ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 23 Ιούλη 2017
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Ενταγμένο στη στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση

Το δρόμο της ψήφισης παίρνει το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης για την Ανώτατη Εκπαίδευση, που, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, εισάγεται για συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής τη Δευτέρα 31 του Ιούλη. Συνοδευόμενο με διακηρύξεις για «απρόσκοπτη πρόσβαση στην εκπαίδευση σε όλους τους πολίτες, ανεξάρτητα από τις οικονομικές τους δυνατότητες» και «δημοκρατικό, αποτελεσματικό και ανοιχτό ως προς την κοινωνία τρόπο διοίκησης των ΑΕΙ», το σχέδιο νόμου δεν είναι ξεκομμένο από τη συνολική αστική στρατηγική η οποία βλέπει στην Ανώτατη Εκπαίδευση σημαντικό ρόλο στην αύξηση της κερδοφορίας του κεφαλαίου.

Το νομοσχέδιο παρουσιάζεται στην εισηγητική έκθεση σαν «μια ολοκληρωμένη θεσμική παρέμβαση στην οργάνωση των ΑΕΙ» με βασικούς άξονες την «εισαγωγή καινοτόμων διαδικασιών που στοχεύουν στην ακαδημαϊκή αναβάθμιση και την ανάδειξη του στρατηγικού ρόλου των ΑΕΙ», «ρυθμίσεις για την ενίσχυση της αντιπροσωπευτικότητας των οργάνων διοίκησης και την εμπέδωση της δημοκρατίας και του πλουραλισμού στα ΑΕΙ» και «μέτρα που προάγουν τη διοικητική ευελιξία και την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων των ΑΕΙ».

Από τα παραπάνω είναι σαφές ότι δεν πρόκειται για το «νέο» που έρχεται να ξηλώσει προηγούμενες νομοθετικές παρεμβάσεις, αλλά αντίθετα εξειδικεύει και διορθώνει πλευρές που αποδείχτηκαν αναποτελεσματικές στην υλοποίησης της στρατηγικής για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Την ίδια στρατηγική υπηρετεί και η παρούσα κυβέρνηση. Αντίστοιχα, διατηρούνται και η υποχρηματοδότηση και η υποστελέχωση των Ιδρυμάτων, συνεχίζονται τα εμπόδια στις σπουδές για τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων.

Το πρώτο μέρος του νομοσχεδίου αφιερώνεται σε μεγάλο βαθμό στο ζήτημα της διοίκησης και στο κανονιστικό πλαίσιο αυτοδιοίκησης των Ιδρυμάτων. Σε ό,τι αφορά τη διοίκηση, οι ρυθμίσεις έρχονται να απαντήσουν σε μια σειρά αδυναμιών που έχουν εντοπίσει τα αστικά επιτελεία στη διοίκηση της εκπαίδευσης συνολικότερα και στην απαίτησή τους για σχήματα που πιο αποτελεσματικά θα συμβάλλουν στο ρόλο που αποδίδεται στην Ανώτατη Εκπαίδευση στη συνολική στρατηγική της ανάπτυξης, όπως αυτά την εννοούν.

Στην κατεύθυνση αυτή κινείται και η θεσμοθέτηση των Ακαδημαϊκών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας που έρχονται να αντικαταστήσουν τα «δυσλειτουργικά» Συμβούλια Ιδρυμάτων, με στόχο τη σύνδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης με το αναπτυξιακό σχέδιο σε περιφερειακό επίπεδο.

Το σχέδιο νόμου, επεκτείνοντας τις ρυθμίσεις του νόμου Διαμαντοπούλου, συνεχίζει να προωθεί νέες μορφές διά βίου μάθησης. Ετσι, ορίζεται ότι τα Ιδρύματα μπορούν να διοργανώνουν διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων, ενώ προβλέπεται ότι με απόφαση του υπουργού Παιδείας, ύστερα από πρόταση της Συγκλήτου, ιδρύεται σε κάθε ΑΕΙ Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης.

Προβλέπεται, παράλληλα, ότι η επιτυχής ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου σπουδών, που οργανώνεται σε Τμήματα ΑΕΙ και διαρκεί κατ' ελάχιστον δέκα ακαδημαϊκά εξάμηνα (δηλαδή οι πενταετείς σχολές) σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών, οδηγεί στην απονομή master.

Τα παραπάνω διευρύνουν το τοπίο διαβάθμισης των πτυχίων, ιδρυμάτων και αποφοίτων, με κανέναν όμως να μην είναι διασφαλισμένος στη ζούγκλα της αγοράς εργασίας.

Μέσα από το νομοσχέδιο, η κυβέρνηση διατηρώντας τη διάκριση πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης και επεκτείνοντάς την μέσα από τις διεργασίες που βρίσκονται αυτό το διάστημα σε εξέλιξη, προχωρά σε μετονομασία των οργάνων διοίκησης των ΤΕΙ κατ' αναλογία με τα πανεπιστήμια (π.χ. ο πρόεδρος του ΤΕΙ ονομάζεται πρύτανης, το Συμβούλιο του ΤΕΙ ονομάζεται Σύγκλητος κ.ο.κ).

Τέλος, με διακηρύξεις του τύπου «κανένας φοιτητής δεν θα αποκλείεται από τις μεταπτυχιακές σπουδές για οικονομικούς λόγους», γενικεύονται τα δίδακτρα και εισάγεται τελικά μια «απελευθερωμένη» αγορά μεταπτυχιακών στην οποία στην πραγματικότητα τα δίδακτρα γενικεύονται. Η απαλλαγή από τα τέλη φοίτησης με εισοδηματικά κριτήρια ενός μόνο ποσοστού των μεταπτυχιακών φοιτητών επιβεβαιώνει στην ουσία ότι τα μεταπτυχιακά θα είναι επί πληρωμή. Με τις όποιες εξαιρέσεις να αποτελούν τελικά κοροϊδία, αφού για τη συντριπτική τους πλειοψηφία στα παιδιά που βρίσκονται σε σημεία ακραίας φτώχειας (μόνο αυτά απαλλάσσει ουσιαστικά από τα δίδακτρα), οι ταξικοί φραγμοί δεν τους επιτρέπουν καν να φτάσουν σε προπτυχιακές σπουδές, πόσο μάλλον να συνεχίσουν σε μεταπτυχιακές...

Τιμούν την Σωτηρία Βασιλακοπούλου

Την Πέμπτη 27 Ιούλη, στις 7.30 μ.μ., έξω από την ΕΤΜΑ (Ιερά Οδός και Αγ. Αννης) θα πραγματοποιηθεί η εκδήλωση τιμής και μνήμης για την Σωτηρία Βασιλακοπούλου, φοιτήτρια και μέλος της ΚΝΕ, η οποία πριν από 37 χρόνια δολοφονήθηκε έξω από τις πύλες της ΕΤΜΑ, την ώρα που μοίραζε προκηρύξεις έξω από το εργοστάσιο.

Στην εκδήλωση καλούν οι Επιτροπές Αγώνα Παντείου του ΜΑΣ, η Ομοσπονδία Εργατοϋπαλλήλων Κλωστοϋφαντουργίας - Ιματισμού - Δέρματος Ελλάδας (ΟΕΚΙΔΕ) και το Κλαδικό Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Κλωστοϋφαντουργίας - Ιματισμού - Δέρματος Ν. Αττικής, σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Τιμάμε την Σωτηρία με ανυποχώρητο ταξικό αγώνα ενάντια στην πολιτική που, όπως τότε έτσι και σήμερα, χτίζει αμύθητα πλούτη και χλιδή για τους λίγους, πατώντας στη φτώχεια και την εξαθλίωση των πολλών».

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
«Νέα επίθεση στο δικαίωμα για δημόσια και δωρεάν επιστημονική μόρφωση»

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του Κόμματος για το νομοσχέδιο

Σε ανακοίνωση μετά την κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου της κυβέρνησης για την Ανώτατη Εκπαίδευση, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει τα εξής:

«Η κυβέρνηση συνεχίζει με θράσος το αφήγημα περί "κοινωνικού κράτους" και "δημοκρατίας", τη στιγμή που συνεχίζει και προετοιμάζει νέα χτυπήματα στη ζωή του λαού και τη νεολαίας.

Είναι τεράστιο ψέμα ότι το νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έρχεται δήθεν να λύσει τα προβλήματα σε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ από τη σκοπιά των λαϊκών νεανικών αναγκών. Γι' αυτό και δεν έχει καμία βάση η κριτική που ασκούν στην κυβέρνηση οι μνημονιακοί συνέταιροί της, καθώς και μερίδα καθηγητών, ότι δήθεν ξηλώνει τις "μεταρρυθμίσεις" που αυτοί έφεραν. Η ουσία είναι ότι τόσο η κυβέρνηση, όσο και τα κόμματα της αντιπολίτευσης δεν αμφισβητούν το "πανεπιστήμιο - επιχείρηση", συνολικότερα την Παιδεία που παρέχεται ως εμπόρευμα, δηλαδή ανάλογα με την τσέπη των οικογενειών.

Αλήθεια πόσο "νέο" μπορεί να είναι ένα πανεπιστήμιο, όταν στο νομοσχέδιο που καταθέτει η κυβέρνηση:

  • Συνεχίζεται να εξαρτάται η επιβίωση και λειτουργία των ΑΕΙ και των ΑΤΕΙ από την πώληση προγραμμάτων με τέλη ή δίδακτρα, καθώς και από το άνοιγμα νέων πεδίων δράσης (προγράμματα δια βίου μάθησης κ.ά.).
  • Περνούν και με τη θεσμική βούλα οι 3 κύκλοι σπουδών, τα μονοετή και διετή προγράμματα σπουδών, τα προγράμματα κατάρτισης - διά βίου εκμετάλλευσης, δηλαδή πτυχία πολλών ταχυτήτων, προορισμένα για τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, ως εισιτήρια για την ανεργία και την επανακατάρτιση.
  • Θεσμοθετούνται επίσημα τα δίδακτρα, με τη μορφή τελών φοίτησης στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.
  • Τα νέα "Ακαδημαϊκά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας (ΑΣΑΕΕ)" στοχεύουν στη "σύνδεση" των Πανεπιστημίων με τις επιχειρήσεις.

Κι όλα αυτά τη στιγμή που η πολιτική της κυβέρνησης συνεχίζει την υποχρηματοδότηση, που τα προβλήματα λειτουργίας των ΑΕΙ και των ΑΤΕΙ είναι εκρηκτικά. Οι ελλείψεις επιστημονικού προσωπικού είναι τεράστιες, οι νέοι στριμώχνονται στις αίθουσες, άλλοι αποκλείονται από τα εργαστήρια.

Το πραγματικά νέο, αυτό που δίνει απάντηση στις ανάγκες και τις αγωνίες των παιδιών της λαϊκής οικογένειας, που σπουδάζουν σε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ, είναι να μπορούν οι απόφοιτοι να έχουν όλα τα δικαιώματα για πρόσβαση σε όλο το φάσμα της γνώσης του επιστημονικού τους αντικειμένου, με ενιαίο και αδιάσπαστο πτυχίο, που θα αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για το επάγγελμα. Για να μπει η επιστήμη στην υπηρεσία των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών.

Το ΚΚΕ καλεί τους σπουδαστές, τους πανεπιστημιακούς, που αρνούνται να γίνουν εργολάβοι των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα τους συμβασιούχους δασκάλους και των χαμηλών βαθμίδων, να αντιταχθούν στη νέα επίθεση στο δικαίωμα για δημόσια και δωρεάν επιστημονική μόρφωση. Να οργανώσουν την πάλη τους, προβάλλοντας τα δίκαια και ανικανοποίητα αιτήματά τους για:

  • Κάλυψη των ελλείψεων της δημόσιας εκπαίδευσης (μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, υλικοτεχνική υποδομή, δωρεάν παροχή βιβλίων και συγγραμμάτων, σίτιση - στέγαση για όλους, κ.ά).
  • Κάλυψη όλων των απωλειών από το "κούρεμα" των αποθεματικών των ΑΕΙ.
  • Διαγραφή των χρεών των ΑΕΙ και ΑΤΕΙ για ηλεκτρισμό, νερό, αέριο, τηλέφωνο.
  • Να απαλειφθεί κάθε δυνατότητα επιχειρηματικής δραστηριότητας και δημιουργίας εταιρειών οποιουδήποτε τύπου είτε για τα ίδια τα πανεπιστήμια, είτε για μέλη ΔΕΠ.
  • Να παρθούν μέτρα ώστε να μην εγκαταλείψει κανένας φοιτητής τις σπουδές του για οικονομικούς λόγους.
  • Δωρεάν στέγαση - σίτιση για όλους όσοι σπουδάζουν μακριά από τις οικογένειές τους. Κατάργηση κάθε μορφής διδάκτρων σε οποιοδήποτε επίπεδο».


Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ