ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 22 Αυγούστου 2020 - Κυριακή 23 Αυγούστου 2020
Σελ. /32
Με ελλείψεις και χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό το άνοιγμα των σχολείων

MotionTeam

Τη βδομάδα που μας πέρασε το υπουργείο Παιδείας έκανε μερικές λακωνικές ανακοινώσεις για το άνοιγμα των σχολείων στις 7 Σεπτέμβρη, παραπέμποντας όμως στην ερχόμενη βδομάδα για πιο αναλυτική ενημέρωση. Κι ενώ μένουν δυο βδομάδες μέχρι να επιστρέψουν οι μαθητές στις τάξεις, τα ερωτήματα που μένουν αναπάντητα είναι πολλά και εντείνεται η αγωνία γονιών, εκπαιδευτικών και μαθητών για τους όρους με τους οποίους θα λειτουργήσουν τα σχολεία σε μια περίοδο νέας έξαρσης της πανδημίας.

Σύμφωνα με όσα έχει πει μέχρι τώρα το υπουργείο Παιδείας, τα σχολεία θα λειτουργήσουν με πλήρη σύνθεση, δηλαδή με όλους τους μαθητές στις τάξεις και όχι εκ περιτροπής, με υποχρεωτική χρήση μάσκας για όλες τις ηλικίες των μαθητών και για τους εκπαιδευτικούς (που όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός θα διανεμηθούν δωρεάν μέσω των δήμων) και με χωριστά διαλείμματα για τους μαθητές (αναμένονται περαιτέρω διευκρινίσεις).

Από συνεντεύξεις και δηλώσεις παραγόντων του υπουργείου προέκυψε ακόμα ότι απουσίες μαθητών δικαιολογούνται μόνο αν νοσήσουν οι ίδιοι ή κάποιο άτομο με το οποίο μένουν στο ίδιο σπίτι, κάτι που φαίνεται ότι θα ισχύσει και για τους εκπαιδευτικούς, ενώ για τις ευπαθείς ομάδες ειπώθηκε ότι θα χρειαστούν πολύ συγκεκριμένα ιατρικά έγγραφα. Τα σχολεία θα κλείνουν μόνο τοπικά, σε επίπεδο χωριού, πόλης ή νομού, όταν υπάρχει έξαρση κρουσμάτων κορονοϊού και για όσες μέρες κρίνει ο ΕΟΔΥ, ενώ όταν υπάρχει επιβεβαιωμένο κρούσμα σε σχολείο θα εξετάζονται μέτρα κατά περίπτωση.

Το υπουργείο άφησε να εννοηθεί ότι η τηλεκπαίδευση θα αφορά αυτές τις περιπτώσεις όπου προκύπτουν κλεισίματα σχολείων λόγω κρουσμάτων. Και πάλι όμως δεν έχει διευκρινίσει αν θα πρόκειται για τις ίδιες πλατφόρμες που δοκιμάστηκαν την περασμένη άνοιξη, δοκιμάζοντας παράλληλα και τα νεύρα μαθητών και εκπαιδευτικών, ενώ δεν έχει πει κουβέντα για την εξασφάλιση του απαραίτητου εξοπλισμού σε όσους δεν τον διαθέτουν. Επίσης η κυβέρνηση κρατά σε ισχύ την απαράδεκτη και επικίνδυνη ρύθμιση για αναμετάδοση του μαθήματος μέσα από τις σχολικές αίθουσες, που έχει καταδικαστεί από εκπαιδευτικούς και γονείς.

Κανένα σχέδιο για τις κτιριακές υποδομές

Στην πραγματικότητα, κι ανεξάρτητα από τις επιμέρους εξαγγελίες, η κυβέρνηση ρίχνει για άλλη μια φορά όλο το βάρος στην «ατομική ευθύνη», δηλαδή στις πλάτες εκπαιδευτικών και μικρών μαθητών, για την προστασία των ίδιων και των οικογενειών τους.

Το βασικότερο πρόβλημα με το οποίο θα βρεθούν αντιμέτωποι εκπαιδευτικοί και μαθητές τη νέα σχολική χρονιά είναι το θέμα των κτιριακών υποδομών. Τάξεις των 25 μαθητών θα αναγκαστούν να κάνουν μάθημα σε αίθουσες των 20 και των 25 τετραγωνικών, σε κοντέινερ, σε υπόγειες αίθουσες που δεν αερίζονται κ.ο.κ. Αποτελεί εξόφθαλμη αντίθεση και οξύμωρο σχήμα το γεγονός ότι τον Ιούνη, με σχεδόν μηδενικά κρούσματα, η επαναλειτουργία των σχολείων έγινε με ανώτατο αριθμό τους 15 μαθητές ανά τάξη, και τώρα, με πάνω από 200 κρούσματα τη μέρα μέσα στον δεύτερο κύκλο της πανδημίας, θα επιτρέπεται να λειτουργήσουν τάξεις με 20 και 25 μαθητές. Το βέβαιο είναι ότι δεν θα μπορούν να τηρούνται οι αποστάσεις για τις οποίες επιμένουν οι ειδικοί επιστήμονες. Κι αυτό είναι αποτέλεσμα της επικίνδυνης πολιτικής της κυβέρνησης, που μάλιστα εν μέσω πανδημίας νομοθέτησε την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση από 22 στους 25.

Επιπλέον, ενώ ήταν βέβαιο ότι θα υπάρξει δεύτερο κύμα έξαρσης του ιού (προειδοποιούσαν γι' αυτό όλοι οι λοιμωξιολόγοι), δεν έγινε καμία προετοιμασία από την κυβέρνηση για τις κτιριακές σχολικές υποδομές, δεν υπήρξε κανένα σχέδιο εξεύρεσης χώρων που μπορούν να αξιοποιηθούν για να αποσυμφορηθούν τα σχολεία και να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα. Ακόμα και τώρα υπάρχουν τοποθετήσεις των ειδικών επιστημόνων που επιμένουν να αξιοποιηθούν κτίρια των δήμων, βιβλιοθήκες, άλλα δημόσια ή και ιδιωτικά κτίρια, για αραιώσουν οι τάξεις όπου αυτό είναι εφικτό. Και οι εκπαιδευτικοί έχουν εκφράσει και επιμένουν στο ώριμο αίτημα για μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα στους 15 (χωρίς εκ περιτροπής λειτουργία, αλλά με περισσότερες τάξεις και εκπαιδευτικούς). Ωστόσο, στην ατζέντα των ανακοινώσεων που αναμένονται από Δευτέρα από το υπουργείο Παιδείας δεν φαίνεται να υπάρχει κανένας τέτοιος σχεδιασμός.

Είναι χαρακτηριστικό για τα παραπάνω και το παράδειγμα της Προσχολικής Αγωγής, που φέτος θα ήταν η τρίτη και καταληκτική χρονιά για την πλήρη εφαρμογή της υποχρεωτικότητάς της για δύο χρόνια. Η έλλειψη υποδομών όμως οδήγησε την κυβέρνηση να εξαιρέσει πέντε μεγάλους δήμους από την εφαρμογή της. Με άλλα λόγια, αντί να βρει χώρους και να έχει σχέδιο για δημιουργία νέων νηπιαγωγείων (κάτι για το οποίο έχει ευθύνες και η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, αφού το πρόγραμμα ξεκίνησε από εκείνη χωρίς χρηματοδότηση), απλά δεν θα εφαρμόσει τη δίχρονη υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή. Η ίδια ακριβώς απουσία σχεδίου υπάρχει συνολικά για την Εκπαίδευση και τα σχολεία μέσα στο δεύτερο κύμα του κορονοϊού.

Αναγκαία συνθήκη η αύξηση του προσωπικού

Γίνεται επίσης κατανοητό ότι για να μπορέσει να λειτουργήσει ένα τέτοιο μοντέλο απαιτούνται πολλαπλάσιοι εκπαιδευτικοί και βοηθητικό προσωπικό (καθαριότητας, τραπεζοκόμοι κ.ο.κ.), κάτι που πάλι δεν είναι διατεθειμένη η κυβέρνηση να διαθέσει στα σχολεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά τις ελλείψεις που και πέρυσι υπήρχαν στα σχολεία, κάποιες από τις οποίες δεν καλύφθηκαν ούτε μέχρι το τέλος της χρονιάς, παρά τις συνταξιοδοτήσεις και το ότι θα υπάρξουν εκπαιδευτικοί που ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου και δεν θα μπορούν να επιστρέψουν στα σχολεία, το υπουργείο Παιδείας λέει ότι οι προσλήψεις αναπληρωτών θα είναι στον ίδιο αριθμό με πέρυσι.

Οι επιπλέον εκπαιδευτικοί είναι η μόνη ρεαλιστική απάντηση για τους μαθητές που ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου και δεν θα μπορέσουν να επιστρέψουν στα σχολεία για την εκπαιδευτική διαδικασία. Η απάντηση του υπουργείου για αυτή την ομάδα μαθητών είναι ότι «είμαστε έτοιμοι για την τηλεκπαίδευση». Με δεδομένο όμως ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί η επικίνδυνη και αντιπαιδαγωγική ρύθμιση για αναμετάδοση του μαθήματος μέσα από τις σχολικές τάξεις (με το διάτρητο διαδίκτυο να παραμονεύει για τα ευαίσθητα δεδομένα ανήλικων μαθητών), πώς θα «τηλεκπαιδεύονται» αυτά τα παιδιά; Θα κάνουν το πρωί οι εκπαιδευτικοί μάθημα στην τάξη και θα κάνουν τα απόγευμα ξανά το ίδιο μάθημα στους ευπαθείς μαθητές; Είναι φανερό ότι οι ανάγκες σε εκπαιδευτικούς, που έτσι κι αλλιώς ήταν μεγάλες και δεν καλύπτονταν πλήρως το προηγούμενο διάστημα, μεγαλώνουν κι άλλο τώρα, στην περίοδο της πανδημίας.

Αντίστοιχα και στην καθαριότητα, τα πράγματα δεν είναι καλύτερα. Χαρακτηριστική είναι η καταγγελία που έκανε τη βδομάδα που μας πέρασε ο δήμος Θέρμης στη Θεσσαλονίκη, όπου η κυβέρνηση ενέκρινε συνολικά 67 προσλήψεις προσωπικού καθαριότητας για τα σχολεία, αντί για 78 που είχε ζητήσει ο δήμος για 664 σχολικές αίθουσες, συν αυλές και άλλους βοηθητικούς χώρους.

Ακόμα, ένα σύγχρονο και ουσιαστικό σχέδιο για την επαναλειτουργία των σχολείων θα απαιτούσε και επιπλέον προσωπικό στα σχολεία, λόγω των συνθηκών. Πολλά παιδιά έχουν αποκοπεί πλήρως από την εκπαιδευτική διαδικασία εδώ και επτά - οκτώ μήνες, οι συνθήκες της ζωής και της καθημερινότητάς τους άλλαξαν ραγδαία και η επανένταξή τους δεν θα είναι μια υπόθεση ρουτίνας. Είναι φανερή η ανάγκη ύπαρξης ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, επιστημόνων που μαζί με τους παιδαγωγούς θα συμβάλουν για την επανέναρξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της σχολικής ζωής.

Είναι φανερή επίσης η ανάγκη για την ανάπτυξη ενός δικτύου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας που θα έχει συγκεκριμένη έκφραση στα σχολεία, με παρουσία και ελέγχους από νοσηλευτές και γιατρούς, ώστε να υπάρχει κατάλληλη επιστημονική πρόβλεψη σε κάθε χώρο και να επιλέγονται έγκαιρα ενδεδειγμένες μέθοδοι πρόληψης (μαζικά τεστ, θερμομετρήσεις), όπου χρειάζεται.

Τέτοια μέτρα θα συμβάδιζαν με τις ανάγκες της εποχής και θα καθησύχαζαν τις ανησυχίες και τις αγωνίες γονιών, εκπαιδευτικών και μαθητών.


Γ. Σ.


ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ - ΓΟΝΕΙΣ
Κινητοποίηση την Τρίτη για να παρθούν μέτρα υγιεινής και ασφάλειας

«Κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας να αναλάβουν επιτέλους την κρατική ευθύνη για τους όρους υγιεινής και ασφάλειας στα σχολεία!», απαιτούν εκπαιδευτικοί και γονείς και καλούν σε κινητοποίηση στα Προπύλαια την Τρίτη 25 Αυγούστου στις 11 το πρωί, προτάσσοντας τα αιτήματα για μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη και ταυτόχρονα μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών.

Το διεκδικητικό πλαίσιο που προτάσσουν εκπαιδευτικοί και γονείς περιλαμβάνει:

  • Επισκευή σχολείων - εξασφάλιση κατάλληλων χώρων, ώστε να διασφαλίζονται οι απαραίτητες αποστάσεις σε κάθε τάξη, και αποφασιστική μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη, ώστε κανένα τμήμα να μην έχει πάνω από 15 μαθητές. Αμεση αξιοποίηση σχολείων που έκλεισαν τα προηγούμενα χρόνια και άλλων κρατικών υποδομών, ή ακόμα και ιδιωτικών, που πληρούν τις προϋποθέσεις. Αμεση εκπόνηση κεντρικού πανελλαδικού σχεδίου για νέα σχολικά κτίρια, που να καλύπτουν τις ανάγκες για σχολική στέγη.
  • Εκτακτο κονδύλι από τον κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να προσληφθεί ο απαραίτητος αριθμός εκπαιδευτικών, που να ικανοποιεί την παραπάνω συνθήκη για περισσότερα τμήματα με λιγότερους μαθητές.
  • Πρόσληψη όλων των αναπληρωτών σε μία φάση, στα τέλη Αυγούστου. Μέτρα στήριξης των εκπαιδευτικών που εργάζονται μακριά από τον τόπο μόνιμης κατοικίας τους (στέγαση, σίτιση, μετακίνηση). Μονιμοποίηση όλων των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού που δουλεύουν τα τελευταία χρόνια στην Εκπαίδευση.
  • Εξασφάλιση όλου του απαραίτητου αριθμού μόνιμων εργαζομένων στην καθαριότητα των σχολείων, ώστε να διασφαλίζονται οι υγειονομικοί όροι καθ' όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου.
  • Εξασφάλιση του απαραίτητου αριθμού λεωφορείων και σχολικών τροχονόμων, ώστε να πραγματοποιείται ασφαλής μετάβαση του κάθε μαθητή από και προς το σχολείο, χωρίς να απαιτείται η συνοδεία συγγενικού προσώπου.
  • Προστασία όσων ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.
  • Εξασφάλιση κονδυλίων στις σχολικές επιτροπές για την προμήθεια με το απαραίτητο υλικό (Μέσα Ατομικής Προστασίας, είδη καθαρισμού, αντισηπτικά κ.λπ.).
  • Αμεση επανέναρξη του προγράμματος των σχολικών γευμάτων.
  • Διενέργεια μαζικών επαναλαμβανόμενων τεστ σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, ώστε να υπάρξει άμεση παρέμβαση σε περίπτωση που χρειαστεί, και να ελέγχεται η διάδοση του ιού.
  • Δημιουργία Σχολιατρικής Υπηρεσίας που θα έχει την ευθύνη για τον έλεγχο λειτουργίας των σχολείων αλλά και τη διαχείριση των κρουσμάτων.
  • Κατάργηση κάθε νομοθετικής διάταξης που επιτρέπει κάμερα στα σχολεία και online μετάδοση των μαθημάτων.


Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ