ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Σεπτέμβρη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Στην «ομίχλη» οι αιτίες των προβλημάτων

ΚΚΕ: «Κρατική στήριξη στη δημιουργία και όχι στα μονοπώλια»

Οσα συνέβησαν προχτές στην εκδήλωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας, με θέμα την πορεία του ελληνικού κινηματογράφου (αντεγκλήσεις, αλληλοκατηγορίες, αποχωρήσεις από την Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών) αποτελούν φυσιολογική συνέπεια της μακρόχρονης βαθιάς ρήξης στους κόλπους της κινηματογραφικής κοινότητας.

Αφορμή ήταν η καταψήφιση, την περασμένη βδομάδα, από την Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ), του ετήσιου απολογισμού του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Το πραγματικό δίλημμα όμως δεν είναι η υπεράσπιση ή η καταγγελία της κάθε φορά διοίκησης του ΕΚΚ, αλλά τι Κέντρο Κινηματογράφου χρειάζεται η χώρα, προς όφελος ποιου, με τι λειτουργία και προσανατολισμό. Σε αυτό το σημείο βρίσκονται οι αιτίες που δεν αναδεικνύονται από τις κυρίαρχες αντιλήψεις που «αλληλοσφάζονται»: Η διαχρονική απαξίωση του κινηματογράφου από το κράτος. Ο εμπορευματικός προσανατολισμός του σε βάρος των δημιουργών και των θεατών και σε όφελος της διαδικασίας συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης κεφαλαίου στον κλάδο της ιδιωτικής παραγωγής και διανομής. Η παλινωδία μέρους των συλλογικών φορέων των κινηματογραφιστών που επιχειρούν να γεφυρώσουν τα αγεφύρωτα, δηλαδή τα αντικειμενικά, αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα των δημιουργών από τη μια πλευρά και των ιδιωτών στην παραγωγή και διανομή από την άλλη, συμφέροντα που το αστικό κράτος κάνει ό,τι μπορεί να εξυπηρετήσει.

Αυτά ανέδειξε στη συζήτηση η εκπρόσωπος του ΚΚΕ, βουλευτής Εύα Μελά, η οποία έθεσε τις βασικές θέσεις του Κόμματος για τον κινηματογράφο, μεταξύ άλλων για: Μέτρα κρατικής ενίσχυσης της εγχώριας παραγωγής, χωρίς καμία χρηματοδότηση των μονοπωλίων. Ανάπτυξη της κινηματογραφικής Παιδείας και δημιουργία διαβαθμισμένου Πανεπιστημίου Τεχνών. Δημιουργία και στήριξη Πολιτιστικών Κέντρων, δημόσιων ή δημοτικών, προσανατολισμένων στην πολιτιστική και πνευματική ανάπτυξη της εργατικής τάξης. Δημόσιοι και κοινωνικοποιημένοι κινηματογραφικοί φορείς.

Η Εύα Μελά σημείωσε πως για το ΚΚΕ το έργο τέχνης πρέπει να πηγαίνει από τον δημιουργό στο κοινό χωρίς εμπόρους και μεσάζοντες και ότι το βασικό ζήτημα είναι ποιος θα καθορίζει την πορεία του κινηματογράφου: Οι δημιουργοί ή οι έμποροι; Αυτά ήταν που ενόχλησαν μια μικρή ομάδα... "εμπόρων" (σ.σ. παραγωγών) του χώρου, οι οποίοι επιχείρησαν να διακόψουν, ανεπιτυχώς, την εκπρόσωπο του ΚΚΕ με προκλητικό τρόπο (σ.σ. «θα μας πεις και για το 1917;») που εξόργισε και εκπροσώπους άλλων κομμάτων.

Η ΕΕΣ, με ανακοίνωσή της καταγγέλλει ως «μεθοδευμένα» όσα έγιναν στην εκδήλωση, ότι τη διάσπαση δημιούργησε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου «ως αντίβαρο για την ανεπάρκεια της οικονομικής διαχείρισης της παρούσας διοίκησης (...) Θέλοντας το ΕΚΚ να καλύψει αυτή την ανεπάρκεια εκμεταλλεύεται μια μικρή ομάδα, που σχεδόν στο σύνολό τους έχουν χρηματοδοτηθεί αποκλειστικά από το ΕΚΚ (...)».

Τα 64 αποχωρήσαντα από την ΕΕΣ μέλη, με ανακοίνωσή τους,καταγγέλλουν ότι η «στάση της» απέναντι «στην προκλητική αδιαφορία και τον εμπαιγμό της πολιτείας προς τον Ελληνικό Κινηματογράφο είναι από απαθής έως ανύπαρκτη (...) αναλίσκεται σε παρασκηνιακού τύπου πολιτικές που χαϊδεύουν το ΥΠΠΟ (...) ασχολείται περισσότερο με τη δυναμική της στο σύστημα εξουσίας και λιγότερο έως καθόλου με τα προβλήματα του κινηματογραφικού χώρου (...)».

Οι «Κινηματογραφιστές στην ομίχλη» (έτσι αυτοαποκαλούνται οι σκηνοθέτες και παραγωγοί που αποσύρουν τις ταινίες τους από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης) καταγγέλλουν την ΕΕΣ και άλλα σωματεία ότι «συμπράττουν με τους εκπροσώπους του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ, και καταψηφίζουν με γελοία επιχειρήματα τον ετήσιο απολογισμό του Κέντρου (...)» και ζητούν «άμεση θεσμική παρέμβαση με την ψήφιση του νέου νόμου για τον κινηματογράφο (...)».

Αυτό που μένει είναι η απάντηση - θέση της συντριπτικής πλειοψηφίας των δημιουργών, οι οποίοι βρίσκονται εκτός... του «ομιχλώδους» τοπίου που προσπαθούν να επιβάλλουν κράτος και ιδιώτες στον ελληνικό κινηματογράφο.

  • Η ΕΕΣ αποφάσισε να μη στείλει εκπροσώπους της στην Επιτροπή Κρατικών Βραβείων, ζητώντας να ανασταλεί η διαδικασία μέχρι το Μάρτη, με την προϋπόθεση να έχει ψηφιστεί νέος νόμος για τον κινηματογράφο.
ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Πρόκληση του ΥΠΠΟ στους αρχαιολόγους

Αποψη από το εσωτερικό του νέου Μουσείου της Ακρόπολης
Αποψη από το εσωτερικό του νέου Μουσείου της Ακρόπολης
Κάνει πως... δεν καταλαβαίνει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ την προσφυγή του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) στο ΣτΕ κατά του Οργανισμού του νέου Μουσείου Ακρόπολης, με τον οποίο το Μουσείο καθίσταται Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), αποκόβεται από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και ανοίγει το δρόμο στην αγοραία διαχείρισή του.

Ετσι, το ΥΠΠΟ, σε ανακοίνωσή του, ειρωνεύεται το ΣΕΑ ότι «τώρα ανακάλυψε» πως τα μέλη του ΔΣ του Μουσείου Ακρόπολης «δεν πληρούν τις δικές τους προϋποθέσεις και δήθεν δε διαθέτουν το "αναγνωρισμένο κύρος" που απαιτείται (...)».

Ωστόσο, η προσφυγή των αρχαιολόγων είχε μία ακόμη σημαντικότερη παράμετρο, αφού σημείωνε ότι «είναι αντισυνταγματική και παράνομη η ανάθεση της διοίκησης του Μουσείου Ακρόπολης σε ΝΠΔΔ, καθώς μόνο αρμόδιο - σύμφωνα με το άρθρο 24 του Συντάγματος - είναι το υπουργείο Πολιτισμού». Εμπαινε δηλαδή στην ουσία του ζητήματος, την οποία το ΥΠΠΟ αποσιωπά.

Ο ΣΕΑ ανταπαντά με νέα ανακοίνωση, θυμίζοντας ότι «έδωσε μάχες τον ενάμιση τελευταίο χρόνο, ώστε το Μουσείο Ακροπόλεως, που το πλήρωσε με το υστέρημά του ο λαός και το έστησαν οι εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟ, δίνοντας και την ψυχή τους, να παραμείνει δημόσιο αγαθό και όχι λάφυρο στα χέρια διορισμένων από τον εκάστοτε υπουργό. Μάλιστα, το ΔΣ του ΣΕΑ, για τους απεργιακούς αγώνες του συλλόγου μας ενάντια στον Οργανισμό του Μουσείου, σύρθηκε από την πολιτική ηγεσία κατ' εξακολούθηση στα δικαστήρια».

Προσθέτει ότι η προσφυγή στο ΣτΕ κατά του νόμου του νέου Μουσείου Ακρόπολης απορρέει από ομόφωνη απόφαση «αλλεπάλληλων γενικών συνελεύσεων των αρχαιολόγων, οι οποίες είχαν δημοσιοποιηθεί και ήταν γνωστές στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ».

Υπογραμμίζει την «απορία» και «λύπη» του που «η πολιτική ηγεσία αντιδρά μόνον όταν ενοχλείται η διοίκηση του Μουσείου Ακροπόλεως, τη στιγμή που η Αρχαιολογική Υπηρεσία υφίσταται πρωτοφανή εγκατάλειψη, η δε προστασία των μνημείων αλλά και η εξυπηρέτηση του πολίτη έχουν τεθεί σε δεύτερη μοίρα. Οι αρχαιολόγοι περιμένουν ακόμη απαντήσεις και στοιχειώδεις ενέργειες για τη θεσμική και οικονομική αναβάθμιση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Η υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση του ΥΠΠΟ, η διαχείριση του ΕΣΠΑ στον τομέα των αρχαιολογικών έργων από τις κατά νόμον αρμόδιες υπηρεσίες, οι "δραστηριότητες" του ΟΠΕΠ (Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού), η γιγάντωση του ΤΔΠΕΑΕ (Ταμείο Διαχείρισης Πιστώσεων Αρχαιολογικών Εργων), η διάταξη για τις κομματικές επιλογές των συμβασιούχων, αλλά και τα χρονίζοντα θεσμικά και οικονομικά αιτήματα του κλάδου αφήνουν προκλητικά αδιάφορη την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ».

Και ο ΣΕΑ καταλήγει, ότι «θα συνεχίσει τον αγώνα, ώστε το νέο Μουσείο Ακροπόλεως, από φέουδο ημετέρων, να ενωθεί με τον ιερό βράχο της Ακροπόλεως και να καταστεί σύγχρονη ειδική υπηρεσία του ΥΠΠΟ».

Στην ηθοποιό Γαλήνη Χατζηπασχάλη απονεμήθηκε (21/9, στο «Θέατρο οδού Κεφαλληνίας») το φετινό, 5ο, βραβείο «Ελευθερία Σαπουντζή» (για νέα καλλιτέχνιδα με ποικίλες θεατρικές δεξιότητες). Τη φετινή επιτροπή του βραβείου αποτελούσαν οι Αντώνης Γαλέος, Βίκη Γεωργιάδου, Αλέξανδρος Ισαρης, Σωτηρία Ματζίρη και Κώστας Παπαγεωργίου.

«Σαν να λέμε... Ταρτούφος» τιτλοφορείται η παράσταση (σήμερα 9 μ.μ., είσοδος ελεύθερη) στο «Κατράκειο», στα πλαίσια των εκδηλώσεων του Δήμου Νίκαιας και του Πνευματικού Κέντρου, από τη θεατρική ομάδα του Πανελλαδικού Συνδέσμου Παραπληγικών - Κινητικά Αναπήρων. Μια παράσταση με καλλιτεχνική και κοινωνική διάσταση, με στόχο την ψυχαγωγία αλλά και την παρουσίαση στο ευρύτερο κοινό των δυνατοτήτων και ικανοτήτων των ανθρώπων με αναπηρία και της συνύπαρξής τους με την τέχνη και τον πολιτισμό. Το μολιερικό «Ταρτούφο» διασκεύασε η Αγγέλα Καζακίδου.

Σήμερα (9.30 μ.μ.) θα δοθεί στο Λυκαβηττό η συναυλία των Ελευθερίας Αρβανιτάκη και Μελίνας Ασλανίδου, που είχε προγραμματιστεί για τις 17/9 αλλά αναβλήθηκε λόγω βροχής. Για τη νέα ημερομηνία διεξαγωγής θα ισχύσουν τα εισιτήρια με την παλιά ημερομηνία.

Οι εκδόσεις «Κέδρος», με αφορμή τα 5 χρόνια από το θάνατο της Διδώς Σωτηρίου (23/9/2004), τιμούν τη μνήμη της με επετειακή έκδοση των έργων της «Ματωμένα χώματα» και «Τα πρώτα βήματα του Ψυχρού Πολέμου - Ενα ανέκδοτο χειρόγραφο για τη διεθνή πολιτική (1945-1947)». Επίσης, είναι προς έκδοση το βιβλίο της «Τα παιδιά του Σπάρτακου» (θα κυκλοφορήσει το 2010), που αφορά στους αγώνες των σηροτρόφων της Θράκης στη δεκαετία του 1960, μέσα από αφηγήσεις φυλακισμένων αγωνιστριών.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ