ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Μάη 2020
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΛΙΜΑΝΙ ΠΕΙΡΑΙΑ
Eγκλημα σε στεριά και θάλασσα με τον «αέρα» του νέου περιβαλλοντικού νόμου

Παρέμβαση της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Αττικής στο Περιφερειακό Συμβούλιο, όπου συζητήθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τα έργα του ΟΛΠ ΑΕ

Συνεδρίαση με μοναδικό θέμα τη γνωμοδότηση επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τα έργα του ΟΛΠ ΑΕ (COSCO) στο λιμάνι του Πειραιά πραγματοποίησε χτες το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής, συνεδρίαση η οποία βρισκόταν σε εξέλιξη μέχρι αργά το βράδυ.

Εκ μέρους της «Λαϊκής Συσπείρωσης», που καταψήφισε τη ΜΠΕ, τοποθετήθηκε ο σύμβουλός της Στέλιος Μπενετάτος, σχολιάζοντας ανάμεσα σε άλλα και το γεγονός ότι παρόλο που το Περιφερειακό Συμβούλιο έχει στην αρμοδιότητά του την έγκρισή της, τα έργα στην Πειραϊκή για την κατασκευή προβλήτας κρουαζιέρας έχουν ήδη ξεκινήσει εδώ και δύο μήνες. Περιέγραψε τη ζοφερή κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι Πειραιώτες από την ανάπτυξη του λιμανιού με κριτήριο τα κέρδη των μονοπωλίων, αναφερόμενος στην μπόχα από την οποία υποφέρουν η Δραπετσώνα και το Κερατσίνι εξαιτίας της δραστηριότητας της «Oil One», στα προβλήματα στο Πέραμα από τον εφιάλτη των «καζανιών του θανάτου», και φυσικά στις μεγάλες μπίζνες της COSCO, που σπάει όλα τα ρεκόρ κερδοφορίας, δηλαδή στις προβλήτες των ΣΕΜΠΟ, όπου ο βαθμός εκμετάλλευσης των εργατών έχει απογειωθεί, αλλά και στην Πειραϊκή με την κρουαζιέρα. Ειδικά για το τελευταίο, άλλωστε, έχουν εκταμιευθεί από την Περιφέρεια Αττικής περί τα 127 εκατομμύρια ευρώ, κονδύλι που η διαδρομή του ξεκίνησε από την προηγούμενη διοίκηση της Περιφέρειας. Και, όπως σχολίασε ο Στ. Μπενετάτος, «η COSCO θα χρηματοδοτήσει αυτό το έργο με μόνο 5 εκατομμύρια ευρώ από τα ταμεία της, ενώ χάριν των κερδών της "πάνε περίπατο" το φυσικό και αρχαιολογικό τοπίο, η αναψυχή και τα μπάνια των κατοίκων και επισκεπτών».

Μιλώντας πιο συγκεκριμένα για τη ΜΠΕ, που μπήκε τόσο καθυστερημένα για συζήτηση, τη χαρακτήρισε «εμβληματικό παράδειγμα επιστημονικοτεχνικής όσο και νομικής αυθαιρεσίας των κυβερνήσεων» για να εξυπηρετηθούν το εφοπλιστικό κεφάλαιο και οι συναφείς κλάδοι. Κι αυτό γιατί η διαδικασία γίνεται με τη μορφή της «ανανέωσης - τροποποίησης» μιας «σαλαμοποιημένης» Απόφασης Εγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων του 2006 «όπως ισχύει», αντί να προηγηθεί η εκπόνηση μιας Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), όπως επιβάλλεται στην προκειμένη περίπτωση.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε αναλυτικά στις επιπτώσεις από την επέκταση της κρουαζιέρας, με τις έξι νέες θέσεις που δημιουργούνται για να φιλοξενούν τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια που κυκλοφορούν, με μήκος που μπορεί να φτάνει ακόμα και τα 400 μέτρα. Με βάση αυτό, ανέδειξε με συγκεκριμένα στοιχεία, εκτός από την επιδείνωση του κυκλοφοριακού, την ακόμα μεγαλύτερη επιβάρυνση της - ήδη επιβαρυμένης με ρυπαντές - ατμόσφαιρας της ευρύτερης περιοχής.

Επικίνδυνες καταστάσεις

Ο Στ. Μπενετάτος στάθηκε ακόμα στην καταστροφική, για το θαλάσσιο και υποθαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής, απόρριψη μέσα στον Σαρωνικό (μεταξύ Αίγινας, Σαλαμίνας και Φλεβών) των βυθοκορημάτων από την εκβάθυνση που πραγματοποιείται για να εξυπηρετούνται τα κρουαζιερόπλοια. Πρόκειται για μια ποσότητα που προσεγγίζει τα 400.000 κ.μ., στα οποία περιλαμβάνεται και μια ποσότητα από ιζήματα, επιβαρυμένα με πλήθος επικίνδυνων βαρέων μετάλλων. Οπως είπε, «η διαχείρισή τους γίνεται με κριτήριο το ελάχιστο δυνατό κόστος και με τρόπο που δεν προβλέπεται καν στον Εθνικό Σχεδιασμό, αλλά ούτε στον Περιφερειακό της Αττικής για τη διαχείριση των αποβλήτων».

Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτά τα απόβλητα, αναμεμειγμένα με αδρανή υλικά ή/και σκωρία από την εταιρεία «Χαλυβουργία Ελλάδος ΑΕ», θα χρησιμοποιηθούν ως δομικά στοιχεία για κατασκευές πάνω από τη στάθμη της θάλασσας, κάτι που ουσιαστικά σημαίνει λειτουργία ενός ΧΥΤΕΑ (Χώρου Υγειονομικής Ταφής Επικίνδυνων Αποβλήτων) στην ακτογραμμή του Πειραιά, όπως παραδέχεται σε έκθεσή του το Δημοτικό Συμβούλιο Πειραιά. Βέβαια «το... περίεργο στην περίπτωση αυτή είναι ότι η έκθεση του Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά χαρακτηρίζει τον εξαιρετικά επικίνδυνο αυτό τρόπο διάθεσης "ασφαλή μέθοδο, καθώς ουσιαστικά πρόκειται για υγειονομική ταφή τους σε χερσαίες επεκτάσεις"», ανέφερε ο Στ. Μπενετάτος.

Ο εκλεγμένος με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» περιφερειακός σύμβουλος θύμισε ότι αυτό το περιβαλλοντικό έγκλημα για λογαριασμό του κεφαλαίου τρέχει με τον «αέρα» που του δίνει και ο νέος περιβαλλοντοκτόνος νόμος της ΝΔ, για τη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δράσης.

Στη συζήτηση έγιναν παρεμβάσεις από μαζικούς φορείς.

«ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ» ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Παρέμβαση ενάντια στην καύση SRF/RDF στο εργοστάσιο της ΤΙΤΑΝ

Ενάντια στην προώθηση της καύσης SRF/RDF στο εργοστάσιο της ΤΙΤΑΝ ΑΕ στην Ευκαρπία Θεσσαλονίκης τοποθετείται η «Λαϊκή Συσπείρωση» στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αναδεικνύοντας ότι η πολιτική διαχείρισης των στερεών αποβλήτων που προωθούν όλες οι μέχρι σήμερα αστικές κυβερνήσεις (ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ) εκπορεύεται από την ΕΕ και στοχεύει στην εξασφάλιση υψηλών κερδών για το κεφάλαιο. Αυτή η πολιτική προκαλεί σοβαρές επιπτώσεις σε βάρος της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων.

Με ανακοίνωσή της η «Λαϊκή Συσπείρωση» θυμίζει ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτή που τον Ιούλη του 2019 έβαλε την υπογραφή της στην προώθηση της καύσης SRF/RDF στα καμίνια των τσιμεντοβιομηχανιών, υποστηρίζοντας ότι η καρκινογόνα καύση είναι ωφέλιμη για το περιβάλλον, στο πλαίσιο της «πράσινης ανάπτυξης». Την ίδια και απαράλλακτη πολιτική συνεχίζει η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ. Η «Λαϊκή Συσπείρωση» αναφέρεται ιδιαίτερα στο ρόλο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, που παρότι εμφανίζεται ως διαμεσολαβητής ενημέρωσης, στη διαδικασία αδειοδότησης της καύσης, έβαλε πλάτη για την προώθηση των σχεδιασμών ΕΕ - κυβερνήσεων. Τονίζει ακόμα την άρνηση της διοίκησης να συζητηθεί το θέμα της καύσης, παρά τα σχετικά αιτήματα της «Λαϊκής Συσπείρωσης».

Και υπενθυμίζει: «Η διοίκηση Τζιτζικώστα (ΝΔ) έχει γνωμοδοτήσει θετικά για το υφιστάμενο ΠΕΣΔΑ Κεντρικής Μακεδονίας, που εκτός από την καύση απορριμμάτων προβλέπει την κατασκευή τριών Μονάδων Επεξεργασίας σύμμεικτων Απορριμμάτων (ΜΕΑ) στην Περιφέρεια ΚΜ. Ηδη έχει "κλειδώσει" η κατασκευή με ΕΣΠΑ της ΜΕΑ Ανατολικού Τομέα, ενώ η Περιφέρεια ΚΜ έχει δώσει βεβαίωση χωροθέτησης για τη ΜΕΑ Δυτικού Τομέα, τη μεγαλύτερη της Ελλάδας, σε περιοχή του δήμου Λαγκαδά, κοντά στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Η κατασκευή της θα γίνει με ΣΔΙΤ. Οι πανάκριβες ΜΕΑ, που θα λειτουργήσουν ως ΣΔΙΤ ή με συμβάσεις παραχώρησης, βαθαίνουν την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων και δημιουργούν τάσεις αύξησης των δημοτικών τελών, για να ανταποκρίνονται οι δήμοι στα νέα "τέλη εισόδου" (gate fee). Δεσμεύονται τεράστια ποσά για την κατασκευή τους, τη στιγμή που διατίθενται ελάχιστοι πόροι για τη σωστή λειτουργία των ΧΥΤΑ και την ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή.

Η λειτουργία των ΜΕΑ με τα κριτήρια που κυριαρχούν και η καρκινογόνα καύση SRF/RDF δρουν ανταγωνιστικά στην ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή. Αφενός προϋποθέτουν συγκεκριμένη ποσότητα σύμμεικτων απορριμμάτων και αφετέρου το RDF/SRF που προβλέπεται να παράγουν αποτελείται από ανακυκλώσιμα υλικά».

Συνυπεύθυνοι...

Συνεχίζοντας, η «Λαϊκή Συσπείρωση» αναδεικνύει τις ευθύνες και των άλλων παρατάξεων που κινούνται στην ίδια πεπατημένη. «Οι παρατάξεις "Πράξεις για την Μακεδονία" (ΚΙΝΑΛ) και "Οικολογία - Πράσινη Λύση" δεν αντιτίθενται στην καύση και προτείνουν πράσινα ευχολόγια και διαβούλευση. Ενώ η παράταξη "Κοιτάω Μπροστά" (ΣΥΡΙΖΑ) προσπαθεί να κρύψει ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε την επικίνδυνη καύση 200.000 τον./έτος RDF στην τσιμεντοβιομηχανία "ΑΓΕΤ Ηρακλής" στον Βόλο».

Και καλεί το λαό να μη δεχτεί να πληρώσει άλλο για τη δήθεν «πράσινη ανάπτυξη» των επιχειρηματικών ομίλων.

Να απαιτήσει: Να σταματήσει τώρα η προώθηση της καύσης SRF/RDF στο εργοστάσιο της ΤΙΤΑΝ ΑΕ. Να εξαιρεθεί από τον ΠΕΣΔΑ Κ. Μακεδονίας η πρόβλεψη παραγωγής απορριμματογενούς καυσίμου και καύσης των απορριμμάτων, να μην κατασκευαστούν οι ΜΕΑ με ΣΔΙΤ και τις συγκεκριμένες προβλέψεις για τη λειτουργία τους, να μην τις χρυσοπληρώσει ο λαός. Να μην προχωρήσει η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της αποκομιδής, μεταφοράς και επεξεργασίας απορριμμάτων. Να λειτουργούν σωστά όλες οι υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων με τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας και υγιεινής για τους εργαζόμενους στην αποκομιδή, στους ΣΜΑ, στους ΧΥΤΑ, στα ΚΔΑΥ και στις ΜΕΑ. Να ενισχυθούν η ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή και η μηχανική ανακύκλωση των σύμμεικτων απορριμμάτων, που έτσι κι αλλιώς πρέπει να μειώνονται διαχρονικά, αλλά και η κομποστοποίηση των οργανικών αποβλήτων.

Και, τέλος, ο λαός να κοιτάξει μπροστά, στην κατεύθυνση ριζικών αλλαγών σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας, που θα επιτρέψουν έναν ολοκληρωμένο επιστημονικό σχεδιασμό και στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων, με αποκλειστικό κριτήριο τις κοινωνικές ανάγκες, την προστασία της υγείας του λαού και του περιβάλλοντος, και όχι τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων.

Στην εντατική μετά από επίθεση με βιτριόλι

Επίθεση με καυστικό υγρό δέχτηκε χτες το πρωί γυναίκα στην Καλλιθέα. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, η γυναίκα πήγαινε στην εργασία της στην οδό Θησέως. Οταν έφτασε στην εταιρεία όπου δουλεύει, μια γυναίκα τής έριξε μεγάλη ποσότητα από βιτριόλι στο πρόσωπο και τράπηκε σε φυγή. Η άτυχη 34χρονη νοσηλεύεται στην εντατική ιδιωτικού θεραπευτηρίου, σε σοβαρή κατάσταση.

ΛΑΡΙΣΑ
Μειωμένα τα δρομολόγια με τον προαστιακό

Μεγάλη έλλειψη δρομολογίων Λάρισα - Θεσσαλονίκη με τον προαστιακό σιδηρόδρομο παρατηρείται τις τελευταίες μέρες, σύμφωνα με καταγγελίες δεκάδων εργαζομένων που χρησιμοποιούν το τρένο για να πάνε στη δουλειά τους. Κατά βάση πρόκειται για αναπληρωτές καθηγητές, που δυσκολεύονται να μετακινηθούν από την προηγούμενη Δευτέρα που άνοιξαν τα σχολεία.

Οπως καταγγέλλουν, έχουν κοπεί τα 9 από τα 11 ζεύγη από και προς Λάρισα και, την ίδια ώρα, οι εργαζόμενοι με ετήσιες και μηνιαίες και άνω κάρτες συνεχίζουν να πληρώνουν κανονικά αλλά να μετακινούνται με το 1/6 των δρομολογίων. Ταυτόχρονα επισημαίνουν πως αν δεν παρθούν άμεσα μέτρα για να αυξηθούν τα δρομολόγια, υπάρχει κίνδυνος να ταξιδεύουν σε γεμάτα βαγόνια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προφύλαξή τους από την πανδημία.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ