ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Σεπτέμβρη 2009
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
«Απογειώνεται» ο επιχειρηματικός πόλεμος

Βολές Α. Βγενόπουλου (MIG ) για εμπλοκή της Ντ. Μπακογιάννη υπέρ της «Aegean» στις πτήσεις για Κωνσταντινούπολη

Η κυριαρχία στην αγορά των αερομεταφορών μετά την ιδιωτικοποίηση του ομίλου της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» (ΟΑ) κρύβεται πίσω από τους «άγριους» επιχειρηματικούς ανταγωνισμούς «Olympic Air» του Α. Βγενόπουλου και «Aegean» του Θ. Βασιλάκη. Ταυτόχρονα, αποκαλύπτονται και τα πολιτικο-οικονομικά παιχνίδια που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και τα οποία σε αυτή τη φάση αφορούν την κρατική επιδότηση των δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για την κάλυψη των αποκαλούμενων «άγονων» αεροπορικών γραμμών, αλλά και τις διακρατικές συμφωνίες για τις πτήσεις εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Ολα αυτά φυσικά, είναι επακόλουθα της πλήρους «απελευθέρωσης» - ιδιωτικοποίησης των αερομεταφορών, που προώθησαν ΕΕ και ελληνικές κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Μιας πολιτικής, που επιφυλάσσει «εργασιακό μεσαίωνα» για χιλιάδες εργαζόμενους στον κλάδο, αλλά και μελλοντικούς αεροπορικούς αποκλεισμούς νησιωτικών και άλλων περιοχών της Ελλάδας, οι οποίες σήμερα καλύπτονται από τις «Ολυμπιακές Αερογραμμές». Κι αυτό γιατί, στο νέο «απελευθερωμένο» αεροπορικό περιβάλλον, με απόλυτους κυρίαρχους πλέον τους επιχειρηματικούς μονοπωλιακούς ομίλους, κάθε αεροπορικό δρομολόγιο θα καθορίζεται αυστηρά με μοναδικό κριτήριο το κέρδος και κατά συνέπεια η τύχη των «άγονων» γραμμών θα εξαρτάται από τις πιέσεις που θα ασκούν οι επιχειρηματίες για την εξασφάλιση όλο και μεγαλύτερων κρατικών ενισχύσεων.

Οι δύο όμιλοι MIG και AEGEAN, επιχειρώντας να στείλουν ο καθένας ξεχωριστά το δικό του μήνυμα προς τους κυβερνώντες γενικά, αλλά και τις άλλες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, ότι βασική επιδίωξη είναι η απόλυτη κυριαρχία στις ελληνικές αερομεταφορές, καθώς και η διεκδίκηση σημαντικού μεριδίου της ευρωπαϊκής αγοράς, αφήνουν σαφείς αιχμές για παρεμβάσεις υπουργών υπέρ της μιας ή της άλλης εταιρείας.

Ο Α. Βγενόπουλος με χτεσινή του ανακοίνωση αναφέρει ότι η «Aegean» ενισχύθηκε θεαματικά τα τελευταία χρόνια σε βάρος της «Ολυμπιακής», με αποτέλεσμα να διευρυνθούν σημαντικά οι ζημιές της ΟΑ, ενώ κάνει λόγο για βοήθεια της «Aegean από κρατικούς μηχανισμούς κατά τρόπο αθέμιτο ή και παράνομο». «Η υπόθεση -αναφέρεται- είναι πολύ σοβαρή όχι μόνον για τις τεράστιες ζημιές του Δημοσίου, αλλά και λόγω ενδεχόμενης εμπλοκής της κ. Ντόρας Μπακογιάννη, η οποία εκτός από πανίσχυρη υπουργός είναι και στενή φίλη της οικογένειας Βασιλάκη». Η αναφορά γίνεται για την άδεια πτήσεων προς Κωνσταντινούπολη που εξασφάλισε πριν λίγους μήνες η «Aegean».

Με προσφυγή στη Δικαιοσύνη απάντησε η Ντ. Μπακογιάννη, η οποία σε δήλωσή της κάνει λόγο για προσπάθεια του Α. Βγενόπουλου να την εμπλέξει σε έναν επιχειρηματικό πόλεμο στον οποίο δεν έχει θέση.

Στο μεταξύ, ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών ανακοίνωσε ότι παρατείνονται έως το τέλος Νοέμβρη - εάν χρειαστεί και έως το τέλος του 2009 - οι υφιστάμενες συμβάσεις με τις ΟΑ για την εξυπηρέτηση των «άγονων γραμμών».

Από την πλευρά του ο Θ. Βασιλάκης, πρόεδρος της «Aegean», σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, χαρακτήρισε «τεράστιο λάθος» την απόφαση της κυβέρνησης να ακυρώσει τους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές», υποστηρίζοντας ότι «η απόφαση αυτή δημιουργεί αδιαφανές περιβάλλον». Για τα δρομολόγια Αθήνα - Κωνσταντινούπολη ισχυρίστηκε ότι ακολουθήθηκαν όλες οι σύννομες διαδικασίες και δεν υπήρξε καμιά μυστική συμφωνία». Το μήνυμα Βασιλάκη είναι ότι «το πάρτι τώρα αρχίζει για την Aegean», η οποία σέβεται, αλλά δε φοβάται τον ανταγωνισμό. Προβάλλοντας τον ισχυρισμό ότι η ΟΑ λειτουργούσε σε βάρος του ανταγωνισμού, ανέφερε: «θέλουμε να πιστεύουμε ότι η προνομιακή μεταχείριση σταματάει εδώ και όποια κυβέρνηση αναλάβει την εξουσία μετά τις εκλογές θα αντιμετωπίσει με τους ίδιους κανόνες τις αεροπορικές εταιρείες».

ΟΤΕ
Σχεδιάζουν απολύσεις και μείωση μισθών

Σχέδιο απόλυσης ακόμα 2.000 εργαζομένων στον ΟΤΕ, καθώς και μείωση των μισθών, επεξεργάζονται οι Γερμανοί της «Ντόιτσε Τέλεκομ» (ΝΤ).

Το σχέδιο αυτό αποκάλυψε ο Guido Kerkhοff, μέλος του ΔΣ της ΝΤ, υπεύθυνος του τομέα Νοτιοανατολικής Ευρώπης κατά τη διάρκεια ομιλίας του σε εκδήλωση του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου. Σύμφωνα με όσα ισχυρίστηκε, η μείωση του προσωπικού κατά 2.000 άτομα, καθώς και η μείωση των μισθών των εργαζομένων είναι κινήσεις που θα οδηγήσουν στην εξοικονόμηση 130 εκατ. ευρώ το χρόνο για τον ΟΤΕ, ενισχύοντας παράλληλα σε ποσοστό 20% το περιθώριο EBITDA του Oργανισμού. Μάλιστα όπως ισχυρίστηκε ο G. Kerkhοff, στον ΟΤΕ δίνονται πολύ υψηλοί μισθοί, περίπου 15% πάνω από τους αντίστοιχους στη Γερμανία.

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την επαναγορά του 5% από το Δημόσιο, που προαναγγέλλει το ΠΑΣΟΚ, είπε ότι «πέντε πάνω πέντε κάτω δεν αλλάζει τίποτα ουσιαστικό», ενώ πρόσθεσε ότι η ελληνική πλευρά μπορεί να αγοράσει το σχετικό ποσοστό φθηνότερα από το χρηματιστήριο. Αποκλείοντας ουσιαστικά το ενδεχόμενο να μπει η ΝΤ σε διαδικασία διαπραγμάτευσης είτε για την εκχώρηση δικού του ποσοστού στον ΟΤΕ είτε για άλλη τροποποίηση που θα οδηγούσε και σε μεταβολές στο «management», ο G. Kerkhοff χαρακτήρισε τη συνεργασία με τον ΟΤΕ ιδανική και μίλησε για συνέργειες 250 εκατ. ευρώ ετησίως.

ΟΕΣΒΔΕΝ
ΟΧΙ στην αύξηση των εισφορών στον ΟΑΕΕ

«Την προεκλογική μεθόδευση για τη νέα αβάσταχτη αύξηση στις εισφορές μας» καταγγέλλει η διοίκηση της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Βορειοδυτικής Ελλάδας και Νήσων (ΟΕΣΒΔΕΝ), αναφορικά με την προσπάθεια κυβέρνησης και διορισμένης διοίκησης του Οργανισμού Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών (ΟΑΕΕ) να επιβάλει μια επιπλέον διμηνιαία δόση ανά έτος.

Καταγγέλλει επίσης: «Την προκλητική σιωπή των εκπροσώπων της ΕΣΕΕ και του λαλίστατου δικομματικού Προεδρείου της που γνώριζε το θέμα. Το Προεδρείο της ΕΣΕΕ γιατί την ίδια ώρα που γιγαντώνονται τα προβλήματα και αδιέξοδα για τη μικρή επιχείρηση, που το 25% και πλέον των ασφαλισμένων στον ΟΑΕΕ δεν έχει να πληρώσει, που η νέα αύξηση θα είναι τουλάχιστον 16%, ανάλγητο και δέσμιο των εξαρτήσεών του, αναλώνεται σε έγγραφα και συμβουλές για να γιορτάσουμε την "Ημέρα Ελληνικού Εμπορίου"».

Το ΔΣ της ΟΕΣΒΔΕΝ, απευθυνόμενο στις Ομοσπονδίες, στους Εμπορικούς Συλλόγους, στους Αντιπροσώπους, στα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων τους πανελλαδικά, τους καλεί να αντιδράσουν έστω και τώρα, καθώς η διοίκηση του ΟΑΕΕ θα επανέλθει μετά τις εκλογές. Καλεί επίσης, σε απόκρουση της κοινής αντιασφαλιστικής ατζέντας των κυβερνητικών κομμάτων.

ΔΕΗ ΑΕ
Προωθεί τη διασύνδεση Κυκλάδων και Μεγαλόπολη

Το έργο της υποβρύχιας ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό Σύστημα προωθεί η ΔΕΗ, της οποίας το ΔΣ αποφάσισε χτες την έναρξη των διαδικασιών προκήρυξης του διαγωνισμού επιλογής αναδόχου για την κατασκευή του, καθώς εγκρίθηκε με υπουργική Απόφαση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Ταυτόχρονα, το ΔΣ αποφάσισε την ανάθεση στην κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ - ΕΤΑΔΕ της κατασκευής της νέας μονάδας φυσικού αερίου στη Μεγαλόπολη, μετά την αποδοχή των όρων για: κόστος 500 εκατ. ευρώ και 13μηνη περίοδο «χάριτος», στη διάρκεια της οποίας η κατασκευάστρια κοινοπραξία δε θα εγείρει αξιώσεις εάν δεν ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία της μονάδας λόγω καθυστέρησης στη σύνδεσή της με το φυσικό αέριο ή μη ολοκλήρωσης των απαιτούμενων δικτύων υψηλής τάσης.

Η διασύνδεση των Κυκλάδων έχει προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ και είναι σημαντική τόσο για την επάρκεια της ηλεκτροδότησης των νησιών, όσο και για τους ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγούς στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Η σύνδεση με το ηπειρωτικό Σύστημα είναι βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη μεγάλων αιολικών πάρκων, με στόχο τη διοχέτευση της παραγωγής στο Σύστημα με δυνατότητα ακόμη και εξαγωγών. Ανάλογα έργα ΑΠΕ αναπτύσσει βεβαίως και η ίδια η ΔΕΗ. Ακόμη περισσότερο, διευκολύνεται ιδιαίτερα η μελλοντική προοπτική αξιοποίησης του σημαντικότατου γεωθερμικού πεδίου της Μήλου, όπως εξάλλου δηλώνεται καθαρά. Ηδη η ΔΕΗ έχει συντονιστεί με την πολυεθνική «Βιομηχανικά Ορυκτά», που νέμεται τα ορυχεία στη Μήλο, για να «αξιοποιήσουν» τα γεωθερμικά πεδία. Πρόκειται για τις νέες επιταγές της απελευθέρωσης του ενεργειακού τομέα, της πολιτικής που στηρίζουν και υλοποιούν τόσο η κυβέρνηση της ΝΔ, όσο και το ΠΑΣΟΚ και οι προηγούμενες κυβερνήσεις του.

Το έργο προβλέπει υποβρύχια σύνδεση με καλώδιο 150 kV της Σύρου με το Λαύριο. Με τη Σύρο θα συνδέονται με υποβρύχια καλώδια τα νησιά Πάρος, Νάξος και Μύκονος. Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο δημιουργίας υποσταθμών σε Κέα και Κύθνο. Ο διαγωνισμός θα γίνει με τη διαδικασία των διαπραγματεύσεων με δύο φάσεις (αρχική και τελική) διαμόρφωσης των τευχών διακήρυξης.

Από το 2010 «βλέπει» η Εθνική Τράπεζα την ανάκαμψη της κερδοφορίας των επιχειρήσεων του κλάδου των βασικών μετάλλων (χάλυβας, αλουμίνιο, χαλκός). Σύμφωνα με σχετική μελέτη, ο βαθμός συγκέντρωσης στον κλάδο είναι ιδιαίτερα υψηλός με το 1/3 της παραγωγικής δυναμικότητας των ελληνικών ομίλων να βρίσκεται στο ζωτικό χώρο της ΝΑ Ευρώπης (κυρίως σε Ρουμανία και Βουλγαρία). Οι θυγατρικές στο εξωτερικού πραγματοποιούν το 35% με 40% των πωλήσεων, συνεισφέροντας στο 35% με 65% της συνολικής λειτουργικής κερδοφορίας.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ