ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 22 Μάρτη 2001
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στην «πυρά» το Παιδικό Θέατρο

Μεταβατική χαρακτηρίζει την περίοδο αυτή, η Γνωμοδοτική Επιτροπή Θεάτρου του ΥΠΠΟ, για τις επιχορηγήσεις θιάσων του ελεύθερου θεάτρου (μονοετούς προγραμματισμού), στη χτεσινή ανακοίνωση των επιχορηγητέων θιάσων για τη θεατρική περίοδο 2000 - 2001. Από την επόμενη θεατρική περίοδο «θα αξιολογηθούν όχι μόνο οι θίασοι και τα σχήματα που επιχορηγήθηκαν εφέτος, αλλά και οι θίασοι που επιχορηγήθηκαν για διετή και τριετή προγραμματισμό».

Η Επιτροπή αξιολόγησε 85 αιτήματα και πρότεινε την επιχορήγηση 31 θεατρικών σχημάτων, καταλογίζοντας σε θιάσους που δεν επιχορηγούν «παρατεταμένη στασιμότητα, έλλειψη έρευνας και πειραματισμού», ενώ δηλώνει ανησυχία διότι «πολλά από τα καινούργια σχήματα, που θα έπρεπε να ρίχνουν το βάρος τους στην έρευνα και την αισθητική αναζήτηση (άλλωστε κυρίως γι' αυτό επιχορηγούνται) προτιμούν την ασφαλή οδό μιας καλοστημένης παράστασης».

Οσο για το παιδικό θέατρο το «τσακίζουν» και φέτος, όχι μόνο με τα ψίχουλα, αλλά επιδεικνύοντας μια διδασκαλίστικη νοοτροπία, μιας «τιμωρίας», τονίζοντας: «Παρά το γεγονός ότι οι δραστικές περικοπές της προηγουμένης περιόδου είχαν στόχο να επισημάνουν στους θιάσους του παιδικού θεάτρου την ανάγκη της ανανέωσής τους, η κατάσταση εξακολουθεί δυστυχώς να παραμένει η ίδια».

Οι θίασοι της Αττικής που επιχορηγούνται είναι: ΕΜΠΡΟΣ (Τ. Μπαντής) 13.000.000, Θέατρο της Ανοιξης (Γ. Μαργαρίτης) (για την κεντρική και παιδική σκηνή) 12.000.000. Από 10.000.000 οι: ΑΤΤΙΣ (Θ. Τερζόπουλος) Σφενδόνη (Αν. Κοκκίνου), Δόλιχος (Δ. Τάρλοου). Από 8.000.000, οι: Διπλούς Ερως (Μ. Μαρμαρινός), Δραματικό Θέατρο (Ρ. Πατεράκη), Νέα Σκηνή Τέχνης (Β. Θεοδωρόπουλος), Θεατρική Σκηνή (Αντωνίου) για το έργο «H Διαδρομή». Το Σημείο (Ν. Διαμαντής) με 7.000.000. Με 6.000.000, οι: Νέο Ελληνικό Θέατρο (Γ. Αρμένης), Διαδρομή (Αν. Βαγενά), Θέατρο του Μαρτίου (Θ. Εσπίριτου), Θέατρο του Δρόμου (Ν. Χατζηπαππάς), Θεατρικός Οργανισμός Στιγμή (Γ. Αναστασάκης), Θεατρική Ομάδα ΝΑΜΑ (Ελ. Σκότη), Εταιρεία Θεάτρου Παίκτες (Μ. Σάββα), Πράσσειν άλογα (Εμ. Καποκάκη), Αιωρία (Κ. Σαρροπούλου), Παίζω-Δρόμος (Ζαν-Ζακ Τεσσόν), Θεατρικός Οργανισμός Νέος Λόγος (Φ. Μακρής), Η Ρόζμαρυ στην κορφή των λόφων (Γ. Τσορτέκης).

Θεσσαλονίκης: Νέες Μορφές (Παπαδοπούλου - Παρασκευόπουλος) 12.000.000, και με 6.000.000 οι: Λύκη Βυθού (Π. Δανελάτος), Σύλλογος Νέων - Παράθλαση (Μ. Κιτσοπούλου), Δημοτικό Θέατρο Ζακύνθου, από κοινού με τη Ομάδα Ανέμη, για τη συμπαραγωγή «Το Νησί των Σκλάβων».

Παιδικοί Θίασοι: Θέατρο Νέων (Δ. Σεϊτάνης) 10.000.000 και από 8.000.000 οι: Νέο Θέατρο Θεσσαλονίκης (Ευγ. Χαλκιά), Αργώ (Αιμ. Υψηλάντη), Διόνυσος (Λ. Τσάγκας).

Σε πρώτη εκτέλεση

Τριήμερο Φεστιβάλ Κιθάρας, στο Μέγαρο Μουσικής, με τη συμμετοχή σημαντικών Ελλήνων και ξένων σολίστ. «Γέφυρες της κιθάρας» τιτλοφορείται η πρώτη συναυλία (27/3), στην οποία θα εμφανιστούν τρεις μεγάλοι κιθαριστές: οι Αμερικανοί Λάρι Κόριελ και Αλ Ντι Μέολα και ο δικός μας Κώστας Κοτσιώλης. Θα τους συνοδεύσει η Συμφωνική Ορχήστρα Βόλου, με μαέστρο τον Σεμιόν Κόγκαν, παρουσιάζοντας έργα Γκέρσουι, Κόριελ και Δ. Μαραγκόπουλου (σε πρώτη εκτέλεση τις «Ανταύγειες από το μικρό φεγγάρι»). Η συναυλία της 28/3 είναι αφιερωμένη στον διάσημο Ισπανό συνθέτη Χοακίν Ροδρίγο και σ' αυτήν θα συμμετάσχουν το «Ντούο Κάλτσεφ», ο Μανουέλ Μπαρουέκο κ.α., ενώ την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα διευθύνει ο Κουβανός συνθέτης - κιθαριστής Λέο Μπρόουερ. Το τριήμερο θα κλείσει με έργα για κιθάρα και έγχορδα (29/3).

Τιμούν τον ομότεχνό τους

Εκδήλωση προς τιμή του Γιώργου Μοσχίδη, που φέτος συμπληρώνει 50 χρόνια δημιουργικής πορείας στο ελληνικό θέατρο, διοργανώνει το «Εμπρός», σήμερα, θέλοντας να τιμήσει τον καλλιτέχνη και τον άνθρωπο. Οπως είναι γνωστό, ο Γιώργος Μοσχίδης ερμηνεύει το βασικό ρόλο στο έργο του Δημήτρη Κορδάτου «Το ημερολόγιο της άμμου», που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Τάσου Μπαντή, σκηνικά - κοστούμια Ελένης Μανωλοπούλου, επιμέλεια κίνησης Βάλιας Παπαχρήστου. Η πρωτότυπη μουσική και τα τραγούδια είναι του Θανάση Παπακωνσταντίνου και τραγουδά ο Χρήστος Θηβαίος. Παίζουν επίσης: Μαρία Κεχαγιόγλου, Γεράσιμος Μιχελής, Ιωσήφ Πολυζωίδης, Ιωάννα Παγιατάκη, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Αμάντα Πιπεράκη, και εναλλάξ οι μικροί Νικόλας Γκουρομάνος και Κωνσταντίνος Παπαδάτος.

Στην εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί πριν από την παράσταση θα μιλήσουν για τον Γιώργο Μοσχίδη οι φίλοι και συνεργάτες τουQ Νόνικα Γαληνέα, Ξένια Καλογεροπούλου, Γιώργος Μιχαηλίδης, Γιώργος Μιχαλακόπουλος και Τάσος Μπαντής.

Θεατρική «δοκιμή» στην ιστορία

Τη δεύτερη φετινή παράστασή του, που συνδέεται άμεσα με τη Σάμο, ξεκινάει το θέατρο «Τέττιγες», από τη Σάμο, από τις 27 μέχρι τις 30 του Μάρτη. Πρόκειται για τα «Σαμιώτικα αφηγήματα από δυο πολέμους - Μικρασιατική καταστροφή και Γερμανική Κατοχή» (μια θεατρική προσέγγιση αφηγήσεων προσφύγων, στρατιωτών και αγωνιστών). Η συλλογή των αφηγήσεων και η επιμέλεια των κειμένων είναι του Χρήστου Λάνδρου. Τα βιώματα και οι μαρτυρίες αντικατοπτρίζουν τον πόνο του ξεριζωμένου και ταυτόχρονα το έπος και τον ηρωισμό του ανθρώπου, που μέσα από τις ποικίλες αντιξοότητες αγωνίζεται να επιβιώσει και να διατηρήσει ακέραιη την αξιοπρέπειά του, τη μνήμη και την προσωπική ευθύνη συμμετοχής στα γεγονότα. Στο πλαίσιο της παράστασης ακούγονται τραγούδια του λαϊκού οργανοπαίκτη Μανώλη Τσελεπιδάκη, τα οποία διασκέδαζαν, απαλύνοντας τον πόνο, τρεις γενιές Σαμιωτών. Η σκηνοθεσία είναι του Λεωνίδα Βαρδαρού, τα σκηνικά του Δημήτρη Σεβαστάκη, τα κοστούμια της Ελευθερίας Ράπτη και η μουσική επιμέλεια του Ορέστη Χατζηνάκη. Κιθάρα παίζει ο Κώστας Γεράκης. Παίζουν: Παναγιώτης Λακιώτης, Λεωνίδας Βαρδαρός, Χάρις Καρνέζη, Ντίνα Κούτσιου, Μιχάλης Θεοδώρου και Σαράντος Φράγκος.

Η παράσταση θα φιλοξενηθεί επίσης στην Αίθουσα του Δημαρχείου Καισαριανής από τις 7 μέχρι τις 10 του Απρίλη.

Στη Σάμο θα παρουσιαστεί και η κωμωδία «Ο Φιάκας» του Δημοσθένη Μισιτζή, σε σκηνοθεσία επίσης Λεωνίδα Βαρδαρού, σκηνικά Γεωργίας Πετρούλια, κοστούμια Λίλης Θεοδωράκου, μουσική επιμέλεια Ορέστη Χατζηνάκη.

Εως τις 7 του Απρίλη «Τα Μοναχικά δέντρα» της Γεύσως Παπαδάκη, περιμένουν - για πρώτη φορά - το φιλότεχνο κοινό στη Θεσσαλονίκη, σε μια μεγάλη έκθεση που φιλοξενείται στην Γκαλερί «Anny Balta». Πρόκειται για μια σειρά έργων μεικτής τεχνικής, αλλά και ακριλικά, όπου το χτίσιμο της ματιέρας γίνεται με προσμείξεις υλικών, επεμβάσεις με ελεύθερες πινελιές, χαράγματα και ξυσίματα της επιφάνειας, που δίνουν την αίσθηση της κίνησης. Μοναχικές φιγούρες δένδρων, σε ερημικά τοπία, μοιάζουν να προβάλλουν μέσα από ανοίγματα πλημμυρισμένα από ένα μεταφυσικό φως, σε μια ατμόσφαιρα εξωπραγματική, που θυμίζει οπτικό παραμύθι.

Αρχαία γλυπτά στην Κάλυμνο

Τριάντα εφτά γλυπτά, που χρονολογούνται στην ελληνιστική περίοδο, παραδόθηκαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καλύμνου, πριν λίγες μέρες. Μεταξύ των γλυπτών περιλαμβάνονται: αγαλμάτιο Ερμαφρόδιτο (ελλιπές), κεφαλή ανδρικής γενειοφόρου μορφής, πιθανόν Ασκληπιού, δύο βάσεις αγαλμάτων με κορμό δένδρου ή βράχο και περιελισσόμενο φίδι, εφτά ακέφαλα ανδρικά αγαλμάτια, τμήματα αγαλμάτων ανδρικών μορφών (άκρα, λαιμοί, πτυχώσεις, βάσεις κλπ.). Τα αρχαία γλυπτά παραδόθηκαν στις 18/3 στο Μουσείο Καλύμνου από τους κ. Μιχάλη Σ. Χαλκίτη, Ιωάννη Θ. Πελεκάνο και Αντώνη Καλιδώνη. Σύμφωνα με τις δηλώσεις τους, τα αρχαία βρέθηκαν στην ευρύτερη περιοχή του ιερού του Δαλίου Απόλλωνος, κατά τις εργασίες διάνοιξης δεξαμενής στο ακίνητο του Μ.Χαλκίτη. Τα παρέλαβε η αρχαιολόγος της ΚΒ` Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Ελπίδα Σκέρλου. Ηδη, διενεργήθηκε αυτοψία στον τόπο εύρεσης των γλυπτών από την Ε. Σκέρλου, ενώ η αρμόδια ΚΒ` Εφορεία ζήτησε τη συνδρομή του Αστυνομικού Τμήματος Καλύμνου για τη φύλαξη του χώρου. Στο νησί έχει μεταβεί κλιμάκιο, αποτελούμενο από τις αρχαιολόγους Αγγελική Γιαννικουρή και Μπαϊράμη Καλλιόπη, ειδικευμένη στη Γλυπτική, και τον συντηρητή της Εφορείας, Καΐκη Μανώλη.

Εξάλλου, το περασμένο Σάββατο, ο Σκεύος Ν. Καβουκλής, κάτοικος Καλύμνου, ειδοποίησε το φύλακα αρχαιοτήτων του νησιού Πασχάλη Αλαχιώτη ότι επιθυμεί να παραδώσει στο Μουσείο δύο γλυπτά που είχε στην κατοχή του, τα οποία και παρέδωσε αργότερα. Η επίσημη παραλαβή έγινε στις 18/3 από την Ε. Σκέρλου.

«Αριστείον Γραμμάτων» στην Κική Δημουλά

Τα τελευταία χρόνια, πότε- πότε η Ακαδημία Αθηνών, παίρνει κάποιες αποφάσεις που αρμόζουν στον προορισμό και χαρακτήρα ενός τέτοιου ιδρύματος, που βοηθούν να εισχωρήσει στα συντηρητικά «άδυτα» της Ακαδημίας και λίγος καθαρός, νέος «άνεμος»...Και πάλι, όμως, κάτι δε γίνεται καλά ακόμα και όταν αποφασίζουν οι «αθάνατοι» καλά. Από ποια αφορμή τα γράφουμε όλα αυτά; Ιδού, γιατί. Η Ακαδημία αποφάσισε, καλώς, κάλλιστα, να απονείμει σήμερα (7μ.μ.), στην πανηγυρική συνεδρία της με την ευκαιρία της 25ης Μαρτίου, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, το «Αριστείον των Γραμμάτων» στην Κική Δημουλά, τη σπουδαιότερη, σήμερα, Ελληνίδα ποιήτρια, για το σύνολο του ποιητικού έργου της. (Θυμίζουμε το δημοσίευμα του «Ρ» στις 11/3 για τα δύο τελευταία βιβλία της «Ποιήματα» και «Ενός λεπτού μαζί»).

Κι ενώ πήρε αυτή την απόφαση που την τιμά, αντί να την προβάλει την «έθαψε» μέσα στο συνήθη «μυστικισμό» της. Δεν ανακοίνωσε καν το γεγονός στον Τύπο, ως διά να μας κάνει έκπληξη. Αφησε, όμως, να ...διαρρεύσει σε εφημερίδα της επιλογής της σε ποιο πρόσωπο θα απονεμηθεί το Αριστείον, ενώ το σχετικό Δελτίο Τύπου που έστειλε προχτές, συνεχίζει τον αχρείαστο «μυστικισμό», προσκαλώντας μεν τον Τύπο να ακούσει τη σχετική εισήγηση του γενικού γραμματέα του ιδρύματος Ν. Ματσανιώτη, μην αναφέροντας δε το όνομα της μεγάλης ποιήτριας.

Με την ευκαιρία να σημειώσουμε ότι η πανηγυρική συνεδρία θα περιλάβει και ομιλίες του ακαδημαϊκού - αρχαιολόγου Βασίλη Πετράκου με θέμα «Οι Ελληνες του '21 και τα μνημεία» και του νέου ακαδημαϊκού Παναγιώτη Βοκοτόπουλου με θέμα «Βυζαντινά εικονογραφημένα χειρόγραφα».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ