ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 23 Γενάρη 2018
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συνεχίζεται η έκθεση με έργα του Γιώργη Βαρλάμου

Με επιτυχία και μεγάλη προσέλευση κοινού συνεχίζεται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (Βασιλίσσης Σοφίας 11) η έκθεση που διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ, για να τιμήσει τον κομμουνιστή ζωγράφο - χαράκτη Γιώργη Βαρλάμο (1922 - 2013), που κληροδότησε με χειρόγραφη δημόσια διαθήκη του στο ΚΚΕ το εργαστήριο και όλο του το έργο. Οπως έγραψε, «με τον τρόπο αυτό επιθυμώ να στηρίξω το Κόμμα μου, του οποίου είμαι μέλος σχεδόν 70 χρόνια, στο δύσκολο και ηρωικό αγώνα που δίνει για την υπεράσπιση των συμφερόντων του λαού, για την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο (...)».

Κορμός της έκθεσης, που θα διαρκέσει έως τις 11 Μάρτη 2018, είναι τα περίφημα αγριολούλουδα του Βαρλάμου. Επίσης εκτίθενται, ανάμεσα σε άλλα, σχέδια του καλλιτέχνη από την περίοδο της δικτατορίας, δείγμα από τη θαυμάσια εικονογράφηση που έκανε το 1973 για τις τραγωδίες του Σοφοκλή, όπως και δείγμα από την πιστή χαρακτική αποτύπωση δέκα λευκών ληκύθων του 5ου π.Χ. αιώνα. Οι επισκέπτες ακόμα μπορούν να δουν σε προθήκες τα εργαλεία του, μήτρες ξυλογραφίας, μελέτες και σημειώσεις του.

Μέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Κυριακή, 9 π.μ. - 4 μ.μ. Οργανωμένες ξεναγήσεις πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 11 π.μ. και στη 1 μ.μ.

Η γενική είσοδος είναι 4 ευρώ και με αυτό το αντίτιμο μπορεί κανείς να δει και τις υπόλοιπες συλλογές του Μουσείου. Η είσοδος είναι ελεύθερη την πρώτη Κυριακή κάθε μήνα και την 6η Μάρτη (Μέρα Μνήμης Μελίνας Μερκούρη).

Ελεύθερη είσοδο δικαιούνται: Νέοι έως 18 ετών, κάτοχοι ενεργού κάρτας ανεργίας, φοιτητές και σπουδαστές, άτομα με αναπηρία (67% και άνω) και ένας συνοδός αυτών, γονείς πολύτεκνων οικογενειών. Επίσης, δημοσιογράφοι με την επίδειξη της δημοσιογραφικής τους ταυτότητας, ξεναγοί με την επίδειξη της επαγγελματικής τους ταυτότητας, υπάλληλοι του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, με την επίδειξη της υπηρεσιακής τους ταυτότητας, μέλη του ΕΕΤΕ με την επίδειξη της κάρτας μέλους.

Νέες μέρες και ώρες παραστάσεων για τον «Αρη»

Dimitra Psichogiou DPS

Λόγω της μεγάλης επιτυχίας του «Αρη» της Σοφίας Αδαμίδου, σε σκηνοθεσία Βασίλη Μπισμπίκη, με τον Τάσο Σωτηράκη, που παίζεται στην Κεντρική Σκηνή του Τεχνοχώρου «Cartel» (Μικέλης 4 & Αγ. Αννης, Βοτανικός - στάση μετρό Ελαιώνας - τηλ. 693 989 8258), η παράσταση, από τις 27 Γενάρη, θα παίζεται 4 μέρες τη βδομάδα: Σάββατο, Κυριακή, Δευτέρα και Τρίτη, στις 9 μ.μ.

Το έργο «Αρης» βασίζεται στη ζωή και τους αγώνες του πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ, του Αρη Βελουχιώτη, που ταυτίστηκε με τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα ενάντια στη γερμανοϊταλική κατοχή. Ο Αρης, το «ΠΑΙΔΙ της Λιάκουρας, σπαθί του Γερανοβουνιού κι αητός της Γκιώνας», αυτός που δεν «ήξερε μαθές από χαρτιά και μπερδεμένα λόγια», αυτός που «με το σπαθί του γύρναγε του κόσμου τις σελίδες και διάβαζε ολόισια την καρδιά χωρίς πολλά τερτίπια μ' ένα ΝΑΙ, μ' ένα ΟΧΙ», χρόνια φυλαγμένος στις καρδιές μας, στη σκέψη και στις συζητήσεις μας, «έρχεται» μ' ένα φανάρι αναμμένο, καλεσμένος μιας ανάγκης. Της ανάγκης του «θέλω», της ανάγκης του «μπορώ», της ανάγκης του «εμείς».

Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ γενική είσοδος, 8 ευρώ μειωμένο, 5 ευρώ για ανέργους.

ΔΗΠΕΘΕ ΠΑΤΡΑΣ
Τελευταία βδομάδα παραστάσεων για τη «Φουέντε Οβεχούνα»

Τελευταία βδομάδα παραστάσεων για το έργο του Λόπε Ντε Βέγα «Φουέντε Οβεχούνα», σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη, που συγκίνησε το θεατρικό κοινό της πόλης. Την Κυριακή 28 Γενάρη, στις 7 μ.μ., στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων», ολοκληρώνεται και ο δεύτερος κύκλος παραστάσεων.

Η πραγματική ιστορία των κατοίκων ενός χωριού της Ισπανίας του 1470, που ξεσηκώθηκαν εναντίον του αδίστακτου διοικητή Φερνάν Γκόμεθ ντε Γκουθμάν, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του, γίνεται θεατρικό έργο από τον σημαντικότερο εκπρόσωπο του ισπανικού κλασικού θεάτρου, Λόπε ντε Βέγκα (1562 - 1635), και μετατρέπεται σε «σύμβολο» αγώνα και αντίστασης που εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να συγκινεί και να παρακινεί...

Συντελεστές: Μετάφραση: Νίκος Γκάτσος. Σκηνοθεσία - διασκευή - δραματουργική επεξεργασία: Σταύρος Τσακίρης. Σκηνικά - κοστούμια: Παπατσαρούχας Βασίλης. Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος. Στίχοι: Γιώργος Μιχαηλίδης. Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Σωτηρόπουλος. Βοηθός σκηνοθέτη: Πέτρα Μαυρίδη. Ειδικές κατασκευές: Τίνα Παραλή - Μυρτώ Κοσμοπούλου.

Πρωταγωνιστεί ο Τάκης Χρυσικάκος.

Παίζουν οι ηθοποιοί: Διονύσης Βούλτσος, Μάρκος Γέττος, Φάνης Δίπλας, Σπύρος Κουβαρδάς, Ελένη Μποζάκη, Κωνσταντίνος Νικούλης, Δημήτρης Παγώνης, Νίκη Παύλου, Βασίλης Σιδερόπουλος, Γεράσιμος Σοφιανός, Νάνσυ Χριστοπούλου.

Πληροφορίες - Κρατήσεις: 2610 273613, www.dipethepatras.gr και www.ticketservices.gr.

Μέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 9 μ.μ., Κυριακή στις 7 μ.μ.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Σχετικά με το ρόλο του Σωματείου «Διάζωμα»

Την περασμένη βδομάδα πραγματοποιήθηκε συνέντευξη Τύπου της υπουργού Πολιτισμού με θέμα τους άξονες «στρατηγικής ανάπτυξης» του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠ). Την ίδια μέρα, ο πρόεδρος του Σωματείου «Διάζωμα», Στ. Μπένος, μίλησε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αρτας, προσκεκλημένος της οικείας Εφορείας Αρχαιοτήτων. Με αφορμή αυτές τις συνεντεύξεις, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων σε ανακοίνωσή του θέτει καίρια ερωτήματα προς το υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με το ρόλο του Σωματείου «Διάζωμα» στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η ανακοίνωση αναφέρει:

«1. Ποια είναι η πραγματική εμπλοκή του Σωματείου "Διάζωμα" στα σχεδιαζόμενα και υλοποιούμενα δημόσια, συγχρηματοδοτούμενα από την ΕΕ, έργα, σχετικά με την ανάδειξη και προβολή του μνημειακού πλούτου της χώρας, όπως "Η πολιτιστική διαδρομή των αρχαίων θεάτρων της Ηπείρου";

2. Συμμερίζεται η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ τις απόψεις του προέδρου του "Διαζώματος", όπως διατυπώθηκαν πρόσφατα (1/12/2017) σε εκδήλωση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ενώπιον της υπουργού Τουρισμού, ότι "το Διάζωμα αποφυλακίζει τα μνημεία", ότι "πρέπει να ικανοποιούμε και τις πιο ακραίες απαιτήσεις σε ώρες επισκεψιμότητας" και ότι "ο ιδιωτικός τομέας και οι επιχειρήσεις πρέπει να μπουν ενεργά στη διαδικασία αξιοποίησης του πολιτιστικού αποθέματος"; Τι απαντά στην πρόταση του κ. Μπένου πως "σε σχέση με τα έσοδα θα πρότεινα το 1/3 να πηγαίνει στους χώρους, το 1/3 στο ΤΑΠ και το άλλο 1/3 στον φορέα διαχείρισης για δράσεις μάρκετινγκ κτλ.";

3. Με ποιους τρόπους διασφαλίζονται το δημόσιο συμφέρον και η καταβολή των νόμιμων τελών στο ΤΑΠ, για τη χρήση ψηφιακών απεικονίσεων μνημείων στα σχεδιαζόμενα από το "Διάζωμα", σε συνεργασία με ιδιωτικές εταιρείες, ψηφιακά υλικά προβολής μνημείων;

4. Πώς διασφαλίζεται η αρτιότητα των μελετών για αναστηλωτικές ή άλλες εργασίες επί μνημείων που αναθέτει το "Διάζωμα", χωρίς διαγωνισμό, απευθείας (κατά προτίμηση σε "εθελοντές" - μέλη του), και οι οποίες συντάσσονται αγνοώντας τις παρατηρήσεις - προτάσεις των αρμόδιων υπηρεσιακών στελεχών και των επιστημονικών υπευθύνων;

5. Τι είδους προνομιακή εμπλοκή προβλέπεται να έχει ένα σωματείο όπως το "Διάζωμα" σε εθνικές συμμετοχές σε διεθνείς διοργανώσεις, όπως είναι το πρόγραμμα "2018 Ευρωπαϊκό Ετος Πολιτιστικής Κληρονομιάς" και οι "Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς" (πρόγραμμα "Δημιουργική Ευρώπη"); Και γιατί;

6. Για ποιο λόγο εμπλέκεται ο κ. Μπένος (και άλλοι εξωθεσμικοί) στο ζήτημα της προετοιμασίας και συγκρότησης φακέλων υποψηφιότητας για την εγγραφή ελληνικών μνημείων στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Unesco, αρμοδιότητα των υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ;

7. Γιατί όλα τα παραπάνω, ενώ είναι κατεξοχήν αρμοδιότητες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας (ΑΥ), προετοιμάζονται και υλοποιούνται ερήμην της, ενώ η ίδια συστηματικά ευνουχίζεται από τη συντονισμένη παράλειψη θεσμικής θωράκισης, την υποχρηματοδότηση, την υποστελέχωση και την υποβολιμαία θέσπιση νέων γραφειοκρατικών εμποδίων;

8. Γιατί η καταγγελία, από την πλευρά του Συλλόγου, της κατάχρησης και της υποκατάστασης της ΑΥ από το εξωθεσμικό σωματείο, παρουσιάζεται ως "συντεχνιακή επιδίωξη", υποδαυλίζοντας κοινωνικούς αυτοματισμούς;».




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org