ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 24 Οχτώβρη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Ανακοίνωση για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Eurokinissi

Για συμπεριφορές και αντιδράσεις που δημιουργούν σοβαρή δυσλειτουργία κατηγορεί το ΔΣ του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), την διευθύντρια του Μουσείου επιρρίπτοντάς της την ευθύνη για τη συνεχή καθυστέρηση της έναρξης λειτουργίας του Μουσείου που βρίσκεται στη Λεωφόρο Συγγρού, στο κτίριο του ΦΙΞ και είναι έτοιμο από τον περασμένο Φεβρουάριο. Μεταξύ άλλων, την κατηγορούν πως «κατ' επανάληψη έχει υποστηρίξει ότι "το Μουσείο είναι εκείνη" αρνούμενη να εφαρμόσει τις αποφάσεις του διοικητικού οργάνου του ΕΜΣΤ, που είναι το Διοικητικό Συμβούλιο. Δεν δίστασε μάλιστα να αλλοιώσει αποφάσεις του και απέκρυψε έγγραφα από αυτό. Ενεργώντας αυθαίρετα και αυταρχικά έχει έρθει σε ανοιχτή ρήξη με τα προηγούμενα και το παρόν Διοικητικό Συμβούλιο. Πρώην πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΜΣΤ παραιτήθηκε λόγω αδυναμίας συνεργασίας και αγενούς συμπεριφοράς της διευθύντριας».

Για το θέμα αυτό, με ανακοίνωσή του, το ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, ενισχύοντας τις θέσεις του ΔΣ του ΕΜΣΕΤ, αναφέρει μεταξύ άλλων:

«Η ανακοίνωση του ΔΣ του ΕΜΣΤ ιδιαίτερα θέτει ζητήματα για πρακτικές που ακολουθεί η διευθύντρια, που πρέπει να ερευνηθούν αμέσως από το ΥΠΠΟΑ, διότι θέτουν ευθέως ζητήματα νομιμότητας σε ό,τι αφορά τη διαχείριση της περιουσίας του Μουσείου. Τα πιο πάνω εξηγούν ως ένα σημείο την αρνητική σχέση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης με τη σύγχρονη εικαστική δημιουργία. Γνωρίζουμε δεκάδες καλλιτέχνες (οι περισσότεροι αποφεύγουν να το δηλώσουν) που έχουν προσφερθεί να δωρίσουν έργα τους στο Μουσείο, και έχουν αγνοηθεί. Δεν είμαστε της άποψης της άκριτης αποδοχής. Δεν είμαστε καν της άποψης να μετατραπεί το ΕΜΣΤ σε μία αενάως διογκούμενη αποθήκη έργων Τέχνης, τα περισσότερα εκ των οποίων, λόγω του μεγάλου αριθμού, σύντομα δεν θα είναι δυνατόν να εκτεθούν. Π.χ. από τα 1.014 έργα, που αριθμεί σήμερα η συλλογή του Μουσείου, στην έκθεση των εγκαινίων προβλέπεται να εκτεθούν τα 416. Το ζήτημα της δωρεάς έργων Τέχνης αφορά περισσότερο τις ανά την επικράτεια δημόσιες και δημοτικές Πινακοθήκες».

«Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, προκειμένου να διασφαλίζει τον εθνικό και διεθνή του χαρακτήρα και την εθνική και διεθνή δραστηριότητά του, οφείλει: Να έχει γερό εφαλτήριο στην Τέχνη που παράγεται στην Ελλάδα σήμερα. Αυτά περί ποσοστών και ποσοστώσεων και αντιεπιστημονικά είναι, και δεν υπηρετούν τη σύγχρονη Τέχνη στο διεθνές επίπεδο. Να είναι ανοιχτό (όχι σαν επιλογή ενός ατόμου) στην Τέχνη σε ενεστώτα χρόνο ως υποχρέωση. Ως υποχρέωση ξεπερνάει και την πλέον άριστη ατομική επιλογή και γίνεται επιστημονική υπόθεση θεσμικού οργάνου, όπου τα μέλη του προέρχονται από θεσμικούς φορείς».

«Αντίθετα, η μέχρι τώρα πολιτιστική πολιτική, την οποία διακηρύσσει η διευθύντρια ενόψει της λειτουργίας του Μουσείου είναι ότι ήρθε η ώρα των χορηγών. Η "εισβολή" χορηγών, όπως π.χ. του κ. Δασκαλόπουλου, ο οποίος, μαζί με τη χορηγία 300.000 ευρώ το χρόνο, παίρνει χώρο (ενοικιάζει) και επιμελητή για την προβολή των συλλογών του. Με αυτόν τον τρόπο, το Εθνικό Ιδρυμα μετατρέπεται σε εκθετήριο επενδύσεων. Με άλλα λόγια, η πολιτεία πληρώνει εκατομμύρια ευρώ για να κατασκευάζει εθνικό χώρο, μέσα από τον οποίο προβάλλονται ιδιωτικές συλλογές πέρα από την έκθεση δανείων από ιδιωτικές συλλογές. Ετσι, οι ντόπιοι καλλιτέχνες, παλαιότεροι κατά το πλείστον ως εκπρόσωποι μίας δήθεν ιστορικότητας, και κάποιοι νεότεροι (μετά 1990), γίνονται "γαρνιτούρα" ώστε να προβάλλονται οι διεθνείς πρωταγωνιστές - πρότυπα. Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονη Τέχνης, ή θα είναι ένα επιστημονικό ίδρυμα ψηφιακής τεκμηρίωσης απόλυτα ανοιχτό στο σύνολο της καλλιτεχνικής δημιουργίας στη χώρα μας συμβάλλοντας έτσι στην αισθητική καλλιέργεια των πολιτών που το πληρώνουν, ή θα είναι ένα επαρχιώτικο franchise χρηματιστήριο που θα προβάλλει καλλιτεχνικά προϊόντα ως πρότυπα των χρηματιστηριακών κέντρων, προς τέρψη και όφελος μιας ελίτ που αρέσκεται να "παίζει", να βγάζει χρήμα και από το χώρο της Τέχνης... Η πολιτεία οφείλει να πάρει ριζικά πλέον μέτρα, ώστε το ΕΜΣΤ να υπηρετεί την ανάγκη για σύγχρονο πολιτισμό των πολιτών που το πληρώνουν».

Ο Μίλτος Πασχαλίδης στο «Σταυρό του Νότου»

Από το Σάββατο 1 Νοεμβρίου, και κάθε Σάββατο, ο Μίλτος Πασχαλίδης θα βρίσκεται στην Κεντρική Σκηνή του Σταυρού του Νότου (Φραντζή και Θαρύπου 35-37, Νέος Κόσμος, τηλ.: 210-9226975), που φέτος γιορτάζει τα 20 χρόνια λειτουργίας του. Μεγάλο μέρος της παράστασης που θα παρουσιάσει ο Μίλτος περιλαμβάνει αποσπάσματα από το συγκινητικό αφιέρωμα στους αγαπημένους του απόντες Ξυδούς, Μητροπάνο, Αλκαίο, με τίτλο «Αυτοί μου λείπουν πιο πολύ» που παρουσιάστηκε πρώτη φόρα στον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών σε μια sold out συναυλία. Ενα αφιέρωμα που η ιδέα του, ως προς το καλλιτεχνικό μέρος, έχει τη δική της συγκινητική ιστορία και θα επιφυλάξει σε όλους μας απρόσμενες συναντήσεις.

Ο Μίλτος θα έχει ακόμα στις αποσκευές του τραγούδια από τους 9 προσωπικούς του δίσκους. Tραγούδια απ' τις συμμετοχές του σε εργασίες φίλων, καθώς και μια μουσική αναφορά στα χρόνια που έζησε στην Κρήτη. Συνοδοιπόρος κι αυτή τη φορά η Μιρέλα Πάχου, που θα παρουσιάσει υλικό απ' τον πρώτο της προσωπικό δίσκο «ΜΙΡΕΛΑ» που μόλις κυκλοφόρησε.

Τον συνοδεύουν επί σκηνής - εκτός από την Μιρέλα Πάχου (πιάνο, ακορντεόν, τραγούδι) - ο Δημήτρης Σινογιάννης (ηλεκτρική κιθάρα), ο Δημήτρης Μουτάφης (μπάσο), ο Ηλίας Δουμάνης (τύμπανα) και ο Πάρις Περυσινάκης (κρητική λύρα). Ωρα προσέλευσης: 22.30. Είσοδος: 12 ευρώ με μπίρα - κρασί.

Γιαννάτου και Καρλαύτη τραγουδούν στην Πάτρα

Η Σαβίνα Γιαννάτου και η Ευγενία Καρλαύτη θα πραγματοποιήσουν τη Δευτέρα 27 Οκτώβρη, στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών, συναυλία για την ενίσχυση του Συλλόγου Οικογενείας ΚΕΘΕΑ ΟΞΥΓΟΝΟ. Το «διαφορετικό» αυτό ρεσιτάλ για δύο φωνές και πιάνο συνδυάζει παραδοσιακά τραγούδια από διάφορες χώρες του κόσμου με διαχρονικά τζαζ κομμάτια, καθώς και με μελωδίες της Λένας Πλάτωνος και του Μάνου Χατζιδάκι. Η μουσική αυτή συνομιλία, ανοιχτή στην ευφορία του αυτοσχεδιασμού, ανανεώνει την ουσία των τραγουδιών και αποκαλύπτει νέες ερμηνευτικές παραμέτρους... Ωρα έναρξης 20.30 το βράδυ και εισιτήριο 10 ευρώ.

Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
Φέρνοντας ακέραιο το πολιτικό μήνυμα του Βάρναλη

Ο Σταμάτης Κραουνάκης και η Σπείρα - Σπείρα επαναλαμβάνουν την παράσταση (μέχρι τις 16 Νοέμβρη) «Η αληθινή απολογία του Σωκράτη» του Κώστα Βάρναλη (κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 20.00), στην Αίθουσα «Θέατρο» του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης», μετά την επιτυχία που παρουσίασε την περασμένη σεζόν. Σκηνοθεσία: Ενκε Φεζολλάρι. Σωκράτης: ο Σταμάτης Κραουνάκης. Κατήγοροι - Μαθητές: Σπείρα - Σπείρα. Τραγουδούν μοναδικά τα λυρικά και επικά στάσιμα, μελοποιημένα από τον Αρη Βλάχο.

«Το εμβληματικό κείμενο του Ποιητή Κώστα Βάρναλη», λέει ο Σταμάτης Κραουνάκης -χαρακτηρίζοντας την παράσταση «πολιτική πράξη»-, «έρχεται σ' αυτή την ώρα της εθνικής δυστυχίας, να θυμίσει, να κωμωδήσει και να βάλει βαθιά το δάχτυλο στην πληγή... "Λεύτεροι πολίτες δικιά μας η πατρίδα, μα τίποτα δικό μας μέσα σ' αυτήν, όλα ξένα" λέει ο ποιητής»...

Και πράγματι είναι πολιτική πράξη, καθώς στο έργο αυτό ο Βάρναλης, χρησιμοποιώντας το ιστορικό γεγονός της δίκης του Αθηναίου φιλόσοφου, ασκεί καταλυτική κριτική στην εκμετάλλευση και την ανελευθερία, χωρίς όμως να αγιογραφεί τον εξαθλιωμένο λαό. Η επικαιρότητα του έργου είναι αδιαμφισβήτητη και χάρη σ' αυτήν, αλλά και χάρη στο εξαιρετικό ανέβασμα και στην υπέροχη ερμηνεία του Σταμάτη Κραουνάκη και των ερμηνευτών της Σπείρας - Σπείρας, φέρνοντας ακέραιο το πολιτικό μήνυμα του Βάρναλη.

Επιμέλεια σκηνικού χώρου και κοστουμιών: Ενκε Φεζολλάρι, Σταμάτης Κραουνάκης. Ηχος: Δημήτρης Μουρλάς. Φωτισμοί: Ενκε Φεζολλάρι. Σπείρα - Σπείρα: Αθηνά Αφαλίδου, Χρήστος Γεροντίδης, Αναστασία Εδεν, Τζέρομ Καλούτα, Σάκης Καραθανάσης, Χρήστος Μουστάκας, Κώστας Μπουγιώτης, Ελευθερία Σικινιώτη, Γιώργος Στιβανάκης.

Εκθεση φωτογραφίας

Eκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Η γιορτή της Ελευθερίας. Ο ΕΛΑΣ οργανώνει πάνδημο εορτασμό για την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης από τους Γερμανούς, 2 Νοεμβρίου 1944», παρουσιάζει το Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» του Δήμου Καλαμαριάς. Η έκθεση φιλοξενείται στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Θεσσαλονίκης, και θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Νοέμβρη.

Το φωτογραφικό υλικό παρουσιάζει την πανηγυρική παρέλαση στην οδό Νίκης των εφεδρικών δυνάμεων του ΕΛΑΣ στις 30 Οκτωβρίου 1944, αλλά και τη μεγάλη συγκέντρωση του λαού στις 2 Νοέμβρη του 1944, στην πλατεία της Αγίας Σοφίας.

Η έκθεση λειτουργεί: Τρίτη - Παρασκευή 9 π.μ. - 2 μ.μ. και 5 μ.μ. - 9 μ.μ., Σάββατο 5 μ.μ. - 9 μ.μ. και Κυριακή 9 π.μ. - 2 μ.μ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ