ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 25 Νοέμβρη 2007
Σελ. /32
ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ- ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ
Μποναμάς 2,7 δισ. στους επιχειρηματικούς ομίλους

Αποκαλυπτικά στοιχεία για τα... αναδιανεμητικά κατορθώματα της κυβέρνησης. Οι νόμοι της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ κατάργησαν τις δυνατότητες που είχαν Δημόσιοι Οργανισμοί για την κατασκευή έργων υποδομής, για να δημιουργήσουν χώρο δράσης επιχειρηματικών ομίλων, όπου στο όνομα του κέρδους ανθούν η «μαύρη εργασία» και οι ελαστικές σχέσεις απασχόλησης

Τουλάχιστον 2,72 δισεκατομμύρια ευρώ σχεδιάζει να μοιράσει η κυβέρνηση σε διάφορους μεγαλοκατασκευαστικούς και άλλους επιχειρηματικούς ομίλους, στα πλαίσια των διατάξεων του νόμου για τις «Συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα» (ΣΔΙΤ). Στο πρόγραμμα, όπως προκύπτει από την Εισηγητική Εκθεση της κυβέρνησης για τον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς, έχει ενταχθεί η κατασκευή σχολείων, κυβερνητικών κτιρίων, νοσοκομείων, αλλά και η προμήθεια-εγκατάσταση εξοπλισμού σε λιμάνια κλπ.

Κατασκευές παρόμοιων κτιριακών εγκαταστάσεων γίνονταν και στο παρελθόν. Οι περισσότερες όμως από αυτές, πραγματοποιούνταν από δημόσιους οργανισμούς και επιχειρήσεις, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις και ειδικά στις κατασκευές δρόμων αξιοποιούνταν και το δυναμικό που διέθετε ο στρατός (ΜΟΜΑ). Είναι απόλυτα βέβαιο ότι και τότε, σε ένα κράτος που αξιακή του αρχή είναι το κέρδος και το οικονομικό όφελος, γύρω από τέτοιες δραστηριότητες, ανθούσαν τα σκάνδαλα και η ρεμούλα, κάτι που ευνοούσαν με την πολιτική τους οι κυβερνήσεις του δικομματισμού. Αυτή ακριβώς την κατάσταση που οι ίδιες οι κυβερνήσεις δημιούργησαν, επικαλέστηκαν η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ για να θεσμοθετήσουν το νόμο για τις «Συμπράξεις», που καταρτίστηκε από το ΠΑΣΟΚ, αλλά τελικά ψηφίστηκε από τη ΝΔ. Πίσω βέβαια από την υιοθέτηση των ΣΔΙΤ, κάθε άλλο παρά ήταν το ενδιαφέρον των κυβερνώντων για την εξασφάλιση αποτελεσματικότερων και πιο ορθολογικών μεθόδων στον τομέα της κατασκευής και άλλων δραστηριοτήτων του δημοσίου. Μοναδική τους επιδίωξη ήταν να ικανοποιήσουν τις σύγχρονες ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου, που απαιτούσε νέους τομείς για την κερδοφόρο τοποθέτησή του. Αλλωστε, τα ΣΔΙΤ - όπως και άλλοι τομείς της οικονομικής πολιτικής - δεν είναι ελληνικό εφεύρημα, αλλά κατεύθυνση της ΕΕ που υλοποιείται από όλα τα κράτη-μέλη. Οι μεγάλες κατασκευαστικές επιχειρήσεις, αλλά και οι άλλες που υποτίθεται πως θα ασχοληθούν με τη συντήρηση των υποδομών, κερδίζουν κάθε χρόνο δισεκατομμύρια, ποντάροντας, πέρα από τα φουσκωμένα κονδύλια που εισπράττουν από το δημόσιο, στον εργασιακό μεσαίωνα που επιβάλλουν στα εργοτάξιά τους. Εργοτάξια με προσωρινούς εργαζόμενους που δουλεύουν, χωρίς να τηρούνται τα ωράρια εργασίας, χωρίς να πληρώνονται ολόκληρα μεροκάματα, χωρίς να ασφαλίζονται με βάση τους νόμους και τις συλλογικές συμβάσεις.

Σύμφωνα με την Εισηγητική Εκθεση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2008, στις διατάξεις του νόμου για τα ΣΔΙΤ έχουν ενταχθεί τα παρακάτω έργα:

Κατασκευή/αναπαλαίωση και συντήρηση 27 σχολείων στην Αττική, 31 σχολείων στην Κεντρική Μακεδονία και 23 στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου και Ιονίων Νήσων, συνολικού προϋπολογισμού 395 εκατ. ευρώ.

Δημιουργία Διεθνούς Συνεδριακού Κέντρου στο κλειστό Γυμναστήριο Φαλήρου, προϋπολογισμού 65 εκατ. ευρώ.

Τεχνική διαχείριση 4 κτιριακών εγκαταστάσεων του πρώην Υπουργείου Δημόσιας Τάξης - ΚΕΔ, προϋπολογισμού 36 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή και συντήρηση 7 νέων πυροσβεστικών σταθμών, συνολικού προϋπολογισμού 38 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή και συντήρηση νέων τμημάτων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, προϋπολογισμού 101 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή και συντήρηση 3 νέων φυλακών στη Θεσσαλονίκη, το Βόλο και την Κόρινθο, προϋπολογισμού 238 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή και συντήρηση 2 νέων δικαστικών μεγάρων στο Ηράκλειο και την Πάτρα, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή του νέου Γενικού Νοσοκομείου Πρέβεζας, προϋπολογισμού 131 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή του νέου Ογκολογικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 396 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή του νέου Παιδιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 389 εκατ. ευρώ.

Ανέγερση κτιρίου για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αχαΐας, προϋπολογισμού 36 εκατ. ευρώ.

Ανέγερση κτιρίου για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Φθιώτιδας, προϋπολογισμού 34 εκατ. ευρώ.

Ανέγερση κτιρίου για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Τρικάλων, προϋπολογισμού 23 εκατ. ευρώ.

Ανέγερση κτιρίου για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κορινθίας, προϋπολογισμού 23 εκατ. ευρώ.

Ανακατασκευή του κτιριακού συγκροτήματος «Δόμπολη» για τη στέγαση των υπηρεσιών της Περιφέρειας Ηπείρου, προϋπολογισμού 19 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή του κτιριακού συγκροτήματος Διοικητικού Πάρκου Αλεξανδρούπολης, προϋπολογισμού 26 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή νέων κτιριακών εγκαταστάσεων για τη στέγαση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, τη στέγαση υπηρεσιών του Δήμου Χαλανδρίου, καθώς και αθλητικών εγκαταστάσεων και πάρκου αναψυχής του Δήμου Χαλανδρίου, προϋπολογισμού 254 εκατ. ευρώ.

Ανέγερση 11 νέων κτιριακών εγκαταστάσεων της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛΑΣ), προϋπολογισμού 149 εκατ. ευρώ.

Δημιουργία δικτύων αποχέτευσης και μονάδας επεξεργασίας λυμάτων στο Δήμο Ραφήνας, προϋπολογισμού 48 εκατ. ευρώ.

Υλοποίηση υποδομών του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, προϋπολογισμού 116 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή του Κέντρου Αποκατάστασης και Αποθεραπείας Βορείου Ελλάδας, προϋπολογισμού 124 εκατ. ευρώ.

Εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων ασφαλείας σε 12 λιμένες για την κάλυψη των διεθνών και ευρωπαϊκών κανονισμών ασφάλειας, προϋπολογισμού 342 εκατ. ευρώ.

Το σύνολο των προϋπολογισμών, όπως παρουσιάζεται σήμερα από την κυβέρνηση, ανέρχεται στα 2,72 δισεκατομμύρια ευρώ. Επειδή όμως όλοι είναι σίγουροι ότι οι μεγαλοκατασκευαστές θα αρχίσουν να προβάλλουν αξιώσεις για «πανωτόκια», ο επί των Οικονομικών υπουργός φρόντισε να ενσωματώσει στην Εκθεσή του μια σχετική σημείωση, σύμφωνα με την οποία «οι παραπάνω προϋπολογισμοί είναι ενδεικτικοί». Και ποιοι είναι οι ακριβείς; Οπως ο ίδιος συμπληρώνει «το οριστικό ποσό που θα κληθεί να καταβάλει το Δημόσιο θα καθοριστεί μετά από την ολοκλήρωση των διαγωνισμών για την ανάθεσή τους»...

Τα περισσότερα έργα που εντάσσονται στο πρόγραμμα, θα μπορούσαν κάτω από άλλες, εντελώς διαφορετικές συνθήκες, να υλοποιηθούν από κρατικές - δημόσιες επιχειρήσεις, οι οποίες θα λειτουργούσαν με μοναδικό γνώμονα το λαϊκό συμφέρον και όχι το επιχειρηματικό υπερκέρδος. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο θα μιλάγαμε για κατασκευές που θα κόστιζαν στην κοινωνία πολύ φτηνότερα, θα ήταν πολλαπλά πιο αξιόπιστες αφού θα τηρούνταν με αυστηρότητα όλοι οι παράμετροι ασφάλειας και πραγματικής προστασίας του περιβάλλοντος, ενώ οι εργαζόμενοι σε τέτοιες μονάδες - επιχειρήσεις, θα είχαν εξασφαλισμένη την εργασία τους και μετά την ολοκλήρωση του έργου και μάλιστα εργασία με πλήρη δικαιώματα στο μεροκάματο, στις συνθήκες ασφάλειας και υγιεινής, στην ασφάλιση, στην υγειονομική περίθαλψη.


Κ.


ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
«Κομμένες και ραμμένες» για το μεγάλο κεφάλαιο

Ανύπαρκτα τα κονδύλια για την αντισεισμική θωράκιση στον κρατικό προϋπολογισμό
Ανύπαρκτα τα κονδύλια για την αντισεισμική θωράκιση στον κρατικό προϋπολογισμό
Για άλλη μια χρονιά οι ανάγκες της χώρας και των εργαζομένων για σύγχρονες υποδομές τίθενται στο περιθώριο, ενώ τα όποια δημόσια έργα εντάσσονται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), θα εξυπηρετούν αποκλειστικά τα επιχειρηματικά συμφέροντα και τους σχεδιασμούς της ΕΕ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά το ΠΔΕ παραμένει σταθερό στο 3,8% του ΑΕΠ και ότι η μερίδα του λέοντος (6.700 εκατ. ευρώ από τα 9.300 εκατ. ευρώ του συνολικού προγράμματος) θα κατευθυνθεί σε συγχρηματοδοτούμενα από την ΕΕ έργα, πολλά από τα οποία θα γίνουν με τις περιβόητες «συμβάσεις παραχώρησης», που ψήφισαν από κοινού ΝΔ και ΠΑΣΟΚ στη Βουλή και οι οποίες θα προσθέσουν νέα «χαράτσια» στο λαό.

Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι ένα σημαντικό ποσοστό των έργων που θα χρηματοδοτηθούν αποκλειστικά από εθνικούς πόρους του ΠΔΕ, θα εκτελεστούν με Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, η αρμόδια διυπουργική επιτροπή έχει εγκρίνει από τον Απρίλη του 2006 24 τέτοιες συμπράξεις (σχολεία, πυροσβεστικοί σταθμοί, νοσοκομεία κ.ά.) ενδεικτικού προϋπολογισμού 3,1 δισ. ευρώ. Σημειώνουμε ότι ο ελληνικός λαός θα πληρώσει τουλάχιστον τρεις με πέντε φορές πιο πάνω μόνο το κόστος κατασκευής - πέρα από τη χρήση - των έργων αυτών, που προσφέρουν εγγυημένα κέρδη στους επιχειρηματίες για μερικές δεκαετίες...

Είναι πασιφανές ότι για μία ακόμη φορά η επιλογή των έργων έχει γίνει με βάση αποκλειστικά το συμφέρον των μονοπωλίων και όχι τις ανάγκες του λαού. Είναι χαρακτηριστικό ότι για την αντισεισμική θωράκιση δεν προβλέπεται ούτε ευρώ, παρά μόνο 24 εκατ. ευρώ για αποκατάσταση σεισμοπλήκτων. Αλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό της αντιπλημμυρικής προστασίας: Εγγράφεται ένα κονδύλι 122 εκατ. ευρώ (έναντι πρόβλεψης 132 εκατ. ευρώ το 2007, που συμπτύχθηκε τελικά στα 95 εκατ. ευρώ) το οποίο αφορά όμως και τα διάφορα άλλα εγγειοβελτιωτικά έργα που θα γίνουν σε όλη την Ελλάδα. Κι αυτό όταν οι ανάγκες πολλαπλασιάστηκαν εξαιτίας των πυρκαγιών του καλοκαιριού...

Αντί για ενίσχυση των έργων της περιφέρειας που υποσχέθηκε με τυμπανοκρουσίες ο πρωθυπουργός, βλέπουμε αυτά τα μικρά έργα να μειώνονται ακόμη περισσότερο. Ειδικότερα για τη χρηματοδότηση νομαρχιακών έργων και έργων ΟΤΑ από το ΠΔΕ προβλέπεται ένα κονδύλι 1.201 εκατ. ευρώ, έναντι 1.245 εκατ. ευρώ το 2007, δηλαδή μειωμένο και σε απόλυτους αριθμούς και κατά 3,5% σε ποσοστό!


Ν. Π.




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org