ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 22 Γενάρη 2022 - Κυριακή 23 Γενάρη 2022
Σελ. /40
ΝΕΟΛΑΙΑ
Η καθημερινότητα ενός νέου στο επιχειρηματικό πανεπιστήμιο ή ποιους τελικά συμφέρει η «ανομία»;

Eurokinissi

Εδώ και μέρες, πυκνώνουν τα διάφορα δημοσιεύματα, τα πρωτοσέλιδα στον αστικό Τύπο, γύρω από το ζήτημα της «ανομίας στα πανεπιστήμια». Δεν πρόκειται για μια ακαδημαϊκή συζήτηση. Πρόκειται για σχέδιο που κατευθύνεται στο χτύπημα της οργανωμένης διεκδικητικής δράσης του φοιτητικού κινήματος, στο χτύπημα του δικαιώματος της αμφισβήτησης των «ιερών και οσίων» της επιχειρηματικής λειτουργίας των πανεπιστημίων και όσων «όμορφα και αγγελικά πλασμένων» αυτή συνεπάγεται...

Ας μιλήσουμε λοιπόν για την ουσία...

Οταν ξυπνάει ένας φοιτητής το πρωί για να πάει στη σχολή του δεν ανησυχεί μήπως την ώρα του μαθήματος γίνει συνέλευση ή αν έχει γίνει κατάληψη σε κάποιο κτίριο. Ανησυχεί αν θα βρει λεωφορείο να μπει, πόση ώρα θα ταλαιπωρηθεί, αν θα φθάσει έγκαιρα στο μάθημα, κι αν θα βρει χώρο να καθίσει στην αίθουσα ή το αμφιθέατρο (μάλιστα, τώρα με την πανδημία είναι τυχερός όποιος βρει θέση στο περβάζι). Ανησυχεί αν θα γίνουν φέτος τα εργαστήρια ή λόγω έλλειψης προσωπικού θα τα κάνουν πάλι στον πίνακα.

Ο φοιτητής δεν αναρωτιέται πότε θα μπουν οι κάμερες και τα τουρνικέ. Αναρωτιέται γιατί δεν δίνουν τα λεφτά για αναλώσιμα στα εργαστήρια ώστε να μην τα αγοράζουν οι φοιτητές από μόνοι τους. Αναρωτιέται αν ο ευεργέτης που προσφέρθηκε (χωρίς αντάλλαγμα, υποθέτω) να δωρίσει τα τουρνικέ σε όλα τα πανεπιστήμια μπορεί, αντί γι' αυτά, να δωρίσει εργαστηριακό εξοπλισμό σε όλα τα πανεπιστήμια, με το ίδιο κόστος και το ίδιο ανιδιοτελώς.

Αναρωτιέται αν θα μπορέσουν όλοι να εκπαιδευτούν στον παλμογράφο ή αν θα κοιτούν απλώς τον καθηγητή να πατάει κουμπάκια και να αλλάζει η καμπύλη στην οθονίτσα του. Αν έφτιαξαν τη θέρμανση από πέρσι τον Δεκέμβρη που χάλασε κι αν υπάρχουν χρήματα για πετρέλαιο, ή μήπως έχει βγει άγονη η διαδικασία προμήθειας γιατί η υποψήφια εταιρεία δεν βρήκε συμφέροντες τους όρους - τόσοι πόλεμοι έγιναν, κι αυτό το brent δεν λέει να πέσει... Αν θα έχουν καθαριστεί οι τουαλέτες ή μήπως δεν ολοκληρώθηκε πάλι ο διαγωνισμός - αμάν κι αυτή η γραφειοκρατία του Δημοσίου, εκείνο το fast track τελικά ποιους αφορά; Αν θα είναι ανοιχτό το εστιατόριο για να φάει το μεσημέρι ή πάλι δεν τα βρήκαν διοίκηση και εταιρεία σίτισης.

Αναρωτιέται αν θα του φθάσουν για το νοίκι ή να βρει κανένα μεροκάματο μπουφετζής ή ντελιβεράς για να τσοντάρει. Αν οι δικοί του τα βγάζουν πέρα ή πρέπει να πιάσει δουλειά για να τους βοηθάει (είναι κι ο μικρός του αδερφός που δίνει φέτος και χρειάζεται φροντιστήριο) - κι ας καθυστερήσει κι ένα - δυο χρόνια το πτυχίο.

Αν μάλιστα ο φοιτητής είναι εστιακός, και ξέρει σαν την παλάμη του τους χώρους του πανεπιστημίου, κατειλημμένους, ελεύθερους και κλειδωμένους, δεν έχει πρόβλημα με τα «στέκια», έχει πρόβλημα με το internet που δεν δουλεύει και δεν μπορεί να κάνει την εργασία του. Εχει πρόβλημα με την ποιότητα του φαγητού στο εστιατόριο και με τα λεφτά που δεν του φθάνουν να φάει έξω. Με τα χωρίς συντήρηση κτίρια που καταρρέουν και τους σοβάδες που κρέμονται πάνω από το κρεβάτι του.

Αν τώρα είναι υποψήφιος διδάκτορας, δεν αδημονεί να μπουν οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (ΟΠΠΙ) στις σχολές με τις ωραίες τους στολές για να αφοσιωθεί επιτέλους απερίσπαστος στην έρευνά του. Αδημονεί να έρθει ο εξοπλισμός που παράγγειλε με χίλια ζόρια μπας και τελειώσει το πείραμα (γιατί κι ο καθηγητής του καλός επιστήμονας είναι αλλά δεν έχει «προγράμματα» και η δουλειά προχωράει αργά). Δεν τον καθηλώνουν οι συνελεύσεις και οι κινητοποιήσεις. Τον καθηλώνει το χαρτζιλίκι της υποτροφίας και ιδρώνει στη σκέψη τού τι θα κάνει μετά, μέχρι πότε θα μένει με τους δικούς του, 30 χρόνων έφτασε, μήπως να τα παρατήσει και να βρει δουλειά με το βασικό πτυχίο (να μην τον λένε και τεμπέλη, όπως οι παρατρεχάμενοι της κυβέρνησης με τα δομημένα βιογραφικά).

Κι όταν γυρνάει σπίτι του το βράδυ, και βλέπει από το παράθυρο του λεωφορείου στην Πατησίων τους άστεγους να στρώνουν να πλαγιάσουν και την πρέζα ν' αλλάζει χέρια στις γωνίες, δεν σκέφτεται ως πότε πια θα γίνονται πορείες και θα λερώνει η πόλη με συνθήματα αλλά πόσες φορές έχει ακούσει για σκάνδαλα εκατομμυρίων στα αυτοδιοίκητα, αυτόνομα, εξωστρεφή, αποτελεσματικά, με πρόσβαση στην αγορά, άριστα κι επιχειρηματικά πανεπιστήμια.

Κι όταν ακούει να μιλούν στην τηλεόραση για την παραβατικότητα στα ΑΕΙ, αναρωτιέται ποιοι είναι όλοι αυτοί που μιλούν για τη δική του τη ζωή και γιατί τους έχει δώσει αυτό το δικαίωμα. Αφού γνωρίζει πια...

Η πραγματική ανομία είναι η υποταγή του πανεπιστημίου στους κανόνες και τις επιδιώξεις της αγοράς.

Η πραγματική βία είναι η φτώχεια και οι ταξικοί φραγμοί

Ο πραγματικός στόχος της καταστολής είναι το φίμωμα κάθε άποψης που αμφισβητεί το σύστημα που προστατεύει.

Η μίζα, η τοκογλυφία, η διαφθορά, το ξεκαθάρισμα λογαριασμών, οι τραμπουκισμοί, οι εκβιασμοί κι όσα αποκαλύφθηκαν για τις επιδόσεις καθηγητών του ΟΠΑ στο επιχειρείν, δεν είναι η ήρα στο στάρι ούτε κεραυνός εν αιθρία. Τέτοια «παραβατικά» (γιατί απ' ό,τι φαίνεται παράνομα δεν είναι) φαινόμενα αναπτύσσονται διαχρονικά στο έδαφος της διαπλοκής της έρευνας με τις εταιρείες, της επιχειρηματικής δράσης των μελών ΔΕΠ, του ανταγωνισμού για τη διαχείριση κονδυλίων, της αυτονομίας των πανεπιστημίων από το σφιχταγκάλιασμα του κράτους - όπως λένε - και της παράδοσής του στο έλεος των μονοπωλίων. Αυτή είναι η ανομία που ταλανίζει και διαλύει τη λειτουργία των Σχολών κι αυτή δεν πρόκειται να παταχθεί ούτε με την πανεπιστημιακή αστυνομία ούτε με τις κάμερες. Αντίθετα, η αστυνομία και οι κάμερες έρχονται για να την προστατεύσουν από αδιάκριτα βλέμματα, από την παρενόχληση διαμαρτυρομένων και από τον οργανωμένο αγώνα εναντίον της.

Η ένταση της καταστολής δεν οφείλεται στην «ακροδεξιά» ατζέντα της κυβέρνησης της ΝΔ ή συγκεκριμένων προσώπων που συμμετέχουν σε αυτή - εξάλλου ο πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Κατρούγκαλος σε πρόσφατες δηλώσεις του πρόβαλε ως «λύση» το «μοντέλο που υπάρχει σε άλλες χώρες, αστυνομική δύναμη, υπηρεσία, που είναι όμως πανεπιστημιακή, σε άμεση συνεργασία με το πανεπιστήμιο».

Ούτε οφείλεται στην «εμμονή» της «δεξιάς κυβέρνησης» να καταπατήσει το «αυτοδιοίκητο», το οποίο όχι μόνο δεν εμπόδισε τις διαδοχικές αναδιαρθρώσεις και μεταρρυθμίσεις που αλλοίωσαν οριστικά κι αμετάκλητα τον δημόσιο χαρακτήρα του πανεπιστημίου, αλλά αποτελεί βασικό εργαλείο για την ανάπτυξη του διάδοχου σχήματος, του επιχειρηματικού πανεπιστημίου, μεταφέροντας την ευθύνη για την υλοποίησή του στο ίδιο το ΔΕΠ.

Ούτε η ένταση της καταστολής αρχίζει και τελειώνει με την εγκατάσταση ή όχι της πανεπιστημιακής αστυνομίας μέσα ή έξω από τις Σχολές. Καταστολή είναι και η παρακολούθηση και καταγραφή της δραστηριότητας των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας με κάμερες και η εγκατάσταση σημείων ελέγχου πρόσβασης στα κατά τ' άλλα εξωστρεφή πανεπιστήμια, και το αναθεωρημένο Πειθαρχικό Δίκαιο για τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας και τους συλλόγους τους με τις σαφείς περιγραφές αδικημάτων, όπως η «παρεμπόδιση της λειτουργίας των μονομελών και συλλογικών οργάνων», δηλαδή η οργανωμένη συλλογική διαμαρτυρία αν αυτή ενοχλεί ή ...ηχορρυπαίνει.

Δεκαετίες τώρα παρακολουθούμε τα αυθόρμητα(;) ξεσπάσματα περιθωριακών ομάδων και τις χωρίς καμιά πρωτοτυπία «δράσεις» τους (τόσες γενιές άλλαξαν, αλλά το modus operandi όχι) να αξιοποιούνται για να ταυτιστεί στη συνείδηση του κόσμου η συλλογική δράση και διεκδίκηση με την παραβατικότητα, για να ενταθεί και να δικαιολογηθεί η καταστολή, για να σταματήσει κάθε κριτική και διαμαρτυρία που αμφισβητεί τις αρχές λειτουργίας του καπιταλιστικού συστήματος και δεν αρκείται στην (ακόμα και με πολλά likes) καταγγελία της σαπίλας του.

Μόνο η κοινή πάλη φοιτητών - εργαζομένων - καθηγητών, συσπειρωμένων σε συλλόγους μαζικούς, ζωντανούς, μαχητικούς, με ξεκάθαρη στόχευση για ένα πραγματικά δημόσιο και δωρεάν Πανεπιστήμιο, που θα μελετά και θα αξιοποιεί τις σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις, με επίκεντρο τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων, μπορεί να αντιμετωπίσει την καταστολή σε όλες τις μορφές της, να φρενάρει και ν' αποτρέψει αντιδραστικές εξελίξεις και να ανοίξει τον δρόμο για να ξεριζωθούν οριστικά φαινόμενα σαπίλας και παρασιτισμού.


Της
Αφροδίτης ΚΤΕΝΑ*
* Η Αφροδίτη Κτενά είναι πανεπιστημιακός και μέλος του Τμήματος Παιδείας καιΕρευνας της ΚΕ του ΚΚΕ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ