ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Νοέμβρη 2022
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι επιχειρηματικοί όμιλοι της πνευματικής και πολιτιστικής δημιουργίας οι μόνοι κερδισμένοι

Συζητείται στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού για τα πνευματικά δικαιώματα

Την αντίθεση του ΚΚΕ στο νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού για τα πνευματικά δικαιώματα εξέφρασε ο Γιάννης Δελής, βουλευτής του Κόμματος, μιλώντας χθες στην Ολομέλεια της Βουλής.

Οπως τόνισε, το νομοσχέδιο ευνοεί προκλητικά τους επιχειρηματικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στον πολιτισμό και στον καλλιτεχνικό χώρο. «Οι επιχειρηματικοί όμιλοι της ανθρώπινης πνευματικής και πολιτιστικής δημιουργίας, αν και αμέτοχοι στην οποιαδήποτε πνευματική δημιουργία, ουσιαστικά είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι από αυτήν και ακριβώς αυτό έρχεται να ενισχύσει και να προωθήσει το σημερινό νομοσχέδιο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο βουλευτής του ΚΚΕ. Πρόσθεσε δε ότι το νομοσχέδιο αποξενώνει και υποβαθμίζει τη θέση του δημιουργού, ενώ εμποδίζει - παρότι υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για το αντίθετο - την πρόσβαση των λαϊκών στρωμάτων στην υψηλή καλλιτεχνική δημιουργία.

Το νομοσχέδιο έρχεται να ενσωματώσει τρεις Οδηγίες της ΕΕ, μία του 2006 και δύο από τον Απρίλη του 2019, όταν κυβέρνηση ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ, αποδεικνύοντας και σ' αυτήν την περίπτωση τη συνέχεια του αστικού κράτους, τη συνέχεια της ίδιας αντιλαϊκής πολιτικής, με τη μορφή μάλιστα της εναλλαγής των διαφόρων αστικών κυβερνήσεων. Αυτό υπογράμμισε εξάλλου και στην έναρξη της ομιλίας του ο Γ. Δελής, σχολιάζοντας τη «συμφωνία όλων σας με τον πυρήνα του νομοσχεδίου».

Σύμφωνα με τον βουλευτή του ΚΚΕ, «οι βασικοί στόχοι που τίθενται με το νομοσχέδιο είναι οι εξής:

1. Η γρήγορη προώθηση της συγκέντρωσης του κεφαλαίου της λεγόμενης πολιτιστικής αγοράς και, φυσικά, η ενοποίηση κατά προτεραιότητα της ευρωπαϊκής ψηφιακής - πρώτα και κύρια - αγοράς.

2. Η ρύθμιση του ανταγωνισμού ανάμεσα στους παρόχους περιεχομένου και στους εμπορικούς παραγωγούς αυτού του περιεχομένου. Ενας ανταγωνισμός ο οποίος μαίνεται τα τελευταία χρόνια - άγριος και αδυσώπητος - ανάμεσα στους διαδικτυακούς μονοπωλιακούς ομίλους των ΗΠΑ από τη μια και στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις παραγωγής από την άλλη».

Αναλύοντας διεξοδικά τα άρθρα, ο Γ. Δελής ανέδειξε ότι το νομοσχέδιο ευνοεί με προκλητικό τρόπο τους επιχειρηματικούς ομίλους και επιδεινώνει την ήδη αδύναμη θέση των παραγωγών και δημιουργών απέναντι στα μονοπώλια στον χώρο του πολιτισμού. Χαρακτηριστικά, οι κάτοχοι των δικαιωμάτων της πνευματικής ιδιοκτησίας αλλού εμφανίζονται ως δικαιούχοι και αλλού ως δημιουργοί. Η υιοθέτηση της έννοιας «δικαιούχος», επεσήμανε ο Γ. Δελής, «όχι απλά δεν προφυλάσσει και δεν υπερασπίζεται τους δημιουργούς, ερμηνευτές, εκτελεστές, αλλά αντίθετα αυτή η έννοια στρώνει τον δρόμο ώστε να συμπεριληφθούν γενικά ακόμα και όσοι έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν και να εμπορευτούν μία οποιαδήποτε πνευματική δημιουργία. Και αυτοί, βέβαια, δεν είναι άλλοι από τις εταιρείες διανομής και τα μεγάλα μονοπώλια στον χώρο του πολιτισμού».

Συνεχίζοντας τόνισε ότι το νομοσχέδιο ενισχύει την πίεση των ραδιοτηλεοπτικών μέσων προς τους δημιουργούς για παραχώρηση αδειών χρήσης του έργου τους, άπαξ και χωρίς μετά να έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν επαναδιαπραγμάτευση αυτής της παραχώρησης όποτε θελήσουν, π.χ. για κάθε επανάληψη χρήσης του έργου τους. Επίσης, γενικεύεται η δυνατότητα χορήγησης από Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) συλλογικής άδειας, με διευρυμένη μάλιστα ισχύ και χωρίς τη συγκατάθεση του δημιουργού, ερμηνευτή, εκτελεστή, καταργείται το δικαίωμα των δημιουργών να αποσύρουν τις άδειες και να αιτούνται αστικές κυρώσεις όταν εκτιμούν ότι αυτό προσβάλλεται, ενώ ο καθορισμός της αμοιβής τους προβλέπει ότι θα γίνεται με δήθεν ελεύθερη διαπραγμάτευση, όταν είναι γνωστοί οι ανισότιμοι όροι που θέτουν οι έμποροι. Στηλίτευσε ακόμα τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ, που καταγγέλλει το νομοσχέδιο ότι ευνοεί τις Ανεξάρτητες Οντότητες Διαχείρισης ενώ ο ίδιος ως κυβέρνηση τις είχε νομοθετήσει το 2017, με τον νόμο 4481, και τους επιφύλαξε προνομιακή μεταχείριση.

Κλείνοντας, ο Γ. Δελής υπογράμμισε ότι «μέσα σε αυτές τις δυσκολίες της ζούγκλας του καπιταλισμού, τόσο για τη λαϊκή πρόσβαση στην Τέχνη και τον Πολιτισμό όσο και για τους ίδιους τους πνευματικούς και καλλιτεχνικούς δημιουργούς, ποτέ δεν θα σταματήσουμε να υπερασπιζόμαστε όλα τα δικαιώματα των δημιουργών, των ερμηνευτών και των εκτελεστών».

Τη ριζική αντίθεση του ΚΚΕ στο νομοσχέδιο εξέφρασε και ο Νίκος Καραθανασόπουλος, καθώς - όπως τόνισε - αυτό «στρέφεται ενάντια στους δημιουργούς, ενάντια στον λαό και τους εργαζόμενους, που θα έπρεπε να απολαμβάνουν τα πνευματικά δημιουργήματα».

Ο βουλευτής του ΚΚΕ στάθηκε στον βασικό πυρήνα του νομοσχεδίου, που είναι η ενσωμάτωση των τριών Οδηγιών της ΕΕ: «Σκοπό έχουν την αντιμετώπιση μιας σειράς ζητημάτων που προκύπτουν από την ευρύτατη εξάπλωση της ψηφιακής αγοράς, στοχεύοντας στην ομογενοποίηση της εσωτερικής αγοράς στην ΕΕ (...) Η ενοποίηση της ευρωπαϊκής αγοράς διαμορφώνει τις δυνατότητες για ακόμα μεγαλύτερη συγκέντρωση και μεγέθυνση των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στον χώρο».

Της στιγμής και του απείρου...

Σήμερα στην Πάτρα θα παρουσιαστούν τρία έργα μουσικής δωματίου του Θάνου Μικρούτσικου

Το Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών σήμερα στις 8 το βράδυ φιλοξενεί μία ξεχωριστή εκδήλωση - αφιέρωμα στον Θάνο Μικρούτσικο με τρία έργα του μουσικής δωματίου, από τα οποία τα δύο θα ακουστούν σε πρώτη εκτέλεση. Την εκδήλωση διοργανώνει το Ιδρυμα Ιωάννου και Ευτέρπης Τοπάλη από κοινού με το Πανεπιστήμιο Πατρών.

Η εκδήλωση θα ξεκινήσει με δύο ομιλίες από τους:

- Γιάννη Μηλιό, ομ. καθηγητή Πολιτικής Οικονομίας ΕΜΠ, με τίτλο: «Θάνος Μικρούτσικος, ο κορυφαίος Ελληνας συνθέτης των τελευταίων 50 χρόνων»

- Θύμιο Παπαδόπουλο, μουσικό παραγωγό, με τίτλο: «Της στιγμής και του απείρου».

Τα τρία έργα του Μικρούτσικου που θα παρουσιαστούν είναι: Νύχτα με σκιές χρωματιστές. Σουίτα για μετζοσοπράνο και κουαρτέτο εγχόρδων πάνω σε κείμενα του Βέλγου συγγραφέα Paul Willems, 1ο Κουαρτέτο εγχόρδων, το οποίο είχε αφιερώσει σε τρεις σπουδαίους συνθέτες της Πάτρας, τον Δημήτρη Λιάλιο, τον Ανδρέα Νεζερίτη και τον Θεόφιλο Κάββουρα και «Της στιγμής και του απείρου», έργο για φωνή, φλάουτο, κλαρινέτο και βιολοντσέλο. Πρόκειται για το τελευταίο έργο του Θάνου Μικρούτσικου. Γράφτηκε τον Απρίλη του 2019 και είναι βασισμένο σε στίχους από το ποίημα του Γιώργου Θεοχάρη, «Η πορτοκαλένια στο στήθος μου».

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

«Εφυγε» από τη ζωή ο σπουδαίος Κουβανός τροβαδούρος Πάμπλο Μιλανές

«Εφυγε» από ζωή, τη Δευτέρα το βράδυ, ο Πάμπλο Μιλανές, μια από τις πιο αναγνωρισμένες φυσιογνωμίες της μουσικής στην Κούβα. Ο σπουδαίος Κουβανός τροβαδούρος άφησε την τελευταία του πνοή σε νοσοκομείο της Ισπανίας, όπου νοσηλευόταν.

Η μουσική του κληρονομιά καταγράφεται σε περισσότερα από 40 άλμπουμ που περιέχουν εμβληματικά τραγούδια, όπως El breve espacio, Yolanda, Cuba Va, Amo esta Isla και Comienzo y final de una verde manana, κατά τη διάρκεια μιας καριέρας που διήρκεσε περισσότερες από πέντε δεκαετίες.

Ο Π. Μιλανές γεννήθηκε στις 24 Φλεβάρη 1943, στην πόλη Μπαγιάμο. Ηταν το μικρότερο από τα πέντε παιδιά μιας εργατικής οικογένειας. Σπούδασε μουσική στο Δημοτικό Ωδείο της Αβάνας και ηχογράφησε το πρώτο του άλμπουμ το 1965, με τίτλο «Τα 22 μου χρόνια», που θεωρείται η «γέφυρα» για το πέρασμα στο μουσικό κίνημα nueva trova. Ο Μιλανές μαζί με τους Σίλβιο Ροντρίγκεζ και Νοέλ Νικολά ίδρυσαν το κουβανέζικο nueva trova, ένα είδος μουσικής που βασίζεται στην κιθάρα και έχει τις ρίζες του στις μπαλάντες που συνέθεσαν οι τροβαδούροι κατά τη διάρκεια των πολέμων για την ανεξαρτησία του νησιού. Με το nueva trova οι Κουβανοί μουσικοί επιχειρούν να χρησιμοποιήσουν την Τέχνη τους για να αναδείξουν κοινωνικά προβλήματα, για να στηρίξουν το Νησί της Επανάστασης.

Ο Γραμματέας του ΚΚ και Πρόεδρος της Κούβας, Μιγκέλ Ντίας - Κανέλ, αποχαιρέτησε τον μεγάλο καλλιτέχνη σημειώνοντας ότι είναι «αχώριστη φωνή από τους ήχους της γενιάς μας».

Αλλωστε, ο Π. Μιλανές υποστήριζε μια ζωή μέσα από την Τέχνη του και τη ζωή του την Επανάσταση. «Είμαι ένας εργάτης που εργάζεται με τραγούδια, κάνοντας με τον δικό μου τρόπο αυτό που ξέρω καλύτερα, όπως κάθε άλλος Κουβανός εργάτης», είχε πει στους «New York Times», προσθέτοντας ότι «είμαι πιστός στην πραγματικότητά μου, στην επανάστασή μου και στον τρόπο με τον οποίο μεγάλωσα».

Σε μουσικοθεατρική εκδήλωση καλεί η ΟΓΕ

Μουσικοθεατρική εκδήλωση, βασισμένη στον δίσκο της Εύας Φάμπα «Ρόδο μου κόκκινο», θα παρουσιάσει η Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας την Κυριακή 27 Νοέμβρη, στις 5 μ.μ., στο θέατρο «Τζένη Καρέζη».

Η συμμετοχή στην εκδήλωση θα γίνει με προσκλήσεις, οι οποίες διατίθεται από την ΟΓΕ (210.3629.460, ogegr@otenet.gr). Η παραλαβή των προσκλήσεων γίνεται από τα γραφεία της ΟΓΕ (Βερανζέρου 1, 4ος όροφος).

Στην παράσταση θα τραγουδήσουν (με αλφαβητική σειρά) οι: Βασίλης Γισδάκης, Παρασκευάς Θεοδωράκης, Πολυξένη Καράκογλου, Μαριλίζα Λούντζη, Στέλιος Μαγαλιός, Γιώργος Μαυροειδής, Μανώλης Μητσάκος, Θανάσης Χουλιαράς.

Την ορχήστρα αποτελούν οι μουσικοί: Νεοκλής Νεοφυτίδης (πιάνο), Εύα Φάμπα (κιθάρα), Βασίλης Ραψανιώτης (βιολί), Ευγένιος Μπένσης (τσέλο), Αμαλία Κουντούρη (φλάουτο), Δημήτρης Κουφαλάκος (φαγκότο), Κώστας Σταυρόπουλος (κοντραμπάσο), Φώτης Κόλλιας (κρουστά), Λάζαρος Σαββίδης (μπεντίρ), Μανώλης Μητσάκος (μπουζούκι), Αντζελα Βασιλακοπούλου (μαντολίνο), Γεράσιμος Πολλάτος (κιθάρα), Βασίλης Παρασκευόπουλος (κλαρινέτο).

Οι ενορχηστρώσεις των τραγουδιών έχουν γίνει κυρίως από τον Νεοκλή Νεοφυτίδη αλλά και από την Εύα Φάμπα, τον Νίκο Χαριζάνο και το συγκρότημα «Υπεραστικοί».

Τα κείμενα που έχει επιμεληθεί η Εύη Κοντόρα θα διαβάσουν οι ηθοποιοί Λίλα Καφαντάρη και Ελένη Φαλατάκη.

ΕΝΩΣΗ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ
Να μην κλείσουν οι κινηματογράφοι «Ιντεάλ», «Αστορ» και «Αελλώ»

Σε κινητοποίηση σήμερα Τετάρτη στις 10.30 π.μ. στα γραφεία της Διεύθυνσης Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας του ΕΦΚΑ (Ιπποκράτους 19), όπου διενεργείται ο διαγωνισμός για το κτιριακό συγκρότημα που στεγάζει τον κινηματογράφο «Ιντεάλ», καλεί η Ενωση Σκηνοθετών Δημιουργών.

Η Ενωση διεκδικεί να μην κλείσουν οι κινηματογράφοι «Ιντεάλ», «Αστορ» και «Αελλώ» και επιπλέον:

-- Να μην αλλάξει το καθεστώς χρήσης των κινηματογραφικών αιθουσών, να κριθούν διατηρητέες.

-- Να υπάρξει εγγύηση συνέχισης της λειτουργίας των κινηματογραφικών αιθουσών, υπό οποιοδήποτε ιδιοκτησιακό καθεστώς.

-- Να υπάρξει στήριξη στις χειμερινές κινηματογραφικές αίθουσες, ιδιαίτερα στη μονή κινηματογραφική αίθουσα, που απειλείται με αφανισμό.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ