ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 24 Νοέμβρη 2002
Σελ. /32
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Εξασφαλίστηκαν... φθίνοντες ρυθμοί

«Οι κρατικές επιχορηγήσεις (σ.σ. των οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης) αυξάνουν χρόνο με το χρόνο, αλλά με φθίνοντα ρυθμό»..! Με τον τρόπο αυτό, στην Εισηγητική Εκθεση διατυπώνεται η αξιολόγηση που κάνει η κυβέρνηση για τις επιχορηγήσεις στα ασφαλιστικά ταμεία και τη συμμετοχή του κράτους στη χρηματοδότηση του Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης (ΣΚΑ). Οι ίδιοι, δηλαδή, ομολογούν ότι οι ρυθμοί χρηματοδότησης μειώνονται. Αντίθετα την ίδια στιγμή διαπιστώνουν αύξηση των εσόδων των ταμείων και μάλιστα κατά 13,57%, η οποία αποδίδεται «στις προσαρμογές του ασφαλιστικού συστήματος» και βασικά στην ψήφιση του αντιασφαλιστικού νόμου.

Το πρώτο λοιπόν συμπέρασμα που βγαίνει αβίαστα είναι ότι μέσα από τον συγκεκριμένο προϋπολογισμό, αλλά και την ψήφιση του αντιασφαλιστικού τερατουργήματος, η κυβέρνηση εξασφαλίζει τη μείωση των κρατικών επιχορηγήσεων και αντίστροφα, την αύξηση των εισφορών των εργαζομένων, με την ταυτόχρονη καθήλωση των συντάξεων και το πετσόκομμα παροχών που δίνουν τα ταμεία.

Το ύψος των επιχορηγήσεων για το 2003 - για τα ταμεία που υπάγονται στο υπουργείο Εργασίας - θα ανέλθει στο ποσό των 3,84 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 436,3 εκατομμύρια αφορούν στο ΕΚΑΣ. Βέβαια, η κυβέρνηση διά του φιλικού της Τύπου έσπευσε να πανηγυρίσει για τις δήθεν αυξήσεις των κονδυλίων. Αυτό όμως που δε λέει, είναι ότι η επιχορήγηση αυτή βρίσκεται πολύ κάτω από τις υποχρεώσεις του κράτους, αλλά και τις πραγματικές ανάγκες των ταμείων, ορισμένα από τα οποία - και τα μεγαλύτερα - τα καταδικάζει στα ελλείμματα.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του ΙΚΑ-ΤΕΑΜ, για το οποίο σύμφωνα με τον νέο τρόπο χρηματοδότησης που προβλέπει το αντιασφαλιστικό νομοσχέδιο (1% επί του ΑΕΠ), θα επιχορηγηθεί με το ποσό των 1,37 δισ. ευρώ. Εδώ αξίζει να σταθούμε και γιατί το συγκεκριμένο ταμείο είναι το μεγαλύτερο της χώρας, αλλά και γιατί σ' αυτό εφαρμόζεται ο νέος τρόπος χρηματοδότησης. Σύμφωνα δε με την κυβέρνηση, αποτελεί «μοντέλο» για το σύνολο του ασφαλιστικού συστήματος, αλλά και δημιουργεί δήθεν πλεονάσματα, τα οποία αργότερα θα αξιοποιηθούν για να δίνονται οι συντάξεις.

Κατ' αρχήν το ΙΚΑ-ΤΕΑΜ, με αυτή την επιχορήγηση, καθίσταται από τον πρώτο χρόνο της νέας λειτουργίας του ελλειμματικό. Αυτό προκύπτει από τον ίδιο τον προϋπολογισμό του Ιδρύματος που ενέκρινε η διοίκησή του και σύμφωνα με τον οποίο το έλλειμμά του το 2003 θα ανέλθει στα 30 δισεκατομμύρια δραχμές (88.418.000 ευρώ). Επιπλέον το ΙΚΑ κουβαλάει πάνω του άλλα 100 δισ. δραχμές (317.642.369 ευρώ), ως ανεξόφλητα δάνεια μέχρι στις 31/10/2002. Την ίδια στιγμή ο τακτικός προϋπολογισμός δεν αντιμετωπίζει ούτε τα 500 δισ. δραχμές, χρέος του ΙΚΑ προς τους άλλους οργανισμούς, το οποίο έχει υποτίθεται αναλάβει το κράτος, αλλά και το χρέος του δημοσίου ύψους 400 δισ. δραχμών περίπου, των δύο τελευταίων ετών για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής.

Στην περίπτωση μάλιστα του ΙΚΑ-ΤΕΑΜ, το 1,37 δισ. ευρώ, είναι περίπου το ήμισυ του ποσού, το οποίο θα έπρεπε να αποδώσει το κράτος - με τα ισχύοντα πριν από την ψήφιση του αντιασφαλιστικού νόμου - ως κρατική επιχορήγηση για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής και ως συμμετοχή στην τριμερή χρηματοδότηση. Το παραπάνω ποσό αντιστοιχεί στο 17% των εσόδων του ΙΚΑ, όταν το 1990 το κράτος κάλυπτε το 40% των εσόδων του.

Ειδικότερα, σύμφωνα πάντα με στοιχεία των υπηρεσιών του ΙΚΑ, για το 2002 το δημόσιο έπρεπε να αποδώσει 572,7 δισ. δραχμές (ν.465/70) και 306,5 δισ. δραχμές για την τριμερή. Αντί όμως για τα 879,2 δισ. δραχμές, έδωσε λιγότερα από τα μισά 279,9 δισ. δραχμές. Εστι η όποια «αύξηση» με τον νέο τρόπο χρηματοδότησης εμφανίζεται βάσει των καταβαλλομένων του 2002 και όχι των υποχρεώσεων του κράτους. Αφού βεβαίως δεν αποδόθηκαν περί τα 600 δισ. δραχμές. Συμπερασματικά, οι υποχρεώσεις του κράτους για το 2002 απέναντι στο ΙΚΑ ήταν - με τους πιο ελαστικούς υπολογισμούς - 2,58 δισ. ευρώ. Η κυβέρνηση το 2003 δίνει 1,37 δισ. ευρώ και αυτό το παρουσιάζει ως αύξηση της επιχορήγησης.

Το ίδιο σκηνικό στήνεται και σε βάρος του ΝΑΤ και των πολύπαθων ναυτικών. Η επιχορήγηση των 515 εκατ. ευρώ για το 2003, καθιστά τον προϋπολογισμό του ελλειμματικό. Σύμφωνα με στοιχεία των συνδικαλιστών, το ΝΑΤ, από το 2002, έχει έλλειμμα περίπου 60 εκατ. ευρώ, τα οποία θα καλυφθούν ως προκαταβολή από την κρατική επιχορήγηση του 2003. Αν σ' αυτό το ποσό προστεθεί και το κόστος αναπροσαρμογής μέρους των συντάξεων ύψους 65 εκατ. ευρώ, τότε το έλλειμμά του ανέρχεται στα 125 εκατ. ευρώ.

Κατακόρυφη και απόλυτη μείωση παρουσιάζει η επιχορήγηση του ΤΕΒΕ. Από 96,8 εκατ. ευρώ το 2001, έπεσε στα 70 φέτος, ενώ το 2003 μειώνεται ακόμα περισσότερο στα 50 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα στο ΤΑΕ, από 17 εκατ. πέρσι, στα 15 εκατ. φέτος και στα 13,2 εκατ. ευρώ για το 2003. Παγωμένη στα 8,8 εκατ. ευρώ παραμένει την τριετία 2001-2003 η επιχορήγηση στο ΤΣΑ.

Η επιχορήγηση του ΟΓΑ διαμορφώνεται στο 1,8 δισ. ευρώ, από 1,67 δισ. ευρώ φέτος. Ομως αυτή η αύξηση με τίποτα δεν μπορεί να ανατρέψει τις συντάξεις πείνας τις οποίες εισπράττουν εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχοι αγρότες.


Γιάννης ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ