ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 23 Γενάρη 2021 - Κυριακή 24 Γενάρη 2021
Σελ. /40
ΝΕΟΛΑΙΑ
ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΓΥΜΝΑΣΙΩΝ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΩΝ
«Replay» στην ίδια κατάσταση δεν θα πατήσουμε!

MotionTeam

Ανοίγουν τα σχολεία και πάλι μια απ' τα ίδια, θα μπορούσε να είναι το πρώτο σχόλιό μας για την επικείμενη επαναλειτουργία Γυμνασίων και Λυκείων. Η κυβέρνηση όλο τον καιρό που τα σχολεία παρέμειναν κλειστά όχι απλά δεν πήρε μέτρα για τη θωράκισή τους αυτήν τη φορά, αλλά προχώρησε σε απολύσεις του τρίμηνου εκπαιδευτικού προσωπικού που - κάτω και από την πίεση των μαθητικών αγώνων - είχε προσλάβει, ακόμα και σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, καθώς και σε απολύσεις ή απληρωσιά σχολικών καθαριστριών. Τα ανοιχτά Δημοτικά και Νηπιαγωγεία αυτές τις δυο βδομάδες δείχνουν τι θα επακολουθήσει και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Κατά τ' άλλα, η κυβέρνηση μιλά για αναβάθμιση του σχολείου...

Τρίβουν τα χέρια τους τα φροντιστήρια, μπουχτίζουν οι μαθητές

Αναβάθμιση ονομάζει το ένα αντιλαϊκό νομοσχέδιο μετά το άλλο, κάτι που φαίνεται πως αυτήν την περίοδο έχει πάρει εργολαβία. Στο στόχαστρο για το μήνα Γενάρη έχει μπει ο τρόπος εισαγωγής των μαθητών στα πανεπιστήμια της χώρας, μαζί με την ενίσχυση της καταστολής μέσα στα Ιδρύματα, με την ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας, πειθαρχικών σωμάτων κ.ά. Μέτρα που είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα αφήσουν εκτός πανεπιστημίων χιλιάδες μαθητές, ιδιαίτερα τους πιο αδύναμους και αβοήθητους μέσα στην πανδημία.


RIZOSPASTIS

Αλλωστε δεν είναι τυχαία η δήλωση ότι «πρόκειται για μεταρρύθμιση που κινείται σε σωστή κατεύθυνση, παρότι οι βάσεις θα κινηθούν έντονα ανοδικά και θα υπάρξει μείωση εισακτέων», του πρόεδρου της Ομοσπονδίας Φροντιστών Ελλάδας, ιδιοκτήτη αλυσίδας φροντιστηρίων.

Κάτι - προφανώς - ξέρει! Από κοντά και η απόφαση να μπει σε εφαρμογή στις ενδοσχολικές εξετάσεις η «Τράπεζα Θεμάτων». Μέτρα και αποφάσεις που έχουν ξεσηκώσει θύελλα δικαιολογημένων αντιδράσεων.

Και δεν είναι μόνο το «timing» που ξεσηκώνει αντιδράσεις. Χρειάζεται να το καταλάβουμε αυτό. Χρειάζεται να συναισθανθούμε, δηλαδή, την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι μαθητές ένα χρόνο τώρα. Βρίσκονται σε αβεβαιότητα και αγωνία. Ας σκεφτούμε: Πέρα από την ίδια την κατάσταση στα σπίτια τους, τα σχολεία που ανοιγοκλείνουν αλλά πάντα ανοιγοκλείνουν απροετοίμαστα... Οι υποψήφιοι για τις πανελλαδικές εξετάσεις που «μαθαίνουν» δεύτερη συνεχόμενη χρονιά την ύλη μέσω τηλεκπαίδευσης... Χιλιάδες μαθητές όλων των ηλικιών κλεισμένοι στα σπίτια τους μπροστά από μια οθόνη, χωρίς τη δυνατότητα να δουν φίλους και συμμαθητές, κουρασμένοι, μπουχτισμένοι και αγχωμένοι... Να ακούνε μια φωνή όλη μέρα από το σχολείο ή το φροντιστήριο, να στέλνουν απαντήσεις σε διαγωνίσματα (γιατί αυτά δόθηκαν σε πολύ μεγάλο βαθμό, δεν σταμάτησαν) μέχρι και μέσω μηνυμάτων! Σε αυτήν την κατάσταση προστίθεται τέτοια αλλαγή 5 μήνες πριν δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, η «Τράπεζα Θεμάτων», δοκιμασμένη επιλογή για την περαιτέρω μετατροπή του σχολείου σε ατελείωτο εξεταστικό κέντρο.

Το «timing» δείχνει απλά πόσο απαράδεκτη και άθλια είναι αυτή η επιλογή του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης, των οποίων η λογική - όπως και σε κάθε άλλο ζήτημα - λέει «είναι στο χέρι σου να τα καταφέρεις να επιβιώσεις», «σκάσε και κολύμπα».

Δικό τους έργο το σχολείο που αποστρέφονται οι μαθητές

Η ουσία είναι - και γι' αυτό η κυβέρνηση είναι αδίστακτη - πως ήταν, είναι και θα είναι διακαής πόθος κάθε κυβέρνησης που «σέβεται τον εαυτό της» η μόρφωση και η γνώση που παρέχει το σχολείο να δίνεται τελικά ανάλογα με την τσέπη του καθενός. Πως το σχολείο μέρα με τη μέρα παύει να μορφώνει ολόπλευρα και ισότιμα τους μαθητές, αντίθετα δίνει γνώση με το σταγονόμετρο, αποσπασματικές - σκόρπιες πληροφορίες. Η πανδημία έγινε απλά ευκαιρία για ένα βήμα ακόμα παραπέρα.

Αλλωστε, τη «συνέχεια» της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής την αποδεικνύει από μόνη της η κατάληξη όλων των φιλόδοξων - κάθε φορά - νόμων όλων των υπουργών Παιδείας. Αφού κάθε φορά μετά από έναν νόμο καταλήγουμε το σχολείο να έχει όλο και λιγότερα μαθήματα Γενικής Παιδείας, να μετατρέπεται όλο και περισσότερο σε κέντρο εξετάσεων, τη στιγμή που υπάρχει πλούτος της ανθρώπινης επιστήμης, τεχνολογίας και παραγωγικότητας. Οι μαθητές αυτό το σχολείο το βαριούνται, δεν τους γεμίζει, τους δημιουργεί αποστροφή και υποτίμηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Είναι θράσος λοιπόν να μιλάνε το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση - κάθε ηγεσία του υπουργείου και κάθε κυβέρνηση - για «μαθητές που γράφουν 1, 2 και 3 και ντροπιάζουν το κύρος των πανεπιστημίων», όταν όλοι τους έκαναν το σχολείο τέτοιο που να βγάζει μαθητές οι οποίοι γράφουν 1, 2 και 3. Και γι' αυτό δεν ντρέπονται καθόλου, ούτε έχουν κανένα σκοπό να το λύσουν. Ούτε είναι τυχαία η ταυτόχρονη θέσπιση μεταγυμνασιακών σχολών επαγγελματικής εκπαίδευσης: «Σας φαίνεται βουνό ο δρόμος για συνέχιση των σπουδών σας στα πανεπιστήμια; Παρακαλώ περάστε για ανήλικη και φθηνή μαθητεία από τα 14»... Ούτε το επόμενο βήμα εξίσωσης των πτυχίων των ΑΕΙ με αυτά των ιδιωτικών κολεγίων: «Δεν έπιασες Αρχιτεκτονική στις πανελλαδικές; Δεν πειράζει, μπορείς να γίνεις αρχιτέκτονας - αν έχεις χρήματα - σε ιδιωτικό κολέγιο»... Τα ταυτόχρονα και εξίσου σημαντικά μέτρα για την καταστολή του φοιτητικού κινήματος επιβεβαιώνουν τελικά τους σκοπούς των αλλαγών.

Οι μαθητές έχουν δύναμη!

«Η κυβέρνηση θα έπρεπε να ξέρει ότι οι μαθητές έχουν δύναμη. Πώς να ξεχάσει τις καταλήψεις σε χιλιάδες σχολεία σε όλη τη χώρα, τις τεράστιες φετινές πορείες μας;».

Αυτό γράφουν οι μαθητές στις ανακοινώσεις τους. Και είναι αλήθεια. Σε αυτό το άνοιγμα των σχολείων όλοι είμαστε πιο έμπειροι, πιο ψυλλιασμένοι και πιο ετοιμοπόλεμοι. Γιατί οι φετινές μαθητικές κινητοποιήσεις, οι μεγαλύτερες τουλάχιστον της τελευταίας 10ετίας, έδωσαν τη σκυτάλη στον αγωνιστικό εορτασμό του Πολυτεχνείου, στην απεργία στις 26/11.

Αυτή η δύναμη αποτυπώνεται σε αυτήν τη φάση στη συζήτηση μεταξύ των μαθητών, συζήτηση εναντίωσης στα σχέδια της κυβέρνησης που εκφράστηκε στο κοινό κείμενο 180 σχολείων από όλη την Ελλάδα, το οποίο λέει: «Σας επιστρέφουμε πίσω τα σχέδιά σας», στη δημιουργία νέων Συντονιστικών Επιτροπών εκεί όπου δεν υπήρχαν, αλλά και στην πρωτοπόρα δράση που αναπτύσσουν αυτές που ήδη υπάρχουν και αγκαλιάζονται από εκατοντάδες μαθητές, όπως στη μέρα πανελλαδικής δράσης των μαθητών στις 21/1.

Αυτές οι δράσεις θορύβησαν την κυβέρνηση, τόσο ώστε να πάρει πίσω - τουλάχιστον για φέτος - το ένα βασικό φίλτρο κοψίματος των μαθητών κατά την εισαγωγή στα πανεπιστήμια: Τις περιορισμένες επιλογές στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού. Δεν είναι και μικρό πράγμα να υπολογίζει μια κυβέρνηση το κόστος των επιλογών της, το κίνημα μπορεί να το επιβάλει αυτό.

Αυτή η κρίσιμη μάζα μαθητών που σε αυτές τις συνθήκες κοντράρεται με τις κυβερνητικές επιδιώξεις, δεν το βάζει κάτω και δεν συμβιβάζεται με την κατάσταση, είναι κύρια ευθύνη της ΚΝΕ να βγάλει συμπεράσματα από ό,τι έχει ήδη καταφέρει, να μαχητικοποιηθεί μπροστά στο άνοιγμα των σχολείων. Η Απόφαση του ΚΣ της ΚΝΕ που δημοσιεύτηκε μαζί με τον «Οδηγητή» του Γενάρη, με τίτλο «Συμπεράσματα από τις μαθητικές κινητοποιήσεις του 2020 - Το δίκιο των μαθητών νίκησε! Ο αγώνας συνεχίζεται!», συμβάλλει σε αυτό.

Οι μαθητές μέλη της ΚΝΕ μπορούν ακόμα μια φορά, όπως έχουν αποδείξει όλο αυτό το διάστημα, να συμπαρασύρουν μαζί τους πολλούς ακόμα μαθητές που έχουν διάθεση «κάτι να κάνουν», και ταυτόχρονα να τους βοηθήσουν να δουν πιο πέρα, πιο μακριά από ό,τι μας επιβάλλει το σύστημα να βλέπουμε: Πως το σύνθημα των μαθητικών κινητοποιήσεων «Θέλουμε σχολείο που να μας μορφώνει», που είχε χαρακτηριστεί έως και «ουτοπικό» από τον υπουργό Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Κ. Γαβρόγλου, αποδεικνύεται ότι είναι η ουσία των αλλαγών που πρέπει να γίνουν. Αυτό το σχολείο μπορεί να το προσφέρει στους μαθητές μόνο μια κοινωνία που έχει στο επίκεντρό της τον άνθρωπο και τις σύγχρονες ανάγκες του, και όχι την κερδοφορία του κεφαλαίου.


Της
Αφροδίτης ΜΠΟΜΠΟΛΗ*
*Η Αφροδίτη Μπόμπολη είναι μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ και επικεφαλής της Μαθητικής Επιτροπής του ΚΣ


ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΝΕΟΛΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Εκτακτα μέτρα στήριξης των στρατευμένων - Να μην αυξηθεί η θητεία

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του ΚΣ της Οργάνωσης

Σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου του ΚΣ της ΚΝΕ σημειώνει: «Η αύξηση της θητείας στον στρατό ξηράς στους 12 μήνες από την κυβέρνηση, όπως και τα υπόλοιπα μέτρα (εξοπλιστικά προγράμματα, προσλήψεις Επαγγελματιών Οπλιτών κ.ά.), είναι μέρος ενός συνόλου κυβερνητικών σχεδιασμών, ενταγμένων στα σχέδια των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ στην ευρύτερη περιοχή, που το μόνο που έχουν προσφέρει στους λαούς είναι αλλαγές συνόρων, πολέμους, προσφυγιά, ξεριζωμό.

Αυτά τα σχέδια δεν έχουν καμία σχέση με τα συμφέροντα του λαού και την υπεράσπιση των συνόρων και των κυριαρχικών δικαιωμάτων, για τα οποία πάνε οι νέοι να υπηρετήσουν την πατρίδα τους. Αντίθετα εξυπηρετούν την επιδίωξη της άρχουσας τάξης της χώρας να αναβαθμίσει τη θέση της στη μοιρασιά για την εκμετάλλευση του πλούτου της ευρύτερης περιοχής, μπλέκοντας τον λαό σε μεγάλους κινδύνους.

Οι νέοι στρατευμένοι - και ιδιαίτερα αυτοί που υπηρετούν μακριά από το σπίτι τους - γνωρίζουν από πρώτο χέρι πως την ίδια στιγμή που μονάδες μένουν υποστελεχωμένες στις παραμεθόριες περιοχές, όπως το επικαλείται και η κυβέρνηση, "εξασφαλίζεται", όλως τυχαίως, η στελέχωση των μονάδων στα μεγάλα αστικά κέντρα. Είναι επιτακτικό, εδώ και τώρα, να ικανοποιηθούν οι διεκδικήσεις των στρατευμένων για έκτακτα οικονομικά μέτρα στήριξης και προστασίας τους από την πανδημία».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ