ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 21 Μάη 2016
Σελ. /24
Νέες πρόσθετες στον «αναπτυξιακό νόμο» απαιτήσεις ΣΕΒ για επενδύσεις

Ο ΣΕΒ ζητά κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο φυσικό αέριο ηλεκτροπαραγωγής και η κυβέρνηση ετοιμάζεται να την υλοποιήσει, σε αντίθεση με τη λαϊκή κατανάλωση
Ο ΣΕΒ ζητά κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο φυσικό αέριο ηλεκτροπαραγωγής και η κυβέρνηση ετοιμάζεται να την υλοποιήσει, σε αντίθεση με τη λαϊκή κατανάλωση
Είναι γεγονός ότι μετά την ψήφιση του ασφαλιστικού και του φορολογικού νόμου και την έγκρισή τους από το Γιούρογκρουπ, αλλά και με την κατάθεση του νέου πολυνομοσχεδίου που περιλαμβάνει τα υπόλοιπα προαπαιτούμενα για την «αξιολόγηση», η κυβερνητική προπαγάνδα ότι έρχεται ανάκαμψη της καπιταλιστικής οικονομίας της Ελλάδας δίνει και παίρνει, ενώ συγχρόνως εκδηλώνεται αμέριστη συμπαράσταση από εκπροσώπους του κεφαλαίου.

Για παράδειγμα, ο Μ. Σάλλας της Τράπεζας Πειραιώς, επικροτώντας την κυβέρνηση και ζητώντας συναίνεση για την εφαρμογή του προγράμματος, είπε σε συνέντευξή του στο «Βήμα» στις 15/5/2016: «Οι στόχοι του προγράμματος είναι εφικτοί, αρκεί να ανασκουμπωθούμε όλοι και να ξαναβάλουμε μπροστά την οικονομία και την αγορά. Αναμφίβολα, η κυβέρνηση πρέπει να είναι πιο αποτελεσματική στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων. Ομως, είναι ευθύνη και των κοινωνικών ομάδων να βοηθήσουν. Η οικονομική ελίτ, η επιστημονική, η πολιτιστική, ακόμη και η δημοσιογραφική, θα πρέπει να συνδράμουν στην προσπάθεια».

Στην ίδια ρότα, ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Θ. Φέσσας, είπε σε δηλώσεις του στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ (δελτίο ΣΕΒ, 18/5/2016): «Η οικονομία ως γρανάζια συνεργασίας, όπου όλοι μαζί Δημόσιο, ιδιώτες, εργαζόμενοι, επιχειρήσεις θα συνεργαστούν για να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της οικονομίας, νομίζω ότι είναι η καλύτερη προσέγγιση. Για το πλαίσιο για τα "κόκκινα" επιχειρηματικά δάνεια: Θεωρώ πως είναι προς τη θετική κατεύθυνση. Για τα σχέδια αναδιάρθρωσης και την ετοιμότητα των επιχειρήσεων: Εκ των πραγμάτων είναι έτοιμες, είτε το δεχτούν είτε γιατί επιβάλλεται να τα δεχτούν. Για το τρέχον φορολογικό καθεστώς και την προσέλκυση επενδύσεων: Εφόσον η εφαρμογή του μνημονίου γίνει πιστά από την Πολιτεία και εφόσον υπάρξουν και αναπτυξιακά αντίβαρα στα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί, τότε νομίζω ότι μπορεί όντως να υπάρξει και επιχειρηματική άνθηση».

Και πώς να μην πανηγυρίζουν, αφού οι νόμοι που ψηφίζονται δεν αφαιρούν απλά ολοένα και περισσότερο εργατικό - λαϊκό εισόδημα, περισσότερα εργασιακά δικαιώματα, αλλά αυτή η αφαίρεση αποτελεί παράγοντα ενίσχυσης των επιχειρηματικών ομίλων. Είναι νόμοι παραπέρα μείωσης της τιμής της εργατικής δύναμης, που συμβάλλει στην αύξηση των κερδών, ενισχύουν τα κρατικά ταμεία με χρήμα που θα δοθούν για επενδύσεις. Και βεβαίως, οι ιδιωτικοποιήσεις και η διευθέτηση των «κόκκινων» δανείων ενισχύουν προκλητικά το κεφάλαιο.

Οι καπιταλιστές και ιδιαίτερα ο ΣΕΒ έχουν ένα λόγο παραπάνω να πανηγυρίζουν, αφού, εκτός απ' αυτά, έχει ήδη κατατεθεί για δημόσια διαβούλευση ο αναπτυξιακός νόμος, με επίσης προκλητικά για το κεφάλαιο χρηματοδοτικά κίνητρα. Και φαίνεται ότι ήδη συμβάλλει δημιουργικά, ώστε να γίνει ακόμη αποτελεσματικότερος σε όφελος του κεφαλαίου.

Ο «αναπτυξιακός νόμος»

Τι περιέχει ο αναπτυξιακός νόμος; Στις 6/5/2016, στον «Ριζοσπάστη» δημοσιεύαμε τα εξής:

Το σχέδιο νόμου που τιτλοφορείται «Θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας», μεταξύ άλλων, προβλέπει:

1. «Στρατηγικές επενδύσεις»

Εντάσσονται επενδύσεις που ξεπερνούν τα 20 εκατ. ευρώ. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, προϋπόθεση ένταξης είναι η «δημιουργία τουλάχιστον 2 θέσεων εργασίας ανά 1 εκατ. ευρώ επιλέξιμου κόστους επένδυσης». Οπως προκύπτει, οι προς κρατική επιδότηση δαπάνες φτάνουν στις 500.000 ευρώ για κάθε μια θέση εργασίας. Προβλέπεται σταθερός φορολογικός συντελεστής για 12 χρόνια μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης. Μάλιστα, όπως ρητά αναφέρεται, σε περίπτωση μείωσης του φορολογικού συντελεστή επί των κερδών, θα εφαρμόζεται ο μειωμένος συντελεστής όπως ακριβώς έχουν υποδείξει ο ΣΕΒ και άλλα τμήματα του εγχώριου κεφαλαίου. Επιπλέον, τα υπαγόμενα επιχειρηματικά σχέδια της συγκεκριμένης κατηγορίας μπορούν να κάνουν χρήση των ειδικών διατάξεων ταχείας αδειοδότησης (fast track) μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων του υπουργείου Οικονομίας.

2. Φορολογικές απαλλαγές

Προβλέπεται πλήρης φορολογική απαλλαγή μέχρι και για 15 χρόνια και μέχρις ότου εξαντληθεί το ποσό της προβλεπόμενης κρατικής ενίσχυσης. Σε περίπτωση έλλειψης επαρκών κερδών, στη διάρκεια κάποιου έτους, τα οφέλη για τους επιχειρηματίες μεταφέρονται σε επόμενες χρήσεις. Μάλιστα, οι φοροαπαλλαγές θα υπολογίζονται επί του συνόλου των κερδών του επιχειρηματικού ομίλου, δηλαδή και για τυχόν άλλες δραστηριότητες πέρα από αυτές που εντάσσονται στον αναπτυξιακό νόμο.

3. Προς ένταξη επιχειρήσεις

Γίνεται ειδική αναφορά (κατ' εξαίρεση των γενικών διατάξεων) στην ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων (σε περιοχές που δεν υπάρχει δίκτυο της ίδιας κατηγορίας), την παραγωγή και διανομή Ενέργειας, όπως συγκεκριμένα στη συμπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας (φωτογραφίζουν τις συμπράξεις της ΔΕΗ με άλλους ιδιώτες), υπηρεσίες τουριστικών λιμανιών (μαρίνες), υδατοδρόμια, διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού (logistics), ίδρυση και επέκταση τουριστικών μονάδων (ξενοδοχεία) τουλάχιστον τριών αστέρων, τουριστικές υποδομές (συνεδριακά κέντρα, γήπεδα γκολφ, χιονοδρομικά κέντρα, ιαματικός τουρισμός), αυτοκινητοδρόμια, κέντρα προπονητικού αθλητισμού κ.ά. Επιπλέον, με υπουργικές αποφάσεις θα καθοριστούν ειδικοί όροι για τις ενισχύσεις στη μεταποίηση αγροτικών προϊόντων, την αλιεία και τις υδατοκαλλιέργειες (πολλά απ' αυτά που σήμερα είναι υπό κρατική ιδιοκτησία ή έλεγχο, περνούν στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, ως ένας ακόμη παράγοντας γιγάντωσης των επιχειρηματικών ομίλων).

4. «Επιδότηση κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης»

Θα καταβάλλεται στην εργοδοσία ανά εξάμηνο, ενώ όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, οι «επιδοτήσεις του μισθολογικού κόστους καλύπτονται από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), στον οποίο εγγράφεται η σχετική προβλεπόμενη δαπάνη για κάθε οικονομικό έτος». Πρόκειται για κρατικές ενισχύσεις και ενισχύσεις από τα διαρθρωτικά και επενδυτικά ταμεία της ΕΕ (όπως για παράδειγμα από το επενδυτικό «πακέτο Γιούνκερ»).

5. «Ειδικές κατηγορίες ενισχύσεων»

Ειδικά προνόμια προβλέπονται για «εξωστρεφείς επιχειρήσεις» που έχουν αυξήσει τις εξαγωγές τους τουλάχιστον κατά 10% επί του συνολικού τζίρου την τελευταία τριετία, οι επιχειρήσεις που προχωρούν σε διαδικασία συγχώνευσης, οι «καινοτόμες» επιχειρήσεις (με αύξηση των δαπανών για έρευνα και ανάπτυξη κατά 10% την τελευταία τριετία), όσες παρουσιάζουν αύξηση της απασχόλησης, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε κλάδους τεχνολογίας, πληροφορικής, αγροδιατροφής και γενικότερα οι επιχειρήσεις που «επιτυγχάνουν αυξημένη προστιθέμενη αξία, σε σχέση με το μέσο όρο του κλάδου τους».

6. «Επιχειρηματικές συμπράξεις - δικτυώσεις»

Πρόκειται για δίκτυα επιχειρήσεων και ερευνητικών/εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, κρατικών και ιδιωτικών οργανισμών «έρευνας και ανάπτυξης», που έχουν «κοινή θεματική εστίαση». Στο εν λόγω καθεστώς πρέπει να εντάσσονται τουλάχιστον 8 επιχειρήσεις για επενδύσεις που θα πραγματοποιηθούν στην περιοχή της Αττικής και της Θεσσαλονίκης ή 5 επιχειρήσεις για επενδυτικά σχέδια στους άλλους νομούς. Στις περιπτώσεις αυτές παρέχονται κίνητρα για το σύνολο των δαπανών.

7. Υψος της κρατικής ενίσχυσης

Φτάνει μέχρι 5 εκατ. ευρώ ανά επενδυτικό σχέδιο, έως 10 εκατ. ευρώ ανά επιχείρηση και μέχρι 20 εκατ. ευρώ για το σύνολο των συνεργαζόμενων ή συνδεδεμένων επιχειρήσεων.

8. «Αναπτυξιακή τράπεζα»

Προβλέπεται η δυνατότητα ίδρυσης «ενδιάμεσων χρηματοπιστωτικών οργανισμών» (Ταμεία Συμμετοχών) με χρηματοδότηση από κρατικούς πόρους, αλλά και με συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων. Στόχος, όπως «ενδεικτικά» αναφέρεται, είναι η «δημιουργία νέων και μεγέθυνση υφιστάμενων επιχειρήσεων», ιδιαίτερα γι' αυτές που δίνουν έμφαση στην καινοτομία, έχουν εξαγωγικό προσανατολισμό και παρουσιάζουν δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης. Ο συγκεκριμένος μηχανισμός αφορά σε επιπλέον ενισχύσεις για την «αναδιάρθρωση βιώσιμων επιχειρήσεων», καθώς και τη «βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων και όσων απασχολούν από 250 έως 500 εργαζόμενους».

Οι απαιτήσεις των βιομηχάνων

Ο ΣΕΒ, λοιπόν, σύμφωνα με επιστολή του Θ. Φέσσα στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Γιάννη Δραγασάκη, στον υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για τις επενδύσεις, Νίκο Παππά, και στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης (δελτίο Τύπου, 19/5/2016), παρεμβαίνει δημιουργικά στη συζήτηση για την προσέλκυση επενδύσεων, αναδεικνύοντας την ανάγκη επιπλέον κινήτρων απ' αυτά που περιέχει ο αναπτυξιακός νόμος, όπως τεχνικές είσπραξης ανείσπρακτων φόρων που θα τους μειώσουν σε όφελος των επιχειρήσεων, φοροαπαλλαγές, επιπλέον κίνητρα σε τομείς της οικονομίας που έχουν εξαγωγικό προσανατολισμό και μεγάλη παραγωγικότητα, κατάργηση ειδικών φόρων κατανάλωσης στην Ενέργεια για τις βιομηχανίες και την ηλεκτροπαραγωγή, κρατική βοήθεια σχετικά με τη φορολογία τους όταν έχουν ζημιές, για να μην καταστρέφονται κ.λπ. Ετσι, ο ΣΕΒ ανέλαβε την πρωτοβουλία να εκπονήσει και να εισηγηθεί προς την κυβέρνηση πλαίσιο ενθάρρυνσης οικονομικά αποδοτικών επενδύσεων.

Να τι ζητούν:

1. Αρση σειράς φορολογικών αντικινήτρων, όπως είναι ο φορολογικός έλεγχος όλων των ανελέγκτων χρήσεων με την εφαρμογή του Φορολογικού Πιστοποιητικού και η σύσταση περιφερειακών επιτροπών επίλυσης εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων. Μόνο από αυτά τα δύο μέτρα πολιτικής, ο ΣΕΒ εκτιμά ότι τα δημόσια έσοδα μπορούν να ενισχυθούν από 650 εκατ. ευρώ έως 850 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.

2. Αναγκαία και κρίσιμη θεωρείται η επανεξέταση των ειδικών φόρων κατανάλωσης επί των ενεργειακών προϊόντων βιομηχανικής χρήσης και η κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο φυσικό αέριο ηλεκτροπαραγωγής. (Ηδη, μέσα στο πολυνομοσχέδιο υπάρχει διάταξη που αναφέρει ότι από την 1η Ιούνη καταργείται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο φυσικό αέριο το οποίο χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας).

3. Εκ των υστέρων φορολογική επιβράβευση των παραγωγικών δαπανών που δημιουργούν κερδοφορία (μέσω μεταφερόμενων υπερ-αποσβέσεων) και στην ενθάρρυνση εμβληματικών επενδύσεων σε τεχνολογία, υποδομές, περιβάλλον, βιομηχανία, μεταποίηση κ.α., όπου προτείνεται η θέσπιση σταθερής ανταγωνιστικής φορολόγησης δεκαετούς διάρκειας για επενδύσεις που δημιουργούν θετικές εξωτερικές επιδράσεις με μεγάλα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα (σ.σ. παρόμοια ζητήματα περιλαμβάνει ο αναπτυξιακός νόμος).

4. Επιπλέον, μέτρα άμεσης απόδοσης, όπως είναι η δημιουργία μονάδων «κοινών υπηρεσιών - (shared services)», οι επενδύσεις στην έρευνα, στην τεχνολογική ανάπτυξη και στην καινοτομία, με μια ενεργητική φορολογική πολιτική ισχυρών κινήτρων, καθώς και ο οριζόντιος εξορθολογισμός της μεταφοράς ζημιών μέσα από μια νέα ενεργητική φορολογική λογική, που μετατρέπει τις οικονομικές ζημιές σε αναπτυξιακό μοχλό με τη δυνατότητα μεταφοράς τους, για 12 έτη μέχρι του 70% των κερδών (έναντι 5 ετών σήμερα), όπως συμβαίνει, ήδη, στην Πορτογαλία (επίσης υπάρχουν τέτοια στον αναπτυξιακό νόμο).

5. Προτεραιότητα η εφαρμογή γρήγορων και διάφανων διαδικασιών ένταξης, ελέγχου και πιστοποίησης των επενδύσεων (ανάλογο υπάρχει στον αναπτυξιακό νόμο), ενώ προτείνει για τον αποτελεσματικό συντονισμό της δημόσιας χρηματοδότησης τη δημιουργία ανεξάρτητου συντονιστικού μηχανισμού αξιοποίησης πόρων μείγματος ανακυκλούμενων εργαλείων (π.χ. δάνεια επιμερισμού κινδύνου, εγγυήσεις, factoring, συν-επενδύσεις, ασφάλιση εξαγωγικών πιστώσεων, microfinance κ.τ.λ.).


Ι.




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org