ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 21 Φλεβάρη 2004
Σελ. /40
ΠΑΣΟΚ
Οραματίζεται Παιδεία της... «Κόκα Κόλα»

Στο επίκεντρο των χτεσινών εξαγγελιών του Γ. Παπανδρέου η σύνδεση του σχολείου και της εκπαίδευσης, σε όλες τις βαθμίδες, με την αγορά

Από την παλλαϊκή πανεκπαιδευτική και αντιπολεμική διαδήλωση στις 1/3/2003, κατά τη Σύνοδο Κορυφής των υπουργών Παιδείας της ΕΕ

Associated Press

Από την παλλαϊκή πανεκπαιδευτική και αντιπολεμική διαδήλωση στις 1/3/2003, κατά τη Σύνοδο Κορυφής των υπουργών Παιδείας της ΕΕ
Ενα εκπαιδευτικό τοπίο όπου, ούτε λίγο ούτε πολύ, ό,τι έχει απομείνει από τη δημόσια δωρεάν Παιδεία βαφτίζεται ως «γραφειοκρατικό» και διαλύεται για να δώσει τη θέση του στην «αποκέντρωση», στην κατάρτιση, στην Παιδεία της αγοράς, των χορηγών και στην πορεία στην Παιδεία... της «Κόκα Κόλα», ήταν το τοπίο που περιέγραψε χτες ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γ. Παπανδρέου στην προεκλογική φιέστα παρουσίασης του προγράμματός του για την Παιδεία.

Σχολεία πολλών ταχυτήτων με πρόσχημα την αποκέντρωση

Η έννοια της «αποκέντρωσης» σε όλες τις βαθμίδες κυριαρχεί. Στα σχολεία, τα προγράμματα σπουδών δε θα καταρτίζονται πλέον αποκλειστικά από την κεντρική διοίκηση, αλλά θα υπάρχουν μαθήματα επιλογής, που θα καθορίζονται με συμμετοχή κάθε σχολείου και με βάση «τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και με βάση τις ανάγκες και των ίδιων των μαθητών». Κάθε σχολική μονάδα θα μπορεί να επιλέγει τα σχολικά βιβλία που θα χρησιμοποιήσει, ανάμεσα σε πολλά εγκεκριμένα του ελεύθερου εμπορίου, χωρίς το κόστος να επιβαρύνει (προς το παρόν) τους γονείς ενώ ο τρόπος υλοποίησης των στόχων είναι αρμοδιότητα της σχολικής μονάδας.

Πρόκειται για πρόταση πλήρους διάλυσης ακόμα και αυτού του ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, που οδηγεί σε κατηγοριοποίηση των σχολείων ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες της «τοπικής κοινωνίας», που ανοίγει το δρόμο για τη δημιουργία σχολείων «ελίτ» και σχολείων... της «πλέμπας» ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες κάθε περιοχής καθώς όπως έχει δείξει η μέχρι τώρα εμπειρία της «αποκέντρωσης», μεταφέροντας αρμοδιότητες, μεταφέρονται και οι ευθύνες για τη λειτουργία. Η πρόταση αυτή του ΠΑΣΟΚ που έρχεται να νομιμοποιήσει και να κάνει ευθύνη της τοπικής κοινωνίας τις ταξικές ανισότητες, στέκεται στον αντίποδα της πραγματικής σύγχρονης ανάγκης για ενιαίο σχολείο, δημόσιο και δωρεάν για όλα τα παιδιά. Παράλληλα εξήγγειλε την υλοποίηση του Ολοήμερου Γυμνασίου «ως σχολείου ελεύθερης επιλογής» και τη δημιουργία του «Ανοιχτού Σχολείου» που εκτός από τις αίθουσες διδασκαλίας και τα εργαστήρια, θα διαθέτει επίσης πολυχώρους αθλητισμού και πολιτισμού, θέατρα, χώρους αναψυχής, internet cafe, μικρά βιβλιοπωλεία, περιγράφοντας δηλαδή το σχολείο που θα είναι χώρος επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Ιδιωτικά πανεπιστήμια με χορηγούς

Στο ίδιο μοτίβο της «αποκέντρωσης» σχεδιάζεται η «ανασύσταση των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων», που εξήγγειλε ο Γ. Παπανδρέου περιγράφοντας μία ανώτατη εκπαίδευση πλήρως προσαρμοσμένη στις ανάγκες της αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό εξήγγειλε την ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών ΑΕΙ, με τη συμμετοχή φορέων όπως της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά «και άλλων δυνάμεων της οικονομίας». Σε ό,τι αφορά τα δημόσια ΑΕΙ, συνεχίζει και διευρύνει το μοντέλο απευθείας χρηματοδότησης των πανεπιστημίων από τις επιχειρήσεις. Υπόσχεται βοήθεια στα ΑΕΙ να προσελκύσουν πόρους πέρα από την κρατική χρηματοδότηση και γι'«αυτό θα επιτρέψει τη δυνατότητα δημιουργίας εδρών που θα φέρουν το όνομα του δωρητή-χρηματοδότη» ιδιώτη ή και δημόσιου φορέα.

Στην κατεύθυνση, της προσαρμογής της εκπαίδευσης στις εκάστοτε ανάγκες της αγοράς, το ΠΑΣΟΚ κάνει λόγο για αξιολόγηση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης ως στοιχείο της «συμμετοχικής κοινωνίας», καλλιεργώντας την αυταπάτη ότι οι πολίτες θα έχουν λόγο για την εκπαίδευση. Βέβαια αυτή την αυταπάτη φρόντισε ο ίδιος να τη διαλύσει δηλώνοντας ότι το εκπαιδευτικό σύστημα θα αξιολογηθεί τελικά από τον ΟΟΣΑ «για την επισήμανση των αδυναμιών του σε σχέση με τις διεθνείς πρακτικές».

Ο Γ. Παπανδρέου εξήγγειλε το άνοιγμα διαλόγου μετά τις εκλογές για το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Χτες, περιέγραψε ένα σύστημα που η διαδικασία της επιλογής δε θα περιορίζεται στο λύκειο αλλά θα συνεχίζεται και μέσα στην ανώτατη εκπαίδευση, καθώς οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε Σχολές και όχι σε Τμήματα ή ακόμα και στο ίδιο το πανεπιστήμιο, ούτε καν στη Σχολή, ενώ τα ίδια τα ΑΕΙ θα έχουν αποφασιστικό λόγο στην επιλογή των φοιτητών τους.

Για τις ανάγκες της αγοράς

«Αυτές οι αλλαγές εξυπηρετούν και τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την απασχόληση», είπε χαρακτηριστικά μην αφήνοντας περιθώρια... παρερμηνείας. Στο πλαίσιο αυτό, επανέλαβε την πρόταση για συνένωση των υπουργείων Παιδείας και Εργασίας στους τομείς που αφορούν την απασχόληση και την κατάρτιση, επικαλούμενος το παράδειγμα της Αγγλίας όπου υπάρχει υπουργείο Παιδείας και δεξιοτήτων. Στο ίδιο πλαίσιο αναφέρθηκε σε πιστοποίηση των προσόντων και «παροχή υπηρεσιών» που θα επιτρέπουν τη συνεχή αναπροσαρμογή των γνώσεων και δεξιοτήτων. Προτείνει επίσης καθιέρωση Κάρτας Κατάρτισης που θα δίνεται σε κάθε νέο που τελειώνει το Λύκειο, με την οποία θα παρέχεται η δυνατότητα στο νέο «να επιλέγει τον φορέα κατάρτισής του για τα επόμενα χρόνια, μέσα από την επιχορήγηση του Δημοσίου», αλλά και για «πιστοποίηση» των προσόντων των μελλοντικών «απασχολήσιμων».

«Η εποχή των μεγάλων συναινέσεων»

Ο Γ. Παπανδρέου αναφέρθηκε χτες και στο ζήτημα της χρηματοδότησης λέγοντας ότι μέχρι το 2008 θα εξασφαλιστεί το 5% του ΑΕΠ για την Παιδεία, υποσχέθηκε αυξήσεις σε εκπαιδευτικούς και επίλυση του προβλήματος της σχολικής στέγης.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ανάγκη συναίνεσης στα όσα αντιλαϊκά προτείνει. Ετσι εξαγγέλλει επαναλειτουργία του ΕΣΥΠ, που θα υπάγεται απ' ευθείας στη Βουλή και επαναλειτουργία της διακομματικής επιτροπής για την Παιδεία. «Η νέα εποχή απαιτεί μεγάλες αλλαγές και γι' αυτό είναι η εποχή των μεγάλων συναινέσεων, που υπερβαίνουν τις στενές κομματικές γραμμές», δήλωσε, γνωρίζοντας βέβαια εκ των προτέρων ότι ο λαός που με τους αγώνες του κατέκτησε τη δημόσια δωρεάν Παιδεία δε θα καθίσει με δεμένα χέρια να τη δει να διαλύεται.

ΚΚΕ
Να μη μείνει αναπάντητη η πρόκληση!

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ για το πρόγραμμα παραπέρα εμπορευματοποίησης της παιδείας που παρουσίασε ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ

Σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, αναφερόμενο στις προτάσεις για την παραπέρα εμπορευματοποίηση της Παιδείας, που εξήγγειλε χτες ο Γ. Παπανδρέου, επισημαίνει:

«Η παρουσίαση από τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ του προεκλογικού του προγράμματος για την εκπαίδευση αποδείχνει ότι η δημαγωγία του δικομματισμού εξελίσσεται σε επικίνδυνη για το λαό μας υπόθεση, επιδιώκοντας με την ψήφο του να τον δεσμεύσει σε ακόμα πιο αντιλαϊκές πολιτικές. ΠΑΣΟΚ και ΝΔ όχι μόνο δεν κρύβουν ότι συμφωνούν στις αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις που τα επιτελεία του μεγάλου κεφαλαίου (ΣΕΒ, ΕΕ και ΟΟΣΑ) επεξεργάζονται, αλλά συναγωνίζονται για το ποιος θα πλειοδοτήσει σε δήθεν νέα και καινοτόμα μέτρα, τα οποία στο σύνολό τους έχουν δοκιμαστεί σε άλλες χώρες και ήδη εφαρμόζονται με τραγικές συνέπειες: Ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης, εμπορευματοποίηση και υποβάθμιση της μόρφωσης, νέους ταξικούς φραγμούς για τη νέα γενιά.

Η "αποκέντρωση του σχολικού συστήματος", με την κατάργηση του ενιαίου προγράμματος, ωραρίου και βιβλίου, τις προαιρετικές ζώνες και τα μαθήματα επιλογής στα ολοήμερα Δημοτικά και Γυμνάσια, είναι η νομιμοποίηση και διεύρυνση των ταξικών ανισοτήτων μέσα στην εκπαίδευση. Επικαλούνται τις "τοπικές ανάγκες", "τη σύνδεση με την αγορά για την απασχολησιμότητα των μαθητών" τις "ελευθερίες επιλογής" και παραμερίζουν τη βασική κοινωνική ανάγκη, κοινή για όλα τα παιδιά, να αποκτήσουν μέσα σε όμοιες συνθήκες, με ευθύνη της πολιτείας, ολοκληρωμένη μόρφωση και εργασία στη συνέχεια. Αυτό δεν μπορεί να εξαρτιέται από τις τοπικές ή οικογενειακές δυνατότητες, από την τσέπη του γονιού και τους δημοτικούς φόρους, ούτε πρέπει να αφήσουμε τα σχολεία και τα πανεπιστήμια να γίνουν έρμαια των μεγαλοεπιχειρηματιών - χορηγών ή δωρητών.

Το ΠΑΣΟΚ, ακόμη μια φορά, εξάγγειλε αύξηση των πόρων, αλλά όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό. Μίλησε για άρση του "συγκεντρωτισμού" στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα και "συμμετοχική δημοκρατία", εννοώντας την ιδιωτικοποίηση των ΑΕΙ, την πλήρη κατάργηση της δωρεάν Παιδείας. Επιδιώκει να διαφοροποιήσει το επίπεδο και το περιεχόμενο της παρεχόμενης μόρφωσης και να παρουσιάσει κι αυτό το κοινωνικό δικαίωμα σαν "ατομική ευθύνη", που θα εξαρτιέται τελικά από την οικονομική δυνατότητα και την ταξική θέση του καθένα.

Οσον αφορά στην εξάρτηση του σχολείου από τη διαδικασία επιλογής για τα ΑΕΙ, το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ δεν αναιρεί τίποτε από τη μέχρι τώρα πολιτική του. Παρά τη φλυαρία που προηγήθηκε και το παραμύθι της "ελεύθερης πρόσβασης", η ταξική επιλογή για την ανώτατη εκπαίδευση θα παραμείνει σκοπός του σχολείου - καθώς δεν καταργούνται οι πανελλαδικές εξετάσεις του Λυκείου ούτε το διαφοροποιημένο σχολικό δίκτυο - ενώ θα συνεχίζεται στα ίδια τα ΑΕΙ, με νέους μηχανισμούς κατηγοριοποίησης και διαλογής των φοιτητών που θα ελπίζουν να εισαχθούν κάποτε σε κάποιο τμήμα.

Η περιβόητη συνένωση των υπουργείων Παιδείας και Εργασίας είναι η επισφράγιση της στρατηγικής των μονοπωλίων και στοχεύει στην υποκατάσταση της εκπαίδευσης από βραχυπρόθεσμες και διά βίου εναλλασσόμενες καταρτίσεις, στην αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα, στην αξιολόγηση και πιστοποίηση της εκπαίδευσης από τους μηχανισμούς του μεγάλου κεφαλαίου.

Η κρατική χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, το ενιαίο μορφωτικό περιεχόμενο για όλα τα παιδιά μέσα σε Ενιαίο Δωδεκάχρονο υποχρεωτικό σχολείο, η Ενιαία Ανώτατη εκπαίδευση, η εξασφάλιση όλου του απαραίτητου προσωπικού (εκπαιδευτικού και βοηθητικού) και της απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής με ευθύνη του κράτους, αποτελούν διεκδικήσεις του λαού μας αδιαπραγμάτευτες.

Οποιος έχει πείρα των συλλογικών αγώνων, της αντίστασης στην αντιεκπαιδευτική πολιτική, της διεκδίκησης Ενιαίας Λαϊκής Παιδείας έχει μαζί τη δύναμη και την υποχρέωση να μην αφήσει αυτήν την πρόκληση αναπάντητη. Μόνο με ισχυρό ΚΚΕ ο λαός θα μπορέσει με αυτοπεποίθηση να δώσει τις μάχες, για να κατακτήσει τις σύγχρονες ανάγκες στη μόρφωση, εργασία, ζωή με δικαιώματα».

ΜΑΣ ΡΩΤΑΤΕ... ΑΠΑΝΤΑΜΕ

Μπορεί η πολιτική της «ενότητας της Αριστεράς», που προβάλλει ο ΣΥΝ, να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το δικομματισμό;

Ο ΔΙΚΟΜΜΑΤΙΣΜΟΣ, ΠΑΣΟΚ - ΝΔ είναι επικίνδυνος γιατί και τα δύο κόμματα είναι κόμματα του κεφαλαίου, αποδέχονται τη συμμετοχή στην ιμπεριαλιστική τάξη πραγμάτων. Επομένως για να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά ο δικομματισμός απαιτείται αντιπαράθεση στην πολιτική του κεφαλαίου, στις κοινωνικοταξικές πολιτικές επιλογές του δικομματισμού και όχι στον τρόπο διαχείρισης ή στη μορφή του πολιτικού συστήματος. Ο ΣΥΝ όμως περιορίζεται στον τρόπο διαχείρισης και στη μορφή του πολιτικού συστήματος.

Ο ΔΙΚΟΜΜΑΤΙΣΜΟΣ δεν αντιμετωπίζεται από εκείνους που επικυρώνουν την πολιτική της ΕΕ, επικυρώνοντας το Μάαστριχτ, την ΟΝΕ και το ΕΥΡΩ, το Ευρωσύνταγμα. Και ο ΣΥΝ έχει επικυρώσει όλα τα παραπάνω άρα δεσμεύεται από αυτές τις στρατηγικές επιλογές του και γι' αυτό πατά σε δυο βάρκες και με την ΕΕ και με το λαό, αλλά και τα δυο μαζί δε γίνεται. Αυτό έχει αποδείξει η ζωή, με την πολιτική που επεξεργάζονται και εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις των κρατών - μελών. Δεν μπορεί να υπερασπιστεί τα λαϊκά συμφέροντα προτείνοντας θέσεις για βελτιώσεις που πραγματικά είναι αναποτελεσματικές, αφού ΕΕ και καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις πάνε πακέτο. Μάλιστα ο ΣΥΝ, στην τελευταία σύνοδο της Βουλής ψήφισε μαζί με τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ στη Βουλή τη διεύρυνση της ΕΕ, δηλαδή τη διεύρυνση της φτώχειας, της ανεργίας, της εξαθλίωσης, της άκρατης εκμετάλλευσης, της συμμετοχής σε προληπτικούς πολέμους στο όνομα δήθεν της κοινής ασφάλειας και κοινής άμυνας.

ΕΤΣΙ ΠΕΡΙΟΡΙΖΕΤΑΙ στην άσκηση κριτικής ότι η κυβέρνηση δεν αξιοποίησε τα κοινοτικά κονδύλια, ή ότι διαχειρίζεται τα κοινοτικά κονδύλια για άλλους σκοπούς, απ' αυτούς που ορίζει η ΕΕ, αποκρύπτοντας σκοπίμως τους σαφείς περιορισμούς της ΕΕ για το πού θα επενδυθούν (ανάπτυξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων), άρα επωφελούνται οι μεγαλοεπιχειρηματίες από τα κονδύλια και όχι ο λαός.

Η απάντηση στο δικομματισμό δεν μπορεί να είναι μια συμμαχία που ενδιαφέρεται να διασφαλίσει συμμετοχή στη διαχείριση του συστήματος, γιατί τάχα θα καταφέρει να λειτουργήσει από τα μέσα υπέρ των συμφερόντων των εργαζομένων. Και η «ενότητα της Αριστεράς» θα λύσει τα λαϊκά προβλήματα σε μια ταξική κοινωνία.

ΕΠΟΜΕΝΩΣ Ο ΣΥΝ όταν κατηγορεί το ΚΚΕ για άρνηση συνεργασίας, παρακάμπτει την ουσία δηλαδή την προγραμματική της βάση, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η πολιτική του κεφαλαίου σε συνδυασμό με τη φιλολαϊκή διέξοδο, τη διακυβέρνηση, για την οποία σιωπά, κατηγορώντας επίσης το ΚΚΕ ότι έχει κηρύξει τον «εμφύλιο» στην Αριστερά. Ετσι προσπαθεί να ψαρεύει ψήφους στα θολά νερά, αποκρύπτοντας το γεγονός ότι ο ΣΥΝ έχει θέσει στο συνέδριό τους το ζήτημα της δημιουργίας της «μεγάλης ανανεωτικής Αριστεράς» κόντρα στο «αναχρονιστικό, περιχαρακωμένο ΚΚΕ», αλλά συγκαλύπτοντας ταυτόχρονα ότι σκοπός του είναι μια κυβέρνηση συνεργασίας για άλλη μορφή διαχείρισης. Συγκαλύπτοντας επίσης ότι όπου αυτό έγινε, (κεντροαριστερά Γαλλίας, Ιταλίας) όχι μόνο δεν άλλαξαν πολιτική τα αστικά κόμματα, αλλά ποδηγέτησαν και το λαϊκό κίνημα.

ΑΛΛΑ ΤΟ ΚΚΕ το οποίο κατηγορούν για «εμφύλιο στην Αριστερά», έχει πρόταση συμμαχιών σε αντιιμπεριαλιστική αντιμονοπωλιακή βάση. Οι πολιτικές διαφορές του με το ΣΥΝ δεν έχουν σχέση με την υπόθεση της «Αριστεράς» αλλά με τους δυο δρόμους εξέλιξης της κοινωνίας, αυτόν των μονοπωλίων και αυτόν του λαϊκού μετώπου. Ο ΣΥΝ αρνείται το δεύτερο δρόμο.

ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Είναι να τρομάζεις με αυτά που εξαγγέλλουν για την Παιδεία

«Είναι να τρομάζεις με αυτά που εξαγγέλλουν για την Παιδεία», δήλωσε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα, κατά τη διάρκεια της περιοδείας της στην ΕΥΔΑΠ. «Και μόνο γι' αυτό πρέπει να καταψηφιστούν: Διασπάται το Ενιαίο σχολείο, προωθούν ατομικό σχολείο, μεμονωμένο, ξεχωριστό, που θα ανήκει στο δήμο, στους γονείς, στους μαθητές και τους επιχειρηματίες, με δικά του έσοδα και μια μικρή επιδότηση από το κράτος. Θα πάμε, δηλαδή, σε σχολεία που θα κλείνουν όπως οι επιχειρήσεις. Ενα σχολείο όπου θα διδάσκονται διαφορετικά μαθήματα από σχολείο σε σχολείο. Καταργείται ακόμα κι αυτό το ισότιμο αναλυτικό πρόγραμμα για όλα τα σχολεία».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ