ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Μάρτη 2009
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ-ΑΕΙ
Το 9ο Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ και τα καθήκοντα του κινήματος

Αποσπάσματα από την ανακοίνωση της ΔΗΠΑΚ μετά το συνέδριο της Ομοσπονδίας

Από παλιότερη κινητοποίηση των φοιτητών, με ξεκάθαρα αιτήματα ενάντια στις αναδιαρθρώσεις, με το αίτημα για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση
Από παλιότερη κινητοποίηση των φοιτητών, με ξεκάθαρα αιτήματα ενάντια στις αναδιαρθρώσεις, με το αίτημα για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση

Κάνοντας μια εκτίμηση της κατάστασης που δρομολογήθηκε πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το 9ο Συνέδριο της Ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ), η Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση (ΔΗΠΑΚ) με ανακοίνωσή της καλεί σε «αγώνα για αποκλειστικά δημόσια δωρεάν Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση στην υπηρεσία της επιστήμης και της κοινωνικής προόδου», καλεί σε «ανυπακοή - απειθαρχία στην πολιτική του κεφαλαίου και της ΕΕ», σε «παλλαϊκό μέτωπο για ενιαία λαϊκή παιδεία».

Η ΔΗΠΑΚ επισημαίνει ότι: «Η ΠΟΣΔΕΠ τα τελευταία χρόνια με τις θέσεις και αποφάσεις της είχε συνεισφορά στην ανάδειξη του χαρακτήρα των αναδιαρθρώσεων στην ανώτατη εκπαίδευση, στην υπεράσπιση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα των πανεπιστημίων, ενάντια στην ιδιωτικοποίηση και την επιχειρηματική λειτουργία τους. Με την αποφασιστική στάση των δυνάμεων της ΔΗΠΑΚ, γενικεύτηκε η αντιπαράθεση με τις κατευθύνσεις της Μπολόνια και γενικότερα της ΕΕ, υιοθετήθηκαν θέσεις που αναδείκνυαν την ανάγκη ανατροπής του συνολικού νομοθετικού πλαισίου των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ», τονίζει.

«Η κυβέρνηση και τα άλλα κόμματα του ευρωμονόδρομου, αλλά και οι συνδικαλιστικές δυνάμεις, ΚΙΠΑΝ και ΑΡΜΕ, υπονόμευσαν τις θέσεις της ΠΟΣΔΕΠ», λέει η ΔΗΠΑΚ και θυμίζει την κίνηση των λεγόμενων «χιλίων» και γενικότερα την προώθηση στο ΔΕΠ, της επιχειρηματικής αντίληψης για το πανεπιστήμιο. «Στην κατεύθυνση αυτή βοήθησε και η ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ», επισημαίνει η ΔΗΠΑΚ τονίζοντας ότι «στην πράξη, δυνάμεις της στήριξαν την εφαρμογή του νόμου πλαισίου» και θυμίζοντας ότι η ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ έσυρε την ομοσπονδία πίσω από την καιροσκοπική τακτική των φοιτητικών παρατάξεων ΕΑΑΚ, ΑΡΕΝ και ΠΑΣΠ.

Κυβέρνηση, ΠΑΣΟΚ, ΜΜΕ αξιοποίησαν την τακτική αυτή και επιδίωξαν να δημιουργηθεί έδαφος για μια ολομέτωπη επίθεση απαξίωσης της ΠΟΣΔΕΠ και των πολιτικών της θέσεων, του αγωνιζόμενου πανεπιστημιακού κινήματος. Ταυτόχρονα ΚΙΠΑΝ και ΑΡΜΕ και από κοντά οι λεγόμενοι «ανεξάρτητοι», κινητοποιήθηκαν έξω από κάθε όριο και δεοντολογία και με κάθε μέσο για την κατάκτηση της πλειοψηφίας της ΠΟΣΔΕΠ.

Συνέδριο χωρίς συζήτηση, χωρίς απολογισμό, ούτε προγραμματισμό

Αποκαλυπτική είναι η ΔΗΠΑΚ και για τα όσα συνέβησαν μέσα στο ίδιο το συνέδριο:

«Στο 9ο Συνέδριο το μόνο πράγμα που δεν ένοιαζε τις δυνάμεις του επιχειρηματικού πανεπιστημίου ήταν η ουσιαστική συζήτηση των προβλημάτων των Πανεπιστημίων. Επί δύο ημέρες απασχόλησαν το συνέδριο με τις παράνομες εγγραφές συλλόγων σφραγίδων, που ανασυστάθηκαν ή και δημιουργήθηκαν μόνο και μόνο για να εξασφαλιστούν σύνεδροι. Εγγραφήκανε σύνεδροι που προέρχονταν από παράνομες εκλογές. Εγιναν δεκτοί σύλλογοι που αφορούσαν γεωγραφικά το ίδιο πανεπιστήμιο. Η διαδικασία εγγραφής συνέδρων ίσχυε σχεδόν έως το τέλος της ψηφοφορίας, η ψηφοφορία στην κάλπη άρχισε πριν να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες του συνεδρίου και να διεξαχθούν οι ψηφοφορίες. Ολη αυτή η πρωτοφανής κατάσταση που δημιουργήθηκε έγινε δυνατή χάρη στη συμβιβαστική και καιροσκοπική στάση της ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ, που μέσα από διαδικασίες συνδιαλλαγής με την ΚΙΠΑΝ και την ΑΡΜΕ "ξεπούλησε" ακόμη και τα δικά της στελέχη που αποκλείστηκαν από σύνεδροι και είχαν καταθέσει ενστάσεις ενάντια στον αποκλεισμό τους. Η ΔΗΠΑΚ αντιπάλεψε σταθερά την υιοθέτηση πρακτικών "εργοδοτικού και κυβερνητικού συνδικαλισμού" από το Συνέδριο και παραιτήθηκε από την αρχή αυτής της διαδικασίας από το προεδρείο καταγγέλλοντας τόσο το παράτυπο της διαδικασίας, αλλά και την ουσία της, δηλαδή την αλλαγή της σύνθεσης του σώματος.

Στον προγραμματισμό δράσης η πρόταση της ΔΗΠΑΚ για συζήτηση και απόφαση επί των σχεδίων δράσης / προγραμματισμού που κατατέθηκαν, μειοψήφησε. Υιοθετήθηκε η διαδικασία των ψηφισμάτων για επιμέρους ζητήματα, διαδικασία που προτάθηκε από τη ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ και έγινε δεκτή από την ΚΙΠΑΝ και την ΑΡΜΕ»...

Η κατάληξη μετά από όλα τα παραπάνω, όπως υπογραμμίζει η ΔΗΠΑΚ, είναι ότι: «Για πρώτη φορά στην ιστορία της ΠΟΣΔΕΠ δεν υπάρχει απολογισμός ούτε προγραμματισμός. Δεν υπάρχουν δεσμευτικά συνεδριακά ντοκουμέντα για τη δράση και τους στόχους της».

«Το συμπέρασμα είναι σαφές», συνεχίζει η ΔΗΠΑΚ, «η ΠΟΣΔΕΠ με τις θέσεις της για τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις ενόχλησε κυβέρνηση, ΠΑΣΟΚ, ΕΕ, εκδοτικά συγκροτήματα που επενδύουν στην ΑΕ και πρεσβείες που ενδιαφέρονται για επενδύσεις και κέρδη από τα ΚΕΣ και τα Κολέγια. Οι δυνάμεις του ΣΥΝ-ΣΥΡΙΖΑ ανοιχτά από την αρχή με τη μία τάση τους, την ΑΡΜΕ, και στη συνέχεια με τη ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ, έβαλαν πλάτη για να δρομολογηθεί η αλλαγή στάσης και θέσεων της ΠΟΣΔΕΠ».

Αγώνας για το πανεπιστήμιο που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες του λαού

Ετσι, σήμερα, στις νέες συνθήκες με την κρίση να οξύνεται και με τις δυνάμεις του κεφαλαίου από νέες θέσεις να εφορμούν για να υλοποιήσουν τις αντιδραστικές αλλαγές, η ΔΗΠΑΚ απευθύνεται «σε όλους τους πανεπιστημιακούς που είναι αντίθετοι στο επιχειρηματικό πανεπιστήμιο, σε όλους εκείνους που θέλουν να είναι δάσκαλοι και ερευνητές και όχι υπηρέτες επιχειρηματικών συμφερόντων».

Τους καλεί, μαζί με τους φοιτητές και τους εργαζόμενους «να συνεχίσουν να αντιστέκονται μέχρι να ανατραπούν τα αντιδραστικά σχέδια των εμπόρων της γνώσης και των συνοδοιπόρων τους. Τους καλεί να αγωνιστούν για αναδιαμόρφωση μιας πραγματικά Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης, αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν, που θα στηρίζει την εξέλιξη των επιστημών και την αξιοποίηση των παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας, με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη επιστημονικού δυναμικού ικανού να συμβάλλει στην άνοδο του υλικού και πνευματικού επιπέδου του λαού μας.

  • Με ενιαίο πρόγραμμα σπουδών ανά επιστημονικό αντικείμενο και επιστημονική ειδίκευση και πλήρη επαγγελματική επάρκεια με την απόκτηση του πτυχίου, σε ένα ενιαίο κύκλο προπτυχιακών σπουδών.
  • Ενιαίο μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών που θα κατευθύνεται στην παραγωγή νέας γνώσης και θα οδηγεί στην απονομή αποκλειστικά διδακτορικού διπλώματος.
  • Κατάργηση όλων των «μεταπτυχιακών» ειδίκευσης που διασπούν το ενιαίο των σπουδών και κατακερματίζουν τα πτυχία, σε συνδυασμό με την ισχυροποίηση των προπτυχιακών σπουδών, ακόμη και με την παράταση της διάρκειάς τους, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο.
  • Καθιέρωση ενιαίου βασικού δωδεκάχρονου υποχρεωτικού σχολείου για τη διεύρυνση της γενικής εκπαίδευσης, ώστε να πάψει η πρόωρη επαγγελματική επιλογή και εκπαίδευση, πριν τη συμπλήρωση του σύγχρονου μορφωτικού έργου του σχολείου και την ενηλικίωση του νέου ανθρώπου. Σχολείο που θα βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν τους νόμους της φύσης και της κοινωνικής ζωής, τη θέση και το ρόλο τους μέσα σ' αυτή.
  • Ανάπτυξη ενός αποκλειστικά δημόσιου και δωρεάν συστήματος επαγγελματικών σχολών μετά τη δωδεκάχρονη εκπαίδευση, ενταγμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα για όσα επαγγέλματα δε χρειάζονται πανεπιστημιακές σπουδές.
  • Κατάργηση του αναχρονιστικού-αντιεπιστημονικού διαχωρισμού σε πανεπιστημιακή και μη πανεπιστημιακή ανώτατη εκπαίδευση.
Αγώνας κόντρα στις αναδιαρθρώσεις

Ορος για να ανοίξει αυτός ο δρόμος είναι η απόκρουση, η αντίσταση στην επίθεση που συνιστούν οι αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις. Γι' αυτό και η ΔΗΠΑΚ, ξεκαθαρίζει στο κάλεσμά της:

«Αντιπαλεύουμε όλο το νομοθετικό πλαίσιο που διαμορφώθηκε από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και ΠΑΣΟΚ με βάση τις κατευθύνσεις της Μπολόνιας και τις αποφάσεις της ΕΕ».

«Αγωνιζόμαστε για τον αναπροσανατολισμό της έρευνας ώστε να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα οικονομικά, πολιτικά και ιδεολογικά συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου και των ιμπεριαλιστικών οργανισμών, μέσα από ένα αναγκαίο στρατηγικό σχέδιο που θα αξιοποιεί όλο το επιστημονικό δυναμικό των πανεπιστημίων και των ερευνητικών κέντρων, σε πλήρη συνεργασία και συντονισμό».

«Αγωνιζόμαστε για μόνιμο με ικανοποιητικές αμοιβές ΔΕΠ», τονίζει η ΔΗΠΑΚ και αναλύει τις θέσεις της για μόνιμη θέση εργασίας πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, κατάργηση του θεσμού των εκτάκτων και κάθε μορφής ελαστικής απασχόλησης, παραθέτει τις θέσεις της για τις κρίσεις μελών ΔΕΠ και προσθέτει τις διεκδικήσεις για κατάργηση του επιδοματικού χαρακτήρα του μισθού (ενσωμάτωση των επιδομάτων στο βασικό μισθό), ενιαίο μισθολόγιο με βάση τα 2.000 ευρώ καθαρά για τον πρωτοδιοριζόμενο λέκτορα, επίλυση των ασφαλιστικών προβλημάτων, κατάργηση της δυνατότητας να ιδρύονται εταιρείες από τα πανεπιστήμια και τα μέλη ΔΕΠ.

«Αγωνιζόμαστε για την κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας όπως αυτή εκφράζεται, σε κάθε χώρο και στο σύνολο των λειτουργιών των Πανεπιστημίων», τονίζει η ΔΗΠΑΚ και συνεχίζει:

«Απαιτούμε την αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την παιδεία τουλάχιστον στο 15% του κρατικού προϋπολογισμού.

Αγωνιζόμαστε για την εξασφάλιση όλων των προϋποθέσεων για πραγματικά δωρεάν σπουδές για όλους, ώστε κανένας φοιτητής να μην δυσκολεύεται να σπουδάσει ή να αναγκάζεται να δουλεύει, για να τα βγάλει πέρα με τα έξοδα των σπουδών του».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ