ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 24 Δεκέμβρη 2016 - Κυριακή 25 Δεκέμβρη 2016
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κινηματογραφικές ταινίες και θεατρικές παραστάσεις που αξίζει να δείτε

«Κούλε Βάμπε ή Σε ποιον ανήκει ο κόσμος»
«Κούλε Βάμπε ή Σε ποιον ανήκει ο κόσμος»
Οι μέρες των γιορτών προσφέρονται για αντάμωμα με συγγενείς και φίλους και για ποιοτική ψυχαγωγία. Στο πλαίσιο αυτό, το Τμήμα Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ κάνει προτάσεις για κινηματογραφικές ταινίες που αξίζει κανείς να αναζητήσει και να δει, αλλά και προτάσεις για θεατρικές παραστάσεις που παίζονται αυτήν την περίοδο στις αίθουσες.

Κινηματογραφικές ταινίες
  • Η Υπόσχεση (La Promesse). Δραματική 1996. Βελγο-γαλλική ταινία, σκηνοθεσία Αφοί Νταρντέν.

Τα ηθικά διλήμματα ενός 15χρονου αγοριού, που βοηθά τον πατέρα του στη διακίνηση παράνομων εργατών στο Βέλγιο. Μέσα από αυτήν την ιστορία, που θα μπορούσε να συμβαίνει οπουδήποτε στην Ευρώπη, οι αδελφοί Νταρντέν δημιουργούν μια αποκαλυπτική εικόνα της μοίρας και της εκμετάλλευσης των μεταναστών...

  • Biutiful. Δραματική 2010. Ισπανομεξικάνικη ταινία, σκηνοθεσία Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου.

Ο Ουξμπάλ, ένας μικροαπατεώνας, χωρισμένος πατέρας δύο μικρών παιδιών που μεγαλώνει ο ίδιος, μαθαίνει πως έχει μπροστά του μόνο λίγους μήνες ζωής. Ετσι, έστω και την τελευταία στιγμή, αποφασίζει να βάλει σε τάξη τη χαοτική ζωή του. Υπαρξιακό δράμα συγκινητικής απόγνωσης και σκληρής κοινωνικής κριτικής.

  • Το Λιμάνι της Χάβρης (Le Havre). Δραματική 2011. Ακατάλληλη κάτω των 13 ετών. Γαλλική, σκηνοθεσία Ακι Καουρισμάκι.

Ενας μεσήλικας λούστρος περιθάλπει και δίνει καταφύγιο σε έναν νεαρό Αφρικανό, παράνομο μετανάστη, τον οποίο αναζητά η αστυνομία.

  • Ρισάλτο. Σινεφίλ 2016. Eλληνική ταινία, σκηνοθεσία Βασίλης Βαφέας.

Ενας νεαρός σκηνοθέτης ο οποίος κάνει πρόβες για το ανέβασμα ενός θεατρικού έργου προσπαθεί να βρει ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική, την προσωπική και την οικογενειακή ζωή. Μέχρι που στη χώρα εφαρμόζεται στρατιωτικός νόμος...

  • Kuhle Wampe: Σε Ποιον Ανήκει ο Κόσμος; (1932). Γερμανική ταινία, σκηνοθεσία Ζλάταν Ντούντοφ.

Βερολίνο, 1931, στα πρόθυρα του μεγάλου οικονομικού κραχ. Μια οικογένεια βιοποριστών παλεύει να επιβιώσει, παρότι η ανεργία χτυπά κόκκινο. Οταν ο αδελφός της Ανι αυτοκτονεί σε απόγνωση, η οικογένειά της αναγκάζεται να εγκατασταθεί στο Κούλε Βάμπε, έναν οικισμό που λειτουργεί ως στέγη για τους ολοένα αυξανόμενους άπορους...

  • Η Οπερα της Πεντάρας (1931). Σκηνοθεσία: Γκέοργκ Βίλχελμ Παμπστ.

Η ναζιστική Γερμανία την απαγόρευσε, η «Οπερα της Πεντάρας» όμως ήταν προορισμένη ήδη από τη σύλληψή της να μείνει «θρυλική». 80 χρόνια μετά μπορεί να μην «ενοχλεί» το ίδιο, αλλά να που τελικά «ακούγεται» εξίσου δυνατά.

Θεατρικές παραστάσεις
  • «Οι Παίκτες», του Νικολάι Γκόγκολ.

Ο θίασος «Μοντέρνοι Καιροί» παρουσιάζει το έργο «Οι Παίκτες» του Νικολάι Γκόγκολ σε ελεύθερη διασκευή του Κώστα Νταλιάνη. Πρόκειται, για μια άγρια σατιρική κωμωδία που απεικονίζει την παρακμή, τη διαφθορά και την απάτη που επικρατούσε στην τσαρική Ρωσία στα μέσα του 19ου αιώνα. Ο τόπος και ο χρόνος δράσης όμως αλλάζουν: Μεταφερόμαστε στο Σικάγο του 1930, την εποχή της ποτοαπαγόρευσης. Στην εφιαλτικά αβέβαιη κοινωνία του σήμερα - στην Ελλάδα και στον κόσμο - το έργο αποκτά μιαν απίστευτη επικαιρότητα...

Θέατρο «Beton7» (Πύδνας 7, Βοτανικός). Τηλέφωνα: 210.3470.670, 693.2454.812. Παραστάσεις: Δευτέρα και Τρίτη 21.00 έως τις 27 Δεκέμβρη. Γενική Είσοδος 10 ευρώ, Ανεργοι - Φοιτητικό 5 ευρώ.

  • «Φόρτυ ½ (μύησις)»

Μια ανατρεπτική περφόρμανς στην οποία η... Βαλκάνια περφόμερ, γνωστή και ως Yelena Yerasimovic, εμφανίζεται στη σκηνή για να προκαλέσει αντιδράσεις, αναρωτήσεις, ανησυχίες, αγανάκτηση - ευχαρίστηση και πολύ γέλιο!

Η παράσταση απευθύνεται σε κοινό ανοιχτό στις καλλιτεχνικές προκλήσεις και έτοιμο να συμμετάσχει ενεργά στα θεατρικά δρώμενα. Ο τίτλος παραμένει ένα μυστήριο... είστε σε θέση να το ανακαλύψετε;

Θέατρο «Από Κοινού» (Ευπατριδών 4, Γκάζι, στάση μετρό «Κεραμεικός»). Τηλέφωνα: 211.4057.249, 697.7987.271. Παραστάσεις: Παρασκευή και Σάββατο, 21.15, Κυριακή 20.00.

  • «Λεντς»: Η πορεία ενός ιδιοφυούς συγγραφέα προς την τρέλα

Το έργο «Λεντς» του Γκέοργκ Μπύχνερ παρουσιάζουν οι Θεατρίνων Θεατές. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο ψυχογράφημα - πραγματική ιστορία που εξετάζει την πορεία ενός ιδιοφυούς συγγραφέα προς την τρέλα, αλλά και κατά πόσο αυτή επηρεάζεται από το περιβάλλον, τις ανθρώπινες σχέσεις και τα κοινωνικά αδιέξοδα.

Θέατρο Studio Κυψέλης (Σπετσοπούλας 9, Κυψέλη). Τηλέφωνο: 210.8819.571. Παραστάσεις: Παρασκευή 21.00, Σάββατο 18.45. Γενική είσοδος 12 ευρώ, μειωμένο (φοιτητές, άνω των 65 ετών) 10 ευρώ, ανέργων 7 ευρώ.

  • «Η μαζώχτρα», του Αργύρη Εφταλιώτη

Η «Μαζώχτρα» του Αργύρη Εφταλιώτη παρουσιάζεται - σε σκηνοθεσία Κώστα Παπακωνσταντίνου. Η παράσταση είναι η συνέχεια και η εξέλιξη της φόρμας που παρουσιάστηκε στους «Χαλασοχώρηδες» και αποτελεί πρόταση της ομάδας πάνω στη δραματοποίηση της λογοτεχνίας, απαντώντας με τον πιο δημιουργικό τρόπο στο ερώτημα πώς μπορεί ένα διήγημα με τριτοπρόσωπη αφήγηση, να παιχτεί στο θέατρο χωρίς να υποστεί διασκευή και χωρίς τη χρήση αφηγητή.

Θέατρο 104 - Κεντρική Σκηνή (Ευμολπιδών 41, Γκάζι, Στάση Μετρό Κεραμεικός. Τηλέφωνα: 210.3455.020 - 694.0290.312. Παραστάσεις: Σάββατο 21.15 και Κυριακή 19.00. Γενική είσοδος 12 ευρώ, μειωμένο 8 ευρώ.

  • «Πού 'ναι η μάνα σου μωρή;», της Δήμητρας Πέτρουλα

Μονόλογος από το βιβλίο της Δήμητρας Πέτρουλα, σε θεατρική διασκευή Σοφίας Αδαμίδου και σκηνοθεσία Ενκε Φεζολλάρι. Εκείνο το κρύο πρωινό του Γενάρη του 1946, λίγα μέτρα έξω από το σπίτι τους, δολοφονούνται ομαδικά τα περισσότερα μέλη της οικογένειας Πέτρουλα, από τις ένοπλες συμμορίες της «Χ». Το τρίχρονο κοριτσάκι της οικογένειας που επέζησε της σφαγής, κατέγραψε αργότερα τα φοβερά εκείνα γεγονότα της εξόντωσης της μάνας της, των αδελφιών της και των άλλων συγγενών της...

Πολυχώρος Vault (Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός). Παραστάσεις: Παρασκευή, Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 19.00, έως τις 8 Γενάρη.

  • «Απολογία Σωκράτους» του Πλάτωνα

Σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου, η δίκη του Σωκράτη - η οποία είχε μια ξεκάθαρη πολιτική διάσταση και που για κάποιους ήταν σχεδόν μια τραγωδία, μια σύγκρουση, δηλαδή, στην οποία και οι δύο πλευρές (φαίνεται να) είχαν δίκιο - αποτελεί ιστορικό γεγονός. Ο Σωκράτης κατηγορείται ότι δεν αναγνωρίζει και δεν πιστεύει στους θεούς της πόλης, ότι εισάγει νέες θεότητες και ότι διαφθείρει τους νέους. Τίμημα: Θάνατος!

Θέατρο Αλκμήνη (Αλκμήνης 8, Γκάζι). Τηλέφωνο: 210.3428.650. Παραστάσεις: Δευτέρα και Τρίτη 18.30.

  • «Η αστροφεγγιά», του Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου

Η θεατρική μεταφορά της «Αστροφεγγιάς» του Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου, σε σκηνοθεσία του Πέτρου Ζούλια. Μετά τη δημοφιλή του πορεία στην κρατική τηλεόραση της δεκαετίας του '80, ζωντανεύει για πρώτη φορά στη σκηνή τη γενιά του μεσοπολέμου. Οι παράλληλες ιστορίες μιας παρέας νέων παιδιών, οι έρωτες, τα όνειρα, οι συγκρούσεις τους, με φόντο μια ομιχλώδη και δραματική εποχή για την ελληνική ιστορία...

Θέατρο «ΧΩΡΑ» (Αμοργού 20). Τηλέφωνο: 210.8673.945. Γενική είσοδος 20 ευρώ, μειωμένο 13 ευρώ, Πέμπτες 15 ευρώ.

  • «Λεωφορείο ο πόθος», του Τένεσι Ουίλιαμς

Το έργο του Τένεσι Ουίλιαμς «Λεωφορείο ο πόθος», βαθιά συνδεδεμένο με τη μυθολογία του Χόλιγουντ και του πάλαι ποτέ «αμερικανικού ονείρου» ανεβάζει η Ομάδα Νάμα στη σκηνή του Σύγχρονου Θεάτρου απαλλαγμένη από στερεότυπα, με την πρόθεση να ξεκλειδώσει το κοινωνικό περίβλημα του έργου και να αναδείξει τον αληθινό μύθο. Το βραβευμένο με «Πούλιτζερ» έργο εστιάζει στη σχέση της ονειροπόλας και συμπλεγματικής Μπλανς Ντιμπουά με τον άξεστο άντρα της αδερφής της Στάνλεϊ Κοβάλσκι.

Σύγχρονο Θέατρο (Ευμολπιδών 4, Γκάζι). Τηλέφωνο: 210.3464.380 Παραστάσεις έως 29 Γενάρη.

  • «Το παζάρι», του Νταβίντ Πλανέλ

Μαύρη κωμωδία με πολιτικό υπόβαθρο γύρω από την ταυτότητα των μεταναστών στο καπιταλιστικό πλαίσιο του 21ου αιώνα.

Αλεξάνδρεια Πολυχώρος Τέχνης (Σπάρτης 14, Πλ. Αμερικής). Τηλέφωνο: 210.8673.655. Παραστάσεις: Κυριακή 19.00, Δευτέρα 20.30, Τρίτη 21.00. Είσοδος: 12, 10, 8 και 6 ευρώ.

  • «Οι Μικροαστοί», του Μαξίμ Γκόρκι

Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας παρουσιάζει στην Πάτρα το έργο του Μαξίμ Γκόρκι«Οι Μικροαστοί» σε σκηνοθεσία Κώστα Καζάκου.

Ενα έργο ρεαλιστικό και ταυτόχρονα αλληγορικό. Εκφράζει ιδέες, κοινωνικές ζυμώσεις και ανακατατάξεις που είχαν αρχίσει να εμφανίζονται από τις αρχές του περασμένου αιώνα και να καταχτούν το λαό. Οι μικροαστοί, μέσα στη ζύμωση και το στρόβιλο των γεγονότων, μέσα στις νέες φιλοσοφικές και ιδεολογικές αναστροφές, μέσα στο χάος που τελικά επικρατεί στις σχέσεις ανάμεσα σε αυτούς, στα παιδιά τους και τον έξω κόσμο, αντιδρούν παράλογα, απελπισμένα, χωρίς να αντιλαμβάνονται την επερχόμενη καταστροφή...

Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων» (πλατεία Γεωργίου Α 17). Τηλέφωνο: 2610.27361. Παραστάσεις: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 21.00, Κυριακή 19.00. Γενική είσοδος 15 ευρώ, φοιτητικό 10 ευρώ, ομαδικό και άνω των 65 ετών 10 ευρώ, ανέργων - ΑμΕΑ 5 ευρώ.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Αγια νύχτα

1. Η άγια νύχτα μάς αφορά όλους. Οι θνητοί παλεύουμε μέσα από το αίσθημα και το πάθος, προσπαθώντας να υποδεχτούμε κάθε χρόνο τη φάτνη. Η ακαταμάχητη γοητεία των Χριστουγέννων ξεπέφτει και τούτη τη χρονιά, εξαιτίας της πραγματικότητας. Για μια ακόμη φορά, το πιστοποιητικό της γέννησης του θείου βρέφους αναφέρει «αγνώστου πατρός». Μπορεί να «ζωγραφίζουμε» τη μέρα της γέννησης, να τονίζουμε λεπτομέρειές της, αλλά η καθημερινότητα δεν μπορεί να σηκώσει κεφάλι. Οι καταστάσεις και τα γεγονότα δημιουργούν καταθλιπτικούς πολίτες, οι οποίοι ουδεμία σχέση έχουν με την ένδοξη γιορτή της γέννησης του Ιησού. Αυτές οι γιορτές θα αποτελέσουν μέρος των παιδικών αναμνήσεων των αυριανών ενηλίκων. Πώς να διασχίσεις τις γιορτές με τους συνταξιούχους να κατεβαίνουν στο δρόμο σαν στυμμένες λεμονόκουπες και τους πρόσφυγες να έχουν μεταμορφωθεί σε παρίες; Παρά τη μικρόψυχη και σκληρή συμπεριφορά εκ μέρους του κράτους, κάθε οικογένεια, χωρίς να χάνει το ύψος της, προσπαθεί να συμφιλιωθεί, πρόσκαιρα, με πνευματικό τρόπο, με την έλευση του Κυρίου, δημιουργώντας μια «γιορτή» μακριά από τις εκκλησίες.

2. Το ρασοφόρο πάθος προσπαθεί να σηκώσει το βάρος της Γέννησης αλλά επί ματαίω. Ας βγει η Ιερά Σύνοδος από το κλειστό της κύκλωμα και ας αναζητήσει τη μόνη φάτνη όπου γεννιέται το θείο αλλά και κάθε βρέφος στα καταλύματα των Σύρων.

3. Ακόμη και το παραμύθι της Γέννησης έγινε απρόσιτο, έχασε την αμεσότητά του. Τώρα το τραγούδι της εναρμονίζεται με την αδύναμη ψυχή του πολίτη. Με τι βλέμμα να σταθεί μπροστά στη φάτνη και τι να της ζητήσει; Αφού έχει δεχτεί καίρια πλήγματα, αναστατώσεις που τον μεγάλωσαν και τον έκαναν να ξεπεράσει κάθε φάτνη, ακούγοντας μια ζωή τα ίδια και τα ίδια, χωρίς σταγόνα αλήθειας, περιφέρεται στην πατρίδα του σαν να βρίσκεται στα ξένα, ένας φιλοξενούμενος, ο οποίος με ευγένεια και υπομονή παρατηρεί τη χώρα του να χάνει κάθε πνευματική της υπόσταση.

4. Τυχάρπαστοι και ημιμαθείς, οι μικροαστοί μιμούνται τα πάσης φύσεως ελαττώματα των αστών. Προσβάλλουν με την παρουσία τους κάθε φάτνη, εκφράζοντας μπροστά της ό,τι πιο συντηρητικό σέρνουν μέσα τους. Σε μια παράλληλη πραγματικότητα, οι πρόσφυγες, εξορισμένοι από την πολεμική ωμότητα, προσπαθούν όσο μπορούν να εμψυχώσουν την οικογένειά τους απέναντι στις προκαταλήψεις όλων των σχημάτων της ακροδεξιάς και τις επιθέσεις της. Προσπαθούν να διατηρήσουν αναλλοίωτες τις αξίες που έφεραν από την πατρίδα τους, να τις μοιραστούν μαζί μας, ώστε να αναχαιτίσουμε από κοινού κάθε αντιδραστικό κώδικα που λειτουργεί σε βάρος όλων.

5. Η υπεράσπιση της φάτνης είναι ένα ακόμη στοιχείο της γενναιόδωρης λαϊκής ψυχής που εκφράζει ατόφιο τον πολιτισμό μας. Αυτή διατηρεί, παρ' όλες τις θύελλες, την παράδοση που έχει ξεπέσει σε συνήθεια εκ μέρους της Εκκλησίας.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ




Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org