ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 24 Μάρτη 2021
Σελ. /32
Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Αρθρο με αφορμή την παρέμβαση του ΣΕΒ για τα STEM στην Εκπαίδευση: Νέες μέθοδοι στην υπηρεσία του παμπάλαιου εκμεταλλευτικού συστήματος
  • Αρθρο: Για τον νέο ακαδημαϊκό χάρτη των πανεπιστημίων
  • Αναγκαία η αναπροσαρμογή της ύλης μετά τους τόσους μήνες τηλεκπαίδευσης
  • Αντιδράσεις μετά τη δημοσιοποίηση της σύμβασης με την εταιρεία cisco.
  • Ελεύθερος χρόνος: «Ευκαιρία» της καραντίνας ή ανάγκη της νεολαίας;
  • Εκδηλώσεις και κινητοποιήσεις.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΕΒ ΓΙΑ STEM
Νέες μέθοδοι στην υπηρεσία του... παμπάλαιου εκμεταλλευτικού συστήματος

Με το βλέμμα σταθερά στραμμένο στην «ανταγωνιστικότητα», στην αύξηση των κερδών, στην «αποδοτικότητα» του ανθρώπινου δυναμικού, ο ΣΕΒ δημοσίευσε πριν από λίγες μέρες την έκθεσή του με θέμα «Παιδεία STEM για καινοτομία και ευημερία». Σε αυτήν αποτυπώνονται συγκεκριμένες κατευθύνσεις στο περιεχόμενο του σχολείου, δείχνει όμως και το πού οδεύει η λειτουργία του, με κοινό παρονομαστή τα συμφέροντα των επιχειρήσεων.

Με τον όρο STEM, που είναι ακρωνύμιο των όρων Science (Θετικές Επιστήμες), Technology (Τεχνολογία), Engineering (Μηχανική) και Mathematics (Μαθηματικά), περιγράφεται διεθνώς μία μέθοδος που ενοποιεί τα παραπάνω πεδία και έχει στο επίκεντρο τα ομαδικά πρότζεκτ από τους μαθητές. Ξεφεύγοντας από τις «παραδοσιακές» μεθόδους του σχολείου, η εισαγωγή των STEM αποτελεί μία τομή στο περιεχόμενο του ανιαρού για τους μαθητές σχολικού προγράμματος και περιλαμβάνει στοιχεία της αναγκαίας σύνδεσης επιστημονικής θεωρίας και πράξης, σύνδεση των διαφορετικών αντικειμένων στην πρακτική τους εφαρμογή.

Από εκεί και πέρα διαχωρίζονται οι δρόμοι της αστικής παιδαγωγικής και της αντίληψης για το σχολείο των πραγματικών σύγχρονων αναγκών.

O ΣΕΒ μεταφέρει, επεξεργάζεται και προτείνει συγκεκριμένα μέτρα στην κατεύθυνση της αστικής στρατηγικής και παιδαγωγικής για την Παιδεία. Παρουσιάζει μια ολοκληρωμένη πρόταση ξεκινώντας από το γιατί θεωρεί αναγκαίο το να βρεθούν τα STEM στο επίκεντρο της αναμόρφωσης του σχολείου, δίνοντας έμφαση στον στρατηγικό σχεδιασμό για την υλοποίησή της, συνδυάζοντάς την με άλλες βασικές του θέσεις για τη λειτουργία του σχολείου.

Καταρχάς ξεκαθαρίζει από πού πηγάζει το ενδιαφέρον του, σημειώνοντας εισαγωγικά πως «ο ΣΕΒ συστηματικά τονίζει την ανάγκη προώθησης ενός σύγχρονου μοντέλου εκπαίδευσης και κατάρτισης, εναρμονισμένο με τις ανάγκες που δημιουργεί ο διεθνής ανταγωνισμός, η μετάβαση στην πράσινη και ψηφιακή οικονομία και η μετατόπιση του καταμερισμού εργασίας μεταξύ ανθρώπων και μηχανών με την κατάργηση 85 εκατ. θέσεων εργασίας και τη δημιουργία 97 εκατ. νέων μέχρι το 2025».

Παρατίθενται παράλληλα στοιχεία συμμετοχής στα STEM από τις χώρες που πρωτοστατούν στον διεθνή ανταγωνισμό στον οποίο αναφέρεται, από τις ΗΠΑ, από χώρες της νοτιοανατολικής Ασίας (Κίνα, Κορέα, Ιαπωνία), χώρες της ΕΕ.

Σε ό,τι αφορά τους όρους εφαρμογής τους, σε μια φάση μάλιστα έντονου προβληματισμού και διεθνώς για την ανάγκη να μην αντικατασταθούν τα διακριτά επιστημονικά αντικείμενα στο όνομα της προώθησης των STEM, ο ΣΕΒ καθόλου τυχαία δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις δεξιότητες που αναπτύσσουν οι μαθητές γύρω από την εφαρμογή τους. Παράλληλα, στην έκθεση καταγράφονται με θετικό πρόσημο πρωτοβουλίες επιχειρήσεων για την προώθηση της εκπαίδευσης STEM σε όλες τις βαθμίδες, ωστόσο χαρακτηρίζονται «μεμονωμένες και αποσπασματικές».

Η έκθεση καταλήγει σε μια σειρά προτάσεων που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τη θεσμική κατοχύρωση της ουσιαστικής αυτονομίας του σχολείου, αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών με βάση το βαθμό προώθησης των STEM ή/και της συνεργασίας τους με το εξωσχολικό περιβάλλον, δικτύωση επιχειρήσεων για την ανάληψη κοινών δράσεων προώθησης των STEM στα σχολεία κ.ά.

Οι προτάσεις ταυτίζονται με κεντρικές επιλογές της κυβέρνησης για την Παιδεία και έρχονται να μας θυμίσουν πως οι νόμοι και οι ρυθμίσεις για την Εκπαίδευση κάθε άλλο παρά ταξικά ουδέτεροι είναι. Η «αξιολόγηση» σχολείων και εκπαιδευτικών, όπως αποκαλύπτεται και από τους δείκτες της, δεν στοχεύει στην αναγκαία αναβάθμιση αλλά στην οικοδόμηση του σχολείου των δεξιοτήτων, στην προσαρμογή του σε αξιώσεις των επιχειρήσεων οι οποίες θα βρίσκουν ανοιχτές τις πόρτες της Εκπαίδευσης για πιο άμεση παρέμβαση. Ο Σύνδεσμος το επιβεβαιώνει, φέρνοντας ως παράδειγμα καλής πρακτικής την πρωτοβουλία που ανέπτυξαν σε συνεργασία με το κράτος οι δύο μεγαλύτεροι εργοδοτικοί φορείς της Γερμανίας σε μια προσπάθεια τόνωσης της προσφοράς σε επαγγέλματα και ειδικότητες STEM για την κάλυψη των αναγκών των γερμανικών επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας αυτής, παρακολουθείται η πρόοδος υλοποίησης των στόχων και αναδεικνύονται σχολεία που προάγουν τα STEM μέσω «ειδικού σήματος».

Παράλληλα, στο σχολείο που έχει στο επίκεντρο τις δεξιότητες, άλλα αντικείμενα, όπως η καλλιτεχνική παιδεία, οι κοινωνικές επιστήμες κ.λπ., υποβαθμίζονται και εξοβελίζονται, όπως βλέπουμε και στην πράξη, στο όνομα του να παραμείνουν τα «χρήσιμα» για την ανταγωνιστικότητα.

Μόνιμο «τυράκι» είναι η καταπολέμηση της ανεργίας, που όντως αποτελεί μόνιμη αγωνία για παιδιά και γονείς. Σίγουρα, όμως, όπως δείχνει και όλη η έως τώρα πείρα, το ζήτημα αυτό δεν μπορεί να λυθεί από τους καπιταλιστές και το κράτος τους, που προσπαθούν να «προσαρμόσουν» την ύλη και τις μεθόδους του σχολείου στις εφήμερες «ανάγκες» της καπιταλιστικής κερδοφορίας. Αλλωστε, και στην έκθεσή τους κάθε άλλο παρά «εργασιακός παράδεισος» ούτε καν σίγουρη απασχόληση (η έκθεση κάνει λόγο για μικρότερη ανεργία από τη συνολική) στοιχειοθετείται για τους αποφοίτους STEM. Και πώς θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, εφόσον η ανεργία είναι σύμφυτη του καπιταλιστικού συστήματος, του ανταγωνισμού και της αναρχίας της παραγωγής που βρίσκονται στο DNA του;

Υπόθεση του λαού η μόρφωση και το μέλλον των παιδιών του

Πράγματι, η αναμόρφωση του περιεχομένου του σχολείου είναι περισσότερο από ποτέ αναγκαία, με δεδομένη και την αρνητική εμπειρία από την υποκατάσταση γνώσεων με δεξιότητες (π.χ. συνταγές μαγειρικής αντί για λογοτεχνικά κείμενα) που έχει αφήσει ήδη το αποτύπωμά της, αλλά και τις μεγάλες εξελίξεις στην επιστήμη που πρέπει να αποτελούν εφόδιο για τους μαθητές για να καταλάβουν τον κόσμο. Και σε αυτό το πλαίσιο η εισαγωγή των νέων μεθόδων, των ομαδικών εργασιών, με τους κατάλληλους όρους μπορεί να συμβάλει και να αποτελέσει εργαλείο. Το ζήτημα όμως είναι «σε ποιο σχολείο» και σε «ποια κοινωνία».

Τη σφραγίδα στις αλλαγές που είναι αναγκαίο να γίνουν στην Εκπαίδευση μπορεί και πρέπει να τη βάλει ο λαός. Η μόρφωση και το μέλλον των παιδιών του πρέπει να γίνει δική του υπόθεση: Ο αγώνας για την πραγματική αναβάθμιση του σχολείου περιλαμβάνει και τον πραγματικό εκσυγχρονισμό του περιεχομένου του, με ενσωμάτωση νέων μεθόδων, με τρόπο καθολικό, ενιαίο, παιδαγωγικά ορθό και με ευθύνη του κράτους, χωρίς την εμπλοκή των επιχειρήσεων. Αυτό προϋποθέτει τη διεκδίκηση των αναγκών του σημερινού σχολείου σε υποδομές (εδώ να θυμίσουμε ότι μόλις το 5% των Δημοτικών και το 26% των Γυμνασίων - Λυκείων διαθέτει εργαστήρια φυσικών επιστημών), τον προσανατολισμό σε μια Εκπαίδευση που δεν θα καθορίζεται από τις εκάστοτε ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας, με οδηγό τις ανάγκες μιας κοινωνίας που δεν θα καθορίζεται από τα «θέλω» μιας χούφτας επιχειρήσεων, αλλά από τις ανάγκες και την πρόοδο του λαού και της νεολαίας.


Μ. Κ.

Εκδήλωση της ΚΝΕ στο ΑΠΘ

Θα μιλήσει ο Νίκος Αμπατιέλος, Γραμματέας του ΚΣ

Η Τομεακή Επιτροπή Πανεπιστημίων Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ και η Περιφερειακή Οργάνωση Σπουδάζουσας Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ διοργανώνουν εκδήλωση με τίτλο «Ως εδώ! Σπάμε το φόβο. Παίρνουμε τη ζωή στα χέρια μας!», το Σάββατο 27 Μάρτη στις 12 μ. στον προαύλιο χώρο της Πρυτανείας του ΑΠΘ.

Στην εκδήλωση θα μιλήσει ο Νίκος Αμπατιέλος, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ, ενώ χαιρετισμό θα απευθύνουν ο Δημήτρης Ραπτάκης, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, και ο Ηλίας Κονδύλης, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Ιατρικής του ΑΠΘ.

ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ
Νέο συλλαλητήριο την Παρασκευή στη Θεσσαλονίκη

Σε νέο συλλαλητήριο προχωρούν την Παρασκευή οι φοιτητικοί σύλλογοι της Θεσσαλονίκης, στη 1 μ.μ. στο Αγαλμα Βενιζέλου, ενώ το απόγευμα της ίδιας μέρας προγραμματίζουν εκδήλωση μαζί με τους καθηγητές τους στην Πρυτανεία του ΑΠΘ, με τίτλο «1 χρόνος τηλεκπαίδευσης - 1 χρόνος διά ζώσης καταστολής»,

Την παραπάνω απόφαση οι φοιτητικοί σύλλογοι έλαβαν την προηγούμενη βδομάδα σε σύσκεψη συντονισμού που πραγματοποιήθηκε, για τη συνέχεια του αγώνα ενάντια στην εφαρμογή του απαράδεκτου νόμου Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη αλλά και για το άνοιγμα των πανεπιστημίων με όλα τα αναγκαία μέτρα προστασίας. Μέχρι στιγμής, αποφάσεις συμμετοχής στη κινητοποίηση έχουν λάβει οι Φοιτητικοί Σύλλογοι Ιατρικής, ΤΕΦΑΑ, Φιλολογικού, Ιστορικού - Αρχαιολογικού, Παιδαγωγικού, Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, Αγγλικού, Νομικής, Φιλοσοφίας - Παιδαγωγικής, Πληροφορικής, Πολιτικών Μηχανικών, Κτηνιατρικής και Φαρμακευτικής του ΑΠΘ, όπως και ο Σύλλογος Οικοτρόφων Φοιτητών Εστιών Θεσσαλονίκης.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ