939, ο Κ. Κυδωνιάτης διορίστηκε και διετέλεσε καθηγητής μορφολογίας και ανωτέρων θεωρητικών στο Ωδείο Αθηνών επί 40ετία (1939 - 1980) καθώς και μόνιμος αρχιμουσικός της ΣΟ του άλλοτε ΕΙΡ, δίνοντας δύο συναυλίες μηνιαίως, κάθε 1η και 16η, ως συνηθιζόταν τότε, ερμηνεύοντας και αρκετά έργα Ελλήνων συναδέλφων του. Υπήρξε μόνιμος πιανίστας της ΚΟΑ (1955 - 1973), ενώ ίδρυσε το Παλλάδιο Ωδείο (1976) την καλλιτεχνική διεύθυνση του οποίου είχε για 4 χρόνια.

Η εκπομπή παρουσίασε χτες στο πρώτο της μέρος μια σειρά ηχογραφήσεις που έκανε ο Κυδωνιάτης ως πιανίστας και διευθυντής ορχήστρας, ενώ το σημερινό δεύτερο μέρος στη μνήμη του, έχει τίτλο «Ο Κωνσταντίνος Κυδωνιάτης ως συνθέτης» και θα ακουστούν τα εξής: Ο Κωνσταντίνος Κυδωνιάτης διευθύνει τα έγχορδα της Συμφωνικής του ΕΙΡ στο Βυζαντινό Τρίπτυχο (ΕΙΡ, 1961) και παίζει με τον Βύρωνα Κολάση τη Σονάτα για πιάνο και βιολί αρ.1 (ΕΙΡ), ο Τίτος Γουβέλης και ο Χρήστος Κολοβός παίζουν την 3η Σονάτα του για πιάνο και βιολί (ζωντανή ηχογράφηση στο Αμστερνταμ, 2008), η Μαρία Χαιρογιώργου - Σιγάρα παίζει την, αφιερωμένη σε εκείνη, 4η Σουίτα του για πιάνο (ΕΙΡ, 1971), οι Χρήστος Αργυρόπουλος, Ηλίας Κολοβός και Μιλτιάδης Οικονόμου παίζουν τη Σουίτα του για όμποε κλαρινέτο και φαγκότο (1978), ο Αρης Γαρουφαλλής παίζει την Τοκκάτα του για πιάνο (1986) και η ΚΟΑ υπό τον Θεόδωρο Βαβαγιάννη παίζει την 1η Συμφωνία του από ζωντανή ηχογράφηση του 1960 (Αρχείο ΕΡΑ).

Φωτοκινηματογραφικά ντοκουμέντα από τον ΔΣΕ

Το ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ) διοργανώνει μια σημαντική εκδήλωση, με θέμα ιστορική αναφορά στους φωτογράφους και κινηματογραφιστές που κατέγραψαν την πορεία του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, 1946 - 1949,70 χρόνια από την ίδρυσή του, τηΔευτέρα 5 Δεκέμβρη, 6.30 μ.μ. στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Πειραιώς 256, στον Ταύρο(στην αίθουσα «Ντε Κίρικο»).

O φωτογράφος Μανώλης Κασιμάτης, μέλος του ΕΕΤΕ, σε συνεργασία με τον ιστορικό, καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Γιώργο Μαργαρίτη, θα μιλήσουν και θα παρουσιάσουν φωτογραφικά και κινηματογραφικά καρέ του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (ΔΣΕ).

Στο πρώτο μέρος, θα παρουσιαστούν φωτογραφίες από τις εκδόσεις του ΔΣΕ και στο δεύτερο μέρος θα παρουσιαστούν φωτογραφικά καρέ από τις κινηματογραφικές λήψεις του κινηματογραφικού συνεργείου του ΔΣΕ.

Από το έτος 1948 μέλημα του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας ήταν και η καταγραφή (φωτογραφική και κινηματογραφική) των δραστηριοτήτων του, πρακτική, την οποία είχε ακολουθήσει πριν από αυτόν ο ΕΛΑΣ κατά την περίοδο της Αντίστασης. Σκοπός ήταν η παραγωγή αφενός φωτογραφιών που αποστέλλονταν κυρίως σε έντυπα του εξωτερικού και αφετέρου κινηματογραφικών επικαίρων, τα οποία προβάλλονταν στο εξωτερικό, κάνοντας γνωστή την ύπαρξη, τον αγώνα και τις επιδιώξεις του.

Το Φωτοκινηματογραφικό Συνεργείο του ΔΣΕ απαρτιζόταν από τον Γιώργο Σεβαστίκογλου, προϊστάμενο και σεναριογράφο, τον Μάνο Ζαχαρία, σκηνοθέτη, και τους οπερατέρ - φωτογράφους Απόστολο Μουσούρη και Φώτη Ματσάκα με βοηθούς τον Φαέθωνα, Βλαδίμηρο, Γιάννη και άλλους.

«Αρνητικοί Συσχετισμοί» με σκίτσα

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Τόπος», το λεύκωμα με σκίτσα του γελοιογράφου Πάνου Ζάχαρη, με τίτλο «Αρνητικοί Συσχετισμοί».

Το λεύκωμα περιλαμβάνει επιλεγμένες γελοιογραφίες που δημιουργήθηκαν την περίοδο 2013 - 2016. Χρωματιστές κραυγές και ψίθυροι για το θανατηφόρο δάγκωμα του φιδιού στο Κερατσίνι, το Πρωτογενές Πλεόνασμα γαλαζοπράσινου κυνισμού, την Ελπίδα που κάπου κόλλησε στην κίνηση... Για τα χαχανάκια Βρυξελλών και της πατρίδας μας, της Ευρώπης, τη σημαία που λασπώθηκε στην Ειδομένη... Σκίτσα που κρίνουν γιατί θέλουν να κριθούν.

Απρόβλεπτοι και ευχάριστοι

Ο Λάκης Παπαδόπουλος (με τα ρεβέρ του πάντα ψηλά) και ο Γιάννης Γιοκαρίνης καταλαμβάνουν τη σκηνή του «Kremlino», για δύο Παρασκευές, σήμερα 25 Νοέμβρη και στις 2 Δεκέμβρη.

Νοσταλγοί του ροκ εν ρολ και οι δύο, φέρνουν στον Πειραιά τραγούδια από την πολύχρονη πορεία τους, γεμάτα χιούμορ, ευαισθησία, ανατροπές και μια διάθεση, αν όχι εφηβική, σίγουρα νεανική. Από τις πιο κλασικές φυσιογνωμίες της ελληνικής μουσικής σκηνής, ετοίμασαν ένα πρόγραμμα με όσα τραγούδια μπόρεσαν να χωρέσουν, όπως: «Το παλιό μου παλτό», «Για να σ' εκδικηθώ», «Πάρε πασά μου», « Τα ήσυχα βράδια», «Ελα γοριλάκι», «Ο Κουρσάρος», «Γυριστρούλα», «Μενεξεδιά», «Νοσταλγός του Rock 'N' Roll», «Ευλαμπία», «Τσικαμπούμ» και πολλά ακόμα, αναμενόμενα και μη.

Σε αυτές τις δύο βραδιές, υπόσχονται να μας παρασύρουν με την τρέλα και τις νότες τους, προσκαλώντας μας να γίνουμε μέρος της πιο απρόβλεπτης, ευχάριστης, συγκινητικής, χορευτικής, ασόβαρης - σοβαρής παράστασης της φετινής σεζόν.

Kremlino: Καραΐσκου 119, Πειραιάς. Τηλ. 210 410 0010. Είσοδος: 12 ευρώ με μπύρα ή κρασί. Φοιτητικά & ανέργων: 10 ευρώ. Ωρα έναρξης: 22.30.

«Ο μαμάκιας» στο «Μπρόντγουαιη»

Για δεύτερη χρονιά ανεβαίνει στο θέατρο «Μπρόντγουαιη», «Ο μαμάκιας», μια κόμικ κωμωδία του Δημήτρη Μητρόπουλου, σε σκηνοθεσία Βασίλη Πλατάκη, που κάνει επίσημη πρεμιέρα τη Δευτέρα 28 Νοέμβρη, στις 9 μ.μ.

Βασισμένο στο στερεότυπο του άντρα που δεν απογαλακτίζεται, που για οτιδήποτε κάνει χρειάζεται να ρωτάει τη μητέρα του, η οποία εμφανίζεται καταπιεστική και τσιγκούνα. Το έργο υπόσχεται άφθονο γέλιο.

Σκηνικά: Roberto Piatsa. Κοστούμια: Maki. Διδασκαλία κίνησης και παντομίμας: Σίμων Πάτροκλος. Παίζουν: Γιώργος Λαμπάτος, Κώστας Φραγκολιάς, Τέτα Σαββάτη, Αθηνά Μαυρομάτη, Τιτίκα Σαριγκούλη, Κατερίνα Βλαμάκη.

Παραστάσεις: Παρασκευή 9.15 μ.μ., Σάββατο και Κυριακή 7 μ.μ.

«Ο νεκρός δολοφονήθηκε»

Σήμερα στις 7 μ.μ., στην αίθουσα του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (Ακαδημίας 60, Αθήνα) θα γίνει η παρουσίαση του νέου αστυνομικού μυθιστορήματος της Ερης Ρίτσου «Ο νεκρός δολοφονήθηκε». Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι: Μαρλένα Πολιτοπούλου, συγγραφέας, Κώστας Θ. Καλφόπουλος, συγγραφέας - δημοσιογράφος, Νίκος Θρασυβούλου, δημοσιογράφος. Αποσπάσματα από το βιβλίο θα διαβάσουν οι Ματίνα Καρρά, Γιώργος Γεωγλερής και ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μαυρίκιος.

Ο «Ακάλεστος» τραγουδά στο διαδίκτυο

Μια όμορφη μπαλάντα, με τίτλο «Δε θα σου το πω» είναι το τελευταίο τραγούδι που ανέβασε στο διαδίκτυο ο «Ακάλεστος» και μπορεί κανείς να το ακούσει στη διεύθυνση https://www.youtube.com/watch?v=1dm_Euvmois. Πρόκειται για ένα τραγούδι «οιωνεί ερωτικό», όπως λέει ο ίδιος. Οσο για τη δυνατότητα που δίνει το διαδίκτυο στους καλλιτέχνες να κάνουν γνωστά και άμεσα προσβάσιμα στο κοινό πρωτότυπα καλλιτεχνικά έργα (τραγούδια του ιδίου μπορεί κανείς να ακούσει και στο http://oakalestos.blogspot.gr), ο «Ακάλεστος» μας λέει σχετικά: «Σε πρώτη φάση μού αρέσει το γεγονός ότι μπορώ να μοιράζομαι τα τραγούδια μου με τους φίλους μου, χωρίς να χρειάζεται να εκτυπώσω ούτε ένα cd. Χαίρομαι που η επέλαση του διαδικτύου έβαλε μια ωραία ταφόπλακα στο μονοπώλιο διακίνησης των δισκογραφικών εταιρειών. Ωστόσο, δεν θεωρώ το διαδίκτυο "πεδίον δόξης λαμπρόν" για έναν άγνωστο καλλιτέχνη, αφού πάλι κυριαρχεί αυτό που κυριαρχούσε και την πρότερη εποχή. Η μουσική βιομηχανία καταποντίζει σαν οδοστρωτήρας όλες τις "ρομαντικές" προσπάθειες ενός μεμονωμένου τραγουδοποιού. Η διαφορά είναι ότι ο νέος καλλιτέχνης δεν τρώει πόρτα στα μούτρα από μανατζαρέους όπως έτρωγε πριν»...



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ