ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 22 Απρίλη 2000
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Οι πιο «σκληρά εργαζόμενοι»

Τελικά πρόκειται για μια μεταλλαγμένη εποχή. Είναι οι τελευταίοι μήνες της σχολικής περιόδου και στα προαύλια των σχολείων έχουν πάψει να ακούγονται τα μαθητικά γέλια. Το μπουγέλο των παλαιότερων εποχών αντικαταστάθηκε με το άγχος, το φλερτ με τις σημειώσεις, ο μεσημεριανός καφές έδωσε τη θέση του στο διάβασμα.

Οσο για τον ελεύθερο χρόνο, έχει πάψει προ πολλού να υπάρχει, αφού ακόμα και η δυνατή μουσική που κάποτε συνόδευε το διάβασμα αντικαταστάθηκε από καθημερινά δελτία ειδήσεων, προκειμένου να ενημερωθούν για τις νέες ημερομηνίες διεξαγωγής των εξετάσεων.

Οι μαθητές των Λυκείων, που όχι τυχαία έχουν χαρακτηριστεί ως οι πιο «σκληρά εργαζόμενοι», θα... χρωστούν πολλά «ευχαριστώ» στο νέο υπουργό Παιδείας, συνεχιστή του «έργου» της μεταρρύθμισης. Είναι σίγουρο ότι τον ερχόμενο χειμώνα, οι μαζικοί μαθητικοί αγώνες θα του ανταποδώσουν τις «ξένοιαστες» στιγμές που τους χάρισε.


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Προχειρότητα και για το πρόγραμμα των εξετάσεων

Νέα αλλαγή ανακοίνωσε χτες ο υπουργός, που θα τη συγκεκριμενοποιήσει... με νέα του ανακοίνωση

Οι μαθητές διεκδικούν τη γνώση, η αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση τους προσφέρει... απόγνωση
Οι μαθητές διεκδικούν τη γνώση, η αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση τους προσφέρει... απόγνωση
Την Πέμπτη 25 του Μάη θα ξεκινήσουν τελικά οι εξετάσεις της Β' και Γ' Λυκείου, δηλαδή μία βδομάδα αργότερα από τον αρχικό προγραμματισμό. Αντίστοιχη μετατόπιση αναμένεται να υπάρξει και στη λήξη του διδακτικού έτους, χωρίς να έχει ανακοινωθεί ακόμα επίσημα. Το υπουργείο Παιδείας, που, αν μη τι άλλο, επέδειξε προχειρότητα στο ζήτημα αυτό, επιχειρεί να παρουσιαστεί και ως «ευαίσθητο» στις ανησυχίες των μαθητών.

Ωστόσο, το νέο πρόγραμμα δεν ανακοινώθηκε χτες. Ταυτόχρονα, μετατίθεται και ο χρόνος έναρξης των Γενικών Εξετάσεων με το σύστημα των δεσμών για τις 20 του Μάη. Ο υπουργός Παιδείας σε σχετική ανακοίνωσή του επισημαίνει ότι η πολιτική ηγεσία, οι πρόεδροι του ΚΕΕ και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και οι αρμόδιοι διευθυντές, σε συσκέψεις τού εισηγήθηκαν το πρόγραμμα που είχε αρχικά ανακοινωθεί την Τετάρτη 19 του Απρίλη. Η χτεσινή ανακοίνωση, ήρθε μετά από επαφές με εκπαιδευτικούς, όπως δηλώνει, αλλά και μετά την προχτεσινή ανακοίνωση της ΟΛΜΕ που επισήμανε ότι το πρόγραμμα δεν άφηνε χρόνο για αναγκαίες επαναλήψεις.

Χτες, ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος του ΔΣ της ΟΛΜΕ δήλωναν ότι αν είχε προηγηθεί ο διάλογος του υπουργείου με την ΟΛΜΕ, το πρόγραμμα θα είχε καταληχτεί από την αρχή. Το ΔΣ της ΟΛΜΕ σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ενόψει της συνάντησης της Ομοσπονδίας με τον υπουργό Παιδείας, επανέλαβε τα πάγια αιτήματα του κλάδου και επισημάνθηκε η αναγκαιότητα ουσιαστικού και όχι προσχηματικού διαλόγου. Επισημάνθηκε ότι ο χρόνος των εξετάσεων καταλαμβάνει μεγάλο μέρος της σχολικής λειτουργίας και ζήτησε να υπάρχει προσδιορισμός της ύλης από την αρχή της χρονιάς ώστε να διδάσκεται σε όλα τα σχολεία. Ειδικότερα, για την εξεταστέα ύλη, τονίστηκε ότι υπάρχει πρόβλημα με μαθήματα της τεχνολογικής κατεύθυνσης του Ενιαίου Λυκείου. Οι εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ επανέλαβαν τα αιτήματα για αποσύνδεση του Λυκείου από τη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επαναφορά του θεσμού των επανεξεταστέων και επισήμαναν για μία ακόμα φορά τον κίνδυνο αποψίλωσης του Λυκείου, αφού όπως ειπώθηκε, πέρσι 116.000 παιδιά φοιτούσαν στη Γ' Λυκείου και από αυτά 101.000 διεκδίκησαν θέσεις σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, ενώ φέτος από τα 73.000 παιδιά που φοιτούν στη Γ' Λυκείου το υπουργείο Παιδείας υπολογίζει ότι 61.870 θα εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Προέβλεψαν επίσης ότι μετά το πέρας της διετίας, όταν δε θα εισάγονται υποψήφιοι με το σύστημα των δεσμών, πολλές από τις 85.000 θέσεις εισακτέων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ θα μένουν κενές.

Στο μεταξύ, σε κινητοποιήσεις προσανατολίζονται οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί ενάντια στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Οι αδιόριστοι δηλώνουν ότι η μάχη για την κατάργηση των νόμων 2525 και 2640 συνεχίζεται και την αγωνιστική διεκδίκηση των αιτημάτων αυτών θα συζητήσουν την Κυριακή 14 του Μάη στη Γενική τους Συνέλευση.


ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Ο ταξιτζής

Τ ο παρακάτω περιστατικό συνέβη τις παραμονές των εκλογών.

Βγήκα από το σπίτι στον πλατύ δρόμο να βρω ταξί. Πέρασε ένα, σήκωσα το χέρι μου, δε στάθηκε. Πέρασε δεύτερο και τρίτο, τίποτα. Το τέταρτο στάθηκε. Του λέω του ταξιτζή:

«Για τις Τρεις Γέφυρες, στο πρακτορείο λεωφορείων για τη Λάρισα».

«Μπες», μ' αποκρίνεται βαρετά.

«Θα περάσουμε, όμως, και από το σπίτι να πάρουμε και τη γυναίκα μου».

«Και πού είναι το σπίτι σου;».

«Κοίτα, καθώς πάμε στο τρίτο στενάκι δεξιά».

Φτάνουμε στο τρίτο στενάκι, βγάζει μια φωνάρα:

«Καλά, εσύ δεν ξέρεις ότι έχει απαγορευτικό σημάδι, ότι είναι μονόδρομος;».

«Συγνώμη, του κάνω, δεν το 'χα προσέξει».

«Τι θα πει δεν το 'χες προσέξει; Εδώ δε μένεις;».

«Εδώ μένω, αλλά δεν το πρόσεξα. Στο κάτω - κάτω, δεν έχω δικό μου αυτοκίνητο».

Τον παίδεψα ώσπου να φτάσουμε στο σπίτι, χωρίς να βγάλω μιλιά. Ημουν φταίχτης κι ο ταξιτζής, φαινόταν πολύ κουρασμένος.

Πήραμε και τη γυναίκα μου, ξεκινήσαμε. Για να τον ηρεμήσω, του λέω: «Σε παίδεψα κάπως, με συμπαθάς».

«Και βέβαια με παίδεψες. Ξέρεις πόσες ώρες βρίσκομαι στο τιμόνι; Ολη τη νύχτα και συνεχίζω. Τι να κάνω; Εχω φαμελιά, δυο κορίτσια που πάνε σχολειό και τα φροντιστήρια με μαδούνε».

«Σαν λίγο ξένοι μου φαίνεστε».

«Ναι, λείπαμε χρόνια στο εξωτερικό».

«Στο εξωτερικό;».

«Ναι, στο εξωτερικό».

«Σε ποια χώρα, αν επιτρέπεται;».

«Στη Γερμανία».

«Ποια Γερμανία; Την απ' εδώ ή την απ' εκείς;».

«Στην απ' εκεί. Την Ανατολική. Αυτή που τη λέγανε Γερμανική Λαοκρατική Δημοκρατία».

Φρενάρισε απότομα για να ρωτήσει:

«Βρε συ, αντάρτης ήσουν;».

Πήγα να τ' αποφύγω, να μην πιάσουμε κανέναν καυγά και του το 'πα με μισόλογα. Υψωσε τη φωνή του:

«Αντάρτης ήσουν και δεν το λες; Τι γκ και μπ είναι αυτά; Πέστο ανοιχτά και φωναχτά: Ημουν αντάρτης».

«Ναι, ήμουν αντάρτης», του λέω φωναχτά.

«Ετσι να σε χαρώ. Αυτό θέλω ν' ακούσω. Και πάτε να ψηφίσετε».

«Ναι, πάμε να ψηφίσουμε».

«Βγάλατε εισιτήρια;».

«Ναι, βγάλαμε».

«Κορόιδα είστε. Γιατί δεν μπαίνατε σε κάποιο λεωφορείο του ΠΑΣΟΚ ή της ΝΔ; Θα παίρνατε και χαρτζιλίκι».

«Δεν μπορούσα να το κάνω εγώ αυτό».

«Να το 'κανες και να 'ριχνες στην κάλπη το ψηφοδέλτιο που ήθελες. Θα σε κάνω, όμως, και μια παρατήρηση».

«Να με κάνεις».

«Γιατί ήσουν διστακτικός στις ερωτήσεις μου; Για ποιον με πέρασες; Ναι, ήμουν λίγο απότομος στη συμπεριφορά μου, αλλά σου το είπα, 18 ώρες στο τιμόνι. Εσύ, όμως, θα έπρεπε να είχες καταλάβει. Δεν άκουγες ποιο σταθμό είχα στο ραδιόφωνο; Τον "902" είχα. Αυτόν ακούω καθημερινά. "902 Αριστερά στα FM". Απ' εκεί τα μαθαίνω όλα. Και τι λένε τώρα οι Ανατολικοί που έζησες; Είναι μετανιωμένοι, ε; Τα 'χανε όλα τα φυσικά και θέλανε τα πλούτη της Δύσης. Τώρα τους κατατρώει η ανεργία κι έχουν από πάνω τους τους Δυτικούς να τους συμπεριφέρονται σαν κατώτερα όντα. Καλά να πάθουν. Και να σου πω κάτι; Και οι δικοί μας εδώ, αν ψηφίσουν τα κόμματα που τους υπόσχονται λαγούς με πετραχήλια, τα ίδια θα πάθουν. Θα χτυπούν το κεφάλι τους κατοπινά, αλλά θα είναι αργά...».

Φτάσαμε. Εβαλε το χέρι του στον ώμο μου και είπε:

«Χάιντε, αντάρτη μου, καλό βόλι...».

Τον ρώτησα:

«Και το δικό σου το βόλι, ποιο θα 'ναι;»

Το 'πε φωναχτά:

«Κάπα - Κάπα - Ε, το κόμμα σου λαέ...».


Δημήτρης ΚΗΠΟΥΡΟΣ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ