ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 24 Ιούνη 2022
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ
Χαρίζουν νέα προνόμια στους εφοπλιστές την ώρα που ο λαός υποφέρει

ΚΚΕ: Το νομοσχέδιο θωρακίζει το καθεστώς της απαλλαγής των εφοπλιστών από τη φορολογία του πετρελαίου, τη χρηματοδότηση του εφοπλιστικού κεφαλαίου και πυροδοτεί την αύξηση της τιμής εισιτηρίων

INTIME NEWS

Την ίδια στιγμή που οι εφοπλιστές επιβάλλουν την 4η κατά σειρά αύξηση από τον περασμένο Αύγουστο στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ χτες στη Βουλή τούς επιβράβευσαν από πάνω, συμφωνώντας ότι δεν τους φτάνουν τα εκατομμύρια που τσεπώνουν ως επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις και προνόμια και θα πρέπει να τους δοθούν κι άλλα!

Εσπευσαν έτσι να υπερψηφίσουν την κωδικοποίηση της νομοθεσίας για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες από το 2001, που ενσωματώθηκε στο ελληνικό Δίκαιο με τον νόμο 2932/2001 του ΠΑΣΟΚ ο κανονισμός 3577/92 για την «απελευθέρωση» των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών (άρση του καμποτάζ), μέχρι και τώρα.

Η συζήτηση ήταν αποκαλυπτική, καθώς όλα τα αστικά κόμματα «σκίστηκαν» να δείξουν πόσο πρόθυμοι είναι να εξυπηρετήσουν την κερδοφορία των εφοπλιστών, πετώντας στην άκρη κάθε πρόσχημα.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Ανδ. Μιχαηλίδης ζήτησε τα ρέστα από την κυβέρνηση για ποιον λόγο το υπουργείο ακόμα «χρωστάει αρκετά εκατομμύρια στις ακτοπλοϊκές εταιρείες». Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Σαντορινιός παρουσίασε στοιχεία για το πόσο έχουν αυξηθεί τα καύσιμα για τους ...καημένους εφοπλιστές και πόσο «έχει αυξηθεί το κόστος λειτουργίας ενός πλοίου».

Η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ Ν. Γιαννακοπούλου έκανε σαφές ότι το κόμμα της «στοχεύει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας», δηλαδή στην κερδοφορία των εφοπλιστών, και πρότεινε «την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου», υποστηρίζοντας ότι τα όσα έχουν γίνει μέχρι τώρα δεν είναι αρκετά. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν οι τοποθετήσεις και των άλλων κομμάτων. Η Ελ. Λύση ψήφισε «παρών», καταψήφισε το ΜέΡΑ25.

Απαντώντας, ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης ανέφερε ότι η κυβέρνηση έφτασε τις επιδοτήσεις στα 138 εκατ. ευρώ, ποσό που θα δοθεί στους εφοπλιστές και το '23 και το '24, χώρια βέβαια τις απευθείας αναθέσεις και άλλα έξτρα «δωράκια», όπως τα πάνω από 90 εκατ. ευρώ που πήραν στην περίοδο της πανδημίας κατά τον υπουργό. Ο ίδιος δεσμεύτηκε για πακτωλό χρημάτων για την ανανέωση και συγκεκριμένα το «πρασίνισμα» του στόλου, όπως σημείωσε.

Με κριτήριο το κέρδος των εφοπλιστών

Το ΚΚΕ καταψήφισε και κατήγγειλε το νομοσχέδιο, ζητώντας από την αρχή την απόσυρσή του, όπως κατήγγειλε και τη συμφωνία όλων των αστικών κομμάτων να δοθούν στους εφοπλιστές κι άλλα προνόμια και χρήμα για να μην αυξάνουν τάχα τις τιμές των εισιτηρίων.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης ανέδειξε ακόμα ότι το νομοσχέδιο θωρακίζει, ενισχύει και επεκτείνει την «απελευθέρωση» της ακτοπλοΐας, σύμφωνα με τον επικίνδυνο κανονισμό 3577/1992 και την Κοινή Ναυτιλιακή Πολιτική της ΕΕ, που αποτελεί βάση για την ενίσχυση της εφοπλιστικής επιθετικότητας και ασυδοσίας απέναντι στους ναυτεργάτες. Μια «απελευθέρωση» που έχει στηριχθεί από τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ. «Τα περί προστασίας των ναυτεργατών και των επιβατών που περιλαμβάνονται στον εν λόγω κώδικα είναι ένα δημαγωγικό πυροτέχνημα», τόνισε ο Χρ. Κατσώτης, φέρνοντας συγκεκριμένα στοιχεία και παραδείγματα για το πώς οι μειώσεις των οργανικών συνθέσεων και οι ελαστικές μορφές εργασίας, που εξουθενώνουν τους ναυτεργάτες και επηρεάζουν ακόμα και την καθαριότητα μέσα στα καράβια, δημιουργούν ταυτόχρονα ένα εκρηκτικό μείγμα έτοιμο να τινάξει στον αέρα την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιώργος Μαρίνος έκανε σαφές ότι «όσο η ιδιοκτησία των πλοίων είναι στα χέρια των εφοπλιστών και κριτήριο ανάπτυξης είναι το κέρδος, οι εργαζόμενοι των νησιών αλλά και οι ναυτεργάτες θα υποφέρουν, ενώ θα εξακολουθήσει να επικρατεί καπιταλιστική αναρχία στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες».

Οπως σημείωσε, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο εκτός των άλλων θωρακίζει το καθεστώς της απαλλαγής των εφοπλιστών από τη φορολογία του πετρελαίου, αλλά και της χρηματοδότησης εφοπλιστικού κεφαλαίου, πυροδοτεί την αύξηση της τιμής εισιτηρίων και διαιωνίζει τα προβλήματα στα δρομολόγια, με τη λειψή δρομολόγηση ή την αποδρομολόγηση πλοίων. Επίσης, «κλιμακώνει την επίθεση στα δικαιώματα των ναυτεργατών, με μείωση μισθών, υπονόμευση των ΣΣΕ, τη μείωση των οργανικών συνθέσεων, ιδιαίτερα με στόχο το ξενοδοχειακό προσωπικό, την καταπάτηση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων, την εντατικοποίηση της δουλειάς και την υποβάθμιση της ασφάλειας των πληρωμάτων».

Κατέθεσε σειρά στοιχείων για τις συνεχείς αυξήσεις στα εισιτήρια και τα χάλια στα οποία έχουν οδηγήσει οι εφοπλιστές τον ακτοπλοϊκό στόλο, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι εισπράττουν εκατομμύρια από το αστικό κράτος στο όνομα των «άγονων γραμμών» και την ίδια ώρα μειώνονται συνεχώς τα διαθέσιμα πλοία, το 67% του στόλου είναι άνω των 22 ετών, ενώ το 1/4 των πλοίων είναι άνω των 30 ετών.

Ειδική αναφορά έκανε στην «πράσινη ναυτιλία», τονίζοντας ότι το ΚΚΕ έχει αποκαλύψει τον στόχο της «πράσινης μετάβασης», που είναι η αύξηση των κερδών των μονοπωλίων, ευθύνονται δε για την καταστροφή του περιβάλλοντος.

Η βουλευτής του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα ανέδειξε ότι οι κάτοικοι των νησιών αναγκάζονται να πληρώνουν πανάκριβα τα ανελαστικά ταξίδια που πρέπει να κάνουν, είτε για λόγους υγείας είτε για άλλους λόγους (εφορία, δικαστήρια), αφού η κατάσταση των δημόσιων δομών Υγείας στα νησιά είναι τραγική, με μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό και εξοπλισμό. Οσο για τους νέους μποναμάδες που ετοιμάζεται να προσφέρει η κυβέρνηση με την προτροπή του ΣΥΡΙΖΑ και των άλλων κομμάτων η Μ. Κομνηνάκα, αναδεικνύοντας την κοροϊδία και την πρόκληση, υπογράμμισε ότι ποτέ οι παχυλές επιδοτήσεις δεν οδήγησαν σε μείωση των εισιτηρίων ή σε ...ευαισθητοποίηση των εφοπλιστών να μην αποδρομολογούν πλοία και να μην αφήνουν νησιά για μέρες χωρίς καράβι ακόμα και το καλοκαίρι, π.χ. την Ανάφη.


ΝΕΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
Ενας και δύο μισθοί για ταξίδι με επιστροφή

Τη στιγμή που οι συνεχείς ανατιμήσεις, στο ρεύμα, στα καύσιμα, στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, έχουν βάλει φωτιά στο λαϊκό εισόδημα, νέες αυξήσεις, που ξεπερνούν ακόμα και το 8%, επιβάλλουν οι ακτοπλόοι εφοπλιστές από την 1η Ιούλη, μετατρέποντας πια σε «άπιαστο όνειρο» έστω και ολιγοήμερη ξεκούραση σε ένα νησί, για τις λαϊκές οικογένειες, και σε κόλαση τη ζωή των νησιωτών. Πρόκειται για την 4η κατά σειρά αύξηση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από τον περασμένο Αύγουστο!

Ενδεικτικά:

- Από Πειραιά για Ικαρία το 8ωρο ταξίδι στο κατάστρωμα (την πλαστική καρέκλα) από τα 39,50 ευρώ που ήταν τον περσινό Αύγουστο, τον Δεκέμβρη πήγε στα 45 ευρώ, το πρώτο 10ήμερο του Μάη στα 52 ευρώ, αρχές Ιούνη στα 54 και από 1η Ιούλη εκτοξεύεται πλέον στα 58,50 ευρώ! Δηλαδή, μία 4μελής οικογένεια για να πάει και να γυρίσει στην Ικαρία χωρίς αυτοκίνητο (το οποίο από 114 που είναι τώρα θα πάει στα 122 ευρώ), θα πρέπει να δώσει 468 ευρώ.

- Αντίστοιχα από Πειραιά για Σάμο το περίπου 12ωρο ταξίδι στην πλαστική καρέκλα πέρσι τον Αύγουστο ήταν 49 ευρώ, τον Δεκέμβρη 57 ευρώ, πήγε στα 69 ευρώ και τώρα έφτασε στα 74 ευρώ! Με άλλα λόγια, μία 4μελής οικογένεια για πηγαινέλα, χωρίς αυτοκίνητο, θα πρέπει να καταβάλει 565 ευρώ!

- Για Πάρο από 41 ευρώ που κόστιζε το ακτοπλοϊκό εισιτήριο της οικονομικής θέσης τον Αύγουστο πήγε στα 43,50 ευρώ, στη συνέχεια στα 44,50 ευρώ, τώρα έφτασε ...αισίως τα 50 ευρώ. Η τελευταία αύξηση είναι 13,4%, ενώ η συνολική από τον Αύγουστο 21,95.

- Για Ρόδο (πάντα μιλάμε για το κατάστρωμα) από τα 68,50 ευρώ τον περσινό Αύγουστο, τον Ιούνη μετά τις τρεις αυξήσεις έφτασε τα 86,50 ευρώ, για να πάει από 1η Ιούλη στα 91 ευρώ! Η τελευταία αύξηση είναι 5,2%, ενώ από τον Αύγουστο η αύξηση είναι 32,84%. Το κόστος για μία 4μελή οικογένεια χωρίς αυτοκίνητο να πάει και να γυρίσει από τη Ρόδο θα πρέπει να πληρώσει μόνο σε εισιτήρια 728 ευρώ!

- Από Πειραιά για Σύρο, που είναι ένα από τα πιο κοντινά νησιά, ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί πόση θα είναι η αύξηση, όμως αξίζει να σημειωθεί ότι από τα 38 ευρώ πέρσι τον Αύγουστο πήγε στα 47 ευρώ (αύξηση 23,68% ευρώ). Το αυτοκίνητο από τα 78 πήγε στα 95,50 ευρώ (αύξηση 22,4%). Δηλαδή μία 4μελής οικογένεια πριν έρθουν οι νέες αυξήσεις, για να πάει και να γυρίσει στη Σύρο, που είναι «δίπλα», χρειάζεται 376 ευρώ. Αν σκεφτεί να πάρει και αυτοκίνητο τότε ο μισθός δεν φτάνει αφού θα χρειαστεί 567 ευρώ!

Και ενώ οι απανωτές αυξήσεις που βάζουν οι εφοπλιστές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια κυριολεκτικά ζαλίζουν, η κυβέρνηση, την ώρα που πετάει μερικά ψίχουλα και αυτά όχι σε όλους τους εργαζόμενους ως τάχα στήριξη, για τους εφοπλιστές της ακτοπλοΐας, σύμφωνα με τις σχετικές ανακοινώσεις του υπουργού Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκη, και του υφυπουργού, Κ. Κατσαφάδου, στη Βουλή, ετοιμάζει και νέο πακτωλό εκατομμυρίων για επιβράβευση.

Ετοιμάζονται πακέτα από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ και το πρόγραμμα «Νέαρχος» για την ανανέωση του στόλου τους στο όνομα της «πράσινης μετάβασης», το ακριβές ποσό των οποίων δεν έχει ανακοινωθεί, πάντως οι εφοπλιστές ζητάνε κοντά στα 3 δισ.

Στο μεταξύ, ήδη η κυβέρνηση τους έχει δώσει 85 εκατ. ευρώ ως στήριξη από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, χώρια τα προηγούμενα, ενώ και για τη νέα δρομολογιακή περίοδο τους έχει ήδη εξασφαλίσει άλλα 138 εκατ. ευρώ για την επιδότηση των «άγονων γραμμών». Αντίστοιχο κονδύλι για τις «άγονες γραμμές» είχαν εισπράξει οι εφοπλιστές και πέρσι. Στα ποσά αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται βέβαια τα πάνω από 90 εκατ. ευρώ που τσέπωσαν οι εφοπλιστές ως στήριξη για την πανδημία - καθώς η κυβέρνηση τους είχε εντάξει στις επιχειρήσεις που επλήγησαν - κ.λπ. Συνολικά δηλαδή πάνω από 300 εκατομμύρια... και έπεται συνέχεια.

Οσο για το πόσο αναξιοπαθούντες είναι οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας, τα οικονομικά στοιχεία τους για το 2021 μιλάνε από μόνα τους.

Συγκεκριμένα, το 2021, πριν από τις αυξήσεις που ξεκίνησαν από τον Δεκέμβρη στα εισιτήρια, η «Attica» (έχει συγχωνεύσει την «Blue Star» και άλλες) είχε αύξηση κερδών κατά 4%, στα 41,96 εκατ. από 40,39 εκατ. ευρώ το 2020. Η ΑΝΕΚ κατέγραψε αύξηση κερδών κατά 15%, στα 17 εκατ. έναντι 14,8 εκατ. το 2020. Οσο για τον όμιλο «Γκριμάλντι», που έχει συγχωνεύσει τις «Μινωικές Γραμμές», ο τζίρος του ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ και τώρα η εταιρεία εμφανίζεται να διεκδικεί και τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου, στη διαδικασία της παραπέρα ιδιωτικοποίησής τους.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ