ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 21 Μάη 2005
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΣΥΝΟΔΟΣ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΟ ΜΠΕΡΓΚΕΝ
Μεθοδευμένη κατάργηση της ανώτατης εκπαίδευσης

Σπάνε τις ενιαίες ανώτατες σπουδές σε τρεις κύκλους

Επιβεβαίωσαν και συνυπέγραψαν, όπως αναμενόταν, τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις για τη διάλυση και την ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης οι υπουργοί Παιδείας 45 χωρών της Ευρώπης οι οποίοι συμμετείχαν χτες και προχτές στη Σύνοδο στο Μπέργκεν της Νορβηγίας. Πρόκειται για τη δημιουργία ενός ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ), που προωθείται από τη λεγόμενη διαδικασία της Μπολόνια, στην οποία συμμετέχουν τα 25 κράτη-μέλη της ΕΕ κι επιπλέον οι: Ανδόρα, Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Βουλγαρία, Κροατία, Βατικανό, Ισλανδία, Λιχτενστάιν, Νορβηγία, Ρωσία, Ρουμανία, Σερβία-Μαυροβούνιο, Ελβετία, ΠΓΔΜ, Τουρκία, Αρμενία, Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία, Μολδαβία και Ουκρανία. Οι πέντε τελευταίες χώρες έγιναν δεκτές στη διαδικασία μόλις προχτές στη Σύνοδο του Μπέργκεν.

Για να μην υπάρχει καμιά αμφιβολία σχετικά με τον προσανατολισμό των αποφάσεών τους, στις πρώτες αράδες του κοινού ανακοινωθέντος που εξέδωσαν χαιρετίζουν «την υποστήριξη των οργανώσεων που αντιπροσωπεύουν τις επιχειρήσεις και των κοινωνικών εταίρων», δηλώνοντας ότι αναμένουν με ενδιαφέρον την εντατικότερη συνεργασία μαζί τους για την επίτευξη των στόχων της Μπολόνια. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ανακήρυξαν επίσημο σύμβουλό τους την Ενωση Ευρωπαίων Βιομηχάνων, που μέχρι τώρα ήταν ανεπίσημος συνομιλητής και γνωμοδότης για τη διαδικασία.

Βασικό σημείο της απόφασής τους είναι το σπάσιμο των ενιαίων ανώτατων σπουδών σε τρεις κύκλους (προπτυχιακό, μεταπτυχιακό, διδακτορικό), όπως προέβλεπε από την αρχή η διαδικασία της Μπολόνια, μόνο που τώρα δίνουν έμφαση στην περιγραφή του τρίτου κύκλου (διδακτορικού) με την εξής περιγραφή: «Πιέζουμε τα πανεπιστήμια για να εξασφαλίσουμε ότι τα διδακτορικά προγράμματά τους προωθούν τη διεπιστημονική κατάρτιση και την ανάπτυξη των μεταβιβάσιμων δεξιοτήτων, ικανοποιώντας κατά συνέπεια τις ανάγκες της ευρύτερης αγοράς απασχόλησης. Πρέπει να επιτύχουμε μια γενική αύξηση στους αριθμούς των υποψηφίων διδακτόρων που πραγματοποιούν ερευνητικές σταδιοδρομίες μέσα στον EΧAΕ. Θεωρούμε τους συμμετέχοντες στα προγράμματα του τρίτου κύκλου και ως σπουδαστές και ως αρχικού επιπέδου ερευνητές».

Αυτό σημαίνει ότι οι υποψήφιοι διδάκτορες δε θα είναι πλέον επιστήμονες που συνεχίζουν τις σπουδές τους για να παράγουν νέα γνώση και να ακολουθήσουν ακαδημαϊκή καριέρα, αλλά θα κάνουν διδακτορικό για να μπορούν να δουλέψουν στην παραγωγή ως επιστήμονες. Οι απόφοιτοι των δυο προηγούμενων κύκλων δε θα είναι επιστήμονες, αλλά μισοειδικευμένο εργατικό δυναμικό. Το ότι οι διδάκτορες θα είναι «αρχικού επιπέδου ερευνητές» σημαίνει ότι η έρευνα «εξορίζεται» από τους δυο προηγούμενους κύκλους σπουδών. Ομως, η έρευνα είναι η ειδοποιός διαφορά της ανώτατης εκπαίδευσης από τις προηγούμενες εκπαιδευτικές βαθμίδες, πράγμα που σημαίνει ότι οι δυο πρώτοι κύκλοι (προπτυχιακός και μεταπτυχιακός) δε θα είναι επί της ουσίας ανώτατη εκπαίδευση, αλλά μια χαμηλότερου επιπέδου επαγγελματική εκπαίδευση (ή ακόμα και κατάρτιση).

Βασικό εργαλείο για να επιβληθούν αυτά θα είναι η λεγόμενη αξιολόγηση. Οπως λέει μάλιστα το κοινό ανακοινωθέν, τώρα που «ένα μεγάλο μέρος των απαραίτητων νομοθετικών μεταρρυθμίσεων τίθεται σε ισχύ», είναι καθοριστικός ο ρόλος των ιδρυμάτων και των σπουδαστών για να προχωρήσουν όλα αυτά. Ετσι, με την «αξιολόγηση» οι κυβερνήσεις πιέζουν τα ιδρύματα για να συναινέσουν στην αυτοδιάλυσή τους και να προχωρήσουν ταχύτερα οι στόχοι του κεφαλαίου.

Συνονθύλευμα σκόρπιων γνώσεων

Παραπέρα, από το ανακοινωθέν του Μπέργκεν φαίνεται ότι ο ΕΧΑΕ και ο χώρος της «διά βίου κατάρτισης» θα αλληλοκαλύπτονται και θα αντιμετωπίζονται από κοινού, με τις ίδιες πολιτικές. Σημειώνεται ότι στους δυο πρώτους κύκλους της ανώτατης εκπαίδευσης θα μπορεί κάθε εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα να εισάγει και άλλες υποδιαιρέσεις κι ακριβώς επειδή θα κατακερματιστούν σε τόσο μεγάλο βαθμό οι σπουδές, τους χρειάζεται ένα σύστημα «αναγνώρισης τίτλων και περιόδων σπουδών». Θα έχουμε έτσι ένα μοντέλο, όπου οι απόφοιτοι της βασικής εκπαίδευσης θα μπαινοβγαίνουν σε ιδρύματα που θα πουλούν κατάρτιση ή κατ' ευφημισμόν «ανώτατη εκπαίδευση», για ένα μικρό χρονικό διάστημα, θα πιστοποιούν τις δεξιότητές τους, θα τσαλαβουτούν στην ημιαπασχόληση κι από κει πάλι στην ανεργία και πάλι στα θρανία για νέες πρόσκαιρες δεξιότητες.

Οι κύκλοι σπουδών, το σύστημα αναγνώρισης των κατακερματισμένων καταρτίσεων και το κοινό σύστημα «αξιολόγησης» (από ένα ευρωπαϊκό κέντρο θα ελέγχονται όλα τα εθνικά συστήματα «αξιολόγησης», όπως αυτό που πάει να επιβάλει τώρα και στη χώρα μας η υπουργός Παιδείας), είναι για τους υπουργούς ενδιάμεσοι στόχοι, για τους οποίους θα κριθούν στην επόμενη Σύνοδό τους, το 2007, στο Λονδίνο.

ΠΑΝΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΗ ΚΣ
Ανοδική πορεία στους συλλόγους

Ανοδο είχε η Πανσπουδαστική ΚΣ και στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πολυτεχνείου Αθήνας, όπου την Τετάρτη (18/5) πραγματοποιήθηκαν οι εκλογές του συλλόγου φοιτητών. Θυμίζουμε ότι οι εκλογές στο συγκεκριμένο σύλλογο είχαν ακυρωθεί, καθώς το απόγευμα της 13ης Απρίλη που γίνονταν κανονικά οι φοιτητικές εκλογές, η διαδικασία στους Πολιτικούς Μηχανικούς διακόπηκε, μετά από τραμπούκικη επίθεση αυτοαποκαλούμενων αναρχικών που έκαψαν μια κάλπη.

Στην επανάληψη των εκλογών, ψήφισαν 1.095 φοιτητές, έγκυρα ήταν 1.069 ψηφοδέλτια και η ΠΚΣ έλαβε 168 ψήφους (από 150 που είχε πέρσι) και ποσοστό 15,71% (από 12,52% που είχε πέρσι). Η ΔΑΠ έλαβε 370 ψήφους, η ΠΑΣΠ 353, η ΕΑΑΚ 97, το ΔΙΚΤΥΟ 63, ενώ υπήρχαν και 18 λευκά ψηφοδέλτια.

Στο ΤΕΙ Αθήνας

Στις 25 Μάη καλεί σε εκλογές η Πανσπουδαστική στους δυο συλλόγους του ΤΕΙ Αθήνας (ΣΤΕΦ και ΣΔΟ) που ακυρώθηκαν επίσης οι εκλογές της 13ης Απρίλη, μετά την αποκάλυψη εκτεταμένης νοθείας στους εκλογικούς καταλόγους. Ωστόσο, οι παρατάξεις ΔΑΠ και ΠΑΣΠ ακόμα δεν έχουν συμφωνήσει στην ημερομηνία των εκλογών με διάφορες δικαιολογίες. Η στάση τους δημιουργεί πολλά ερωτηματικά καθώς από τα αποτελέσματα των εκλογών στους δυο συλλόγους θα διαμορφωθεί και ο τελικός αριθμός των εκλεκτόρων των φοιτητών για τις επικείμενες προεδρικές εκλογές κι όπως φαίνεται, προσπαθούν να μετρήσουν τα «κουκιά» τους, κι αν τους βολεύουν, να μην κάνουν καθόλου εκλογές. Δηλαδή, οι ευθύνες των ΔΑΠ και ΠΑΣΠ τόσο για την αρχική ακύρωση των εκλογών, όσο και για την τωρινή τους στάση είναι όλο και μεγαλύτερες.

Συνάντηση των νέων με την Ιστορία

Με επιτυχία και μεγάλη ανταπόκριση από νέους και νέες, «άνοιξαν» χτες οι πόρτες της έκθεσης σπάνιου αρχειακού υλικού, εκδόσεων και εντύπων, από το Ιστορικό Αρχείο του ΚΚΕ. Η έκθεση πραγματοποιείται με πρωτοβουλία του ΚΣ της ΚΝΕ και του «Οδηγητή» και φιλοξενείται στην αίθουσα της ΚΟΑ του ΚΚΕ. Θα διαρκέσει μέχρι τις 27 του Μάη και θα λειτουργεί καθημερινά από τις 6 το απόγευμα. Προβλέπεται ότι καθημερινά, μετά τις 7.30 θα γίνονται διάφορες βιβλιοπαρουσιάσεις.

Η χτεσινή, πρώτη μέρα, ήταν αφιερωμένη στα 60 χρόνια από την Αντιφασιστική Νίκη των λαών. Για τη σημασία της μέρας, αλλά και για τις προσπάθειες διαστρέβλωσης της Ιστορίας μίλησε ο Μ. Μαΐλης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνος του Ιστορικού Τμήματος της ΚΕ. Χτες επίσης ο Γ. Σκυλάς, από τις εκδόσεις της «Σύγχρονης Εποχής», παρουσίασε το βιβλίο «Η μοίρα ενός ανθρώπου».

Η σημερινή μέρα είναι αφιερωμένη στην ιστορία του νεολαιίστικου κινήματος, ενώ η αυριανή στην καπιταλιστική εκμετάλλευση και το εργατικό κίνημα.

Αρχίζουν σήμερα οι εξετάσεις

Ξεκινούν σήμερα με Ιστορία γενικής παιδείας οι πανελλαδικές εξετάσεις για τους μαθητές της Γ' τάξης των ημερήσιων ενιαίων Λυκείων. Οι εξετάσεις για τους μαθητές της Δ' τάξης των εσπερινών ενιαίων Λυκείων ξεκινούν τη Δευτέρα με Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής γενικής παιδείας.

Αφορμή να προπαγανδίσει την προωθούμενη αξιολόγηση έδωσε στην υπουργό Παιδείας η έναρξη των εξετάσεων, με την Μ. Γιαννάκου να δηλώνει, μαζί με τις ευχές για ηρεμία στους υποψηφίους, ότι η «διασφάλιση της ποιότητας» και τα νέα τμήματα θα δώσουν τη δυνατότητα «σε ένα πολύ μεγάλο αριθμό παιδιών να εισαχθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».

Υπενθυμίζεται ότι οι απολυτήριες εξετάσεις για τα μαθήματα που εξετάζονται σε επίπεδο σχολικής μονάδας θα γίνουν για τη Γ' τάξη των ημερήσιων Λυκείων από 13 μέχρι 17 Ιούνη και για τη Δ' τάξη των εσπερινών Λυκείων από 14 μέχρι και 17 Ιούνη. Οι εξετάσεις στα μαθήματα γενικής παιδείας και ειδικότητας των υποψηφίων για εισαγωγή στα ΤΕΙ με το σύστημα των ειδικών εισαγωγικών εξετάσεων των αποφοίτων του Β' κύκλου ΤΕΕ θα γίνουν από 14 έως και 18 Ιούνη. Στις 14 και 15 Ιούνη θα γίνουν οι αντίστοιχες εξετάσεις για τα εσπερινά ΤΕΕ, ενώ οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα θα γίνουν από 21 μέχρι και 28 Ιούνη.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ