ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 22 Φλεβάρη 2013
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Προωθείται η αποξήλωσή τους

Συζητήθηκε η Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ

Μέρος των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σταθμό «Ε. Βενιζέλου», τις οποίες η «Αττικό Μετρό» και το ΥΠΠΟ θέλουν να ξεπαστρέψουν...
Μέρος των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σταθμό «Ε. Βενιζέλου», τις οποίες η «Αττικό Μετρό» και το ΥΠΠΟ θέλουν να ξεπαστρέψουν...
Το θέμα της τύχης των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, έφερε χτες στη Βουλή με Επίκαιρη Ερώτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ, Θεοδόσης Κωνσταντινίδης.

Τόνισε ότι με την ανασκαφή στον υπό κατασκευή σταθμό, βρέθηκαν αρχαιότητες που απεικονίζουν ένα σύνολο κτιριακών λειψάνων από τον 6ο - 9ο αιώνα, και πλακόστρωτο της μέσης λεωφόρου των βυζαντινών χρόνων.

Ο βουλευτής ανέφερε ότι παρά την αντίθετη θέση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων για την αξιοποίηση των αρχαιοτήτων στο χώρο που βρέθηκαν, αποφασίστηκε η μεταφορά τους, με το «επιχείρημα» ότι διαφορετικά θα καθυστερήσει πολύ η κατασκευή του σταθμού. Οποιες δυσκολίες υπάρχουν, είπε ο Θ. Κωνσταντινίδης, μπορούν να ξεπεραστούν με τις τεχνολογικές δυνατότητες που υπάρχουν και να δημιουργηθεί μέσα στο σταθμό επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος, ορατός από τους επιβάτες.

Απαντώντας ο υφυπουργός Πολιτισμού, Κ. Τζαβάρας, ισχυρίστηκε ότι έγινε προσπάθεια για συνύπαρξη του σταθμού και των αρχαιοτήτων, αλλά «μέχρι στιγμής αποκλείεται τεχνικά κάτι τέτοιο»! Ετσι το μνημείο θα μεταφερθεί σε θεματικό πάρκο μνημείων, που «θα αναφέρονται στο βυζαντινό πρόσωπο της Θεσσαλονίκης».

Στην παρέμβασή του, ο βουλευτής του ΚΚΕ θύμισε στον υφυπουργό ότι όταν κατασκευαζόταν το αεροδρόμιο στα Σπάτα βρέθηκε παλαιολιθικός οικισμός, έγινε αυτό που προωθείται και για το Μετρό στη Θεσσαλονίκη, δηλαδή «ξηλώθηκαν» οι αρχαιότητες και σήμερα κανείς δεν ξέρει πού βρίσκονται.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΕΣΠΑ
«Ατμομηχανή» καπιταλιστικής ανάπτυξης

Στη μετατροπή του Πολιτισμού ως αγοραίου «πλεονεκτήματος» για την ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου στοχεύει το ΕΣΠΑ

Το ρόλο του ΕΣΠΑ (Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς, χρηματοδοτικό «πακέτο» της ΕΕ) ως μηχανισμού εφαρμογής όλης της αντιδραστικής και επικίνδυνης πολιτικής στον Πολιτισμό επιβεβαίωσε χτεσινή ημερίδα του ΥΠΠΟ (νυν ΓΓ Πολιτισμού στο ενοποιημένο υπουργείο Παιδείας) με θέμα «Δράσεις τομέα Πολιτισμού στο ΕΣΠΑ - Πορεία υλοποίησης και μελλοντικές προοπτικές».

Η γγ του ΥΠΠΟ, Λίνα Μενδώνη, είπε ότι «βρισκόμαστε σε πολύ στενή και παραγωγική συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης - Ανταγωνιστικότητας - Υποδομών - Μεταφορών και Δικτύων, ώστε ο Πολιτισμός να ενσωματωθεί στις κατευθύνσεις της Εθνικής Στρατηγικής Ανάπτυξης για την περίοδο 2014 - 2020». Η «ενσωμάτωση» αυτή επιχειρείται γιατί ο Πολιτισμός: «Συμβάλλει στη δημιουργία απασχόλησης. Προάγει την έξυπνη εξειδίκευση. Συμβάλλει στην ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος και της τουριστικής προσφοράς (...) Αποτελεί ισχυρό παράγοντα περιφερειακής ανάπτυξης». Δηλαδή, συμβάλλει στην ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου, μετατρεπόμενος εντελώς και κυριολεκτικά σε εμπόρευμα.

Υπογραμμίζοντας τη σημασία του ΕΣΠΑ ως μοναδικής χρηματοδοτικής πηγής για τον Πολιτισμό, η γγ του ΥΠΠΟ σκιαγράφησε τα οικονομικά του πολιτιστικού τομέα: «Οι δαπάνες του Τακτικού Προϋπολογισμού έχουν συρρικνωθεί στο ελάχιστο. Το εθνικό σκέλος των Δημοσίων Επενδύσεων είναι εξαιρετικά περιορισμένο και διαρκώς απειλούμενο με περικοπές. Το διαθέσιμο προσωπικό στις Υπηρεσίες είναι περιορισμένο, ενώ με την εφεδρεία, η Υπηρεσία έχασε σημαντικά στελέχη που άφησαν πίσω τους δυσαναπλήρωτο κενό». Ετσι το υπουργείο καλείται να υπηρετήσει την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και την ανάπτυξη του σύγχρονου πολιτισμού «με εξαιρετικά περιορισμένους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους».

Ομως, η αγοραία αντίληψη κυριαρχεί: «Η μείωση της ζήτησης των πολιτιστικών αγαθών και των υπηρεσιών, των εσόδων από εισιτήρια και πωλητήρια του ΤΑΠΑ (Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων) που αφορά στην πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και στη σύγχρονη δημιουργία, συγκροτεί ένα ακόμη πιο ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο για τον πολιτισμό».

Για το ΕΣΠΑ ως «ατμομηχανή» της καπιταλιστικής ανάπτυξης ειπώθηκε: «Ας μην παραγνωρίζεται η θετική επίπτωση στην ενίσχυση της εθνικής οικονομίας και στην απασχόληση στα έργα, μέσω εργολαβιών, που εκτελούνται από τις Αναστηλωτικές και Τεχνικές Υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού. Το πρόγραμμα δημιουργίας νέων μουσειακών υποδομών, επισκευής και επέκτασης των υφισταμένων, το πρόγραμμα αναστήλωσης βυζαντινών και μεταβυζαντινών μνημείων, αποκατάστασης των νεότερων μνημείων έχουν ενισχύσει έναν κρίσιμο τομέα της αγοράς. Πολλές εργοληπτικές εταιρείες περιμένουν με αγωνία τις προκηρύξεις των δικών μας Υπηρεσιών για να κινηθούν. Δίκην παραδείγματος αναφέρω τη Διεύθυνση Αναστήλωσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων», που «υλοποιεί 24 έργα σε όλη την επικράτεια, σε όλες τις περιφέρειες της χώρας, συνολικού προϋπολογισμού 48 εκατ. ευρώ»!

Σήμερα στο πολιτιστικό κομμάτι του ΕΣΠΑ είναι ενταγμένα 577 έργα, προϋπολογισμού 705,5 εκατ. ευρώ.

Θεατρικά και μουσικά βραβεία

Απονεμήθηκαν (18/2) τα παρακάτω θεατρικά βραβεία «Κάρολος Κουν», καθώς και τα θεατρικά και μουσικά βραβεία της Ενωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών (ΕΕΘΜΚ), για το 2012.

«Κάρολος Κουν»: Σκηνοθεσίας ελληνικού έργου: Στους Γιάννη Κακλέα («Η αυλή των θαυμάτων») και Στάθη Λιβαθινό («Ερωτόκριτος»). Ερμηνείας ελληνικού έργου: Μπέτυ Αρβανίτη («Φόνισσα»). Δραματουργίας ελληνικού έργου: Ελένη Ράντου - Σάρα Γανωτή - Νίκο Σταυρίδη («Κατάδικός μου»). Επαινος στον Δημήτρη Κουρεντζή («Yasou Αϊντα»).

Θεατρικά βραβεία της ΕΕΘΜΚ:

Μεγάλο Βραβείο: Στον Βασίλη Παπαβασιλείου για τη σκηνοθεσία του έργου «Του Κουτρούλη ο γάμος». Θεατρολογικό σύγγραμμα: Στον εκλιπόντα Γιάννη Βαρβέρη για την εξάτομη έκδοση των θεατρικών κριτικών του («Η κρίση του θεάτρου»). Διεθνές θεατρικό ρεπερτόριο: Στον Γιάννη Χουβαρδά («Περικλής»). Επαινος: Στον Κωνσταντίνο Αρβανιτάκη («Πυρκαγιές»)). Νέου καλλιτέχνη: Στις ηθοποιούς: Νεφέλη Κουρή («Ερωτόκριτος») και Λένα Παπαληγούρα («Αόρατη Ολγα»). Αρχαίου δράματος: Στον σκηνοθέτη Τζέζαρις Γκραουζίνις («Οιδίπους τύραννος»). Επαινος: Αγγελική Κασόλα («Πλούτος»).

Μουσικά βραβεία:

Μεγάλο Βραβείο: Στον Θεόδωρο Κουρεντζή (για τη διεύθυνση έργων Ρώσων συνθετών). Μουσικολογικό σύγγραμμα: Γιάννη Μπελώνη «Η μουσική δωματίου στην Ελλάδα στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Η περίπτωση του Μάριου Βάρβογλη (1885 - 1967)». Επαινος: Γιώργος Σισιλιάνος «Για τη μουσική». Μουσικός Οργανισμός Περιφέρειας: Ωδείο Κέρκυρας. Δίσκος: Σπύρος Κοντός - Λητώ Θώμου («Metamorphosis»). Επαινος: Μαρίτα Παπαρίζου («Vivaldi ma non tropo»). Νέου καλλιτέχνη: Στον βαρύτονο Διονύση Σούρμπη. Επαινος: Στον κιθαρίστα Αντώνη Λιοπύρη.

«Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν»

Την αριστουργηματική ταινία «Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν» (ΕΣΣΔ, 1962) του Αντρέι Ταρκόφσκι, προβάλλει (21 - 27/2, 6μμ) η «New Star», αποκλειστικά στο «Τιτάνια» (Πανεπιστημίου και Θεμιστοκλέους),

Βασισμένη σε αντιπολεμικό διήγημα του Βλαντιμίρ Μπογκομόλοφ, η ταινία απέσπασε δεκάδες διεθνή βραβεία, ενώ επηρέασε κινηματογραφιστές όπως οι Μίλος Φόρμαν, Τζορτζ Λούκας και Τζιμ Τζάρμους.

Η ταινία επικεντρώνεται στη ζωή του 12χρονου Ιβάν στο Ανατολικό Μέτωπο, ο οποίος μετά την απώλεια των γονιών του θέλει να πολεμήσει για να εκδικηθεί. Ξεγλιστρώντας μέσα στις εχθρικές γραμμές γίνεται χρήσιμος στο στρατό, αλλά επειδή οι αποστολές του γίνονται ολοένα και πιο επικίνδυνες, απομακρύνεται από την πρώτη γραμμή. Ο Ιβάν, όμως, πείθει τους ανωτέρους του να εκτελέσει μια τελευταία αποστολή.

Σημειώνουμε ότι συνεχίζεται για μια ακόμη βδομάδα, λόγω μεγάλης προσέλευσης του κοινού, στο «Τιτάνια», η προβολή της «Μάχης του Στάλινγκραντ» (1949) του Βλαντιμίρ Πετρόφ. Το πρώτο μέρος με τίτλο «Ούτε βήμα πίσω» προβάλλεται στις 8 μ.μ. και το δεύτερο μέρος «Η Νίκη» στις 9.45 μ.μ.

Κατά Ο' Νήλ «Ηλέκτρα»

PANOS KOKKINIAS

Πρεμιέρα, σήμερα, στην κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου του έργου «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα» του Ο' Νηλ. Μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, σκηνοθεσία - διαμόρφωση σκηνικού χώρου Γιάννη Χουβαρδά - δραματουργική επεξεργασία Γιάννη Χουβαρδά - Σάββα Κυριακίδη. Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Παίζουν: Ακύλλας Καραζήσης, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μαρία Πρωτόπαππα, Χρήστος Λούλης, Γιώργος Γάλλος, Γιούλικα Σκαφιδά, Χρήστος Στέργιογλου, Θέμις Μπαζάκα, Μάγια Λυμπεροπούλου, Γιώργος Κοτανίδης.

Μετά τον εμφύλιο στις ΗΠΑ, ο στρατηγός Εζρα Μάννον επιστρέφει στο σπίτι του, στη Νέα Αγγλία. Ομως στο σπίτι των Μάννον, με το σκοτεινό παρελθόν και τη νοσηρή σχέση με τη ζωή, υπάρχουν πολλές ανοιχτές πληγές. Η παθολογική αγάπη της γυναίκας του, Κριστίν Μάννον, για τον γιο της Οριν, η προβληματική σχέση της με την κόρη της Λαβίνια και η παρεμβολή ενός τρίτου, μοιραίου προσώπου στη ζωή τους, διευρύνουν τον κύκλο μίσους, εκδίκησης και καταστροφικού έρωτα, που εμποτίζει το παρελθόν της οικογένειας. Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του 20ού αιώνα, ο Ευγένιος Ο' Νηλ, μεταγράφει το μύθο της «Ορέστειας» ως μια σύγχρονη τριλογία, διερευνώντας τις εκδοχές ενός αόρατου μηχανισμού που ορίζει και συνθλίβει τη ζωή των ανθρώπων. Η παράσταση θα παρουσιάζεται εναλλάξ με την «Οδύσσεια».

Η «Τεχνόπολις» παρουσιάζει (έως 24/2) την έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Εργάτες» (στο κτίριο «Νέοι Φούρνοι», 12 μ. - 8 μ.μ.). Επιμέλεια Πλάτωνα Ριβέλλη. Εκτίθενται έργα των Νίκου Μάρκου, Δημήτρη Καρπούζη, Ανδρέα Σχοινά, Αλέξανδρου Βρεττάκου, Γρηγόρη Δάλλη.

O Oργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού, Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, διοργανώνει δωρεάν ξεναγήσεις σήμερα (10.30 πμ), στο Πανεπιστήμιο - Ακαδημία - Εθνική Βιβλιοθήκη (συγκέντρωση στην Ακαδημία Αθηνών) και στο Επιγραφικό Μουσείο (συγκέντρωση στην είσοδο του Μουσείου, Τοσίτσα 1). Επίσης, κάθε Κυριακή (12μ), γίνεται δωρεάν ξενάγηση στη μόνιμη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης (Λεωνίδου και Μυλλέρου, Μεταξουργείο).



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ