ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 22 Απρίλη 1997
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
Δημόσια, σύγχρονη, υποχρεωτική
  • Η καταλήστευση των ταμείων από τις κυβερνήσεις αποτελεί ένα από τα πιο προκλητικά σκάνδαλα της μεταπολιτευτικής περιόδου
  • Το ΚΚΕ είναι αντίθετο σε κάθε μέτρο που πλήττει τον κοινωνικό χαρακτήρα της ασφάλισης, σε κάθε λογική εμπορευματοποίησης, ανοιχτής ή συγκαλυμμένης ιδιωτικοποίησης

Αν και το ζήτημα αυτό δεν περιλαμβάνεται στο κείμενο των 19 ενοτήτων, ωστόσο είναι θέμα σημερινό και του λεγόμενου εθνικού κοινωνικού διαλόγου, αφού το ζητούμενο είναι να ανατραπούν και επίσημα οι εργασιακές σχέσεις και σε δεύτερη φάση να γίνει η λεγόμενη προσαρμογή, δηλαδή και η ανατροπή των όποιων δεδομένων υπάρχουν στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, που λειτουργούν στον ένα ή τον άλλο βαθμό προστατευτικά ή σχεδόν προστατευτικά για τον εργαζόμενο.

Η κυβέρνηση, ένας από τους βασικούς υπεύθυνους της σημερινής κατάντιας των ταμείων, έρχεται ως σωτήρας τους!

Η καταλήστευση των ταμείων από τις κυβερνήσεις αποτελεί ένα από τα πιο προκλητικά σκάνδαλα της μεταπολιτευτικής περιόδου, μπροστά στο οποίο ωχριούν και οι παρατράπεζες του Μπερίσα.

Θυμίζουμε χαρακτηριστικές "στιγμές":

1. Τρισεκατομμύρια δραχμές των ασφαλιστικών ταμείων αρπάχτηκαν από τις κυβερνήσεις και πρόσφατα από την κυβέρνηση του κ. Σημίτη με τη μορφή της αξιοποίησης - εκμετάλλευσης των αποθεματικών. Τα αποθεματικά αυτά πήγαν για χαριστικές πράξεις, τελικά επέστρεψαν στα ταμεία των μεγαλοκεφαλαιούχων.

2. Υπέθαλψαν και κάλυψαν την εισφοροδιαφυγή των εργοδοτών.Επανειλημμένα έγιναν χαριστικές ρυθμίσεις και εισφοροαπαλλαγές για το μεγάλο κεφάλαιο.

3. Με τους αντιασφαλιστικούς νόμους από το 1988 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και με το νόμο 1759/88 κατάργησε τις προσωρινές συντάξεις αναπηρίας και μείωσε αισθητά τα επιδόματα ασθενείας.

4. Η κυβέρνηση της ΝΔ, παίρνοντας τη σκυτάλη, ψήφισε τους νόμους 1902/90, 1976/91, 2084/92, καταργώντας σταδιακά το θεσμό των κατώτερων συντάξεων, το θεσμό της αναπροσαρμογής των συντάξεων σε σχέση με την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, μειώνοντας στο 1/3 τις δαπάνες για τις συντάξεις των αναπήρων, ενώ αυξήθηκαν σταδιακά τα όρια συνταξιοδότησης στα 65 σχεδόν για όλους.

5. Τα κατώτατα όρια των συντάξεων έπεσαν στην εξαετία 1991-1996 σε πραγματικές τιμές του 1990, τα γήρατος - αναπηρίας από 20 ημερομίσθια ανειδίκευτου εργάτη (ΗΑΕ) σε 15,3 και τα λόγω θανάτου από 18 (ΗΑΕ) σε 13,8. Οι αναπηρικές συντάξεις ΙΚΑ έπεσαν στο σύνολο των συντάξεων ΙΚΑ από 29,3% το 1990 στο 19,1% το 1996.

6. Για τους νέους ασφαλισμένους,όσους δηλαδή εισέρχονται στην ασφάλιση από 1.1.1993, επιβλήθηκε καθεστώς - εξάμβλωμα που παρέχει το 1/3 των καταβαλλομένων συντάξεων. Το 1995 από τους 718.737 συνταξιούχους του ΙΚΑ, οι 193.392, δηλαδή το 26,9%, έπαιρναν συντάξεις 20-80.000 δραχμές, οι 372.625, δηλαδή 51,8%, έπαιρναν 80-90.000 δρχ. Και μόνο 152.720, δηλαδή το 21,3%, παίρνουν συντάξεις μεγαλύτερες.

7. Ενώ οι συντάξεις της μεγάλης πλειοψηφίας των εργατών, των αγροτών, των ασφαλισμένων στο ΤΕΒΕ, στο ΤΣΑ και σε άλλα ταμεία βρίσκονται σε επίπεδα πείνας, η παρεχόμενη περίθαλψη είναι πολύ κάτω από τις στοιχειώδεις σύγχρονες ανθρώπινες ανάγκες.

Περίπου 1 εκατομμύριο εργαζόμενοι δεν είναι ασφαλισμένοι. Εγιναν ταυτόχρονα σοβαρές περικοπές στις δαπάνες για τα φάρμακα των ασφαλισμένων, με πρόσχημα την πολυφαρμακία, επίσης στα επιδόματα για τους πολυτέκνους.

Οι πιο αυστηρές προϋποθέσεις για συνταξιοδότηση, που επέβαλαν οι αντιασφαλιστικοί νόμοι, αφαίρεσαν δικαιώματα και χειροτέρεψαν τις συντάξεις στις μεγάλες ομάδες εργαζομένων, λόγω της αποσύνδεσης των κατώτατων ορίων. Οι απώλειες εισοδήματος των συνταξιούχων ΙΚΑ υπολογίζονται για την 5ετία '91-'96 σε πάνω από 600 δισ. δρχ. και προέρχονται από τον πληθωρισμό, τις αυξήσεις στις κρατήσεις, τη συμμετοχή στα φάρμακα, την πενταετία για τον υπολογισμό της σύνταξης και τις αυστηρές προϋποθέσεις για τη συνταξιοδότηση.

8. Για τους αγρότες,με νόμο που ψήφισε πρόσφατα η κυβέρνηση, χειροτερεύει το ήδη ανεπαρκές ασφαλιστικό σύστημα, αυξάνει τις εισφορές, ενώ οι συντάξεις θα γίνουν μικρότερες σε σύγκριση με το σημερινό σύστημα, περιορίζει την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, αφαιρεί στην ουσία το δικαίωμα της αγρότισσας σε ασφάλιση και συνταξιοδότηση, αφού η αγροτική οικογένεια δεν μπορεί να σηκώσει τα βάρη της σύνταξης των δύο.

Τι σχεδιάζει η κυβέρνηση
  • Αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης, αν όχι άμεσα, στα επόμενα χρόνια, για άνδρες και γυναίκες. Να καταργήσει τις διατάξεις που ισχύουν για τις εργαζόμενες γυναίκες.
  • Να καθορίζεται ο συντάξιμος μισθός στο 60% των αποδοχών για τα 35 χρόνια ασφάλισης ή με 10.500 ένσημα, αντί του 80% που ισχύει σήμερα.
  • Για τον υπολογισμό της σύνταξης να παίρνεται υπόψη ο μέσος μισθός της τελευταίας 10ετίας.
  • Από την κύρια και την επικουρική ασφάλιση συνολικά να μην καταβάλλεται σύνταξη πάνω από το 80% του μέσου μισθού.
  • Επανεξέταση προς το χειρότερο του θεσμού των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων.
  • Αύξηση των εισφορών των εργαζομένων και μείωση γενικά των κρατικών και εργοδοτικών εισφορών.

Το επιχείρημα περί ανταποδοτικότητας εκφράζει μια άκρως αντιδραστική άποψη και ένα πελώριο ψέμα.

Τα ασφαλιστικά ταμεία τα στήριξαν οι εργαζόμενοι με τις εισφορές τους και όχι η κυβέρνηση και η εργοδοσία, που πάντα έδιναν λιγότερο απ' ό,τι ήταν υποχρεωμένοι και από πάνω λήστευαν τα ταμεία.

Οι εργαζόμενοι πλήρωσαν και πάντα πήραν λιγότερα, συγκριτικά με την προσφορά και τις ανάγκες τους.

Η κυβερνητική πολιτική, αν δε συναντήσει ισχυρή αντίδραση και αντιπαράθεση, θα οδηγήσει στην ακόμα μεγαλύτερη μείωση της κρατικής και εργοδοτικής επιχορήγησης. Θα χειροτερέψουν οι ήδη υποβαθμισμένες υπηρεσίες, τα ταμεία θα γίνουν οι πιο προβληματικές επιχειρήσεις. Η ενοποίηση των ταμείων δεν αποτελεί φάρμακο, πολύ περισσότερο που υπηρετεί τους αντίθετους λόγους, δηλαδή το μοίρασμα της φτώχειας, την προς τα κάτω κίνηση όλων των ταμείων, αντί της προς τα πάνω εξίσωσης. Μπορεί για ένα διάστημα να αναβληθεί η χρεοκοπία, αλλά το αποτέλεσμα θα είναι έτσι και αλλιώς αναπόφευκτο.

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΚΚΕ
1. Κοινωνική Ασφάλιση

Το ΚΚΕ είναι αντίθετο σε κάθε μέτρο που πλήττει τον κοινωνικό χαρακτήρα της ασφάλισης, σε κάθε λογική εμπορευματοποίησης, ανοιχτής ή συγκαλυμμένης ιδιωτικοποίησης.

Αγωνίζεται για δημόσια και σύγχρονη κοινωνική ασφάλιση, υποχρεωτική, που να στηρίζεται στην αλληλεγγύη των εργαζομένων και στην αλληλεγγύη των γενεών των εργαζομένων, με πλήρη συμμετοχή του κράτους στη δαπάνη της Κοινωνικής Ασφάλισης.

2. Πόροι της Κοινωνικής Ασφάλισης

Οι πόροι της ΚΑ, για να εξασφαλίζουν τη χορήγηση των αναγκαίων ασφαλιστικών παροχών προς τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους, πρέπει να διασφαλίζονται από την κρατική συμμετοχή, τη συμμετοχή των εργαζομένων και την εισφορά των εργοδοτών, δηλαδή να διασφαλίζονται με τριμερή χρηματοδότηση. Εισφορά του ασφαλισμένου εργαζομένου 2/9, του εργοδότη 4/9 και του κράτους 3/9.

Για τους φορείς του Δημοσίου Τομέα η εργοδοτική και κρατική εισφορά να αθροίζονται και να καταβάλλονται από το δημόσιο φορέα, με ποσό που να αντιστοιχεί στα 7/9 του εισφοροασφαλιστικού οργανισμού.

Η κρατική συμμετοχή να καταβάλλεται και να εξασφαλίζεται μέσω της ανακατανομής των πόρων και των εσόδων του κράτους με τη φορολόγηση κυρίως των μεγάλων εισοδημάτων και την κατάργηση των φοροαπαλλαγών και προνομίων του μεγάλου κεφαλαίου, καθώς και με την επιστροφή των κλεμμένων τρισεκατομμυρίων στα ασφαλιστικά ταμεία.

Το ΚΚΕ είναι αντίθετο στις περικοπές των κρατικών δαπανών στα ασφαλιστικά ταμεία στο όνομα της ΟΝΕ και των "προγραμμάτων σύγκλισης".

3. Κοινωνική Ασφάλιση μαζί με ενιαίο δημόσιο σύστημα ανθρωπίνων παροχών υγείας και πρόνοιας

Το ΚΚΕ αγωνίζεται για ανθρώπινη σύγχρονη περίθαλψη σε ένα ενιαίο σύστημα υγείας και πρόνοιας, που θα εξασφαλίζει ισότιμη μέριμνα και υγεία για όλους τους εργαζόμενους.

  • Οι υπηρεσίες υγείας των ασφαλιστικών ταμείων να ενταχθούν με τη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων σε ένα ενιαίο δημόσιο σύστημα υγείας, το οποίο να εξασφαλίζει σύγχρονους όρους και υποδομή που να ανταποκρίνεται στις ανθρώπινες ανάγκες. Η υποδομή, ο τεχνολογικός εξοπλισμός, η έρευνα, καθώς και οι δαπάνες για την πρόληψη πρέπει να προέρχονται αποκλειστικά από το κράτος και να μην επιβαρύνονται οι ασφαλισμένοι.
  • Να αυξηθούν οι κρατικές δαπάνες για υγεία - πρόνοια μέσα από την αναπροσαρμογή των κονδυλίων του Κρατικού Προϋπολογισμού. Γενναία χρηματοδότηση όλων των κρατικών νοσοκομείων και ιδρυμάτων που να καλύπτουν τις λειτουργικές και άλλες δαπάνες τους. Να καλυφθούν οι ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή.
  • Να γίνουν άμεσα όλες οι αναγκαίες προσλήψεις, ώστε να καλυφθούν οι κενές θέσεις σε γιατρούς και κυρίως σε νοσηλευτικό προσωπικό, σε νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας.
  • Αναβαθμισμένη Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας δημόσιου χαρακτήρα με πόρους από τον κρατικό προϋπολογισμό και γενικότερα με ευθύνη του κράτους, που να καλύπτει τις ανάγκες σε όλες τις περιοχές της χώρας, ιδιαίτερα στην επαρχία και τα νησιά.
  • Ανέγερση νέων νοσοκομείων στις περιοχές οξυμένων αναγκών, ιδιαίτερα στην επαρχία και στα νησιά. Αναβάθμιση όσων νοσοκομείων υπολειτουργούν σήμερα σε ορισμένα τμήματά τους, ώστε να καλύπτονται τουλάχιστον τα επείγοντα περιστατικά, έως ότου καλυφθούν πλήρως με τα νοσοκομεία που απαιτούνται.
  • Μέτρα για την υγιεινή και ασφάλεια στους εργασιακούς χώρους, καθιέρωση θεσμών εργατικού και λαϊκού ελέγχου.
  • Περιορισμός της ασυδοσίας και αυστηρός έλεγχος της σημερινής λειτουργίας όλων των μεγάλων ιδιωτικών επιχειρήσεων, στους τομείς της Υγείας - Πρόνοιας - Κοινωνικής Ασφάλισης, με τελικό στόχο την κατάργησή τους.
  • Μέτρα ειδικής προστασίας στα άτομα με ειδικές ανάγκες και για την τρίτη ηλικία.
4. Συντάξεις ανθρώπινες

Το βασικό κριτήριο πρέπει να είναι κατά πόσο οι συντάξεις και οι άλλες παροχές ανταποκρίνονται στις ανάγκες μιας αξιοπρεπούς διαβίωσης των συνταξιούχων, παίρνοντας υπόψη ότι η τρίτη ηλικία έχει δικαίωμα να ζει όπως και οι άλλοι εργαζόμενοι, έχει ανάγκη από ψυχαγωγία, διακοπές, κοινωνικό τουρισμό.

Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί τα κατώτατα όρια των συντάξεων να είναι χαμηλότερα από είκοσι ημερομίσθια του ανειδίκευτου εργάτη, όπως αυτά διαμορφώνονται με την ΕΣΣΕ.

Το αίτημα αυτό πρέπει να ικανοποιηθεί όχι μόνο για τους συνταξιούχους του ΙΚΑ, αλλά και για τους συνταξιούχους των ΤΕΒΕ, ΤΣΑ, ΟΓΑ και άλλων που δίνουν χαμηλότερες συντάξεις.

Τα κατώτατα όρια συντάξεων διαφόρων κλάδων συνταξιούχων του ΝΑΤ να είναι ίσα προς το ένα εικοστό δεύτερο επί 20 του κατώτατου βασικού μισθού των εν ενεργεία ασφαλισμένων, όπως αυτός καθορίζεται από την εκάστοτε κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας.

Αμεσα οι συντάξεις των συνταξιούχων του ΝΑΤ να είναι ίσες προς το 80% του βασικού μισθού των εν ενεργεία ασφαλισμένων. Να υπάρχει κλιμακωτή αύξηση των συντάξεων, ανάλογα με το χρόνο ασφάλισης και το ύψος των εισφορών.

Στα 35 χρόνια ή 10.500 μέρες ασφάλισης να αναλογεί κύρια σύνταξη ίση με το 80% των αποδοχών.

Να επανέλθει άμεσα το σύστημα γνήσιας Αυτόματης Τιμαριθμικής Αναπροσαρμογής για τις συντάξεις.

Τα όρια συνταξιοδότησης να διαμορφωθούν άμεσα στα 60 για τους άνδρες και στα 55 για τις γυναίκες. Στα 55 επίσης να παίρνουν σύνταξη οι εργαζόμενοι στα βαρέα και ανθυγιεινά. Η διαφορά της πενταετίας, που ισχύει για τη συνταξιοδότηση των γυναικών ασφαλισμένων στο ΙΚΑ, να ισχύσει και για τις εργαζόμενες στο δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, στις γυναίκες επαγγελματίες και αγρότισσες.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ

Το ΚΚΕ αντιτίθεται σε οποιαδήποτε σχέδια για την αυστηροποίησή τους. Για ορισμένους κλάδους, ιδιαίτερα σε συνθήκες αυξανόμενης ανεργίας και υποαπασχόλησης, επιβάλλεται η μείωσή τους. Η συνταξιοδότηση μισθωτών με 35ετία ή 10.500 ένσημα να γίνεται χωρίς όριο ηλικίας.

Το ΚΚΕ τάσσεται υπέρ της κατάργησης των εξαιρέσεων που ισχύουν για τους δικαστικούς, τους βουλευτές κλπ.

ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ

Να αναδιαρθρωθεί η κλίμακα υπολογισμού των συντάξεων ΙΚΑ. Να παίρνει υπόψη την αναλογία εισφορών των εργαζομένων, τα χρόνια, αλλά και της εσωτερικής των ασφαλιστικών κλάσεων, της αλληλεγγύης του συνόλου των εργαζομένων, που πραγματοποιείται με την κρατική συμμετοχή στη χρηματοδότηση της ΚΑ.

Τα κατώτερα όρια συντάξεων να αποτελούν τα βασικά ποσά σύνταξης για όσους συμπληρώνουν τον ελάχιστο χρόνο ασφάλισης και λαμβάνουν αποδοχές ανειδίκευτου εργάτη. Οι προσαυξήσεις και μειώσεις να υπολογίζονται με βάση τα βασικά αυτά ποσά.

Βάση υπολογισμού της σύνταξης να αποτελεί ο μέσος όρος όλων των αποδοχών της τελευταίας διετίας (βασικοί μισθοί, επιδόματα, δώρα εορτών, επίδομα αδείας κ. ά.) και όχι κάτω των 450 ημερών ασφάλισης. Οι αποδοχές της τριετίας να αναπροσαρμόζονται σύμφωνα με τις μεταβολές του τιμαρίθμου.

Το Δημόσιο να υπολογίζει τις συντάξεις σε τριακοστά πέμπτα και όχι πεντηκοστά. Ως βάση υπολογισμού της σύνταξης να υπολογίζονται οι συνολικές αποδοχές του τελευταίου μήνα πριν τη συνταξιοδότηση, εκτός των υπερωριών.

ΑΝΑΠΗΡΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ

Πρέπει να καταβάλλεται στους εργαζόμενους που παθαίνουν αναπηρίες:

  • Με αναπηρία 67% και άνω πλήρης σύνταξη. Με αναπηρία 50-66% τα 3/4 της σύνταξης. Με αναπηρία 33-49% επίδομα αναπροσαρμογής για δύο χρόνια. Ο χρόνος ασφάλισης για τη συνταξιοδότηση λόγω αναπηρίας ή θανάτου να είναι για όλα τα ασφαλιστικά ταμεία και το δημόσιο ο προβλεπόμενος από τη νομοθεσία του ΙΚΑ.
  • Να διαμορφωθούν κατάλληλα προγράμματα επανεκπαίδευσης και αποκατάστασης αναπήρων, ώστε να μπορούν να βρουν δουλιά εφόσον αναζητούν, καθώς και προγράμματα αντιμετώπισης των γενεσιουργών αιτιών των αναπηριών, κυρίως αυτών που προέρχονται από ατυχήματα στους χώρους εργασίας.
5. Κοινωνική ασφάλιση για όλους

Η αύξηση της μερικής απασχόλησης και της υποαπασχόλησης, γενικότερα της ανεργίας, καθώς και η δημιουργία ζωνών φτώχειας σε τμήματα του πληθυσμού επιβάλλουν την ασφαλιστική κάλυψη όλων των εργαζομένων και μια στοιχειώδη κάλυψη για τον ελάχιστα απασχολούμενο ή μη απασχολούμενο πληθυσμό. Η κάλυψη μπορεί να πραγματοποιηθεί με τις πιο κάτω ρυθμίσεις:

"ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ"

Για όσους δε συμπληρώνουν τον ελάχιστο χρόνο συνταξιοδότησης, να καθιερωθεί ο θεσμός της "κοινωνικής σύνταξης" για την αντιμετώπιση στοιχειωδών αναγκών διαβίωσής τους.

Η κοινωνική σύνταξη, που θα απονέμεται στο 65ο έτος ηλικίας ή από μικρότερη ηλικία λόγω αναπηρίας, να στηρίζεται στους κρατικούς πόρους και να χορηγείται από κρατικό φορέα. Η καθιέρωσή της θα αποτελέσει αναβάθμιση του σημερινού θεσμού συνταξιοδότησης των υπερηλίκων. Θα καλύψει τους μακροχρόνια υποαπασχολούμενους ή άνεργους, τους αναπήρους των αστικών κέντρων, άτομα με ειδικές ανάγκες κλπ. Η εξεύρεση των απαιτουμένων πόρων για τη θεσμοθέτησή της να γίνει σταδιακά.

ΚΕΝΤΡΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

Το ΚΚΕ υπογραμμίζει ότι οι σύγχρονες αντιλήψεις για την κοινωνική προστασία επιβάλλουν την εφαρμογή προγραμμάτων για τη συμπλήρωση των παροχών της ΚΑ π. χ. κέντρα μητρότητας, παιδικοί σταθμοί, κέντρα προληπτικής υγιεινής, αποκατάστασης αναπήρων, χρονίως πασχόντων, ίδρυση δημόσιων γηροκομείων, οργάνωση υπηρεσιών οικιακής βοήθειας για τους ηλικιωμένους.

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΩΝ

Αφορά τους απασχολουμένους στο φασόν, με μερική απασχόληση, με μειωμένο ωράριο, με συμβάσεις έργου και σε εποχιακές εργασίες, καθώς και τα συμβοηθούντα μέλη οικογένειας, τους πλανόδιους επαγγελματίες, όλους τους ξένους εργάτες και όλους τους εργαζόμενους που δεν ασφαλίζονται κανονικά από τους εργοδότες τους.

Για την κάλυψη των ανασφαλίστων πρέπει να εξασφαλιστεί, μεταξύ των άλλων, η συνεργασία ασφαλιστικών ταμείων και συνδικαλιστικών οργανώσεων και να προβλεφτούν αυστηρές κυρώσεις στους εργοδότες που δεν ασφαλίζουν όσους εργάζονται στις επιχειρήσεις τους ή για λογαριασμό των επιχειρήσεών τους.

ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΧΡΟΝΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΣΘΕΝΕΙΑΣ

Ο χρόνος ανεργίας και ασθενείας να αναγνωρίζεται ως συντάξιμος και οι σχετικές εισφορές να βαρύνουν για την ανεργία τον ΟΑΕΔ και για την ασθένεια τους εργοδότες. Η ανεργία διευρύνεται και ιδιαίτερα η μακρά ανεργία και δεν μπορεί να επιτραπεί, άλλο, να μένουν ασφαλιστικά ακάλυπτοι οι άνεργοι.

ΠΛΗΡΗΣ ΧΡΟΝΟΣ ΟΙ 200 ΜΕΡΕΣ

Για τους απασχολουμένους εποχιακά ή με μερική απασχόληση ή με μειωμένο ωράριο να λογίζεται ως πλήρης χρόνος ασφάλισης αντί των 300 οι 200 ημέρες ασφάλισης.

6. Η επικουρική ασφάλιση

Η επικουρική ασφάλιση (συντάξεις, εφάπαξ) αναπτύχθηκε παράλληλα με την κύρια ασφάλιση, λόγω των χαμηλών παροχών που παρείχε η κύρια ασφάλιση. Στηρίχτηκε σχεδόν αποκλειστικά σε εισφορές των εργαζομένων και των εργοδοτών. Είναι ανάγκη να μη θιγεί η οργάνωση και νομική μορφή, το καθεστώς λειτουργίας των επικουρικών ταμείων ή των ταμείων πρόνοιας (εφάπαξ).

Να σταματήσει η αρπαγή των κεφαλαίων τους με διατάξεις τύπου άρθρου 44 του Ν. 1892/90, καθώς και η μετατροπή τους σε μηχανισμούς ρουσφετολογίας, π. χ. διορισμένες διοικήσεις, στις προσλήψεις προσωπικού κ. α. Είναι ανάγκη να θεσμοθετηθούν άμεσα για τα επικουρικά ταμεία οι αρχές της αυτοδιοίκησης και αυτοδιαχείρισης.

7. Αυτοδιοίκηση - αυτοδιαχείριση των ασφαλιστικών ταμείων

Το ΚΚΕ υποστηρίζει ότι τα ΔΣ των ταμείων πρέπει να αποτελούνται κατά πλειοψηφία από ασφαλισμένους και συνταξιούχους. Να αξιοποιούνται από τους ίδιους τα αποθεματικά των ταμείων της κύριας και της επικουρικής ασφάλισης. Το ΚΚΕ τάσσεται υπέρ ενός ενιαίου συστήματος ΚΑ με σταδιακές διαρθρωτικές αλλαγές σε μια μακρά χρονική περίοδο π. χ. 30ετία και με τη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων. Το ενιαίο σύστημα μπορεί να πραγματοποιηθεί κύρια με τη βελτίωση της ασφάλισης, συντάξεων και υγείας, των μεγάλων ομάδων των εργαζόμενων, που βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα, δηλαδή με εξίσωση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων προς τα πάνω. Επίσης με τη γενίκευση θετικών ρυθμίσεων για τα οικογενειακά επιδόματα και τα βαριά και ανθυγιεινά, επέκταση της διαδοχικής ασφάλισης στους αγρότες κ. ά.

Οι ενοποιήσεις των ταμείων μπορούν να γίνουν μόνο με την προϋπόθεση ότι θα διασφαλίζονται οι κατακτήσεις και βεβαίως θα έχουν τη σύμφωνη γνώμη των εργαζομένων.

Τα όποια οικονομικά βάρη προκύπτουν να τα αναλαμβάνει το κράτος, το οποίο έχει και την πλήρη ευθύνη για τη σημερινή κακή οικονομική κατάσταση των ταμείων.

Οι ενοποιήσεις ταμείων πρέπει να έχουν ως σκοπό κυρίως τη δημιουργία ισχυρών ταμείων με ευρύτερη οικονομική βάση, που επιτρέπει καλύτερο συσχετισμό εσόδων - εξόδων.

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ενταχθούν στα ταμεία κύριας ασφάλισης τα επικουρικά ταμεία. Μια τέτοια ένταξη θα οδηγούσε στη διάλυσή τους, για να αντιμετωπιστούν τα ελλείμματα των ταμείων κύριας ασφάλισης.

Το ΚΚΕ υποστηρίζει λήψη μέτρων για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας των ασφαλιστικών ταμείων.

ΕΠΙΣΗΣ

Το ΚΚΕ υποστηρίζει δέσμη μέτρων που υπάρχει άμεση ανάγκη να παρθούν για την αντιμετώπιση επειγόντων προβλημάτων, όπως:

Μέτρα για την άμεση στήριξη του ΙΚΑ, του ΝΑΤ και των άλλων ταμείων που βρίσκονται κάτω από άμεση απειλή, όπως και άμεσα μέτρα για την ανακούφιση των συνταξιούχων.

Ανάμεσα στα επείγοντα μέτρα που παλεύει το ΚΚΕ είναι η ολοκλήρωση της συνταξιοδότησης των αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης χωρίς εξαίρεση.


Αναλυτική κριτική των θέσεων του κειμένου της κυβέρνησης

Αναλυτικά οι θέσεις του ΚΚΕ για κάθε χωριστή θεματική ενότητα του κειμένου της κυβέρνησης για τον "κοινωνικό διάλογο" έχουν ως εξής:

Για τις αυξήσεις στα εισοδήματα σε συνθήκες χαμηλού πληθωρισμού

Βασίζεται στη γνωστή θέση ότι η ελληνική οικονομία αντέχει μόνο τα υπερκέρδη των βιομηχάνων, των εφοπλιστών, των μεγαλοεργολάβων, των τραπεζιτών και των άλλων μεγαλοσχημόνων που επιδίδονται σε πολλαπλές οικονομικές δραστηριότητες. Δεν αντέχει, όμως, να διασφαλίσει ένα ανθρώπινο εισόδημα για την πλειοψηφία του λαού, που δημιουργεί τον πλούτο. Εξαγγέλλονται μισθοί και συντάξεις - φιλοδωρήματα, τύπου φιλόπτωχου ταμείου.

Δημόσιες επενδύσεις

Αφορούν τις επενδύσεις που δημιουργούν υποδομή για τη δράση των πολυεθνικών στην Ελλάδα και κυρίως τη διακίνηση των εμπορευμάτων τους. Αφορά, επίσης, το πλαίσιο και τις υποδομές που διευκολύνουν Ελληνες επιχειρηματίες να βγάζουν τα κεφάλαιά τους προς τις χώρες της Βαλκανικής και αλλού, πράγμα που σημαίνει ότι παίρνουν την άδεια να στέλνουν όλο και περισσότερους εργάτες και εργάτριες στην ανεργία. Αλλωστε, ο ίδιος ο πρωθυπουργός στην ομιλία του στα συνδικαλιστικά στελέχη του ΠΑΣΟΚ παραδέχτηκε ότι σήμερα ούτε η αύξηση του ΑΕΠ, ούτε η αύξηση των δημοσίων επενδύσεων συνεπάγονται νέες θέσεις εργασίας. Αντίθετα, συνοδεύονται από τη μονιμοποίηση υψηλού δείκτη ανεργίας με συνεχή αυξητική τάση.

Το ΠΑΣΟΚ έχει και στο παρελθόν δώσει σοβαρά δείγματα γραφής για το πώς εννοεί τις δημόσιες επενδύσεις, αρκεί οι εργαζόμενοι να θυμηθούν το γνωστό σκάνδαλο της άρνησης δημιουργίας της ΕΛΒΗΛ, που αποτέλεσε το προανάκρουσμα της ιδιωτικοποίησης του ΟΤΕ.

Ιδιωτικές επενδύσεις

Τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση, με ιδιαίτερη χρέωση της κ. Παπανδρέου, επιδίδεται σε έντονη προσπάθεια να διασφαλίσει σε Ελληνες επιχειρηματίες - μεγιστάνες δυνατότητες να επενδύσουν στην αποκαλούμενη βαλκανική ενδοχώρα. Βεβαίως, οι εν λόγω επιχειρηματίες δεν επενδύουν εκτός Ελλάδας από φιλανθρωπικούς και αναπτυξιακούς λόγους, ούτε πολύ περισσότερο πρόκειται να παίξουν κανένα ρόλο για την ανάπτυξη της φιλίας και της συνεργασίας των λαών. Αυτό που θα κάνουν είναι το γνωστό πλιάτσικο, με τίμημα τις νέες δυσχέρειες σε βάρος του ελληνικού και των άλλων λαών. Η κυβέρνηση διαπρέπει πραγματικά στο ρόλο του πλασιέ και μεσίτη, οπωσδήποτε με το αζημίωτο.

"Επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό"

Η κυβέρνηση καλεί τα συνδικάτα να πείσουν τους εργαζόμενους να πουλούν ακόμα πιο φτηνά την εργατική τους δύναμη, να παραιτηθούν από μια σύγχρονη δημόσια δωρεάν παιδεία, να δεχτούν μια υποβαθμισμένη, ακριβή επαγγελματική ειδίκευση για απασχόληση μιας χρήσης.

Χρηματοπιστωτικός τομέας

Εξαγγελία νέων μέτρων που θα κάνουν το χρήμα πιο ακριβό για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες, φθηνό για την πλουτοκρατία. Ταυτόχρονα θα επιχειρηθεί να υποβοηθηθεί η διαδικασία ενώσεων και συγχωνεύσεων των τραπεζών, ώστε ο χρηματοπιστωτικός τομέας να συγκεντρωθεί σε ακόμα λιγότερα χέρια, άρα η παρέμβασή του να γίνει πιο έντονη και καταλυτική. Οσο για τις λαϊκές καταθέσεις, θα γίνουν αντικείμενο ακόμα μεγαλύτερης κλοπής και ληστείας.

Προβληματικές επιχειρήσεις

Η κυβέρνηση, κάτω από την πίεση και της ΟΝΕ, θα βγάλει στο σφυρί τις απούλητες ως τώρα επιχειρήσεις που ανήκουν στο δημόσιο, θα τις πουλήσει σαν παλιοσίδερα, υποτιμημένα οικόπεδα.

Η ανεργία θα φουντώσει, οι συνέπειες αναμφισβήτητα είναι γενικότερες για την παραγωγική βάση της χώρας.

Βιομηχανική πολιτική

Στην ουσία πρόκειται για εξειδίκευση της γενικότερης πολιτικής για τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις. Η κυβέρνηση με τα χρήματα του λαού θα οργανώσει την κατάλληλη υποδομή για τους βιομηχάνους, την ίδια ώρα που διεκδικούν να μην πληρώνουν ασφαλιστικές εισφορές, να δίνουν μισθούς πείνας, να επωφελούνται των χρημάτων του ΟΑΕΔ, για να προσλαμβάνουν ευκαιριακά ανέργους. Οσα προνόμια και να δώσει η κυβέρνηση στους βιομηχάνους, αυτοί ποτέ δε θα είναι ευχαριστημένοι με τα κέρδη που βγάζουν. Πάντα θα είναι δυσαρεστημένοι, γιατί η δίψα του κέρδους δεν έχει κορεσμό. Οσο συνεχίζεται αυτή η κατάσταση, θα έχουμε χρεοκοπημένες επιχειρήσεις και πάμπλουτους επιχειρηματίες.

Η αποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα

Η γενική πολιτική της κυβέρνησης και τα κριτήρια της μαρτυρούν ποιο είναι το πραγματικό περιεχόμενο του όρου αποτελεσματικότητα για τη λειτουργία του δημόσιου τομέα, της δημόσιας διοίκησης. Σίγουρα πρέπει να υπηρετεί τη συνολική πολιτική της αρπαγής των κατακτήσεων, της φορολογικής αφαίμαξης του λαού, των ιδιωτικοποιήσεων, αλλά και της ρουσφετολογίας και εξαγοράς, που καλά κρατεί με τα κλασικά, αλλά και τα σύγχρονα μέσα. Η όποια αποτελεσματικότητα επιτευχθεί, δεν πρόκειται να μπει στην υπηρεσία του λαού.

Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας Στήνεται στην αγχόνη η Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και οι κλαδικές. Προαναγγέλλεται το τέλος τους και μέσω των "τοπικών συμφώνων απασχόλησης". Επεκτείνεται και γίνεται κυρίαρχη μορφή απασχόλησης η μερική, πράγμα που θα τινάξει στον αέρα την κοινωνική ασφάλιση. Θα έχει βαρύτερες συνέπειες στον ήδη περιορισμένο ελεύθερο χρόνο, θα δώσει στην εργοδοσία νέα όπλα να εκβιάζει και να τρομοκρατεί. Πλήττεται κάθε έννοια συλλογικότητας, ενώ σαφής είναι ο στόχος να τσακιστεί το συνδικαλιστικό κίνημα και με αυτόν τον τρόπο.
Αμοιβές εργασίας

Είναι σαφής η πρόθεση να καθηλωθούν οι μισθοί, όπως και να μειωθούν οι αποδοχές. Η πρόκληση γίνεται ακόμα μεγαλύτερη, όταν είναι γνωστό ότι η τάση συσσώρευσης του πλούτου είναι εμφανής.

Η καθήλωση αμοιβών, η σχετική και απόλυτη μείωσή τους επιτελείται με πολλούς τρόπους. Είναι εμφανής η σχέση τους με την κατάργηση, στην ουσία, των συλλογικών διαπραγματεύσεων, τη μείωση των εργοδοτικών εισφορών, τη μερική απασχόληση, γενικότερα δηλαδή με τη δημιουργία των όρων της "μαύρης εργασίας".

Χρόνος εργασίας

Οι κομψές και εξαιρετικά προσεκτικές εκφράσεις του κειμένου του "διαλόγου" δεν μπορούν να κρύψουν έναν από τους βασικούς στόχους του "διαλόγου", που μάλιστα αποτελεί και ένα είδος διαταγής των βιομηχάνων προς την κυβέρνηση και τους εργαζομένους, δηλαδή να ανατραπεί πλήρως το ωράριο απασχόλησης. Είναι μια από τις προϋποθέσεις, για να περάσει πιο εύκολα η μερική απασχόληση παντού, για να αυξομειώνεται ο χρόνος ανάλογα με τις ορέξεις της εργοδοσίας. Οι επιπτώσεις είναι πολύπλευρες. Αφορούν συνολικά τη ζωή της οικογένειας του εργαζομένου, οι προεκτάσεις τους είναι ευρύτερα κοινωνικές, πολιτιστικές.

Μερική απασχόληση

Το φαινόμενο αυτό, ιδιαίτερα στον ιδιωτικό τομέα και σε ολόκληρους κλάδους, είναι ήδη γενικευμένο. Σήμερα, γίνεται προσπάθεια να διευρυνθεί και στο δημόσιο. Πρόκειται για μια πολιτική που πετυχαίνει να κάνει πιο έντονη και βαθιά την εκμετάλλευση, αλλά και να χρησιμοποιηθεί για το μοίρασμα της ανεργίας. Στην ουσία διαμορφώνονται νέοι όροι, για να μετατραπούν εργαζόμενοι και άνεργοι σε ομήρους της εργοδοσίας και του κράτους. Η μερική απασχόληση έχει μεγάλο μερίδιο στη φτώχεια των ασφαλιστικών ταμείων, στην αύξηση των ελλειμμάτων. Η κυβέρνηση σε καμία από τις ενότητες δε δηλώνει ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο, όπως λέει ο λαός, τα νέα ελλείμματα που θα έχουν τα ασφαλιστικά ταμεία.

Θα χρησιμοποιηθεί, επίσης, ακόμα περισσότερο, για να διαδοθεί η γνωστή αντιδραστική αντίληψη ότι ο εργαζόμενος, γενικότερα το άτομο, έχει ατομική ευθύνη για την ασφάλιση και περίθαλψη.

Για τους νέους και τις γυναίκες, τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες

Η ενότητα αυτή επιφυλάσσει προκλητικές απαλλαγές της εργοδοσίας από ασφαλιστικές και άλλες εισφορές, κατάργηση των όποιων θετικών μέτρων είχαν θεσπιστεί για τις γυναίκες και τους νέους που βασίζονται στα ιδιαίτερα βιολογικά ή ηλικιακά χαρακτηριστικά τους. Η αναφερόμενη επανένταξη μακροχρόνια ανέργων νέων και γυναικών γίνεται με όρους μαύρης εργασίας, πράγμα που θα οξύνει τις διακρίσεις σε βάρους τους.

Μέτρα για τις άτυπες μορφές απασχόλησης

Εξαγγέλλεται η καταγραφή των εργαζομένων, με στόχο, υποτίθεται, την κάλυψή τους. Ετσι, με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση νομιμοποιεί σημαντικές μορφές της μαύρης εργασίας. Ειδικά στις σημερινές συνθήκες η καταγραφή δε σημαίνει και επίλυση προβλημάτων, αφού τώρα πια η ανασφάλιστη ουσιαστικά δουλιά ισχύει και στις τυπικές μορφές απασχόλησης, συνεπώς δεν πρόκειται να αλλάξει ουσιαστικά η κατάσταση για τις πιο αυθαίρετες, άρα και πιο χρήσιμες για το μεγάλο κεφάλαιο.

Τοπικά σύμφωνα απασχόλησης

Η κυβέρνηση, εδώ και χρόνια, διακηρύσσει ότι θέλει να βοηθήσει περιοχές με ειδικά προβλήματα. Βεβαίως, οι περιοχές αυτές δεν έχουν ειδικά προβλήματα. Το κλείσιμο επιχειρήσεων και η μεγάλη ανεργία πάνω από το μέσο όρο είναι το τοπικό αποτέλεσμα της πανελλαδικής πολιτικής. Αυτοί που ευθύνονται δεν είναι, φυσικά, σε θέση να σώσουν. Στην πραγματικότητα το φάρμακο που δίνει η κυβέρνηση είναι να διαμορφώσει τοπικά σκλαβοπάζαρα, υπολογίζοντας ότι ο πνιγμένος πιάνεται από τα μαλλιά του. Στην πραγματικότητα όμως θέλει να δημιουργήσει ένα μοντέλο που τελικά θα το επιβάλλει - έτσι τουλάχιστον νομίζει - πανελλαδικά.

Τα Εργατικά Κέντρα και οι άλλοι συνδικαλιστικοί φορείς θα σηκώσουν πολύ βαριά ευθύνη προσχωρώντας στην κυβερνητική λογική, που επιδιώκει να μετατρέψει τα συνδικαλιστικά όργανα σε εργοδότες των μελών τους.

Η απασχόληση των συνταξιούχων

Δε γίνονται γνωστές οι προθέσεις της κυβέρνησης μέσα από το συγκεκριμένο κείμενο. Το θέμα τίθεται, είτε για λόγους δημαγωγίας, είτε για να υποκαταστήσει το πιο σημαντικό θέμα των συντάξεων πείνας για τη μεγάλη πλειοψηφία των συνταξιούχων.

Για την επαγγελματική κατάρτιση και την καταγραφή των κενών θέσεων εργασίας

Πρόκειται για πολυδοκιμασμένο μέτρο εδώ και πολλά χρόνια στη δυτική Ευρώπη, που δεν απέδωσε για τους εργαζόμενους, δεδομένου ότι σήμερα η ανεργία αγκαλιάζει πτυχιούχους και γενικότερα καταρτισμένους και ειδικευμένους. Αυτοί που κυρίως ωφελήθηκαν είναι οι επιτήδειοι, που παίρνουν στα χέρια τους την υπόθεση της κατάρτισης και των διάφορων σεμιναρίων.

Αλλοδαποί εργάτες

Από τη στιγμή που και στην Ελλάδα εξαπλώνεται και νομιμοποιείται η μαύρη εργασία, δεν έχουν ελπίδα οι ξένοι εργάτες για ίση μεταχείριση. Πολύ περισσότερο που τα μέτρα που ήδη έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση δεν καταργούν την ανισότητα σε βάρος των ξένων εργατών, χώρια τα πολλά παραθυράκια που υπάρχουν. Ενα επιχείρημα αρκεί: Οι επιθεωρήσεις εργασίας έχουν διαλυθεί, δε λειτουργούν για κανέναν, επόμενα δεν πρόκειται να υπάρξει ιδιαίτερη μέριμνα για τον έλεγχο συνθηκών εργασίας των αλλοδαπών.

Πολιτική απασχόλησης στην Ευρώπη

Η πιο χαρακτηριστική κατεύθυνση είναι η θέση για καθιέρωση διεθνών προτύπων εργασίας σε αντιστοιχία με την παγκόσμια συμφωνία διεθνούς εμπορίου. Η συμφωνία αυτή έχει ήδη οδηγήσει μεγάλα τμήματα των λαών της Γης σε μια απίστευτη φτώχεια, τα νέα πρότυπα που ως ένα σημείο δεν είναι και εντελώς νέα και αδοκίμαστα, δεν ξεφεύγουν από τα πρότυπα μιας εργασιακής ζούγκλας. Και μόνο η τελευταία ενότητα, αν παρθεί υπόψη, καταλαβαίνει ο κάθε εργαζόμενος για ποια πρότυπη ζωή του μιλάνε".



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ