ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Δεκέμβρη 2020
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Bήμα προς την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των μουσείων

Ενα μεγάλο βήμα προς την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία 5 μεγάλων μουσείων της χώρας κάνει η κυβέρνηση με το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού που παρουσίασε χτες η υπουργός Λίνα Μενδώνη στο υπουργικό συμβούλιο.

Η νομοθετική ρύθμιση αφορά αρχικά το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, που από ειδικές περιφερειακές υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού μετατρέπονται σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου.

Πολύ σημαντική χαρακτήρισε τη ρύθμιση αυτή ο πρωθυπουργός, Κυρ. Μητσοτάκης, λέγοντας ότι «αφαιρεί γραφειοκρατία και προσθέτει αυτοτέλεια στα μουσεία», που πλέον «θα μπορούν να χαράσσουν αυτόνομη πολιτική, διαχειριζόμενα τα ίδια πόρους αλλά και χορηγίες. Ο πολιτισμός, άλλωστε, ανθίζει όταν χειραφετείται και όχι όταν καθοδηγείται», πρόσθεσε χαρακτηριστικά βαφτίζοντας «χειραφέτηση» (!) τη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και την αναζήτηση πόρων από τα ίδια τα μουσεία...

Γιατί η υπουργός το είπε καθαρά, παρουσιάζοντας τη ρύθμιση, ότι θα παρασχεθεί στα μουσεία αυτοτέλεια «και ταυτόχρονα σταδιακή μείωση των κρατικών πόρων τους».

Αναλυτικά ανακοινώθηκε ότι: «Η οργάνωση και η λειτουργία κάθε μουσείου καθορίζεται με Προεδρικό Διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού. Οι πόροι κάθε μουσείου θα προέρχονται από: (α) Το αντίτιμο του εισιτηρίου, (β) τα έσοδα των αναψυκτηρίων/εστιατορίων, (γ) εκθέσεις, εκδηλώσεις, ξεναγήσεις, προβολή και εκμετάλλευση του οπτικοακουστικού τους υλικού, (δ) την επιχορήγηση από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, (ε) από διεθνή και ευρωπαϊκά προγράμματα, (στ) δωρεές, χορηγίες, κληρονομίες, κληροδοσίες, κάθε είδους εισφορές».

Περιγράφοντας τον στόχο του εγχειρήματος η υπουργός είπε ότι είναι τα μουσεία «να βελτιώσουν την αποδοτικότητά τους με υιοθέτηση νέων στρατηγικών και αυτενέργεια».

Σε αυτές τις συνθήκες καταλαβαίνει κανείς ότι τα εκθέματα π.χ. των μουσείων θα κατατάσσονται όχι με βάση τη σημασία τους αλλά τι είναι πιο εντυπωσιακό, τι κόβει περισσότερα εισιτήρια ή ακόμα μπορεί να περνούν και σε δεύτερη μοίρα, προς όφελος της θέας του εστιατορίου, της καφετέριάς τους, του πωλητηρίου τους... Κάτω από αυτές τις συνθήκες θα παρακάμπτονται και οι όποιοι ηθικοί ενδοιασμοί υπήρχαν μέχρι σήμερα απέναντι στη βεβήλωση των αρχαιολογικών χώρων από τις κάθε είδους εμπορικές δραστηριότητες, όπως η διοργάνωση επίδειξης μόδας στο Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο που έγινε πρόσφατα, ή η διαφήμιση της «Coca - Cola» στην Ακρόπολη που επιχειρήθηκε παλιότερα.

Με λίγα λόγια, το μόνο που δεν απασχολεί την κυβέρνηση είναι η ουσιαστική επαφή του λαού και ειδικά της νεολαίας με τα μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς, η κατανόηση του ιστορικού παρελθόντος και των επιτευγμάτων της ανθρωπότητας, ως μία βαθμίδα στην εξέλιξη του πολιτισμού που είναι πανανθρώπινο δημιούργημα και συλλογική περιουσία. Αυτό που απασχολεί είναι η εισπραξιμότητα και η κερδοφορία που συνεπάγεται η μαζικοποίηση των δραστηριοτήτων των μουσείων και των επιχειρήσεων που κινούνται γύρω από αυτά.

«Από την Αντιγόνη στη Μήδεια»

panayotis lambis

Στις 23, 24, 25, 26, 27 Δεκέμβρη, στις 20.00, η παράσταση «Από την Αντιγόνη στη Μήδεια», που το κοινό αγκάλιασε το 2018 τόσο στην Ελλάδα όσο και στα ταξίδια της σε φεστιβάλ στη Νότια Κορέα και σε πολλές άλλες χώρες, θα είναι διαθέσιμη online μέσω της viva.gr στην προνομιακή τιμή των 6 ευρώ.

Το έργο αποτελεί έναν ύμνο στη γυναίκα. Ενα έργο με το οποίο η ομάδα θεάτρου Αναμ(μ)α φέρνει την τραγωδία κοντά στο κοινό, με έναν εντελώς φρέσκο και σύγχρονο τρόπο, δημιουργώντας γέφυρες με γυναικείες μορφές του σήμερα, όπως η Μάγδα, η Ελένη, μια ανώνυμη πρόσφυγας στη Μόρια, μια ποιήτρια από την Ικαρία, ένα ξανθό κορίτσι από την Παλαιστίνη...

Ο ποιητής - ηθοποιός απευθύνεται στο κοινό σαν ένας φίλος που θέτει ερωτήματα για την ποίηση, τη μνήμη και τη γυναίκα, κυρίως όμως και παράλληλα ερωτήματα που αφορούν τον αγωνιζόμενο άνθρωπο που κρατάει τη φλόγα της ανθρωπιάς ζωντανή μέσα σ' ένα βάρβαρο σύστημα.

Από τη γέννησή της κιόλας, η παράσταση αποτελεί για τους δυο πρωταγωνιστές της ένα project εν εξελίξει. Ως τέτοιο αποτέλεσε επίκεντρο σεμιναρίου για το αρχαίο δράμα, το οποίο παρέδωσε στην Washington ο Κώστας Γάκης, στους τριτοετείς φοιτητές του American University, τον Απρίλη του 2019. Μια δεύτερη εκδοχή της παράστασης παρουσιάστηκε στην αγγλική γλώσσα με γυναικείο θίασο από όλο τον κόσμο (Ισπανία, Ρουμανία, Κουβέιτ, Καναδάς, ΗΠΑ, Ολλανδία, Αγγλία, Ιταλία, Ινδία, Ρωσία, Ισλανδία) το καλοκαίρι του 2019 στο Hydrama Theater, στην Υδρα.

Το καλοκαίρι του 2020 η παράσταση αποτέλεσε επίκεντρο ενός εντατικού σεμιναρίου στην Ικαρία, μετά το πέρας του οποίου δόθηκε παράσταση. Κατά την εμπειρία αυτή, η Μαρία Παπαφωτίου και ο Κώστας Γάκης μοιράστηκαν τη σκηνή ισότιμα με τα 25 μέλη του σεμιναρίου, δημιουργώντας μια τρίτη μορφή παράστασης με πολύ πιο έντονο το στοιχείο της χορικής λειτουργίας.

Συντελεστές:

Video artist: Αρης Αγγέλου

Ερμηνεύουν: Κώστας Γάκης, Μαρία Παπαφωτίου

Κείμενο, σκηνοθεσία, video art, μουσική σύνθεση: Κώστας Γάκης

Live τραγούδι + μουσική: Στέλλα Ζιοπούλου - Ιρις Κανδρή

Συνεργασία στη σκηνοθεσία: Ανθή Φουντά

Επιμέλεια κίνησης: Ευθύμης Χρήστου

Φωτισμοί και σκηνογραφία: Στέφανος Λώλος

Κοστούμια: Σάλι Αλάραμπι, Κωνσταντίνα Μαρδίκη

Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Φαίη Κοσμίδου

Διάρκεια: 90 λεπτά

Παράσταση Καραγκιόζη με τον Τάκη Βαμβακίδη

«Εσείς παιδιά μωρέ κλεφτόπουλα

παιδιά της καραντίνας

μωρέ παιδιά καημένα

παιδιά της καραντίνας

κι ας είστ' εγκλωβισμένα».

Καθώς είναι γνωστό ότι το γέλιο δυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα, μπορούμε να ξεκαρδιστούμε στα γέλια με τον μοναδικό Τάκη Βαμβακίδη στο ρόλο του Καραγκιόζη επί σκηνής και όλους τους άλλους ήρωες στον μπερντέ, στην... ντερνετική παράσταση με τίτλο «3 λαλούν και 2 χορεύουν».

Συμμετέχει ορχήστρα με βιολιά και με ταμπούρλα, με κιθάρες και κλαρίνα. Μουσικοί επί σκηνής οι: Σωτήρης Μαργώνης, Θωμάς Δρόσος, Πασχάλης Τσέρνας, Solis Barki. Στην ηχοληψία - αναμετάδοση ο Θοδωρής Μιχαλός.

Η παράσταση θα είναι διαθέσιμη από αύριο (ώρα έναρξης 18.00) έως τις 2 Γενάρη, στην πλατφόρμα eStage.gr, με εισιτήρια των 7 και 10 ευρώ.

«Ταξιδεύοντας στον κόσμο τα Χριστούγεννα»

Πώς τραγουδούν τα Χριστούγεννα οι άνθρωποι στον κόσμο; Αραγε τι μελωδίες, τι ρυθμοί, τι χρώμα συνοδεύουν τους στίχους των χριστουγεννιάτικων τραγουδιών στην Αμερική, στην Ευρώπη, στην Ασία, στην Αφρική και την Ωκεανία;

Με όχημα την ιστορία του ταξιδιού του Ταχάρ, του οδηγού μας σε αυτήν τη μελωδική περιπλάνηση, οι χριστουγεννιάτικες μουσικές από χώρες μακρινές και κοντινές μπαίνουν σε σειρά, καταργούν τα σύνορα, στήνουν τον δικό τους χορό, ντύνονται με χρωματιστές εικόνες και συνοδεύονται από γεύσεις γεμάτες νοστιμιά! Η συνέχεια επί σκηνής Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, στην παράσταση «Ταξιδεύοντας στον κόσμο τα Χριστούγεννα» με συνεπιβάτες την σκηνοθέτιδα Σεσίλ Μικρούτσικου, τους τραγουδιστές Θεοδώρα Μπάκα και Γιάννη Καλύβα, τον αφηγητή Μάκη Παπαδημητρίου, τους μουσικούς της Καμεράτας - Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής και τον μαέστρο Νίκο Τσούχλο. Μαζί τους η Εύη Γεροκώστα, που έγραψε το παραμυθένιο κείμενο της παράστασης, ο Λάζαρος Τσαβδαρίδης, που ενορχήστρωσε τη μουσική και έχτισε τις μουσικές γέφυρες, και ο Τάσος Παλαιορούτας, ο δημιουργός των μαγικών φωτισμών που θα μας μεταφέρουν νοερά από ήπειρο σε ήπειρο.

Η υπέροχη μουσική περιπέτεια αρχίζει το Σάββατο 26 Δεκέμβρη στις 6 το απόγευμα και θα μεταδοθεί σε live streaming από το site του Μεγάρου και από τη σελίδα στο Facebook.

Θα ακουστούν χριστουγεννιάτικες μελωδίες από: Ελλάδα, Ουκρανία, Ταϊλάνδη, Νέα Ζηλανδία, ΗΠΑ, Πουέρτο Ρίκο, Νιγηρία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ισπανία, Αυστρία και Ιταλία.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ