ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 24 Δεκέμβρη 2000
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
«ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ» ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Επώδυνη η διεθνής εμπειρία

Οπου λειτούργησαν ιδιωτικές επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις που μόνο στόχο είχαν το κέρδος, οι καταναλωτές έχασαν. Και στην τσέπη, και στην ποιότητα

Ο ΟΤΕ απογυμνώνεται από έμπειρο προσωπικό, ικανό να αντιμετωπίσει τα όποια προβλήματα, εφόσον δε γίνονται προσλήψεις μονίμων και καταρτισμένων εργαζομένων
Ο ΟΤΕ απογυμνώνεται από έμπειρο προσωπικό, ικανό να αντιμετωπίσει τα όποια προβλήματα, εφόσον δε γίνονται προσλήψεις μονίμων και καταρτισμένων εργαζομένων
Αντεργατική συμπεριφορά. Διώξεις συνδικαλιστών. Διορισμένα συνδικαλιστικά όργανα. Κατακόρυφη πτώση της ποιότητας των υπηρεσιών. Περικοπές κόστους μέσω χιλιάδων απολύσεων προσωπικού, μειώσεων μισθών, αλλά και μη συντήρησης των υφιστάμενων - φθαρμένων πολλές φορές - τηλεπικοινωνιακών δικτύων. Φροντίδα μόνο για τους μεγάλους πελάτες και αδιαφορία για τους οικιακούς χρήστες.

Τα προαναφερόμενα δεν είναι χαρακτηριστικά τηλεπικοινωνιακής επιχείρησης τριτοκοσμικής χώρας, με τεράστια οικονομικά προβλήματα. Ούτε επιχείρησης που λειτουργεί σε χουντοκρατούμενο κράτος. Είναι τα βασικά συστατικά «επιτυχίας» μεγάλων και πολυδιαφημισμένων τηλεπικοινωνιακών εταιριών, που φέρνουν ως παράδειγμα οι κυβερνήσεις του δικομματισμού και οι υποστηρικτές τους για να δικαιολογήσουν την πώληση του ΟΤΕ. Εταιριών που λειτουργούν αποκλειστικά με τα λεγόμενα «ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια» και δε διστάζουν μπροστά σε τίποτα, προκειμένου να επιτύχουν το μέγιστο κέρδος για τους μεγαλομετόχους τους, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στο κοινωνικό σύνολο.

Στο πλαίσιο του αφιερώματός μας για την «απελευθέρωση» των τηλεπικοινωνιών, σήμερα παρουσιάζουμε παραδείγματα λειτουργίας τέτοιων επιχειρήσεων-παραδείγματα, που έχουν συγκεντρωθεί από τη Διεθνή Συνδικαλιστική Ενωση των Τηλεπικοινωνιών (πρώην PTTI και νυν UNI). Σε πολλές από τις επιχειρήσεις που θα παρατεθούν, αποτάθηκε το ΥΠΕΘΟ αναζητώντας το «στρατηγικό σύμμαχο» του ΟΤΕ. Και με τη σημερινή ενότητα, θα προσπαθήσουμε να δείξουμε τι θα γίνει στην Ελλάδα, αν υλοποιηθούν τα κυβερνητικά σχέδια για πλήρη παράδοση του ΟΤΕ και γενικότερα του τηλεπικοινωνιακού έργου σε ιδιώτες.

  • Στη Βρετανία και την British Telecom, η πολιτική ιδιωτικοποιήσεων ξεκίνησε επί Θάτσερ. Απολύθηκαν 130.000 εργαζόμενοι. Υπήρξε μεγάλη μείωση στις αμοιβές, κατάργηση συλλογικών συμβάσεων εργασίας, αντικατάστασή τους από ατομικές και εφαρμογή της ημιαπασχόλησης.
  • Η Group Telefonica δραστηριοποιείται σε πολλές λατινόφωνες χώρες. Στην έδρα της εταιρίας, την Ισπανία, εφαρμόζει πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου, με το οποίο, μόνο το 1994, 2.000 εργαζόμενοι αποχώρησαν από την εταιρία. Η στρατηγική της είναι να περιορίζει τις θέσεις εργασίας, να εκχωρεί δουλιές σε εργολάβους, να μην υπογράφει συλλογικές συμβάσεις εργασίας, να προβαίνει σε ατομικές συμβάσεις και να πολεμά τη δράση των συνδικάτων. Οι σταθερές θέσεις εργασίας ανατρέπονται με προσωρινές, με ελαστικά και διακεκομμένα ωράρια. Στις επιχειρήσεις που ελέγχει, η Telefonica επιδιώκει μείωση των θέσεων εργασίας μέχρι και 50% και να απολύει όσους έχουν ηλικία 52 χρόνων και πάνω. Ηδη, απέλυσε το 50% του προσωπικού στην επιχείρηση που ελέγχει στο Περού και προωθεί ανάλογα μέτρα σε Βραζιλία και Αργεντινή.
  • Η Telecom Hong Kong το 1990 είχε 17.800 εργαζομένους. Το 1991 ανακοινώθηκε ότι 1.150 εργαζόμενοι επρόκειτο να απολυθούν για να γίνει «περικοπή κόστους». Οι επικεφαλής της εταιρίας δήλωναν με περισσό θράσος ότι οι περικοπές «έγιναν με μεγάλη θλίψη, αλλά και με την πεποίθησή μας ότι θα δημιουργηθεί μια ισχυρότερη εταιρία». Η εταιρία εξαγοράστηκε από την Cable and Wireless, η οποία αρνείται να προχωρήσει σε συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Αντίθετα, προχώρησε αυθαίρετα σε μείωση κατά 10% των μισθών και σε απολύσεις. Χρειάστηκαν συνεχείς διαμαρτυρίες για να ανακληθούν οι μειώσεις μισθών και να υπογραφούν συλλογικές συμβάσεις με κάποια σωματεία.
  • Στον Καναδά, η Bell Canada, το 1995, ανακοίνωσε σχέδια περικοπής 10.000 θέσεων εργασίας, το ένα τέταρτο δηλαδή του εργατικού της δυναμικού. Η εταιρία επικαλέστηκε για την απόφασή της τις «ανταγωνιστικές πιέσεις» άλλων επιχειρήσεων.
  • Στη Νέα Ζηλανδία, η Ameritech και ηBell Atlantic αγόρασαν την Telecom New Zeland. Τα συνδικάτα κατέρρευσαν. Η εταιρία προχώρησε σε χιλιάδες απολύσεις και διατήρησε μόλις 400 εργαζόμενους πλήρους και μόνιμης απασχόλησης κι αυτούς στις επιτελικές υπηρεσίες. Οι υπόλοιπες (συντήρηση, κατασκευές, πωλήσεις κλπ.) λειτουργούν με εργολαβίες και υπεργολαβίες. Οι δε 400 δεν αμείβονται μέσω συλλογικών συμβάσεων εργασίας, αλλά μέσω ατομικών συμφωνιών.
  • Η ολλανδική KPN-ROYAL DUTCH POST στην περίοδο 1994-1997 μείωσε κατά 3.000 τις θέσεις εργασίας στον τηλεπικοινωνιακό τομέα της εταιρίας.
  • Στη σουηδική Telia από το 1990 μέχρι σήμερα έγιναν συνεχείς μειώσεις προσωπικού. Εφυγαν 22.000 εργαζόμενοι, για να μείνουν σήμερα περίπου 30.000 και η ίδια πολιτική συνεχίζεται. Για να δικαιολογήσει τις μειώσεις των θέσεων εργασίας, η εταιρία επικαλείται την είσοδο νέων τεχνολογιών και τις «ανταγωνιστικές πιέσεις».
Τι εφαρμόζει ο ΟΤΕ

«Αφήνει τις εξωτερικές της εγκαταστάσεις να φθίνουν και δεν επενδύει σε άλλες. Προτρέπει τους τεχνικούς της να προβαίνουν σε πρόχειρες επιδιορθώσεις, παρά να επανορθώνουν το υπάρχον πρόβλημα»
«Αφήνει τις εξωτερικές της εγκαταστάσεις να φθίνουν και δεν επενδύει σε άλλες. Προτρέπει τους τεχνικούς της να προβαίνουν σε πρόχειρες επιδιορθώσεις, παρά να επανορθώνουν το υπάρχον πρόβλημα»
Ανάλογη τακτική ακολουθεί και ο ΟΤΕ στις επιχειρήσεις που εξαγόρασε στο εξωτερικό. Π.χ, στη Ρουμανία, όπου εξαγόρασε το 35% και το διευθυντικό δικαίωμα του ρουμάνικου Οργανισμού Τηλεπικοινωνιών, έχει θέσει ως βασικό όρο στη Romtelekom να μειώσει περίπου στο μισό τις θέσεις εργασίας. Ηδη έχουν απολυθεί περίπου 3.700 άτομα.

Επιπλέον, οι διοικήσεις του Οργανισμού, ακολουθώντας τα πρότυπα του εξωτερικού, εφαρμόζουν προγράμματα «εθελούσιας εξόδου» (ή πρόωρης συνταξιοδότησης), με τα οποία ο ΟΤΕ απογυμνώνεται από έμπειρο προσωπικό, ικανό να αντιμετωπίσει τα όποια προβλήματα, εφόσον δε γίνονται προσλήψεις μονίμων και καταρτισμένων εργαζομένων. Τα κενά που δημιουργούνται, δήθεν καλύπτονται με προσλήψεις εκτάκτων, ωρομισθίων, ημιαπασχολούμενων. Δηλαδή, με φθηνό μισθολογικά και άπειρο προσωπικό, που μέχρι να μάθει τη δουλιά από τους «παλιούς», λήγει η οκτάμηνη σύμβασή του και φεύγει. Οπως τονίζουν συνδικαλιστές του ΟΤΕ, η συνεπαγόμενη εντατικοποίηση επιβαρύνει τους διαρκώς μειούμενους μονίμους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Θυμίζουμε ότι φέτος λήγει το τετραετές πρόγραμμα «εθελούσιας εξόδου», που καταρτίστηκε το 1996 επί διοίκησης Π. Λάμπρου, με το οποίο αποχώρησαν περίπου 3.800 εργαζόμενοι, με αποτέλεσμα το προσωπικό του ΟΤΕ να ανέρχεται σήμερα σε περίπου 19.500 άτομα. Στις 24 του Νοέμβρη ο νυν πρόεδρος, Ν. Μανασής, υπέγραψε με την ηγεσία της Ομοσπονδίας Εργαζομένων ΟΤΕ τη συνέχιση ουσιαστικά αυτού του προγράμματος και για το 2001. Υπολογίζεται ότι τον επόμενο χρόνο θα αποχωρήσουν πρόωρα άλλοι 850-1.000 εργαζόμενοι.

Και η μείωση δε θα σταματήσει εκεί. Σημειώστε ότι ο Ν. Μανασής από τον προηγούμενο Μάη είχε δηλώσει στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή ότι ο Οργανισμός μπορεί - υπό κάποιες προϋποθέσεις - να λειτουργήσει μόλις με 10.000 υπαλλήλους...

Τέτοιες εικόνες μόνο αλλεργία προκαλούν στους ιδιώτες
Τέτοιες εικόνες μόνο αλλεργία προκαλούν στους ιδιώτες
Κατακόρυφη πτώση της ποιότητας υπηρεσιών

Τον Απρίλη του 2000, η Διεθνής Συνδικαλιστική Ενωση των Τηλεπικοινωνιών (UNI) κατέθεσε υπόμνημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να εκφράσει την αντίθεσή της - για διάφορους λόγους - στην επιχειρούμενη συγχώνευση των τηλεπικοινωνιακών εταιριών MCI - Worldcom και Sprint.

Αναπτύσσοντας τι σημαίνουν οι συγχωνεύσεις επιχειρήσεων και επομένως η αναδιάρθρωση των μεγάλων καπιταλιστικών μπλοκ, σημείωνε: «Η προτεινόμενη συγχώνευση θα οδηγήσει σε περικοπές θέσεων εργασίας, με αρνητική κατ' επέκταση επίπτωση στις υψηλής ποιότητας τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες... Τα διαθέσιμα στοιχεία από τις ΗΠΑ αποδεικνύουν περίτρανα ότι μετά τη συγχώνευση των MCI - Worldcom είχαμε 3.750 απολύσεις, παρά τις δηλώσεις της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών στις ΗΠΑ ότι η συγχώνευση θα δημιουργήσει 10.000 νέες θέσεις εργασίας. Βάσει των δημοσίως δημοσιευθέντων στοιχείων, η MCI - Worldcom απασχολεί 3.300 λιγότερους υπαλλήλους από αυτούς που απασχολούσαν οι δύο εταιρίες πριν από τη συγχώνευση. Ολες αυτές οι απολύσεις έγιναν άνευ προηγούμενων διαβουλεύσεων με τους εργαζομένους».

Τι σήμαιναν για τον καταναλωτή, οι απολύσεις εργαζομένων; «Οι πελάτες της MCI - Worldcom διαμαρτύρονται για την ποιότητα παροχής υπηρεσιών που οφείλεται στην περικοπή θέσεων εργασίας».

Αλλη ενδεικτική περίπτωση του πώς λειτουργεί ένας ιδιώτης είναι αυτή της «Sprint». Εχει έδρα τις ΗΠΑ, παρέχει τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες σε παγκόσμιο επίπεδο, συνεργάζεται και με τις Deutsche Telecom και France Telecom: «Εκανε περικοπές στα επίπεδα απασχόλησης πολύ πιο πάνω από το επιτρεπόμενο όριο που διασφαλίζει την ανάγκη διεξαγωγής των απαιτούμενων εργασιών. Η εταιρική πολιτική της Sprint δε θα επιτρέψει στους τοπικούς μάνατζερ να προσλάβουν τεχνικούς για να πληρωθούν οι κενές θέσεις. Λόγω της ύπαρξης λιγότερων τεχνικών από αυτούς που απαιτούνται για την εγκατάσταση νέων γραμμών και την επισκευή των βλαβών, οι καταναλωτές υφίστανται μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις».

Ακόμα η UNI σημειώνει ότι ο ιδιώτης δεν εφαρμόζει πλέον προληπτική συντήρηση του δικτύου, διότι δεν υπάρχει επαρκής αριθμός τεχνικών. Οι προϋπολογισμοί λειτουργικών δαπανών σε τοπικό επίπεδο έχουν μειωθεί δραστικά, κάτι που σημαίνει ότι ο ετήσιος προϋπολογισμός για την επισκευή ελαττωματικών καλωδίων συχνά εκπνέει το πρώτο ή δεύτερο εξάμηνο του έτους. Αφήνει τις εξωτερικές της εγκαταστάσεις να φθίνουν και δεν επενδύει σε άλλες. Προτρέπει τους τεχνικούς της να προβαίνουν σε πρόχειρες επιδιορθώσεις, παρά να επανορθώνουν το υπάρχον πρόβλημα.

Προσθέτει ότι η ιδιωτική εταιρία δίνει προτεραιότητα στην παροχή υπηρεσιών στους πιο επικερδείς πελάτες της. Διευκρινίζει ότι «δίνει εντολές στο προσωπικό της να παρέχει καλύτερες υπηρεσίες στους μεγάλους πελάτες, αγνοώντας έτσι την παροχή έστω και υποφερτών υπηρεσιών στους απλούς και μικρούς πελάτες».

Επικαλείται δε και αναφορά του ίδιου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που εμμέσως πλην σαφώς αναγνώριζε ότι οι ιδιωτικές επιχειρήσεις επικεντρώνουν τη δραστηριότητά τους στις μεγάλες πόλεις όπου βρίσκονται και οι μεγάλες πελάτες, αδιαφορώντας για κάλυψη παραπέρα τηλεπικοινωνιακών αναγκών: «Η απελευθέρωση της αγοράς δεν είχε τις αντίστοιχες επιδράσεις στη διαθεσιμότητα της καθολικής υπηρεσίας (σ.σ.: πρακτικά σημαίνει και την τελευταία γραμμή που φτάνει και στο τελευταίο χωριό για να καλυφθούν οι ανάγκες των κατοίκων) όπως αυτή προσδιορίζεται στην αντίστοιχη οδηγία. Η πρόσβαση στις νέες υπηρεσίες δε φαίνεται να έχει ξεπεράσει τα κύρια αστικά κέντρα, κάτι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την ανάγκη για περιφερειακή ισότητα και ίσα δικαιώματα των πολιτών στην κοινωνία μας».

Οι πιέσεις των μεγάλων μετόχων

Πριν λίγα χρόνια η τότε PTTI εκπόνησε «Μελέτη για την απασχόληση στις τηλεπικοινωνίες». Εκεί σημείωνε ότι «αμέσως μετά τις ιδιωτικοποιήσεις ακολουθούν υπερβολικές αυξήσεις στις τιμές και χάνονται θέσεις εργασίας».

Παρακάτω συμπλήρωνε ότι οι ιδιωτικές εταιρίες «δίνουν προτεραιότητα στην αύξηση εσόδων, ενώ περικόπτουν το εργασιακό κόστος» και «όσον αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, οι περικοπές θέσεων εργασίας εμφανίζονται αναπόφευκτες, με αιτία την αύξηση του διαθέσιμου κέρδους προς διανομή στους νέους μετόχους».

Αναλύοντας την πληγή - κυριολεκτικά - της χρηματιστηριακής περιπέτειας στην οποία εμπλέκονται τηλεπικοινωνιακές επιχειρήσεις, ανέφερε ως παράδειγμα τη «British Telecom» (ΒΤ): «Ενα μεγάλο, ίσως το πιο αξιοσημείωτο στοιχείο στη στρατηγική της ΒΤ, ήταν πάντα η ανταπόκρισή της στις πιέσεις του Χρηματιστηρίου... Η λογική πίσω από τις άγριες περικοπές θέσεων εργασίας αποτελεί ανταπόκριση στις βραχυπρόθεσμες απαιτήσεις των μεγάλων θεσμικών μετόχων. Το Σεπτέμβρη του 1990 η Warburg Bank πίεσε τη ΒΤ να περικόψει 10.000 θέσεις εργασίας. Η εταιρία επιβεβαίωσε ότι ήταν πιθανές περαιτέρω περικοπές, ενώ 6.991 είχαν ήδη περικοπεί κατά το πρώτο εξάμηνο του 1991. Σε μικρότερη κλίμακα παρόμοια έγιναν στη New Zeland Telekom».

Στην ίδια μελέτη γινόταν αναφορά στην ανάθεση έργων σε ιδιώτες: «Στη ΒΤ, το συνδικάτο εκτιμά ότι περίπου 10.000 θέσεις εργασίας έχουν χαθεί τα πέντε τελευταία χρόνια, εκεί όπου χρησιμοποιήθηκαν εργολάβοι, όπως στις υπηρεσίες καθαριότητας, ασφάλειας καλωδίων, διαδικασίας παροχής δεδομένων και ανάπτυξης λογισμικού».

Κόντρα στη νέα (α)ταξία
Πλανερές φωταύγειες της κοινωνίας λευκών κελιών

Η σιδεροκατασκευή με τα χιλιάδες λαμπιόνια σπαθίζει με έπαρση τα ύψη. Για να συμπεριληφθεί, με την πρόκληση της αλαζονείας, στο βιβλίο των ρεκόρ.

Στα δέντρα της πλατείας, που ταυτίστηκε με την αξίωση του Συντάγματος και τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων, λαμπηδόνες, φωταύγειες και βιομηχανοποιημένες πυγολαμπίδες.

Στις φετινές γιορτές πρέπει να πολλαπλασιαστούν οι γιρλάντες, οι παράτες, τα πυροτεχνήματα. Πρέπει να κατασκευαστεί η ατμόσφαιρα τεχνητής ευφορίας και της εικονικής πραγματικότητας. Πρέπει η κοινωνία της χρυσόσκονης και της ενοχής να σκεπάσει τις κραυγές θανάτου των ανθρώπινων πυρσών, που φωτίζουν τους δρόμους της τουρκικής Ολυμπιάδας τρόμου. Από κοντά, οι δεκαπέντε εταίροι, που ανοίγουν διάπλατες τις αγκαλιές τους στην εταίρα και στις πόρτες προς τα «λευκά κελιά», που άλλωστε πρώτοι δημιούργησαν. «Εικόνα σου είμαι κοινωνία και σου μοιάζω», φαίνεται να κομπάζει ο Τούρκος πρωθυπουργός της εταιρικής λυκοπαρέας.

Λίγο πιο κάτω, στο προαύλιο άσυλο των Προπυλαίων του Πανεπιστημίου, Τούρκοι και Κούρδοι, κορίτσια και άντρες παλικάρια, συνεχίζουν για τρίτη βδομάδα την απεργία πείνας - συμπαράστασης στους αγωνιστές μελλοθάνατους των «λευκών κελιών». Τριγύρω τους, βουνά οι κουραμπιέδες, τα μελομακάρονα, το κέρας της Αμαλθείας γεμάτο με τα αγαθά της ευμάρειας για τους έχοντες και κατέχοντες. Γύρω τους οι φωνές των δικών μας, που αγωνίζονται για το ψωμί και τα δικαιώματα, για το «καλάθι της νοικοκυράς», που όλο και περισσότερο αδειάζει, όπως υπόσχεται ο νέος προϋπολογισμός. Και η απορία της Μαρίας Αντουανέτας από τα βάθη της Ιστορίας: - Μα, καλά, δεν έχουν παντεσπάνι αυτοί οι άνθρωποι;

Στις παραμονές του καινούριου χρόνου, τα παιδιά του Τρίτου Κόσμου παθαίνουν στο μαραγκιασμένο στήθος της πεθαμένης μάνας και την ίδια στιγμή τα κανάλια της ντροπής προβάλλουν ένα διαφημιστικό στηθόδεσμο, κεντημένο με πολύτιμες πέτρες, αξίας δεκαπέντε εκατομμυρίων δολαρίων. Και ο πόνος του ποιητή: «Ντρέπομαι για τη ζέστα μου και για την ανθρωπιά μου».


Του
Γιώργου Κ. ΤΣΑΠΟΓΑ

«Union free enviroment»

Η Διεθνής Συνδικαλιστική Ενωση των Τηλεπικοινωνιών (UNI) υπογραμμίζει ακόμα ότι MCI και «Worldcom» είναι «εκ πεποιθήσεως κατά των συνδικάτων». Θυμίζει ότι η MCI στις αρχές της δεκαετίας του 1970 εφηύρε τη φράση «union free enviroment», δηλαδή «περιβάλλον απαλλαγμένο από τα συνδικάτα» και εξέδωσε δε, ένα εγχειρίδιο για να εκπαιδεύσει τους επόπτες εργασίας σε αντισυνδικαλιστικές δράσεις.

Η UNI αναφέρει ότι η «Sprint» στην εταιρία «Global One» που έστησε με τις «Deutsche Telecom» και «France Telecom», χρησιμοποίησε όλα τα μέσα για να χτυπήσει το συνδικαλισμό. Ακόμα, ότι γενικά στις επιχειρήσεις που αναπτύσσει υπερατλαντικά, απολύει τους εργαζομένους της όταν διεκδικούν συνδικαλιστική εκπροσώπηση.

Κείμενα: Θανάσης ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ

Την επόμενη Κυριακή: Παρέμβαση της ΕΣΚ - ΟΤΕ: Φτηνά τιμολόγια και υψηλές υπηρεσίες μπορεί να εγγυηθεί μόνον ένας 100% δημόσιος ΟΤΕ, που θα κινείται με γνώμονα τα λαϊκά συμφέροντα και την ανάπτυξη της χώρας




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org