ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Απρίλη 1997
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Το Δείπνο

Εκείνη τη νύχτα (πριν πολλά χρόνια), η ατμόσφαιρα ήταν βαριά, κατανυκτική, χωρίς κάποιον προφανή λόγο. Τα παράθυρα ήταν κλειστά και το μόνο που φώτιζε την αίθουσα ήταν η φλόγα των τεσσάρων μεγάλων κεριών που είχαν αραδιαστεί κατά μήκος του μεγάλου δρύινου τραπεζιού. Αν και όλοι τους είχαν ανταποκριθεί σε αυτή την πρόσκληση για δείπνο, τα συνήθη περιπαικτικά σχόλια, οι παρατηρήσεις και οι ανταλλαγές απόψεων εξέλειπαν. Προαισθάνονταν ότι η σύναξη δε θα ήταν σαν όλες τις άλλες. Κάτι η προσωπική πρόσκληση που πήρε ο καθένας με την παράκληση να μη δημοσιοποιηθεί η συνάντηση, κάτι το γεγονός ότι κανείς δεν τους είχε πει γιατί μαζεύτηκαν, δημιουργούσε μια δυσάρεστη διαίσθηση. Πήραν τις προκαθορισμένες θέσεις τους. Από δεξιά, ο αδελφός Λαλιώτης ο Νεαρός, πιο κει ο αδελφός Θεόδωρος ο Συγχωρητής, ο σεβάσμιος Ευάγγελος ο Δίκαιος, ο Γιάννος ο Θησαυροφύλαξ κι ο αδελφός Γεώργιος της Μάλτας. Κενή ήταν η θέση της αδελφής Βασιλικής, που εκτελούσε χρέη μαγείρισσας κι επρόκειτο να σερβίρει μια συνταγή που έμαθε πρόσφατα σ' ένα ταξίδι της στο Μπουργκάς, βασισμένη στο φυσικό αέριο. Στην αριστερή πλευρά, ο αδελφός Ακης του Βαρδάρη καθόταν συνοφρυωμένος, ακριβώς όπως κι ο αδελφός Γεράσιμος του Αργοστολίου. Νευρικά χτυπούσε τα δάχτυλά του στο τραπέζι ο αδελφός Στυλιανός ο Εκπορθητής (για την ακρίβεια μόνο τα δάχτυλά του φαίνονταν αφού οι καρέκλες ήταν λίγο χαμηλές). Πιο δίπλα, τέλος, οι αδελφοί Στέφανος ο Γεωργός, Μιλτιάδης ο Διαλεκτικός κι ο Τσουκάτος ο Υπασπιστής...

Το Δείπνο σερβιρίστηκε, τα ποτήρια γέμισαν με κόκκινο κρασί, αλλά κανείς δεν ξεκίνησε πριν έρθει ο Μεγάλος Αδελφός. Μάλιστα, ο αδελφός Στέφανος, που επιχείρησε να τσιμπήσει ελαφρώς κινώντας ελαφρά το χέρι του προς το πιάτο, δέχτηκε έναν καταιγισμό θυμωμένων, επιτιμητικών βλεμμάτων, που τον υποχρέωσαν να το τραβήξει πίσω με μια απότομη κίνηση. Η πόρτα στο βάθος της αίθουσας άνοιξε με έναν τριγμό κι ο Μεγάλος Αδελφός, ο Κωνσταντίνος ο Εκσυγχρονιστής, προχώρησε και αργά πήρε τη θέση του στην κορυφή του τραπεζιού. "Ας αρχίσουμε", είπε κάνοντας ένα σχετικό νεύμα... Αν εξαιρέσουμε τις ρουφηξιές του αδελφού Στέφανου, όλοι έφαγαν γρήγορα και ήσυχα. Οταν και το τελευταίο σερβίτσιο ακούμπησε στο τραπέζι, η αδελφή Βασιλική μάζεψε τα πιάτα κι επανήλθε γρήγορα στη θέση της. Ο Μεγάλος Αδελφός άρχισε να μιλάει γενικώς για την κατάσταση, κι όλοι βολεύτηκαν στις καρέκλες τους, προκειμένου να πάρουν έναν υπνάκο μέχρι να τελειώσει την εισαγωγή. Μίλησε επί ώρες, για πολλά που ποτέ δε μαθεύτηκαν. Ξαφνικά όλοι ξύπνησαν και ανακάθισαν από ένα δυνατό χτύπημα του χεριού του στο τραπέζι. "Απόψε, κάποιος από εσάς θα με προδώσει", είπε με στόμφο, κι η αίθουσα πάγωσε...

Οι ιστορικοί - μελετητές που ασχολήθηκαν έκτοτε, κάνουν πολλές εικασίες για το τι ειπώθηκε στη συνέχεια σ' εκείνο το Δείπνο. Ομως, δεν υπάρχουν στοιχεία κι επαρκείς μαρτυρίες για να καταλήξει κανείς σε κάποιο θετικό συμπέρασμα. Οι περισσότεροι συγκλίνουν στο συμπέρασμα, ότι ο Μεγάλος Αδελφός απείλησε τους συνδαιτυμόνες πως αν προδοθεί, δε θα πέσει μόνος, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι "θα χάσετε τ' αυγά και τα καλάθια". Γεγονός, πάντως, είναι ότι εκείνη τη νύχτα κανείς τελικά δεν πρόδωσε...

Γεράσιμος ΛΙΒΙΤΣΑΝΟΣ

ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΘΗΝΑΣ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
31 έργα - παγίδες

Σε πολλά εργοτάξια λείπουν οι προστατευτικές μπάρες και τα προειδοποιητικά σήματα, ενώ ο φωτισμός είναι ανεπαρκής και στα οδοστρώματα υπάρχουν μπάζα

Σε επικίνδυνα σημεία έχουν μετατραπεί τα έργα στην εθνική οδό Αθήνας -Θεσσαλονίκης, καθώς οι οδηγοί τα συναντούν σε κάθε έξι - κατά μέσο όρο - χιλιόμετρα και χωρίς τα απαραίτητα, κατά κανόνα, προστατευτικά μέτρα. Σε 183 χιλιόμετρα της εθνικής οδού Αθήνας - Θεσσαλονίκης υπάρχουν τριάντα ένα (31) σημεία, στα οποία εκτελούνται έργα διαπλάτυνσης και αποτελούν κίνδυνο - αν δεν προσέξουν - για τους οδηγούς που θα κινηθούν αυτές τις μέρες στον παραπάνω οδικό άξονα.

Τους κινδύνους αυτούς επιβεβαιώνει το ΥΠΕΧΩΔΕ, με χτεσινή ανακοίνωσή του, στην οποία προειδοποιεί τους οδηγούς να δείχνουν την απαιτούμενη προσοχή, να μην παραβιάζουν το όριο ταχύτητας, να μην προσπερνούν και να συμμορφώνονται με την υπάρχουσα σήμανση και τις υποδείξεις της Τροχαίας. Τα σημεία στα οποία εκτελούνται έργα και επισημαίνει το ΥΠΕΧΩΔΕ ότι χρειάζεται οι οδηγοί να δείχνουν ιδιαίτερη προσοχή είναι τα εξής:

  • Από Λίμνη Υλίκη μέχρι την είσοδο του Αγίου Κωνσταντίνου,σε συνολικό μήκος 70 χιλιομέτρων, από το 90ό μέχρι το 160ό χλμ.
  • Από Ράχες ως τον ανισόπεδο κόμβο Αγίων Θεοδώρων,σε συνολικό μήκος 21 χιλιομέτρων, από το 240ό μέχρι το 261ο χλμ.
  • Από το Αερινό ως την είσοδο της Λάρισας,σε συνολικό μήκος 65 χιλιομέτρων, από το 303ο μέχρι το 368ο χλμ.
  • Από τον ανισόπεδο κόμβο της Λεπτοκαρυάς ως το Λιτόχωρο,σε συνολικό μήκος 27 χιλιομέτρων, από το 406ο μέχρι το 433ο χλμ.

Επισημαίνεται ότι τα μέτρα ασφαλείας σε πολλά από τα εργοτάξια είναι ανεπαρκή, γιατί λείπουν προστατευτικές μπάρες και προειδοποιητικά σήματα. Επίσης, είναι ανεπαρκής ο φωτισμός, ενώ στα οδοστρώματα υπάρχουν μπάζα, λόγω των εργασιών που εκτελούνται.

Ενα ακόμη σημαντικό πρόβλημα για τους οδηγούς, το οποίο δεν αναφέρει στην ανακοίνωσή του το ΥΠΕΧΩΔΕ, είναι οι κακοτεχνίες (επικίνδυνα σαμαράκια, ανάποδες κλίσεις κ.ά.), που παρατηρούνται στο οδόστρωμα ακόμη και δρόμων όπως αυτοί της Αθήνας - Κορίνθου και Αθηνών - Λαμίας (στο τμήμα της Υλίκης), τα οποία δεν πέρασε πολύς καιρός που παραδόθηκαν από τους εργολάβους και για τα οποία βέβαια φέρει την ευθύνη το υπουργείο, που παρέλαβε τα έργα αυτά χωρίς να εκπληρώνουν τις αναγκαίες προδιαγραφές.

Αναφορές για ελλείψεις

Η Ελληνική Αστυνομία ενημέρωσε τις υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ για τα επικίνδυνα σημεία του εθνικού δικτύου και τις ανεπάρκειες που παρατηρούνται στη σήμανσή τους, με αφορμή τα πολύνεκρα δυστυχήματα στη Λάρισα. Ο υπουργός Δημόσιας Τάξης, Γ. Ρωμαίος, έδωσε εντολή σε όλες τις υπηρεσίες της Τροχαίας να υποβάλουν αναφορές εντός 24 ωρών για όλα τα σημεία που εκτελούνται έργα και δεν υπάρχει επαρκής προειδοποιητική σήμανση. Εάν δε συμμορφωθούν άμεσα οι εργολάβοι, θα υποβληθούν μηνύσεις.

Εξάλλου από αύριο οι υπηρεσίες της Τροχαίας θα πάρουν έκτακτα μέτρα για τη διευκόλυνση όσων μετακινηθούν από τα αστικά κέντρα προς την επαρχία για το γιορτασμό του Πάσχα. Ανδρες της Τροχαίας θα διανείμουν ειδικό έντυπο με οδηγίες για ασφαλή κίνηση πεζών και οχημάτων, ενώ θα ενεργούνται εντατικοί τροχονομικοί έλεγχοι, ιδίως σε κρίσιμα σημεία, για την πρόληψη και αποτροπή χαρακτηριστικών παραβάσεων, οι οποίες καταλήγουν σε τροχαία δυστυχήματα (χρήση αλκοόλ, υπερβολική ταχύτητα, βραδυπορία στην αριστερή λωρίδα κλπ.).

Στο χάρτη φαίνονται τα επικίνδυνα σημεία της εθνικής οδού. Ωστόσο, οι κίνδυνοι παραμονεύουν κι αλλού...



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ