ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 24 Νοέμβρη 2020
Σελ. /24
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Επαγγελματική Εκπαίδευση σχεδιασμένη για τα κέρδη

Σε διαβούλευση τίθεται σχετικό σχέδιο νόμου

Με πυρήνα τις αξιώσεις των επιχειρήσεων και ακολουθώντας την τακτική να προωθούνται ρυθμίσεις για σοβαρά εκπαιδευτικά ζητήματα εν μέσω lockdown, το υπουργείο Παιδείας δρομολογεί την ψήφιση σχεδίου νόμου που αφορά την Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Τόσο από τη χτεσινή παρουσίαση του νομοσχεδίου από την ηγεσία του υπουργείου όσο και από τους βασικούς άξονες, επιβεβαιώνεται ότι κεντρικός στόχος είναι η ευθυγράμμιση της δομής και του περιεχομένου της Τεχνικοεπαγγελματικής Εκπαίδευσης με τις ανάγκες των επιχειρήσεων. Αν μάλιστα ανατρέξει κάποιος στις θέσεις του ΣΕΒ για την Επαγγελματική Εκπαίδευση πριν μερικούς μήνες, τις οποίες είχε παρουσιάσει εκτενώς ο «Ριζοσπάστης», μπορεί να διακρίνει την πλήρη ταύτιση.

Με την Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση και συνολικά την Εκπαίδευση να αντιμετωπίζει ελλείψεις και προβλήματα που εντείνονται εν μέσω πανδημίας, για το υπουργείο παθογένειες αποτελούν «η ανεπαρκής διασύνδεση με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, μεταξύ άλλων λόγω της απουσίας συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων στο σχεδιασμό της ΕΕΚ» και η απουσία μεταγυμνασιακών δομών κατάρτισης.

Ετσι, με το νομοσχέδιο έρχεται να δώσει πιο ισχυρό θεσμικό ρόλο στις επιχειρήσεις, που θα παραγγέλνουν άμεσα τι είδους εφήμερες δεξιότητες χρειάζονται ανά πάσα στιγμή. Στην κατεύθυνση αυτή συγκροτούνται το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΣΕΕΚ), με τριετή θητεία, με συμμετοχή και των κοινωνικών εταίρων, εκπροσώπων της αγοράς και λοιπών εμπλεκόμενων φορέων, και τα Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (ΣΣΠΑΕ) σε κάθε Περιφέρεια της χώρας, μέσα από τα οποία θα σχεδιάζεται η Επαγγελματική Εκπαίδευση. Οπως τονίστηκε χτες, θα λαμβάνονται υπόψη και οι ανάγκες της αγοράς εργασίας σε τοπικό επίπεδο, με το υπουργείο να φέρνει ως παραδείγματα τους τομείς του Τουρισμού στις Κυκλάδες και της Ενέργειας στη Δυτική Μακεδονία, σε ένα μοντέλο σχεδιασμού της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης από την αγορά για την αγορά.

Στροφή στην πρόωρη κατάρτιση

Μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης για αποφοίτους Γυμνασίου, με διετή διάρκεια φοίτησης, οι οποίες εντάσσονται στο επίπεδο προσόντων 3, όπως και οι ΕΠΑΣ.

Κατά τη χτεσινή παρουσίαση έγινε φανερό ότι η εξυπηρέτηση των αναγκών των επιχειρήσεων έρχεται σε προτεραιότητα σε σχέση με τα μορφωτικά δικαιώματα και την εξασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων των παιδιών σε όσο το δυνατόν περισσότερη στέρεη γνώση. Η στροφή στην πρόωρη κατάρτιση παρουσιάστηκε ως ευκαιρία και δυνατότητα που δίνεται εναλλακτικά και που σε συνδυασμό με ένα πλέγμα μέτρων, που οξύνουν τους ταξικούς φραγμούς, ενισχύει και τα περί μαθητών που... «δεν παίρνουν τα γράμματα». Περιγράφοντας το επίπεδο προσόντων 3, ο γενικός γραμματέας Διά Βίου Μάθησης μίλησε για το «επίπεδο του τεχνίτη», ενώ χαρακτήρισε τις μεταγυμνασιακές σχολές ευκαιρία «με πολλές επιπτώσεις και στην οικονομία και στα φυσικά πρόσωπα».

Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης την ίδρυση πρότυπων ΕΠΑΛ που θα λειτουργήσουν ως πιλότος για τις αλλαγές, τη μετατροπή Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας σε ΙΕΚ και άλλες δομές επαγγελματικής κατάρτισης, ίδρυση θεματικών ΙΕΚ με ειδικότητες βάσει των αναγκών της αγοράς, αναβάθμιση του μεταλυκειακού έτους μαθητείας, ενίσχυση του ΕΟΠΠΕΠ.

Στόχος του υπουργείου είναι το νομοσχέδιο, που τίθεται σε δημόσια διαβούλευση, να έχει ψηφιστεί πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων, ενώ, όπως ανακοίνωσε, ακολουθούν τα νομοσχέδια «για την ενίσχυση της ασφάλειας και της ακαδημαϊκής ελευθερίας», που θα περιλαμβάνουν τα όσα εξαγγέλθηκαν από τον πρωθυπουργό για τα πανεπιστήμια, το σχέδιο νόμου για τις δομές υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου και την «αξιολόγηση» εκπαιδευτικών, το νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση και τον ΔΟΑΤΑΠ.

Την ίδια στιγμή που προετοιμάζει το ένα αντιεκπαιδευτικό μέτρο μετά το άλλο, το υπουργείο συνεχίζει να προσπαθεί να πείσει για το «τιτάνιο έργο» στην τηλεκπαίδευση μετά το κλείσιμο των σχολικών μονάδων, οι οποίες αφέθηκαν ουσιαστικά ανοχύρωτες απέναντι στην επέλαση της πανδημίας.

Για μια ακόμα φορά η ηγεσία του υπουργείου απαρίθμησε συνδέσεις και τεχνολογικό εξοπλισμό που αναμένεται, προσπαθώντας να πείσει ότι είχε προετοιμαστεί για τη σημερινή κατάσταση και συγκρίνοντας ουσιαστικά το έργο της γύρω από την εξασφάλιση των όρων τηλεκπαίδευσης με την ανυπαρξία τέτοιων δομών στο παρελθόν.

ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Απαίτησαν μέτρα για την ισότιμη πρόσβαση όλων στην τηλεκπαίδευση

Από τη χτεσινή συμβολική παράσταση διαμαρτυρίας
Από τη χτεσινή συμβολική παράσταση διαμαρτυρίας
Με κύριο αίτημα να παρθούν μέτρα για την ισότιμη εκπαίδευση των μαθητών στην τηλεκπαίδευση και το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων, Σύλλογοι Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης προχώρησαν, χτες το πρωί, σε συμβολική παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας, τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας.

Το κάλεσμα για την κινητοποίηση είχε απευθύνει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατ. Αττικής «Ο Σωκράτης» και ανταποκρίθηκαν οι ΣΕΠΕ «Γ. Σεφέρης», «Ρόζα Ιμβριώτη» και «Μ. Παπαμαύρος».

Οι εκπαιδευτικοί κατήγγειλαν την κυβέρνηση και το υπ. Παιδείας ότι δεν πήραν κανένα ουσιαστικό μέτρο όλο αυτό το διάστημα, ώστε τα σχολεία να είναι ανοιχτά και υγειονομικά ασφαλή και γι' αυτό έφτασαν στο σημείο να τα κλείσουν. Επιπλέον, δεν φρόντισαν να διασφαλίσουν και τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη και ισότιμη πρόσβαση όλων των παιδιών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, παρότι αυτή πλέον αποτελεί τον μοναδικό τρόπο για να κρατήσουν επαφή τα παιδιά με τη μαθησιακή διαδικασία.

Οι Σύλλογοι απαίτησαν να εξασφαλιστεί η κάλυψη, με ευθύνη και δαπάνη του κράτους, του αναγκαίου τεχνολογικού εξοπλισμού για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς (τάμπλετ, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, γρήγορο internet). Επίσης, ζήτησαν να υπάρξει αναβάθμιση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, ώστε να καλύπτει όλες τις ανάγκες των δημόσιων σχολείων, μέσα στα οποία πρέπει να οργανωθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όσους εκπαιδευτικούς δεν μπορούν από τα σπίτια τους. Ακόμα, διεκδίκησαν να είναι ευθύνη του Συλλόγου Διδασκόντων το πρόγραμμα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και τα μέσα που επιλέγονται, να γίνονται τα μαθήματα τις πρωινές ώρες και να υπάρξει μείωση και αναπροσαρμογή της ύλης για όλες τις τάξεις.

Να σημειωθεί, πάντως, πως για μία ακόμη φορά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου αρνήθηκε να συναντήσει αντιπροσωπεία των σωματείων και να ακούσει τα αιτήματά τους. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Εσωτερικών δεν θεωρεί τις δαπάνες των δήμων για την αγορά τάμπλετ ή καρτών sim για δωρεάν χρήση δεδομένων δαπάνες covid, με αποτέλεσμα να καλεί σε περικοπές όσους σχεδιάζουν να προχωρήσουν σε τέτοιες αγορές.

Οι εκπαιδευτικοί, από την πλευρά τους, κατήγγειλαν τη στάση του υπ. Παιδείας και ανανέωσαν το αγωνιστικό τους ραντεβού για την απεργία στις 26 Νοέμβρη.

Διεκδικήσεις και από τους γονείς

«Για γερά νεύρα και όχι για το σύνολο των μαθητών» είναι η τηλεκπαίδευση στα παιδιά του Δημοτικού και Νηπιαγωγείου, όπως καταγγέλλει η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Μαθητών Περιφέρειας Ανατ. Μακεδονίας - Θράκης, αναφερόμενη στα έντονα προβλήματα που παρατηρήθηκαν την περασμένη βδομάδα και δοκιμάζουν την υπομονή εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών.

Η Ομοσπονδία, αφού καταγγέλλει ότι στο μεσοδιάστημα από την άνοιξη και μετά δεν υπήρξε καμία προετοιμασία, ώστε να υποστηριχτεί στοιχειωδώς κάποια μορφή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ζητά από την κυβέρνηση έστω και τώρα να ικανοποιήσει τα αιτήματα για τεχνολογικό εξοπλισμό με ευθύνη του κράτους, όχι απουσίες σε μαθητές που αδυνατούν να συμμετέχουν στην τηλεκπαίδευση, ενίσχυση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, να μην αφαιρείται άδεια από τους εργαζόμενους γονείς. Επίσης θέτει μια σειρά αιτήματα για στήριξη των ειδικών σχολείων που παραμένουν ανοιχτά, αλλά και για τις οικογένειες που αδυνατούν να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο λόγω υποκείμενων νοσημάτων.

Το Podcast της ΚΝΕ ... «μετακόμισε»!

Στο επόμενο επεισόδιο του Podcast της ΚΝΕ οι θεατές θα είναι καλεσμένοι για πρώτη φορά στο καινούργιο studio που στο εξής θα φιλοξενεί την εκπομπή. Οι παλιότεροι ίσως αναγνωρίσουν τον χώρο από τις εκπομπές της τηλεόρασης του «902», ο οποίος «μεταμορφώθηκε» σε ένα ζεστό πλατό. Η Επιτροπή Προπαγάνδας του ΚΣ της ΚΝΕ, με τη βοήθεια αρχιτεκτόνων, ξυλουργών και οικοδόμων, μελών και φίλων της ΚΝΕ, «έχτισαν» με τις ιδέες και τα χέρια τους το νέο «σπίτι» του Podcast.

Οπως σε κάθε μετακόμιση, οι προτάσεις των φίλων - θεατών είναι παραπάνω από ευπρόσδεκτες, ώστε ο χώρος να γίνει ακόμα καλύτερος!

Οσο για το... «πατρικό», δηλαδή το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ που φιλοξενούσε έως τώρα την εκπομπή, θα συνεχίσει την πλούσια δραστηριότητά του.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
«Σκονάκι» από την έκθεση του ΣΕΒ το σχέδιο νόμου για την Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση

Το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ εξέδωσε το ακόλουθο σχόλιο για τις ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για το σχέδιο νόμου σχετικά με την Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση:

«Αυτό που πρέπει να γίνει σήμερα, για να αναβαθμιστούν οι σπουδές στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, είναι να δικαιωθούν τα αιτήματα για σύγχρονα εργαστήρια, υποδομές και εξοπλισμό, για να μπορούν οι νέοι και οι νέες να σπουδάζουν στις ειδικότητες που επιθυμούν (κι όχι να σπρώχνονται σε άσχετες), να έχουν πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα κατά τη διάρκεια της μαθητείας τους, για να έχουν πιστοποίηση μέσα στο πτυχίο τους.

Απέναντι σ' αυτά η κυβέρνηση της ΝΔ κωφεύει. Αντίθετα προωθεί ένα σχέδιο νόμου που είναι "σκονάκι" από την έκθεση του ΣΕΒ, το περασμένο καλοκαίρι για το ίδιο θέμα.

Αυτό το σχέδιο νόμου ανάμεσα στα άλλα:

-- Προβλέπει στροφή στην ακόμα πιο πρόωρη και γι' αυτό λειψή κατάρτιση, μέσα από μεταγυμνασιακές δομές που δεν είναι - και με τη βούλα του νόμου πια - σχολεία.

-- Επιβεβαιώνει ότι το πτυχίο θα είναι άλλο ένα προσόν στο πλαίσιο μιας μεγάλης αγοράς δεξιοτήτων, που οι νέοι θα αναγκάζονται να κυνηγούν συνεχώς.

Το ΚΚΕ όχι μόνο θα καταψηφίσει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, αλλά θα βρεθεί στην πρώτη γραμμή των διεκδικήσεων για σύγχρονες σπουδές, για πτυχίο ως μοναδική προϋπόθεση για το επάγγελμα, χωρίς άλλα εμπόδια και φραγμούς, για ζωή και δουλειά με δικαιώματα».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ