ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 24 Δεκέμβρη 2008
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ»
Συνεχίζεται η διαδικασία ... ανώμαλης προσγείωσης

Δεκαεφτά μνηστήρες συνεχίζουν στην επόμενη φάση ιδιωτικοποίησης της «Ολυμπιακής»

Την πλήρη ικανοποίησή της για τη συνέχιση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του ομίλου της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» (ΟΑ), εκφράζει η κυβέρνηση, παρά την αποχώρηση 21 υποψήφιων «επενδυτών» από τους 38 που είχε ανακοινωθεί ότι εκδήλωσαν ενδιαφέρον στην πρώτη φάση του διαγωνισμού. Παράλληλα, η κυβέρνηση, διαστρέφοντας την πραγματικότητα, προβάλλει τον προκλητικό ισχυρισμό ότι με τις προωθούμενες ιδιωτικοποιήσεις στις αερομεταφορές και το σιδηρόδρομο θα εξοικονομήσει χρήματα, τα οποία θα χρησιμοποιήσει «για επενδύσεις και για κοινωνική πολιτική»!

Την ικανοποίηση της κυβέρνησης για τη συνέχιση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του ομίλου ΟΑ εξέφρασε χτες ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών, μετά τη συνάντηση που είχε με τον πρωθυπουργό Κ. Καραμανλή, τον οποίο ενημέρωσε για τους 17 υποψήφιους «επενδυτές» που κατέθεσαν μη δεσμευτικές προσφορές και συνεχίζουν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Επίσημα από τη Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων ανακοινώθηκε ότι υπάρχουν επτά υποψήφιοι για το πτητικό έργο, επτά για την επίγεια εξυπηρέτηση και τρεις για την Τεχνική Βάση. Οι 17 αυτοί υποψήφιοι καλούνται να καταθέσουν δεσμευτικές πλέον προσφορές μέχρι και τις 30 Γενάρη 2009, ώστε στη συνέχεια να αναδειχτούν οι «επενδυτές».

Εξερχόμενος από το Μέγαρο Μαξίμου ο Κ. Χατζηδάκης δήλωσε: «Πιστεύουμε ότι έχουμε μια καλή επενδυτική βάση, παρά την εξαιρετικά αρνητική διεθνή συγκυρία, έτσι ώστε να ελπίζουμε ότι όλα θα πάνε καλά». Σε μια προσπάθεια να δικαιώσει συνολικά την πολιτική εκποίησης της δημόσιας περιουσίας (προωθούνται σαρωτικές ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα των μεταφορών), ο υπουργός αναφέρθηκε και στην ενημέρωση που παρείχε στον πρωθυπουργό σχετικά με το «Πρόγραμμα Ανασυγκρότησης του ΟΣΕ». Ισχυρίστηκε ότι στόχος του προγράμματος αυτού είναι δήθεν η μείωση του λειτουργικού ελλείμματος του Οργανισμού, από τα 455 εκατ. ευρώ που ήταν το 2007, στα 80 εκατ. ευρώ το 2010. Ξεπερνώντας, μάλιστα, κάθε όριο πρόκλησης ο Κ. Χατζηδάκης δήλωσε: «Τα χρήματα αυτά θέλουμε να τα εξοικονομήσουμε για επενδύσεις και για κοινωνική πολιτική. Και όλοι αυτοί που στην Ελλάδα λένε ότι είναι υπέρ μιας κοινωνικής πολιτικής, πρέπει να μην αντιδρούν σε τέτοιες εξυγιαντικές κινήσεις...».

Οσον αφορά την «Ολυμπιακή», από τον κατάλογο των υποψηφίων που δόθηκε στη δημοσιότητα, απουσιάζουν η «Qatar Airways», η «Iberia» και η «μεγάλη ευρωπαϊκή αεροπορία», που είχαν προαναγγελθεί, ενώ τρία «επενδυτικά σχήματα» (στο ένα από τα οποία συμμετέχει και ο ελληνικός όμιλος Βερνίκου) ενδιαφέρονται και για τις τρεις εταιρείες. Βάσει της επίσημης ανακοίνωσης, στην επόμενη φάση, συνεχίζουν:

  • Για το πτητικό έργο: Athens Airways - SkyOne, Chrysler Aviation, Eurocorp JV (Air Mediterranee - Vernicos Group - International Investors), Fouad Al Ghanim Group - Gainjet, Klesch & Co., PCP Capital Partners - Etihad Airways, Sky Europe.
  • Για την επίγεια εξυπηρέτηση: Eurocorp JV (Air Mediterranee - Vernicos Group - International Investors), Fouad Al Ghanim Group, Goldair, Hellenic Cargo Group, P&P Private Bank, PCP Capital Partners, Swissport.
  • Για την Τεχνική Βάση: Eurocorp JV (Air Mediterranee - Vernicos Group - International Investors), Fouad Al Ghanim Group, PCP Capital Partners.
ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΣ ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ
Ξεπέρασε και τα 116 δισ. ευρώ

Μέσα στον Οκτώβρη και παρά τη στενότητα που επικαλούνται οι τραπεζίτες αυξήθηκε ακόμη 1 δισ. ευρώ

Με ρυθμό που φτάνει σε 1,2 δισ. ευρώ κατά μέσο όρο το μήνα αυξήθηκε στο τελευταίο 12μηνο η μάζα του τραπεζικού δανεισμού των νοικοκυριών και αυτό παρά τη στενότητα που επικαλούνται οι τράπεζες. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι μέσα στον Οκτώβρη του 2008, όταν η κρίση είχε ήδη κινητοποιήσει τους τραπεζίτες, τα δάνεια των νοικοκυρών κατέγραψαν και νέα αύξηση πάνω από 1 δισ. ευρώ. Οι τράπεζες από την πλευρά τους εκμεταλλεύονται τόσο τη γενικότερη οικονομική πολιτική που αποτελεί και τον καλύτερο κράχτη της πραμάτειας τους, όσο και τη σημερινή συγκυρία, φορτώνοντας τις ανατιμήσεις των επιτοκίων στις πλάτες της πελατείας τους.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδας, στο τέλος Οκτώβρη του 2008, τα δάνεια των νοικοκυριών έφτασαν σε 116,2 δισ. ευρώ. Με αυτόν το ρυθμό στο τέλος του έτους αναμένεται να διαμορφωθούν κοντά στο 48% του ΑΕΠ που θα έχει παραχτεί μέσα στην ίδια χρονιά.

Συστατικό στοιχείο της συγκυρίας είναι και η εμφανιζόμενη σταδιακή αποκλιμάκωση στους ρυθμούς των χορηγήσεων. Σε ετήσια βάση, τον Οκτώβρη φέτος καταγράφεται αύξηση 15,1% έναντι 16,3% τον αμέσως προηγούμενο μήνα (Σεπτέμβρης 2008) από περίπου 22% που έτρεχαν στους πρώτους μήνες του έτους. Με βάση τους σχεδιασμούς και τις εκτιμήσεις από την κυβέρνηση και την Τράπεζα της Ελλάδας στο επόμενο έτος ο ρυθμός μεταβολής θα διαμορφωθεί στο επίπεδο του 10%. Στο επόμενο διάστημα, το τραπεζιτικό κεφάλαιο θα πατήσει πάνω στο κρατικό πακέτο με τα 28 δισ. ευρώ, μέσω του οποίου σκοπεύουν να αντλήσουν φτηνό χρήμα από τις χρηματαγορές, για να το μοσχοπουλήσουν στη συνέχεια στην πελατεία τους. Για το λόγο αυτό, το τελευταίο διάστημα τζιράρουν με τα δάνεια των νοικοκυριών και προχωρούν σε εκτεταμένες τιτλοποιήσεις, προκειμένου να τις δώσουν για εγγύηση στο κράτος. Για άγνωστο λόγο η Τράπεζα της Ελλάδας απέφυγε να εμφανίσει, στα τελευταία στοιχεία, το ύψος των τιτλοποιημένων δανείων.

Η μάζα του δανεισμού - Οκτώβρης 2008 - εμφανίζει τα παρακάτω:

  • Νοικοκυριά: Φτάνει σε 116,18 δισ. ευρώ (από 100,97 δισ. ευρώ τον Οκτώβρη του 2007) με αύξηση 15,1%. Τα στεγαστικά δάνεια (76,9 δισ. ευρώ) αυξήθηκαν 13,7% και τα κάθε είδους καταναλωτικά (36,3 δισ. ευρώ) με ρυθμό 19,1%.
  • Επιχειρήσεις: Στα 107,82 δισ. ευρώ με ρυθμό αύξησης 24,1%, που να σημειωθεί είναι από τους ψηλότερους της περιόδου. Μαζί με τις εκδόσεις εταιρικών ομολόγων - που μπορεί να βρίσκονται στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών αλλά και τρίτων - φτάνει σε 131,8 δισ. ευρώ.
  • Συνολικά, η μάζα του δανεισμού διαμορφώνεται σε 248 δισ. ευρώ έχοντας ήδη ξεπεράσει το ΑΕΠ του 2008.
Κήρυξε πτώχευση και η «TELEDOME »

Αλλη μια ιδιωτική εταιρεία που δραστηριοποιείται στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών, όπως ανακοίνωσε χτες η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών - Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

Πρόκειται για την εταιρεία «TELEDOME ΑΕΒΕ», η οποία βάζει «λουκέτο», μετά τις εταιρείες «ΑΛΤΕΚ Τέλεκομ» (θυγατρική του ομίλου ΑΛΤΕΚ) και τη «Λανέτ», που απασχολούσαν συνολικά περίπου 400 εργαζόμενους. Με το «λουκέτο» στην «TELEDOME» άλλοι περίπου 40 εργαζόμενοι ρίχνονται στην ανεργία.

Σημειώνεται ότι μετά τις θερινές περικοπές στη «Vodafone» και τα «λουκέτα» σε «ΑΛΤΕΚ», «Λανέτ» και «TELEDOME», ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα, που λειτουργεί σε καθεστώς πλήρως απελευθερωμένης αγοράς, μετρά σχεδόν 1.000 χαμένες θέσεις εργασίας και - δυστυχώς - έπεται συνέχεια, όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς.

ΚΚΕ
«Υπονόμευσε, διέλυσε, κομμάτιασε και ξεπουλά»

Σχόλιο του Γραφείου Τύπου σχετικά με τις δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών για την «Ολυμπιακή»

«Η κυβέρνηση πανηγυρίζει γιατί βρίσκονται αγοραστές για τα κομμάτια της "Ολυμπιακής", ισχυριζόμενη ότι αυτό αποτελεί δικαίωση της πολιτικής της. Αντιστρέφει την πραγματικότητα. Η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως και οι προηγούμενες του ΠΑΣΟΚ, υπονόμευσε, διέλυσε, κομμάτιασε και ξεπουλά την "Ολυμπιακή", γιατί αυτό επιδίωκε το κεφάλαιο και η ΕΕ. Το συμφέρον των εργαζομένων και του ελληνικού λαού απαιτεί έναν ενιαίο, αποκλειστικά δημόσιο αερομεταφορέα. Η πάλη κατά των ιδιωτικοποιήσεων και γενικότερα της αντιλαϊκής πολιτικής σημαίνει και πάλη κατά της ΕΕ και των κομμάτων της».

ΛΙΜΑΝΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αποχώρησε ο «προσωρινός ανάδοχος»

Δεν ενδιαφέρεται για την παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ της Θεσσαλονίκης η HATCHISON. Σύμφωνα με ανακοίνωση της «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης» η Ενωση εταιρειών «HUTCHISON PORT HOLDINGS LIMITED, HUTCHISON PORT INVESTMENTS SARL, ALAPIS ΑΒΕΕ, ΛΥΔ ΑΕ», απόσυρε το ενδιαφέρον της για την απόκτηση του λιμανιού.

Οι δύο πλευρές βρίσκονταν στο στάδιο σύνταξης της σχετικής σύμβασης μετά από τη διενέργεια Διεθνούς Διαγωνισμού, στον οποίο η ενωση εταιριών είχε ανακηρυχτεί «Προσωρινός Ανάδοχος».

Σημειώνεται ότι με βάση το σχετικό διαγωνισμό, επόμενοι μνηστήρες για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ήταν η - γνωστή πια - κινέζικων συμφερόντων «ΚΟΣΚΟ» και η «ΝΤΟΥΜΠΑΪ ΠΟΡΤ».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ