ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 23 Νοέμβρη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΝ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ
Αποτυπώνει τους σχεδιασμούς του κεφαλαίου θυσιάζοντας τις λαϊκές ανάγκες

Τμήμα του αγωγού TAP στην Ξάνθη. Από τα σχέδια του κεφαλαίου ο λαός έχει να περιμένει μόνο ένταση της εκμετάλλευσης και μεγάλους κινδύνους

MotionTeam

Τμήμα του αγωγού TAP στην Ξάνθη. Από τα σχέδια του κεφαλαίου ο λαός έχει να περιμένει μόνο ένταση της εκμετάλλευσης και μεγάλους κινδύνους
Κομμένο και ραμμένο στους σχεδιασμούς των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων εγχώριων και μη, που θέλουν την Ελλάδα ενεργειακό και διαμετακομιστικό κόμβο συνδυασμένων μεταφορών, για την παραπέρα ενίσχυση της κερδοφορίας τους, είναι το «Στρατηγικό Αναπτυξιακό Σχέδιο της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης», το οποίο παρουσιάστηκε την Τρίτη 21/11 στη Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής, από τον περιφερειάρχη Χρήστο Μέτιο.

Η ανεργία που μαστίζει την περιοχή, οι τραγικές ελλείψεις στην Υγεία και σε υποδομές αντιπλημμυρικών έργων, όπως έδειξαν οι πρόσφατες πλημμύρες στη Σαμοθράκη, η φτώχεια, η εξαθλίωση, καθώς σύμφωνα με τα δικά τους στοιχεία (EUROSTAT) είναι από τις φτωχότερες της Ευρώπης, πετάχτηκαν στην τελευταία θέση από την πλευρά του περιφερειάρχη (εκλεγμένος με το ψηφοδέλτιο της ΝΔ), συνεπικουρούμενος σε αυτό και από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ και των άλλων αστικών κομμάτων, των οποίων οι όποιες παρατηρήσεις έγιναν, αφορούσαν κυρίως καθυστερήσεις που εντοπίζονται σε έργα των μεγάλων οδικών αξόνων, των λιμανιών κ.ο.κ.

Οπως είπε, «το στοίχημα για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης είναι η ανάπτυξη των δυο μεγάλων λιμανιών μας, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, η ανάπτυξη των αεροδρομίων μας, η σύνδεσή τους με τους οδικούς άξονες και με το σιδηροδρομικό δίκτυο και η περαιτέρω σύνδεση όλων αυτών με τις πύλες εισόδου της Περιφέρειας, που είναι ταυτόχρονα και πύλες εισόδου στη χώρα. Αυτός είναι ο στρατηγικός μας σχεδιασμός».

Ανέφερε ότι στις 10 Νοέμβρη, το αρμόδιο υπουργείο «ανακοίνωσε τη χρηματοδότηση των τριών πρώτων έργων προϋπολογισμού που προσεγγίζει τα 100 εκατ. ευρώ». Και συγκεκριμένα, 27 εκατ. για την αναβάθμιση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, από τα οποία τα 3,6 εκατ. ευρώ θα είναι η συμμετοχή της Περιφέρειας, 40 εκατ. για το λιμάνι της Καβάλας, με 3 εκατ. από αυτά να είναι η συμμετοχή της Περιφέρειας, και 35 εκατ. ευρώ για την κατασκευή γέφυρας και νέου συνοριακού σταθμού στους Κήπους του Εβρου. Τα διεκδικούμενα έργα είναι ό,τι έχει να κάνει με τους μεγάλους οδικούς άξονες και το σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο που θα συνδεθεί με τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας κ.ο.κ.

Αναφέρθηκε ακόμα στη διάθεση από την Περιφέρεια, μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, 70 εκατ. ευρώ «σε επενδυτικά σχέδια καινοτομίας, έρευνας και ανάπτυξης επιχειρήσεων στο πλαίσιο της στρατηγικής έξυπνης εξειδίκευσης», τη συμμετοχή «με το ποσό των 10 εκατομμυρίων ευρώ στο Ταμείο Επιχειρηματικότητας 2» κ.ο.κ.

Σχεδιασμός απέναντι στις λαϊκές ανάγκες

«Αποτελεί τμήμα και εξειδικεύει σε επίπεδο Περιφέρειας το γενικότερο σχεδιασμό της ελληνικής αστικής τάξης για την επόμενη μέρα της καπιταλιστικής ανάπτυξης, που σημαίνει, βέβαια, πολύ απλά, ολόπλευρη και πολύπλευρη στήριξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας των ομίλων, στην προσπάθειά τους να αυξήσουν τα κέρδη τους. Περί αυτού πρόκειται και αυτό άλλωστε είναι η καπιταλιστική ανάπτυξη», σημείωσε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής.

Οπως τόνισε, «αυτός ο σχεδιασμός της Περιφέρειας και της κυβέρνησης για τη στήριξη των επιχειρηματικών ομίλων αφορά σε μια περιοχή, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο επιχειρηματικών και στρατιωτικών σχεδιασμών πολύ ισχυρών ιμπεριαλιστικών κέντρων και κρατών. Βλέπουμε, έτσι, να μπαίνουν στο τραπέζι σχέδια ανταγωνιστικά, επιχειρηματικά, όπως είναι ο πλωτός σταθμός του LNG στην Αλεξανδρούπολη και ο σχετικός διασυνδετήριος αγωγός IGB από τη μια και, από την άλλη, βέβαια, να μπαίνει στο τραπέζι και ο ρωσικός αγωγός, ο λεγόμενος "Turkstream". Βλέπουμε τον Αμερικανό πρέσβη να δηλώνει ανοιχτά ότι στην περιοχή δε χωράνε ανταγωνιστικά ενεργειακά σχέδια προς το LNG και τον TAP και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης το βλέπουμε - έχει μετατραπεί στην πράξη ήδη - να μετατρέπεται σε βάση Αμερικανών και ΝΑΤΟικών, σε βάση ελικοπτέρων. Ολα αυτά παρακολουθούμε να προβάλλονται ως στοιχεία της λεγόμενης "γεωπολιτικής αναβάθμισης" της περιοχής».

Ο Γ. Δελής έθεσε επιπλέον τα ερωτήματα αν οι σχεδιασμοί αυτοί «καλύπτουν τις ανάγκες της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων για φτηνή θέρμανση ή για να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας με πλήρη εργασιακά δικαιώματα». Αν «αυτή η γεωπολιτική αναβάθμιση αποτελεί πυλώνα σταθερότητας ή οξύνει τη διαπάλη, για το ποια συμφέροντα θα επικρατήσουν; Μια διαπάλη που καλό είναι να μην ξεχνάμε, γιατί αποδείχτηκε αυτό στην πράξη και συγκεκριμένα αποδείχτηκε στην Ουκρανία - η οποία είναι ένας τέτοιος κόμβος μεταφοράς Ενέργειας - η οποία συχνά δεν μένει μονάχα σε πολιτικά μέσα. Οσο για τα "τεράστια ανταποδοτικά οφέλη", αυτά τελικά δεν είναι παρά λίγα εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι περίφημες θέσεις εργασίας δεν θα είναι παρά λίγες δεκάδες, γιατί είναι επενδύσεις εντάσεως κεφαλαίου και όχι εντάσεως εργασίας και αυτές που θα είναι, θα διαρκούν όσο διαρκεί το έργο της αποπεράτωσης της κατασκευής του αγωγού».

Τέλος, ο βουλευτής του ΚΚΕ έθεσε συγκεκριμένα ερωτήματα στον περιφερειάρχη και όσον αφορά τα αντιπλημμυρικά έργα και τα έργα πυροπροστασίας που έχει ανάγκη η περιοχή (π.χ. Θάσος που κάηκε), για τις τρομακτικές ελλείψεις στην Υγεία τέτοιες ώστε να μην υπάρχει παιδίατρος στο νοσοκομείο της Καβάλας και το Κέντρο Υγείας της Σαμοθράκης να έχει τεθεί εκτός λειτουργίας, χωρίς να πάρει σαφή απάντηση, πέρα από κάποιες «καλές προθέσεις» της Περιφέρειας.

ΣΑΜΟΣ - ΙΚΑΡΙΑ - ΧΙΟΣ
Συγκεντρώσεις ενάντια στην αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά

Δυναμικές κινητοποιήσεις πραγματοποιήθηκαν χτες από το Εργατικό Κέντρο Σάμου, με 4ωρη στάση εργασίας και συγκεντρώσεις σε Σάμο και Ικαρία ενάντια στην κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά, που βάζει σε εφαρμογή η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Στάση εργασίας πραγματοποίησε και το Νομαρχιακό Τμήμα Σάμου της ΑΔΕΔΥ.

Στη Σάμο, το Εργατικό Κέντρο και συνδικάτα πραγματοποίησαν πορεία στους δρόμους της πόλης, καθώς και συμβολική κατάληψη στην Εφορία.

«Η κλιμάκωση της επίθεσης, και με την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά μας, πάει χέρι - χέρι με όλο τον αντιλαϊκό προγραμματισμό που "τρέχει" στο πλαίσιο της 3ης "αξιολόγησης" από κυβέρνηση - κεφάλαιο - κουαρτέτο», τόνισε μιλώντας στη συγκέντρωση η πρόεδρος του ΕΚ Σάμου, Βάσω Βρυνιώτη. Πρόσθεσε ότι «πάει χέρι - χέρι με τους πλειστηριασμούς, τις κατασχέσεις, τον ΕΝΦΙΑ, τις μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις, την κατάργηση των ΣΣΕ, τις περικοπές στα κοινωνικά και προνοιακά επιδόματα, τη μεγαλύτερη φορομπηξία, τα 95 προαπαιτούμενα που θέλουν να περάσουν το επόμενο διάστημα, τη θέσπιση νέων εμποδίων για την οργάνωση της εργατικής - λαϊκής πάλης, της απεργιακής κινητοποίησης».

Η Β. Βρυνιώτη τόνισε ότι πέρα από την απαίτηση να απορριφθεί κάθε σκέψη για αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ, οι εργαζόμενοι και ο λαός απαιτούν να σταματήσει η αντιλαϊκή φοροληστεία, να καταργηθεί ο ΦΠΑ στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, να διευρυνθεί ο μειωμένος ΦΠΑ για όλα τα νησιά, αφορολόγητο ατομικό όριο για όλους 20.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 5.000 ευρώ για κάθε παιδί, να εκπίπτουν από τη φορολόγηση και οι δαπάνες Υγείας, ΔΕΗ, θέρμανσης, νερού και τηλεφώνου, κατάργηση του ΕΝΦΙΑ και όλων των χαρατσιών, απαγόρευση των πλειστηριασμών για την εργατική - λαϊκή οικογένεια, να φορολογούνται με 45% τα κέρδη και τα περιουσιακά στοιχεία του μεγάλου κεφαλαίου.

Στην Ικαρία η συγκέντρωση έγινε στον Αγιο Κήρυκο και συμμετείχε και ο δήμος Ικαρίας. Μίλησαν ο αντιπρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Σάμου, Αποστόλης Δημόπουλος, και ο αντιδήμαρχος Ικαρίας, Νίκος Λαρδάς.

Συγκέντρωση σωματείων και μαζικών φορέων έγινε και στη Χίο. Στην είσοδο της Απλωταριάς συγκεντρώθηκαν το Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων και Εμποροϋπαλλήλων Χίου, το Νομαρχιακό Τμήμα Χίου της ΑΔΕΔΥ, το Σωματείο Εργαζομένων του Νοσοκομείου (ΣΕΣΝΟΧ) και η Περιφερειακή Ομοσπονδία ΑμεΑ Β. Αιγαίου. Ακολούθησε πορεία στους δρόμους της πόλης.

ΤΡΙΜΕΡΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ - ΚΥΠΡΟΥ - ΑΙΓΥΠΤΟΥ
«Χοντραίνει» το ενεργειακό παιχνίδι

Διευρύνεται σε τετραμερή η τριμερής συνεργασία Κύπρου - Ελλάδας - Αιγύπτου, αφού στην επόμενη συνάντηση το πρώτο εξάμηνο του 2018, στην Κρήτη, θα συμμετέχει και η Ιταλία. Διεύρυνση που επιβεβαιώνει ότι «χοντραίνει» το «παιχνίδι» των ανταγωνισμών με επίκεντρο τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο.

Επιπλέον, στις 5 Δεκέμβρη θα πραγματοποιηθεί, σε επίπεδο υπουργών Ενέργειας, η δεύτερη συνάντηση των αρμόδιων υπουργών Κύπρου, Ελλάδας, Ιταλίας και Ισραήλ, παρουσία του αρμόδιου Επιτρόπου της ΕΕ για το θέμα του αγωγού EastMed.

Στη Διακήρυξη της πέμπτης τριμερούς που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη στη Λευκωσία, εκφράζεται η πρόθεση των τριών κρατών για περαιτέρω εμβάθυνση της συνεργασίας τους σε τομείς που ιεραρχούν τα μονοπώλια, πρωτίστως στην Ενέργεια, αλλά και η δέσμευση να προχωρήσουν γρήγορα στις διαπραγματεύσεις σχετικά με την οριοθέτηση των κοινών θαλάσσιων συνόρων τους.

Στη Διακήρυξη γίνεται ακόμα αναφορά στη «σημασία του σεβασμού της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων που κάθε κράτος έχει στις θαλάσσιες ζώνες του σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, όπως αντικατοπτρίζεται στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας», και εκφράζεται η επιθυμία της τριμερούς να ενισχύσει τη συνεργασία της μέσω μιας σειράς συμφωνιών για την εκμετάλλευση και τη μεταφορά φυσικού αερίου.

Καλείται στο πλαίσιο αυτό η Τουρκία «να τερματίσει όλες τις παράνομες δραστηριότητες στις θαλάσσιες ζώνες της Κύπρου και να απόσχει από παρόμοιες ενέργειες στο μέλλον».

Ειδικότερα για τον τομέα της Ενέργειας, αναφέρεται περαιτέρω ότι «η ανάγκη διαφοροποίησης των ενεργειακών πόρων και των διαδρομών, η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και η ανάγκη εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης νέων ενεργειακών υποδομών, εμπλουτίζουν τις προοπτικές περαιτέρω προώθησης της τριμερούς ενεργειακής συνεργασίας πάντα στο πλαίσιο ισχυρών και σταθερών σχέσεων ΕΕ - Αιγύπτου, όσο και της Ενωσης για τη Μεσόγειο», ενώ σημειώνεται πως η τριμερής «ενθαρρύνει πρωτοβουλίες του ιδιωτικού τομέα για αμοιβαία επωφελή έργα ενεργειακής υποδομής που συμβάλλουν στην ενεργειακή ασφάλεια και των τριών χωρών, όπως η διασύνδεση EuroAfrica».

Επέκταση δικτύου φυσικού αερίου

Δάνειο ύψους 48 εκατ. ευρώ εξασφάλισε η Εταιρεία Διανομής Αερίου Λοιπής Ελλάδας (ΔΕΔΑ) από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την κατασκευή δικτύων διανομής φυσικού αερίου στις εξής 18 πόλεις: Λαμία, Χαλκίδα, Θήβα, Λιβαδειά, Αμφισσα, Καρπενήσι, Κατερίνη, Κιλκίς, Σέρρες, Βέροια, Γιαννιτσά, Αλεξάνδρεια, Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Δράμα, Ξάνθη, Ορεστιάδα, Καβάλα. Για την κατασκευή των δικτύων θα αξιοποιηθούν χρηματοδότηση που αναμένεται από τα ΠΕΠ των Περιφερειών Στερεάς Ελλάδας, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης καθώς και κεφάλαια που θα δοθούν από τη μητρική Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ).



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ