ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Αυγούστου 2016
Σελ. /32
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ
Στη «μέγγενη» κοινωνικές παροχές και επιδόματα

Από το Σεπτέμβρη έρχεται νέο τσεκούρι σε αυτές τις υποτυπώδεις παροχές που δίνονται σε ανάπηρους, φτωχούς, ανέργους

Το «σφαγείο» των ΚΕΠΑ αναδεικνύεται σε έναν πρώτης τάξης μηχανισμό περικοπής κοινωνικών επιδομάτων και συρρίκνωσης της κρατικής χρηματοδότησης για την Πρόνοια
Το «σφαγείο» των ΚΕΠΑ αναδεικνύεται σε έναν πρώτης τάξης μηχανισμό περικοπής κοινωνικών επιδομάτων και συρρίκνωσης της κρατικής χρηματοδότησης για την Πρόνοια
Υπό διαρκή περιορισμό βρίσκονται τα προνοιακά επιδόματα, τα οποία το επόμενο διάστημα θα υποστούν και νέες περικοπές. Τρίτο μνημόνιο, έκθεση του ΟΟΣΑ, Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης είναι τα βασικά «εργαλεία» που αλληλοσυμπληρώνονται και αξιοποιούνται από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για το νέο πετσόκομμα σε επιδόματα των Ατόμων με Αναπηρία και άλλες προνοιακές παροχές που έχουν απομείνει, αν και στην πλειοψηφία τους ισοδυναμούν σήμερα με φιλοδωρήματα από το κράτος.

Αυτά τα αντιλαϊκά «εργαλεία» η κυβέρνηση επιχειρεί κυνικά και απροκάλυπτα να τα παρουσιάσει σαν πρωτοβουλίες ενίσχυσης του «κοινωνικού κράτους», ενώ στην πραγματικότητα οδηγούμαστε σε μια κατάσταση όπου κι αυτοί οι ελάχιστοι θα χάσουν τα ψίχουλα που παίρνουν σήμερα.

Και η σημερινή κυβέρνηση προσπαθεί να διαχειριστεί την ακραία φτώχεια και την εξαθλίωση με το χαμηλότερο δυνατό κόστος για το κράτος. Αποτελεί στρατηγική της ΕΕ, προκειμένου να απαλλάσσονται τα καπιταλιστικά κράτη από το «κόστος» της κοινωνικής πολιτικής και να ενισχύονται περισσότερο με χρήμα, κίνητρα, απαλλαγές οι επιχειρηματικοί όμιλοι, όχι μόνο στη συγκυρία της καπιταλιστικής κρίσης, αλλά και μετά απ' αυτήν. Εξάλλου, πρόκειται για πολιτικές που - όπως κι αν ονομάζονται - εφαρμόζονται εδώ και δεκαετίες σε πολλά κράτη - μέλη.

1. Το τρίτο μνημόνιο

Το τρίτο μνημόνιο (ν. 4336/2015) οδηγεί σε δραστική μείωση ή και κατάργηση οικογενειακών, προνοιακών και επιδομάτων ΑμεΑ. Συγκεκριμένα, προβλέπεται περικοπή κατά 900 εκατ. - 1 δισ. ευρώ περίπου ετησίως (0,5% του ΑΕΠ) της κρατικής ενίσχυσης προς την Κοινωνική Πρόνοια. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του κουαρτέτου, μέχρι το Σεπτέμβρη του 2016 η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την αναδιάρθρωση του συνόλου των προνοιακών επιδομάτων, ώστε να κοπεί το 0,5% του ΑΕΠ.

Στο μεταξύ, σύμφωνα με δημοσιεύματα («Καθημερινή», 13/8/2016), η Παγκόσμια Τράπεζα, η οποία έχει κεντρικό ρόλο στην αναδιάρθρωση του προνοιακού συστήματος στη χώρα μας, έχει παραδώσει στην ηγεσία του υπουργείου Εργασίας λίστα με τα υπό «αναδιάρθρωση επιδόματα». Στο στόχαστρο μπαίνουν πάνω από 100 - υποτυπώδεις - παροχές που δίνονται σε είδος ή σε χρήμα σε ασφαλισμένους ή ανέργους, όπως π.χ. το επίδομα θέρμανσης, το οποίο ήδη έχει μειωθεί κατά 50% ή κατά 105 εκατ. ευρώ από τη σημερινή κυβέρνηση, επιδότηση κατασκηνώσεων για ανέργους και άλλες παροχές - επιδόματα για τα οποία έχουν καταβληθεί εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία.

Η κυβέρνηση, σε εφαρμογή του 3ου μνημονίου, έχει εξαγγείλει αλλαγές στο χώρο της Πρόνοιας, μεταξύ των οποίων και επανεξέταση του συστήματος Κοινωνικής Πρόνοιας (δομές και παροχές) και η αντικατάσταση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (ΕΕΕ) με το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ).

2. Το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης

Αυτό, λοιπόν, το μέτρο που χωρίς ντροπή προπαγανδίζεται από την κυβέρνηση σαν «εγγύηση κατά της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού», προϋποθέτει το πετσόκομμα των δαπανών Πρόνοιας κατά 900 εκατ. ευρώ! Η αρχή έγινε με την κατάργηση του ΕΚΑΣ από 1/6/16, αρπάζοντας από τους χαμηλοσυνταξιούχους φέτος 168 εκατ. ευρώ και συνολικά την 4ετία 2016 - 2019 2,4 δισ. ευρώ.

Το ΚΕΑ εφαρμόζεται πιλοτικά από 1/7/2016 σε 30 δήμους της χώρας και θα εφαρμοστεί καθολικά από το 2017. Τα εισοδηματικά κριτήρια για το ΚΕΑ είναι τόσο χαμηλά (σ.σ. ατομικό ετήσιο εισόδημα μέχρι 2.400 ευρώ ή 4.800 ευρώ για οικογένεια με δυο ανήλικα παιδιά), που εξαιρούν τη συντριπτική πλειοψηφία των φτωχών, ενώ οι παροχές είναι κυριολεκτικά ψίχουλα (κάρτα σίτισης κ.λπ.).

Και η σημερινή κυβέρνηση επιδιώκει μέσω του ΚΕΑ την προς τα κάτω ενοποίηση των παροχών, ώστε το συνολικό ατομικό εισόδημα από κάθε πηγή (π.χ. επίδομα ανεργίας, αναπηρικό επίδομα, αν έχεις σπίτι ή αυτοκίνητο στο όνομά σου), μαζί με το ΚΕΑ, να μην υπερβαίνει ένα πολύ χαμηλό όριο.

Μάλιστα, από τους δανειστές έχει ζητηθεί να συμπεριληφθούν στα εισοδηματικά κριτήρια, βάσει των οποίων καταβάλλεται το ΚΕΑ, τα μη ανταποδοτικού χαρακτήρα επιδόματα που δίνονται στα ΑμεΑ. Οι δανειστές υποστηρίζουν πως το κόστος για την πληρωμή των αναπηρικών επιδομάτων, περίπου 700 εκατ. ευρώ το χρόνο, είναι υψηλό. Αλλωστε και σχετική έκθεση του ΔΝΤ αναφέρει ορθά κοφτά: «Η μεγαλύτερη εξοικονόμηση μπορεί να επιτευχθεί με την κατάργηση των περισσοτέρων επιδομάτων και την αντικατάστασή τους από ένα ενιαίο πρόγραμμα ελάχιστου εισοδήματος - το οποίο θα λειτουργεί με εισοδηματικά κριτήρια και θα απευθύνεται στο χαμηλότερο 20% της κατανομής εισοδήματος».

3. Η έκθεση του ΟΟΣΑ

Σε αυτή τη λογική κινείται και η έκθεση του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ) με θέμα «Μεταρρύθμιση των προγραμμάτων Κοινωνικής Πρόνοιας» που δημοσιεύτηκε το Σεπτέμβρη του 2013. Αφού σχολιάζει πως στην Ελλάδα υπάρχει υπερβολικός αριθμός δικαιούχων προνοιακών επιδομάτων, αναφέρει ότι η καταβολή επιδομάτων και αναπηρικών συντάξεων θα πρέπει να εξαρτάται από το κατώτατο όριο φτώχειας, από την ικανότητα προς εργασία και τα περιουσιακά στοιχεία, με στόχο από το 1% του ΑΕΠ που καταβάλλεται γι' αυτά να πέσει στο 0,3% - 0,4%.

Πιο συγκεκριμένα αναφέρεται στην έκθεση:

  • Σήμερα για αναπηρικές συντάξεις και επιδόματα αναπηρίας καταβάλλεται το 1% του ΑΕΠ. Ο στόχος είναι το ποσοστό αυτό να μειωθεί κατά 30%-60%, να πέσει δηλαδή στο 0,4% του ΑΕΠ.
  • Δεν μπορεί κάποιος που είναι ικανός για οποιαδήποτε εργασία να λαμβάνει αναπηρική σύνταξη ή αναπηρικό επίδομα. Λες και το κράτος εξασφαλίζει στον ανάπηρο ή στο χρόνια πάσχοντα μια δουλειά ή λες και η ικανότητα προς εργασία μπορεί να καλύψει σε κάποιον τις ανάγκες του για στέγη, φάρμακα, τροφή, θέρμανση, μετακινήσεις κ.λπ. Εξάλλου, τα επιδόματα οι ανάπηροι τα παίρνουν για να καλύψουν τις πρόσθετες ανάγκες που προκύπτουν από την αναπηρία ή την ασθένειά τους.
  • Κανένα επίδομα ή αναπηρική σύνταξη πάνω από 500 ευρώ. Δεν μπορεί να δίνεται σύνταξη ή επίδομα σε κάποιον που έχει οικογενειακό εισόδημα πάνω από ένα συγκεκριμένο σκαλοπάτι.
Η «σφαγή» στα ΚΕΠΑ

Τέλος, θυμίζουμε τη «σφαγή» των αναπήρων, των συντάξεων και των επιδομάτων τους από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ), η λειτουργία των οποίων είναι πλήρως εναρμονισμένη με την πολιτική των περικοπών. Μέσα από τη μείωση των ποσοστών αναπηρίας, χιλιάδες ανάπηροι και χρόνια πάσχοντες έχουν στερηθεί τη σύνταξη αναπηρίας, το επίδομα αλλά ακόμα και την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

Οπως ανέδειξε με πρόσφατη Ερώτησή του στη Βουλή το ΚΚΕ, «πάνω από 70.000 βαριά ανάπηροι έμειναν χωρίς επίδομα μέσω αυτής της διαδικασίας, αφού από 212.000 που έπαιρναν κάποιο επίδομα το Μάρτη του 2012, σήμερα είναι κάτω από 150.000, όταν αυτή τη στιγμή οι βαριά ανάπηροι στη χώρα μας είναι πάνω από 500.000, σύμφωνα με εκτιμήσεις των ειδικών. Ενώ οι ανάπηροι μ' ένα μέσο ποσοστό αναπηρίας δεν έχουν καμία στήριξη».

Επιπλέον, οι ανάπηροι και οι οικογένειές τους βρίσκονται σε αναβρασμό μετά τις εξαγγελίες περί νέου θεσμικού πλαισίου για τις αναπηρικές συντάξεις και τα επιδόματα των ΑμεΑ, που θα είναι έτοιμο μέχρι τις 31/12/16, καθώς «τα νέα μέτρα θα κινηθούν στα πλαίσια των κατευθύνσεων της ΕΕ, των απαιτήσεων των επιχειρηματιών», των προτάσεων του ΟΟΣΑ για την Ελλάδα, που αφορούν «τη δραστική συρρίκνωση των αναπηρικών συντάξεων και των επιδομάτων των ΑμεΑ, μέσω της σύνδεσής τους με το κατώτερο εγγυημένο εισόδημα, τα περιουσιακά στοιχεία και τη λεγόμενη λειτουργικότητα του αναπήρου».


Ελένη ΜΑΪΛΗ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ