ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 22 Ιούλη 2008
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2008
Κλιμακώνουν την αντιλαϊκή πολιτική

Συμπληρωματικά μέτρα, με πρόσχημα τις αστοχίες στη δημοσιονομική διαχείριση. Ερωτήματα προκαλεί η καθυστέρηση επιστροφής φόρου στο αγροτικό πετρέλαιο

Συμπληρωματικά αντιλαϊκά μέτρα έχει προετοιμάζει η κυβέρνηση της ΝΔ, φιλοδοξώντας να αντιμετωπίσει τα διευρυνόμενα ελλείμματα του κρατικού προϋπολογισμού για το 2008. Τα μέτρα αναμένονται να συμπεριληφθούν στο λεγόμενο «εθνικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων» της περιόδου 2008-2010 (επικαιροποιείται με στόχο την επιτάχυνση της «στρατηγικής Λισαβόνας» και την κάλυψη των όποιων αστοχιών εμφανίζονται), που θα παραδοθεί από το υπουργείο Οικονομίας στην ΕΕ μέχρι τις 15 Οκτώβρη. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Θ. Ρουσόπουλος, δεν έκρυψε χτες τις προσπάθειες της κυβέρνησης να συγκρατήσει τα ελλείμματα με αύξηση των εσόδων και περικοπή των δαπανών.

Τα σπασμένα της δημοσιονομικής διαχείρισης (υποχώρησης των οικονομικής δραστηριότητας ή ακόμη και φαινομένων ύφεσης που καταγράφονται σε ορισμένα κράτη της ευρωζώνης) ετοιμάζονται να τα ξαναφορτώσουν στα λαϊκά στρώματα με νέες αυξήσεις στους φόρους κατανάλωσης. Τέτοιο ενδεχόμενο υπάρχει ακόμη και για το συντελεστή του ΦΠΑ (19%). Εξετάζονται, επίσης, και άλλα μέτρα ενίσχυσης των φοροεσόδων, όπως η ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την Εφορία, που θα μπει σε εφαρμογή ανάλογα με την εξέλιξη του θα έχει ο προϋπολογισμός στο επόμενο διάστημα. Να σημειωθεί ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές στο Δημόσιο ξεπερνούν τα 16 δισ. ευρώ, με το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τους να προέρχεται από μια μικρή δράκα μεγαλοεπιχειρηματιών και πλέον θεωρείται οριστικά χαμένο. Και εν προκειμένω τα σπασμένα θα φορτωθούν στις μικρότερες επιχειρήσεις και επαγγελματίες.

Τι συμβαίνει με το αγροτικό πετρέλαιο;

Θύμα της εφαρμοζόμενης αντιλαϊκής πολιτικής είναι και οι αυτοαπασχολούμενοι αγρότες. Ηδη και παρά τις υποσχέσεις της κυβέρνησης να δώσει πίσω τη διαφορά φόρου με το πετρέλαιο κίνησης, πολλά ερωτήματα ανακύπτουν για το πόσοι και ποιοι θα πάρουν την επιστροφή. Από την ενιαιοποίηση των φόρων ήδη έχει περάσει ένα εξάμηνο, αλλά μέχρι και σήμερα δεν έχει επιστραφεί ούτε σεντς! Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση, έχει ήδη υπογραφεί κοινή υπουργική απόφαση, η οποία «θα εφαρμοστεί μετά τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης»! Η επιστροφή θα γίνει στη βάση «αντικειμενικών» κριτηρίων (κατανάλωση ανά καλλιέργεια, δείκτες μηχανικής απασχόλησης, είδος ζώου κ.ά.) και στη βάση των στοιχείων που τηρούνται στον ΟΠΕΚΕ. Στις επόμενες μέρες, η κυβέρνηση υπόσχεται να πιστώσει τους λογαριασμούς των αγροτών με τα αναδρομικά, καθώς και τα ποσά για την κατανάλωση πετρελαίου μέχρι και το τέλος του 2008. Υπολογίζεται ότι η συνολική επιστροφή ξεπερνά τα 230 εκατ. ευρώ το χρόνο. Αγνωστο, για την ώρα, είναι πόσα από αυτά θα επιστραφούν...

Να σημειωθεί ότι η μεγάλη φοροδιαφυγή προέρχεται από το ναυτιλιακό πετρέλαιο που είναι παντελώς αφορολόγητο. Με προκλητική καθυστέρηση, η κυβέρνηση εξετάζει τώρα κάποια μέτρα ελέγχου, τα οποία θα συζητηθούν τις επόμενες μέρες στο πλαίσιο του λεγόμενου «Εθνικού Συμβουλίου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής».

ΡΟΔΑΚΙΝΟΠΑΡΑΓΩΓΟΙ
Τους απομυζούν οι εμποροβιομήχανοι

Εντείνοντας τα αδιέξοδα των ροδακινοπαραγωγών με τις τιμές (ως 27 λεπτά του ευρώ το κιλό) που δίνουν για το συμπύρηνο ροδάκινο οι ιδιώτες μεταποιητές. Ανακοίνωση - κάλεσμα των ΝΕ Ημαθίας - Πέλλας του ΚΚΕ

Εξευτελιστικές χαρακτηρίζουν οι αγρότες της Ημαθίας και της Πέλλας τις τιμές που προτείνουν οι ιδιώτες μεταποιητές για το συμπύρηνο ροδάκινο. Οι προτεινόμενες φέτος από τους κονσερβοβιομήχανους τιμές για τα συμπύρηνα ροδάκινα στα 25 - 27 λεπτά/κιλό είναι οι ίδιες με το 2004, όταν το κόστος παραγωγής, μόνο την τελευταία χρονιά, ανέβηκε 35%. Την ίδια στιγμή, η αύξηση τιμής της κομπόστας ξεπέρασε το 28% στη Γερμανία, κύρια χώρα απορρόφησης.

Σημειώνεται ότι το 2008 είναι μια ευνοϊκή χρονιά και γι' αυτό οι Ευρωπαίοι μεταποιητές έδωσαν για αγορά πρώτης ύλης κομπόστας αυξήσεις 43% - 52% (οι Ισπανοί μεταποιητές δίνουν 33 - 35 λεπτά/κιλό). Αλλά και στα επιτραπέζια ροδάκινα, οι μεσοσταθμικές τιμές κατά ποικιλία δεν ξεπερνούν τα 5 λεπτά/κιλό (!) και η «ψαλίδα τιμών» για τον εργαζόμενο καταναλωτή παραμένει 6 - 7 φορές πάνω από τις τιμές παραγωγού.

«Για μια ακόμη χρονιά, οι εμποροβιομήχανοι μονοπωλώντας την αγορά κλέβουν τον ιδρώτα των Ροδακινοκαλλιεργητών», τονίζουν σε ανακοίνωσή τους οι Νομαρχιακές Επιτροπές Ημαθίας -Πέλλας του ΚΚΕ. «Οι πολιτικές όλων των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ όλα τα προηγούμενα χρόνια είχαν σαν αποτέλεσμα τη μαζική χρεοκοπία και την περιθωριοποίηση των συνεταιρισμών, με αποτέλεσμα να μονοπωλούν τώρα οι εμποροβιομήχανοι και τη διάθεση της παραγωγής και τις τιμές εμπορίας, τη λειτουργία όσων συνεταιρισμών απέμειναν στη λογική των ΑΕ, τη λειτουργία των Ομάδων Παραγωγών και της Διεπαγγελματικής που εφάρμοσαν πιστά τις αντιαγροτικές πολιτικές στο χώρο των οπωροκηπευτικών».

«Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, συνεχίζει η ανακοίνωση, τώρα έχουμε και τη νέα ΚΟΑ οπωροκηπευτικών, με την οποία αποφάσισαν την αποσύνδεση των επιδοτήσεων από την παραγωγή, την κατάργηση και αυτών των λίγων εξαγωγικών επιδοτήσεων για τα επιτραπέζια κλπ.

«Υπεύθυνες για όλα αυτά είναι οι αντιαγροτικές κατευθύνσεις της ΚΑΠ της ΕΕ, που απαρέγκλιτα εφαρμόζουν όλα τα τελευταία χρόνια οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Συνυπεύθυνοι είναι η Διεπαγγελματική αλλά και οι Διοικήσεις των συνεταιριστικών οργανώσεων, που έχουν μετατραπεί σε όργανα εφαρμογής των αντιαγροτικών πολιτικών των κυβερνήσεων, με αποτέλεσμα, να μην μπορούν να στηρίξουν το εισόδημα των μικρομεσαίων αγροτών. Το ίδιο κάνουν και οι ξεπουλημένες ηγεσίες της ΠΑΣΕΓΕΣ, ΣΥΔΑΣΕ, ΓΕΣΑΣΕ. Από κοντά με την αγωνιστική τους απραξία και οι πλειοψηφίες Ομοσπονδιών.

Το ΚΚΕ σάς καλεί να παλέψετε άμεσα για:

  • Διασφάλιση κατώτερων τιμών των προϊόντων τέτοιων ώστε να καλύπτουν το κόστος και να αφήνουν και ένα εισόδημα στον παραγωγό.
  • Εκδημοκρατισμός και ενίσχυση των συνεταιρισμών έτσι ώστε να περιοριστεί η ασυδοσία των εμποροβιομηχάνων και να ενισχυθεί το εισόδημα των μικρομεσαίων παραγωγών.
  • Μείωση του κόστους παραγωγής και κατασκευή βασικών έργων υποδομής, άμεσες και δίκαιες αποζημιώσεις για τους πληγέντες αγρότες, χωρίς τις γνωστές καθυστερήσεις.
  • Αμεσο διπλασιασμό των αγροτικών συντάξεων.

Οι αγώνες θα έχουν αποτελέσματα, μόνο εάν είναι συντονισμένοι με τους αγώνες των άλλων λαϊκών στρωμάτων και στοχεύουν στη συνολική αλλαγή του συσχετισμού δυνάμεων», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση των Νομαρχιακών Επιτροπών Ημαθίας - Πέλλας του ΚΚΕ.

ΟΣΕ
Μπαράζ αντεργατικών μέτρων ενόψει ιδιωτικοποίησης

Σκληρά αντεργατικά μέτρα στον ΟΣΕ, με δραστική μείωση του προσωπικού (σχεδόν στο μισό) και ανατροπές στα εργασιακά δικαιώματα, επεξεργάζεται η κυβέρνηση ενόψει ιδιωτικοποίησης των ελληνικών σιδηροδρόμων. Το σχέδιο για τον ΟΣΕ, που κατά πάσα πιθανότητα θα ανακοινωθεί μέσα στον επόμενο μήνα - σύμφωνα με πληροφορίες - προβλέπει, μεταξύ άλλων:

  • Την περικοπή 4.500 θέσεων εργασίας (σήμερα στον ΟΣΕ απασχολούνται περίπου 7.500 εργαζόμενοι) και περαιτέρω ανατροπή των εργασιακών σχέσεων.
  • Περικοπές δρομολογίων και μέτρα για την είσοδο ιδιωτών στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές, ενόψει και της πλήρους απελευθέρωσης της σιδηροδρομικής αγοράς από το 2011.
  • Την εκμετάλλευση της περιουσίας του ΟΣΕ από ιδιώτες, μέσω ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα).

Ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Κ. Χατζηδάκης, υποστηρίζει ότι «δεν τίθεται θέμα ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ» και ότι τα μέτρα που θα ανακοινώσει θα αφορούν «την εξυγίανση του Οργανισμού». Ωστόσο, απαντώντας πρόσφατα σε ερώτηση αν «η εξυγίανση θα συνοδευτεί και με μείωση του προσωπικού», ο ίδιος είχε επιβεβαιώσει τα σκληρά αντεργατικά μέτρα που προετοιμάζονται για τον ΟΣΕ, λέγοντας: «Ο,τι είναι να κάνουμε θα το κάνουμε σε συνεννόηση με τους εργαζόμενους και χωρίς να τους βλάψουμε. Εχουμε ένα συνολικό πρόβλημα σε αυτόν τον Οργανισμό που είναι πρόβλημα και των εργαζομένων».

Αλλωστε, οι αναφορές του υπουργού στα «συσσωρευμένα ελλείμματα του ΟΣΕ» και «στις δαπάνες μισθοδοσίας που είναι τετραπλάσιες από τα συνολικά έσοδα του Οργανισμού» δεν είναι καθόλου τυχαίες Με αυτόν τον τρόπο, ο Κ. Χατζηδάκης προετοιμάζει το έδαφος για τα σκληρά αντεργατικά μέτρα που προτίθεται να εφαρμόσει η κυβέρνηση στον ΟΣΕ, εκμεταλλευόμενη τόσο τα σκάνδαλα που έρχονται στο φως της δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες, όσο και τα αλλεπάλληλα σιδηροδρομικά ατυχήματα. Αποτέλεσμα και τα δύο (σκάνδαλα και ατυχήματα) της πολιτικής απαξίωσης και ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ που ακολούθησαν διαδοχικά οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ.

Απαντώντας στις χτεσινές καταγγελίες - που έκανε εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ, ο Ν. Σηφουνάκης για μεθοδεύσεις εκποίησης του ΟΣΕ - ο Ν. Χατζηδάκης επανέλαβε παλιότερη δήλωσή του, σύμφωνα με την οποία: «Μόνο ένας τρελός για δέσιμο θα επιθυμούσε να αγοράσει τον Οργανισμό. Η προσπάθεια της κυβέρνησης για τον ΟΣΕ περιγράφεται από το τρίπτυχο: ασφάλεια, διαφάνεια, οικονομική εξυγίανση»!

  • Σήμερα κατατίθεται στον Εισαγγελέα η μηνυτήρια αναφορά της διοίκησης της ΕΔΥΣΙ (θυγατρική του ΟΣΕ) σχετικά με τις σκανδαλώδεις συμβάσεις εκποίησης άχρηστου σιδηροδρομικού υλικού, που επέφεραν τεράστια οικονομική ζημιά στον Οργανισμό, σε όφελος ιδιωτών.


Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ