ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 24 Νοέμβρη 2013
Σελ. /40
ΤΟΠΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ ΔΗΜΩΝ ΓΙΑ ΤΟ 2014
Βαθιά αντιλαϊκοί, όπως ορίζουν κυβέρνηση - τρόικα

Βαθιά αντιλαϊκούς προϋπολογισμούς (και) για το 2014 ψηφίζουν η μία μετά την άλλη δημοτικές αρχές απ' άκρη σ' άκρη σε όλη τη χώρα, υλοποιώντας κατά γράμμα τις κατευθύνσεις κυβέρνησης - τρόικας για ολοένα και μικρότερη χρηματοδότηση της Τοπικής Διοίκησης από τον κρατικό προϋπολογισμό, άγρια φορομπηξία του λαού και μέσω των δήμων.

Αυτές οι κατευθύνσεις δόθηκαν από την κυβέρνηση από πολύ νωρίς. Στις 31 Ιούλη 2013 οι υπουργοί Οικονομικών κι Εσωτερικών υπέγραψαν κοινή απόφαση τιτλοφορούμενη ως «Παροχή οδηγιών για την κατάρτιση των προϋπολογισμών των δήμων έτους 2014» και μια σειρά δημοτικές αρχές την ακολούθησαν ωσάν ...ευαγγέλιο. Οι κυβερνώντες όρισαν ένα καθ' όλα σφιχτό «κουστουμάκι», ξεκαθαρίζοντας ότι «ο προϋπολογισμός καταρτίζεται και υποβάλλεται ισοσκελισμένος» και με οδηγίες όπως «το σύνολο των δαπανών μη συμπεριλαμβανομένων των χρεολυσίων (...) δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το σύνολο των εσόδων αφαιρουμένων των εσόδων από δάνεια (...) Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις και πραγματοποιηθεί δαπάνες καθ' υπέρβασιν των εγγεγραμμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού, τα ποσά που αναλογούν στο ύψος αυτών, καταλογίζονται σε βάρος των οργάνων που ενέκριναν ή συνέπραξαν στην εκτέλεση της δαπάνης».

Εδώ εισβάλλει κυριολεκτικά το διαβόητο «Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ», που παρακολουθεί στενά, βήμα βήμα, την εκτέλεση των καταρτισμένων με τις τέτοιες κατευθύνσεις προϋπολογισμών των δήμων, το αν παραμένουν ταυτισμένοι με τους στόχους της περιλάλητης «δημοσιονομικής πειθαρχίας». Το «Παρατηρητήριο» προβλέπει (μετά πάροδο τριμήνου κι εφόσον υπάρχουν αποκλίσεις) να μπαίνει ο δήμος σε «πρόγραμμα υγειονομικής εξυγίανσης», με συνέπειες τον περιορισμό των δαπανών μόνο για τη μισθοδοσία, υποχρεωτικές μετατάξεις προσωπικού και αύξηση ιδίων εσόδων (τέλη, τοπικοί φόροι). Το εμφανιζόμενο οικονομικό έλλειμμα των δήμων (που στην πραγματικότητα οφείλεται στην ελλιπή κρατική χρηματοδότηση) θα ισοσκελίζεται με δανεισμό από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, δανεισμός που θα επιβαρύνει συνολικά τους εργαζόμενους, το λαό κάθε δήμου.

Αλλωστε και με βάση το ν.3852/2010 («Καλλικράτης») η κεντρική διοίκηση αναπέμπει προϋπολογισμούς πίσω στο δημοτικό συμβούλιο αν δεν εφαρμόζονται όσα ορίζει η κυβέρνηση. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο η υπουργική απόφαση του Ιούλη ξεκαθαρίζει ότι οι δήμοι είναι «φορείς της γενικής κυβέρνησης», κάνοντας άλλη μια φορά σκόνη όσα παραμύθια λέγονται περί αυτοδιοίκησης και αυτοτέλειας.

Παρακάτω αναφέρεται στην απόφαση: «Ενόψει της υποχρέωσης κατάρτισης ισοσκελισμένων, ρεαλιστικών προϋπολογισμών, με εγγραφή σε αυτούς μόνο δαπανών που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα έσοδα που αναμένεται να εισπραχθούν και με δεδομένη την αδυναμία άντλησης δανείων για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών, τονίζεται ιδιαίτερα η ανάγκη άσκησης περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες γενικότερα, με υποχρέωση συγκράτησης αυτών στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα. Στο πλαίσιο αυτό ενδεικτικά αναφέρονται οι κατωτέρω δαπάνες στις οποίες θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα πρόβλεψης χαμηλότερου ύψους ποσών σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος: Οι δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης του προσωπικού, οι οποίες πρέπει να αποβλέπουν στην αντιμετώπιση των εκτάκτων υπηρεσιακών αναγκών και να εγκρίνονται, αφού πρώτα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια αξιοποίησής του εντός του ωραρίου εργασίας (...) Οι πάσης φύσεως προαιρετικές δαπάνες του άρθρου 202 του Ν. 3463/2006 (επιχορηγήσεις ΝΠΔΔ, αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων, βοηθήματα σε οικονομικά αδύνατους κ.ο.κ.) πρέπει να περιορισθούν στις απολύτως αναγκαίες και επιβεβλημένες, κινούμενες στα υπό του νόμου προβλεπόμενα όρια και υπό τον περιορισμό της δυνατότητας χρηματοδότησης αυτών από τις αναμενόμενες εισπράξεις του δήμου».

Για την ύπαρξη τεχνικού προγράμματος, η κυβέρνηση ξεκαθάριζε ότι το «περιεχόμενό» του «προσδιορίζεται με γνώμονα τη δυνατότητα χρηματοδότησής του». Αρα, αν δεν εξασφαλίζονται κονδύλια (π.χ. με τέλη, φόρους ή συμπράξεις) έργα πετσοκόβονται ακόμα κι αν είναι βασικής ανάγκης για το λαό, π.χ. αντιπλημμυρικά.

Στον ίδιο καμβά, «οι πιστώσεις που εγγράφονται για την καταβολή των προνοιακών επιδομάτων (...) πρέπει να είναι μειωμένες κατά 8,4% σε σχέση με τα αντίστοιχα ποσά του οικονομικού έτους 2012». 'Η θα πετσοκόψουν από τα ήδη ισχνά χορηγούμενα τέτοια επιδόματα ή θα μειώσουν τον κοσμάκη που τα λαμβάνει πασχίζοντας με αυτά να επιβιώσει. Επιπλέον, η απόφαση επέβαλλε οι δήμοι να προϋπολογίσουν άλλη μια μείωση, 1,9%, στους χορηγούμενους κρατικούς πόρους για τα λειτουργικά τους έξοδα.

Για δε τη ΣΑΤΑ (είναι το 1/3 της κρατικής επιχορήγησης προς τους δήμους, χρηματοδοτεί τεχνικά έργα, έργα υποδομής, επισκευές, συντηρήσεις) όριζε ότι το 2014 θα επέλθει μείωση 53%! Κι αυτό όταν σύμφωνα με στοιχεία της ίδιας της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας, το 2013 σημειώθηκε ήδη μείωση 58%.

Συνολικά, από τα 1.107 εκατ. του 2009 πέφτει το 2014 σε λιγότερα από 140, σύμφωνα και με το αρχικό σχέδιο κρατικού προϋπολογισμού. Σχέδιο που κατατέθηκε και ξεκινά η συζήτησή του στη Βουλή. Οπως διαφαίνεται, η συνολική κρατική χρηματοδότηση προς περιφέρειες και δήμους για το 2014 πέφτει ακόμα παραπέρα, στα 2,573 δισ., από τα 3,525 του 2013 (ποσό ήδη μειωμένο κατά πολύ συγκριτικά με ό,τι δινόταν προηγούμενα χρόνια). Εχουμε δηλαδή νέα μείωση, 30%, μέσα σε ένα χρόνο!


Θ. Μπ.


Χαράτσια, εργολάβοι, απολύσεις και περικοπές

Υλοποιώντας κατά γράμμα τις προαναφερόμενες και άλλες τέτοιες κατευθύνσεις, ήδη δημοτικές αρχές που αποδέχονται τις επιταγές του ευρωμονόδρομου (ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών, ανταποδοτικότητα, ύψιστη φορομπηξία κλπ) έσπευσαν να καταρτίσουν και να υπερψηφίσουν τέτοιους προϋπολογισμούς για το 2014. Αποδέχτηκαν στην πράξη μια τακτική κρατική χρηματοδότηση που στην πραγματικότητα δε φτάνει να καλύψει ούτε τη μισθοδοσία των υπαλλήλων τους, άρα θα επιβάλλουν παραπέρα αφαίμαξη στο λαϊκό εισόδημα με νέους φόρους, ή/και θα φέρουν απολύσεις προσωπικού τους.

Αλλο αν τώρα σε ένα όργιο υποκρισίας στήνουν ως ΚΕΔΕ την ερχόμενη Πέμπτη 28/11 έκτακτη γενική συνέλευση τάχα ανησυχώντας για την παραπέρα περικοπή πόρων τους από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ενδεικτικά τα στοιχεία του τι ψήφισαν και κάνουν σε βασικούς δήμους της χώρας:

Στο δήμο Αθήνας, η δημοτική αρχή (εκλεγμένη με στήριξη ΠΑΣΟΚ/ΔΗΜΑΡ/Οικολόγων/ΔΡΑΣΗΣ, σήμερα πρωταγωνιστεί στην περιλάλητη «Πρωτοβουλία των πέντε δημάρχων») υπερψήφισε προϋπολογισμό για το 2014 που ανάμεσα σ' άλλα προβλέπει ότι τα τακτικά έσοδα του δήμου προέρχονται σε ποσοστό μόλις 25% από κρατική χρηματοδότηση, το υπόλοιπο 75% προέρχεται από φόρους, τέλη, παράβολα, πρόστιμα. Φέρνει και νέες μειώσεις σε κονδύλια που προορίζονται, π.χ. για παιδικούς σταθμούς, σχολεία, δημοτικά ιατρεία, βασικές κοινωνικές δομές που χρειάζονται επειγόντως ενίσχυση με κονδύλια, μέσα, προσωπικό. Ταυτόχρονα αποφάσισε διατήρηση δημοτικών τελών και φόρων στα επίπεδα του 2013 για καταστήματα, και μείωση μόλις 3 λεπτών του ευρώ ανά τμ για τα σπίτια. Δηλαδή από 1,65 ευρώ/τμ σε 1,62 ευρώ/τμ, άρα «μείωση» 2 ευρώ το χρόνο για σπίτι 70 τμ! Επιπλέον χρεώνει ως τέλη με 6,5 ευρώ/τμ για επαγγελματικούς χώρους (ενιαίο για όλη την Αθήνα, δηλαδή ίσο για ένα ψιλικατζίδικο στα Πατήσια κι ένα κοσμηματοπωλείο στο Κολωνάκι), τα δεύτερα ακριβότερα στην Αττική. Παραπέρα, καμώνεται ότι απαλλάσσει από τέλη «ευπαθείς ομάδες», ενώ με τα κριτήρια που βάζει απαλλάσσει όλα κι όλα 1.200 «ρολόγια» της ΔΕΗ σε σύνολο 550.000 σε όλη την Αθήνα...

Στο Δήμο Θεσσαλονίκης, η δημοτική αρχή (εκλεγμένη με στήριξη ΠΑΣΟΚ/ΔΗΜΑΡ/ΔΡΑΣΗΣ και του τότε κόμματος της Μπακογιάννη, επίσης πρωταγωνιστεί σήμερα στην «Πρωτοβουλία των πέντε»), κατάρτισε για το 2014 προϋπολογισμό που προβλέπει ότι τα έσοδα από τέλη, φόρους, παράβολα, πρόστιμα αποτελούν πάνω από το 60% των συνολικών εσόδων του Δήμου. Για να αντισταθμίσει τη χασούρα από την ολοένα μειούμενη κρατική χρηματοδότηση διατηρεί υψηλά δημοτικά τέλη. Π.χ. για τις κατοικίες έχει δύο ζώνες, η μία 2,24 ευρώ/τμ και η άλλη, η «φτηνή» 1,68 ευρώ/τμ, που μόνο λίγα δεν είναι. Συν το γεγονός ότι η δημοτική αρχή επανακαθόρισε τα όρια των δύο ζωνών και ενέταξε πολλές λαϊκές γειτονιές στην ακριβότερη ζώνη. Για όσα έργα αποφάσισε να προχωρήσει ή να συνεχίσει το 2014, το 97% τα κάνει με εργολάβους. Προηγούμενα έκοψε πολλά έργα που επρόκειτο να τα υλοποιήσει ο Δήμος με αυτεπιστασία (συντηρήσεις σχολείων, αναπλάσεις, παιδικές χαρές κλπ), αναζητά ή και προωθεί συνέργειες με ιδιώτες (π.χ. «Coca-Cola», ίδρυμα Νιάρχος, ίδρυμα Σώρος) για να προχωρήσει κάποια απ' αυτά.

Στο Δήμο Πειραιά, η δημοτική αρχή (ΝΔ) έφτιαξε προϋπολογισμό για το 2014 όπου ενέγραψε ως έσοδα από τον κρατικό προϋπολογισμό (αφαιρουμένων των προνοιακών επιδομάτων και άλλων τέτοιων κωδικών) 16,868 εκατ. Στο μεταξύ μόνο η μισθοδοσία των υπαλλήλων του Δήμου είναι 22 εκατ! Δηλαδή η προβλεπόμενη κρατική επιχορήγηση δεν φτάνει ούτε για τη μισθοδοσία. Οπως και στην Αθήνα, έτσι και ο προϋπολογισμός του Δήμου Πειραιά προβλέπει έσοδα σε ποσοστό 25% από κρατική χρηματοδότηση, 75% από τέλη, φόρους, παράβολα, πρόστιμα. Τα ανταποδοτικά τέλη για τις κατοικίες είναι στο υψηλότατο 2,11 ευρώ/τμ. Μάλιστα στην ίδια κατηγορία ενέταξε και τα ξενοδοχεία, ζητώντας να πληρώσει αναλογικά τα ίδια μια λαϊκή οικογένεια και ένας μεγαλοξενοδόχος. Υπολογίζει για το 2014 συνολικά έσοδα από ανταποδοτικά στα 26,109 εκατ.

Στο Δήμο Νέας Ιωνίας Αττικής, η δημοτική αρχή (εκλεγμένη με στήριξη ΣΥΡΙΖΑ και άλλων δυνάμεων) επιβάλλει ανταποδοτικά τέλη στις κατοικίες 1,27 ευρώ/τμ (αυξάνεται παραπέρα αν συνυπολογιστούν τέλη φωτισμού και άλλα), που εμφανίζεται ως χαμηλό συγκριτικά με όσα ισχύουν αλλού, αλλά στην πραγματικότητα ακριβό, δεδομένου ότι είναι λαϊκή γειτονιά, με κατοίκους εργατόκοσμο, που με τέτοια τέλη, τροφεία και άλλες υπηρεσίες του δήμου που καλείται να πληρώσει, επιβαρύνεται παραπέρα σε καιρούς βαθιάς κρίσης. Αλλωστε, όπως τονίζουν οι δημοτικοί σύμβουλοι του ΚΚΕ, υπάρχουν περιθώρια μείωσης των τέτοιων τελών. Σε έναν προϋπολογισμό συνολικού ύψους για το 2014 35,4 εκατ., τα 10,5 προέρχονται από τέλη, φόρους, παράβολα, πρόστιμα που η δημοτική αρχή επιβάλλει στο λαό της περιοχής. Δημοτική αρχή που ελέγχεται συνολικά για το γεγονός ότι δεν αντιδρά στην κυβερνητική πολιτική, εφαρμόζει κατά γράμμα τις κατευθύνσεις της φορτώνοντας βάρη στο δοκιμαζόμενο λαό.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ