ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 22 Απρίλη 2004
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ ΕΡΓΑ
Ο,τι πουν οι εργολάβοι

Τις οικονομικές απαιτήσεις των εργολάβων είναι αποφασισμένος να ικανοποιήσει ο υπουργός Μεταφορών

Eurokinissi

Τις οικονομικές απαιτήσεις των εργολάβων είναι αποφασισμένος να ικανοποιήσει ο υπουργός Μεταφορών
Στην ικανοποίηση οικονομικών και άλλων αιτημάτων που είχαν εγείρει οι εργολάβοι του προαστιακού σιδηροδρόμου και του τραμ, προκειμένου να παραδώσουν στην ώρα τους τα έργα, προχώρησε η κυβέρνηση της ΝΔ.

Αυτό ομολόγησε ωμά χτες, ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Μ. Λιάπης, απαντώντας σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Ο υπουργός χαρακτήρισε μάλιστα «νόμιμες» τις απαιτήσεις των εργολάβων, ενώ απέφυγε να προσδιορίσει το επιπλέον κόστος για την έγκαιρη παράδοση των έργων. Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες, το κονδύλι αυτό υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ μόνο για τον προαστιακό και το τραμ! Ετσι, η κυβέρνηση αναδεικνύεται στον καλύτερο σύμμαχο των εργολάβων, οι οποίοι πλέον πιέζουν για περισσότερα χρήματα και - όπως προκύπτει και από τις δηλώσεις Λιάπη - τα παίρνουν και με το παραπάνω στο όνομα της έγκαιρης ολοκλήρωσης των έργων. Οι Ελληνες εργαζόμενοι θα κληθούν να πληρώσουν τα σπασμένα των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, αφού η Ολυμπιάδα εξελίσσεται σε εθνικό βρόχο.

Κατά τα άλλα, ο Μ. Λιάπης επανέλαβε τις διαβεβαιώσεις ότι τα δύο αυτά έργα θα είναι έτοιμα για εμπορική χρήση τον ερχόμενο Ιούλη. Πρόσθεσε ότι ο προαστιακός θα λειτουργήσει από τον Πειραιά μέχρι το αεροδρόμιο Σπάτων, όπως και το μετρό θα πάει από το κέντρο της Αθήνας μέχρι το αεροδρόμιο. Βέβαια ο Μ. Λιάπης, λέγοντας ότι ο προαστιακός θα λειτουργήσει από τον Πειραιά, αντί του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών στο Μενίδι, που ήταν ο τελευταίος σχεδιασμός, έχει κατά νου την υπάρχουσα γραμμή του ΟΣΕ που φτάνει μέχρι το Μενίδι. Πάντως, ο υπουργός δεν ήταν σε θέση να απαντήσει σε μια σειρά ερωτήματα για την ηλεκτροκίνηση, το τροχαίο υλικό κλπ.

Σύσκεψη στο ΥΠΠΟ

Το θέμα της αδειοδότησης των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων απασχόλησε τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χτες στο υπουργείο Πολιτισμού. Η αναπληρώτρια υπουργός Πολιτισμού ανακοίνωσε μετά το τέλος της σύσκεψης ότι σύντομα θα κατατεθεί νομοσχέδιο στη Βουλή (σ.σ. η ίδια κατηγορούσε την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για τη σωρεία Ολυμπιακών νομοσχεδίων τα προηγούμενα χρόνια...), για τη ρύθμιση της άδειας και λειτουργίας των εγκαταστάσεων, οι οποίες θα έχουν άδεια λειτουργίας και πυρασφάλεια.

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
Διαιωνίζεται το αδιέξοδο

Παραμένει το αδιέξοδο για την «τύχη» των απορριμμάτων, καθώς η κυβέρνηση αρνείται να αναλάβει την ευθύνη της χωροθέτησης και λειτουργίας των νέων Χώρων Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) που απαιτούνται, ενώ η διοίκηση του Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (ΕΣΔΚΝΑ) δεν έχει αναδείξει το τεράστιο αυτό πρόβλημα ούτε έχει πιέσει όσο χρειάζεται για τη λύση του.

Ενδεικτική είναι η τοποθέτηση του προέδρου του ΕΣΔΚΝΑ, Γ. Μαστοράκου, σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, σχετικά με το χρόνο ζωής του υπάρχοντος ΧΥΤΑ στα Ανω Λιόσια, τον οποίο προσδιόρισε στους 16 μήνες από σήμερα. Γεγονός είναι - σύμφωνα και με τις περισσότερες εκτιμήσεις - ότι ο ΧΥΤΑ Ανω Λιοσίων είναι ήδη κορεσμένος και οι 16 μήνες που του «χαρίζονται» σημαίνει ότι θα λειτουργεί σε συνθήκες υπερφόρτωσης. Με δεδομένο ότι ακόμη δεν έχει καν εξεταστεί το αίτημα του ΕΣΔΚΝΑ προς την ΕΕ για χρηματοδότηση της μελέτης κατασκευής ΧΥΤΑ στο Δήμο Φυλής, είναι προφανές το μέγεθος του προβλήματος. Αν λάβουμε υπόψιν και το γεγονός ότι για να γίνει τελικά το συγκεκριμένο έργο, ακόμα κι αν εγκριθεί σήμερα, χρειάζεται τουλάχιστον ενάμισης χρόνος, το ερώτημα «πού θα θάβουμε» τελικά τα σκουπίδια προκύπτει αβίαστα. Την ίδια ώρα, κουβέντα δεν ειπώθηκε χτες για τις ανεξέλεγκτες χωματερές που λειτουργούν ακόμη - συνέπεια και της κυβερνητικής απροθυμίας να αναλάβει επιτέλους το πολιτικό κόστος και να χωροθετήσει νέους ΧΥΤΑ. Μήπως αυτές θα λειτουργήσουν ως «λύση» στο πρόβλημα; Και γιατί δεν έγινε δεκτό το αίτημα του Δήμου Κορωπίου - στα όρια του οποίου λειτουργεί ανεξέλεγκτη χωματερή - να γίνει μέλος του ΕΣΔΚΝΑ, κάτι το οποίο σημαίνει πως θα πρέπει να παύσει η χωματερή να υφίσταται;

Σύμφωνα με τις χτεσινές δηλώσεις του Γ. Μαστοράκου, η ΕΕ δεν έχει ακόμα εξετάσει το αίτημα για χρηματοδότηση της μελέτης κατασκευής ΧΥΤΑ, επικαλούμενη λόγους δυσλειτουργίας του ΕΣΔΚΝΑ και συγκεκριμένα τις κατολισθήσεις που είχαν γίνει πριν από κάποιο χρονικό διάστημα. Με δεδομένο ότι οι λόγοι αυτοί έχουν αναιρεθεί, αναμένεται να υπάρξει επανεξέταση του αιτήματος. Στο μεταξύ, ο πρόεδρος του ΕΣΔΚΝΑ ζήτησε χτες από τα συναρμόδια υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ και Εσωτερικών να προχωρήσουν στην κατασκευή του έργου από εθνικούς πόρους, οι οποίοι στη συνέχεια μπορούν να καλυφθούν από κοινοτικούς.

Αναφερόμενος στο επιπλέον φορτίο σκουπιδιών που θα κληθεί να διαχειριστεί ο ΕΣΔΚΝΑ στη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων, ο Γ. Μαστοράκος, το προσδιόρισε περίπου στους 11.000 τόνους. Πρόκειται, δηλαδή, όπως εξήγησε, για φορτίο δύο ημερών, αφού καθημερινά στον ΧΥΤΑ Ανω Λιοσίων «θάβονται» 5.500 τόνοι σκουπιδιών.

Παράλληλα, προχώρησε η δημοπράτηση του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στον Ελαιώνα, έργο που σε συνδυασμό με τον ΧΥΤΑ Φυλής μπορεί να δώσει χρονικό ορίζοντα διαχείρισης απορριμμάτων τα δέκα χρόνια.

Τα νοσοκομειακά απόβλητα

Κατά τα άλλα, ο Γ. Μαστοράκος αναφέρθηκε εκ νέου στο ζήτημα της διαχείρισης των νοσοκομειακών αποβλήτων. Οπως είπε, καθημερινά αποτεφρώνονται από τον ΕΣΔΚΝΑ 5,5 τόνοι νοσοκομειακών αποβλήτων από περίπου 65 νοσοκομεία. Ο αποτεφρωτήρας που λειτουργεί στα Ανω Λιόσια έχει δυνατότητες να επεξεργάζεται καθημερινά 30 τόνους απορριμμάτων, ενώ συνολικά τα παραγόμενα νοσοκομειακά απόβλητα υπερβαίνουν τους 18 με 20 τόνους ημερησίως.

Ο πρόεδρος του ΕΣΔΚΝΑ συμπλήρωσε ότι από 1η Απρίλη τα νοσοκομεία είναι υποχρεωμένα να αποτεφρώνουν τα απόβλητά τους σε συγκεκριμένες συνθήκες, τουλάχιστον στους 1.100 βαθμούς Κελσίου, κάτι όμως που δε συμβαίνει αφού οι κλίβανοι που διαθέτουν δε «φτάνουν» τόσο υψηλές θερμοκρασίες. Μάλιστα, για την επεξεργασία των νοσοκομειακών αποβλήτων ο ΕΣΔΚΝΑ ζημιώνεται με 40 εκατομμύρια δραχμές το μήνα, καθώς το φορτίο που διαχειρίζεται είναι μικρό.

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Πρόστιμα έως 9.000 ευρώ

Εδώ και δύο μέρες έχει ξεκινήσει η εφαρμογή του νέου κανονισμού καθαριότητας του Δήμου Αθηναίων, καθώς και η επιβολή των αντίστοιχων προστίμων για τους παραβάτες του, όπως αυτά ψηφίστηκαν (κατά πλειοψηφία), στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο. Ηδη, μάλιστα, την Τρίτη - ημέρα έναρξης εφαρμογής του κανονισμού - ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Χρ. Τεντόμας, παρουσία δημοτικών αστυνομικών, βγήκε ...«παγανιά» σε καταστήματα όπου και έκανε συστάσεις (για πρώτη μέρα δεν «έπεσαν» πρόστιμα) στους ιδιοκτήτες.

Το ποσό των προστίμων κυμαίνεται από 20 ευρώ και φτάνει μέχρι τα 9.000 ευρώ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι όσοι τοποθετούν σκουπίδια έξω από τους κάδους αποκομιδής ή τα υπόλοιπα μέσα προσωρινής αποθήκευσης, θα πληρώνει πρόστιμο 20 ευρώ. Πρόστιμα από 4.000 - 8.000 προβλέπονται και για αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και αγάλματα. Η εσκεμμένη εγκατάλειψη ή απόρριψη αντικειμένων ή μπαζών σε δρόμους ή άλλους κοινόχρηστους χώρους θα ...κοστίζει 6.000 ευρώ.

Την ανάγκη να υπάρξει δημιουργική εφαρμογή του νέου κανονισμού καθαριότητας, σημείωσε ο επικεφαλής της «Συμπαράταξης για την Αθήνα» Σπύρος Χαλβατζής, στη διάρκεια της συζήτησης στο προχτεσινό Δημοτικό Συμβούλιο του θέματος των προστίμων, όπως περιλαμβάνεται στο νέο κανονισμό καθαριότητας. Το θέμα, στην ουσία, είναι ο νέος κανονισμός να μην εξελιχθεί σε «σαφάρι» αναζήτησης προστίμων.

Ο Σπ. Χαλβατζής σημείωσε πως είναι απαραίτητο να εξευρεθούν άλλου είδους ποινές πέρα από τα χρηματικά πρόστιμα, όπως π.χ. διοικητικές, αφού σε ορισμένες περιπτώσεις (πολυκαταστήματα) είναι συμφέρον για τους επιχειρηματίες να πληρώνουν το πρόστιμο και να συνεχίζουν τις παραβάσεις. Η «Συμπαράταξη» ζήτησε να δοθεί έμφαση στους μεγάλους ρυπαντές όπως εργοστάσια, μεγαλοεργολάβοι κλπ., και να μην εξαντληθεί η όποια αυστηρότητα στους εργαζόμενους.

Ξαναμασημένες εξαγγελίες

Τις αόριστες εξαγγελίες περί κινήτρων για την απόσυρση των παλιών δικύκλων, μείωσης του ΦΠΑ για τα κράνη, ενίσχυσης της διαφάνειας στη χορήγηση διπλωμάτων οδήγησης και των ελέγχων στα ΚΤΕΟ, επανέλαβε χτες ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών, Μ. Λιάπης.

Ο υπουργός, κάνοντας στην ουσία εξαγγελία προθέσεων, είπε ότι το θέμα των κινήτρων και του ΦΠΑ θα εξεταστεί σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, ενώ για τα θέματα της αποκλειστικής αρμοδιότητας του υπουργείου (άδειες οδήγησης, ΚΤΕΟ) θα συσταθεί ομάδα εργασίας, η οποία θα εξετάσει τρόπους περιορισμού της διαμεσολάβησης του ανθρώπινου παράγοντα, ώστε να ενισχυθεί έτσι η διαφάνεια και να εκλείψουν τα κρούσματα διαφθοράς.

Ο Μ. Λιάπης, αν και χαρακτήρισε «αμαρτωλή περίπτωση» τα ΚΤΕΟ και τις διαδικασίες χορήγησης αδειών οδήγησης, με τη χαρακτηριστική αναφορά «επιχειρούμε να τετραγωνίσουμε τον κύκλο», ουσιαστικά αυτοακύρωσε ακόμα και τις προθέσεις του.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ