ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 21 Νοέμβρη 2020 - Κυριακή 22 Νοέμβρη 2020
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ
Αποκαλυπτικά στοιχεία για τις αιτίες που ο λαός μένει απροστάτευτος

Πώς το κριτήριο του κέρδους των επιχειρηματικών ομίλων καθιστά «μη επιλέξιμα» μια σειρά από απαραίτητα έργα υποδομής, με τραγικά αποτελέσματα

Ο αυτοκινητόδρομος Ε65. Για αυτό το έργο οι επιχειρηματικοί όμιλοι έχουν πάρει μέχρι τώρα πάνω από 372,5 εκ. ευρώ καθώς και τα έσοδα από τους σταθμούς διοδίων μέχρι το 2038!

Eurokinissi

Ο αυτοκινητόδρομος Ε65. Για αυτό το έργο οι επιχειρηματικοί όμιλοι έχουν πάρει μέχρι τώρα πάνω από 372,5 εκ. ευρώ καθώς και τα έσοδα από τους σταθμούς διοδίων μέχρι το 2038!
Εύβοια, Θεσσαλία, Κρήτη, Σάμος και μια σειρά από άλλες περιοχές της χώρας βρέθηκαν το προηγούμενο διάστημα αντιμέτωπες με θύματα και τεράστιες καταστροφές, επιβεβαιώνοντας με τραγικό τρόπο τις διαχρονικές ευθύνες κυβερνήσεων, περιφερειακών και τοπικών αρχών, που εκθέτουν σε μεγάλους κινδύνους την ασφάλεια, τη ζωή του λαού και την περιουσία του, εξαιτίας της έλλειψης σχεδίου, μέσων, κονδυλίων, αντιπλημμυρικών υποδομών και υποδομών πρόληψης, επειδή προτεραιότητά τους είναι η στήριξη των επιχειρηματικών ομίλων και όχι η προστασία του λαού.

Τα στοιχεία που αναδείχτηκαν σε πρόσφατη εκδήλωση και ανακοίνωση της ΚΟΒ Μισθωτών και Αυτοαπασχολούμενων Μηχανικών - Τεχνικών Λάρισας, αποδεικνύουν τον παραπάνω ισχυρισμό. Και δείχνουν με συντριπτικό τρόπο τόσο την κυβέρνηση της ΝΔ όσο και του ΣΥΡΙΖΑ, που, επιδιώκοντας να αποκρύψουν τις πολιτικές τους ευθύνες για τις τεράστιες ελλείψεις σε έργα και υποδομές, προβάλλουν σαν αιτία των καταστροφών την κλιματική αλλαγή ή την κυβερνητική ανικανότητα - ο ΣΥΡΙΖΑ ως τωρινή αντιπολίτευση, πριν η ΝΔ.

Ο «Ριζοσπάστης» παρουσιάζει σήμερα αναλυτικά κάποια από αυτά τα στοιχεία.

Κριτήριο για την οργάνωση της παραγωγής η κερδοφορία των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων

Αυτή η εικόνα είναι από τις καταστροφές που προκάλεσε ο «Ιανός». Για έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, τα κονδύλια από το ΕΣΠΑ καλύπτουν ποσοστό ...0,5%, που αντιστοιχεί σε περίπου 13 εκατ. ευρώ
Αυτή η εικόνα είναι από τις καταστροφές που προκάλεσε ο «Ιανός». Για έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, τα κονδύλια από το ΕΣΠΑ καλύπτουν ποσοστό ...0,5%, που αντιστοιχεί σε περίπου 13 εκατ. ευρώ
«Είναι δυνατόν το 2020 να ζούμε στο έλεος των πλημμυρών, των σεισμών, των φυσικών φαινομένων;».

Την απάντηση στο παραπάνω ερώτημα τη δίνουν το πρόγραμμα, οι εντάξεις και τα στοιχεία του ΕΣΠΑ 2014 - 2020, το οποίο αποτελεί το βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο, ανάμεσα σε άλλα, και για τα τεχνικά έργα, μέσα από τα οποία μπορεί κάποιος να παρατηρήσει το εξής: Οτι βασικό κριτήριο σε όλη αυτήν τη διαδικασία δεν είναι η ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών για ασφαλείς και δωρεάν μεταφορές, για προστασία από τα καιρικά φαινόμενα και τις φυσικές καταστροφές. Αντίθετα, είναι η ενίσχυση της κερδοφορίας των μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων στον κλάδο των κατασκευών, κάποια από τα οποία φιγουράρουν στις λίστες με τις μεγαλύτερες εταιρείες στην Ελλάδα όπως: «ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΑΕ», «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ», «JP ΑΒΑΞ ΑΕ» και άλλες βέβαια που συνδέονται με την παραγωγή δομικών υλικών.

Εκατοντάδες εκατομμύρια κατευθύνονται στην ενίσχυση μεγάλων και πολύ μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου των Κατασκευών και όχι μόνο:

Ας δούμε κάποια στοιχεία:

-- Το σύνολο των μέχρι τώρα ενταγμένων έργων του ΕΣΠΑ στη Θεσσαλία έχει προϋπολογισμό πάνω από 2,17 δισ. ευρώ.

Πάνω από 550 εκατ. ευρώ (24,3%) προϋπολογίζονται για τεχνικά έργα και έργα υποδομών.

Ομως, ο θεματικός στόχος που έχει τη μικρότερη χρηματοδότηση είναι ο στόχος «κλιματική αλλαγή - πρόληψη» με μόλις 13,8 εκατομμύρια, δηλαδή μόλις το 0,58% (!) της χρηματοδότησης...

-- Παράλληλα τα μεγάλα ή και τα μικρότερα έργα που γίνονται πραγματοποιούνται με τη μορφή Συμβάσεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με τις μεγάλες κατασκευαστικές και τους τραπεζικούς ομίλους που εμπλέκονται να βγάζουν τεράστια κέρδη. Στα έργα που μέχρι τώρα έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ στη Θεσσαλία ξεχωρίζουν ως ανάδοχοι: Η «ΤΕΔΡΑ ΑΕ», τα «Λατομεία Τυρνάβου», η «ΑΙΑΣ ΑΕ» κ.ά.

Για παράδειγμα, ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), ένα έργο που έχει συνολικό κόστος 1,6 δισ. ευρώ, η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την κατασκευή του έργου, «Κεντρική Οδός ΑΕ» («ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ», «ACSGROUP» και «FERROVIAL») έχει λάβει μέχρι τώρα πάνω από 372,5 εκατ. ευρώ καθώς και τα έσοδα από τους σταθμούς διοδίων (μέχρι στιγμής 2 κεντρικοί σταθμοί κόστους 3,05 ευρώ και 1,75 ευρώ και 2 πλευρικοί κόστους 1,75 και 1,05 ευρώ) μέχρι το 2038!

-- Επίσης, από τα 2,17 δισ. ευρώ, πάνω από 424,85 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 19,5% της χρηματοδότησης πηγαίνει ως άμεσες ενισχύσεις σε επιχειρήσεις.

Το 41% από τα 424,85 εκατ. ευρώ αφορά 350 μεγάλες επιχειρήσεις της Θεσσαλίας.

Από την άλλη, πάνω από 2.500 πολύ μικρές επιχειρήσεις μοιράζονται το υπόλοιπο 50% της χρηματοδότησης, με τους αυτοαπασχολούμενους να παίρνουν λιγότερο από το 15% της χρηματοδότησης.

Εγκληματικές ελλείψεις

Την ίδια στιγμή, υπάρχουν εγκληματικές ελλείψεις στα έργα υποδομής για την προστασία από τις φυσικές καταστροφές:

Συγκεκριμένα:

-- Στην Καρδίτσα, οι ελλείψεις στο μέτωπο της αντιπλημμυρικής προστασίας είναι τεράστιες: Κενά στο αποχετευτικό δίκτυο της πόλης, στον καθαρισμού παραποτάμων, ρεμάτων και καναλιών οι οποίοι υπερχείλισαν, πλήρης απουσία ή λειψή συντήρηση των αναχωμάτων στα νότια και ανατολικά της πόλης, μπαζώματα στις ζώνες πλημμύρας κ.ά.

-- Καθυστερούν δραματικά έργα τα οποία θα μπορούσαν να συμβάλουν όχι απλά στην αποφυγή τέτοιων καταστροφών όπως αυτές που προκάλεσε ο «Ιανός» αλλά και στην αποθήκευση και χρήση των υδάτων από τις κατακρημνίσεις. Τέτοια έργα είναι το φράγμα στο Μουζάκι, το φράγμα και η σήραγγα της Συκιάς, το φράγμα της Μεσοχώρας. Εργα τα οποία διεκδικεί, στο πλαίσιο ενός γενικότερου πλαισίου αιτημάτων όσον αφορά τη διαχείριση των υδάτινων πόρων και την εκτροπή του Αχελώου, το οργανωμένο αγροτικό κίνημα με τους συλλόγους του εδώ και χρόνια ώστε να διασφαλιστεί φθηνότερο νερό για τους βιοπαλαιστές αγρότες και να ισοσταθμίζεται το τεράστιο υδάτινο έλλειμμα που υπάρχει στη λεκάνη απορροής του Πηνειού, δημιουργώντας τεράστια περιβαλλοντικά προβλήματα.

-- Παράλληλα, προωθούνται έργα όπως της κατασκευής αιολικών πάρκων στον ορεινό όγκο των Αγράφων που θα έχουν ως επακόλουθο την αποψίλωση εκατοντάδων στρεμμάτων δασικών εκτάσεων και το μπάζωμα ρεμάτων, που θα δυσχεραίνουν ακόμα περισσότερο τη δυνατότητα συγκράτησης υδάτων πέραν των άλλων περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

-- Τεράστιες είναι οι ελλείψεις στον τομέα της αντισεισμικής θωράκισης συνολικά στην Περιφέρεια της Θεσσαλίας. Για παράδειγμα, μόνο στην πόλη της Λάρισας όσον αφορά τα σχολικά κτίρια, 51 από αυτά είναι κατασκευασμένα με παλιότερο οικοδομικό κανονισμό, κάποια πριν το 1985, κάποια πριν το 1955! Είναι κτίρια που χαρακτηρίζονται «γερασμένα» και εγκυμονούν μεγάλους κινδύνους στο ενδεχόμενο ισχυρής σεισμικής δόνησης.

Ταξική η πολιτική των κυβερνήσεων

Απαντώντας στον προβληματισμό του κόσμου, «πώς γίνεται από τη μία να υπάρχει ο πλούτος, η τεχνογνωσία, το εργατικό δυναμικό, επομένως η δυνατότητα κατασκευής έργων αντιπλημμυρικών, εγγειοβελτιωτικών, αποστραγγιστικών, αρδευτικών, αντιδιαβρωτικών και από την άλλη αυτά τα έργα να μην κατασκευάζονται;», στην ανακοίνωση της ΚΟΒ Μηχανικών τονίζεται πως στη σημερινή κοινωνία, την καπιταλιστική, το βασικό κριτήριο για το τι θα παραχθεί, πού και με τι όρους καθορίζεται από το κέρδος των μεγάλων μονοπωλίων. Η πολιτική που εφαρμόζεται από την εκάστοτε κυβέρνηση, τις Περιφέρειες, τους δήμους και φυσικά την ΕΕ έχει αντίστοιχα ταξικό πρόσημο υπέρ των μεγάλων μονοπωλίων και απέναντι στους εργαζόμενους. Τα αντιπλημμυρικά, αντιδιαβρωτικά έργα, τα έργα αντισεισμικής θωράκισης και προστασίας, όπως και αρκετά άλλα έργα υποδομών είναι μη επιλέξιμα στη λογική «κόστους - οφέλους» με βάση τις κατευθύνσεις της ΕΕ. Μπαίνουν σε αντιπαραβολή με έργα όπως για παράδειγμα η κατασκευή οδικών δικτύων, που η εισαγωγή σταθμών διοδίων και η παραχώρηση της διαχείρισής τους στον κατασκευαστικό όμιλο ανάδοχο του έργου έχουν ως αποτέλεσμα την ακόμα μεγαλύτερη κερδοφορία πέραν του κέρδους από την κατασκευή.

Αλλωστε, σχετικά στοιχεία και έγγραφα με οδηγίες της ΕΕ είχε αποκαλύψει και παλιότερα ο «Ριζοσπάστης», επιβεβαιώνοντας αυτόν τον ισχυρισμό.

Παράλληλα, η ΚΟΒ επισημαίνει πως «εκρηκτική» είναι και η κατάσταση που διαμορφώνεται για τους εργαζόμενους στον κλάδο, μηχανικούς, τεχνικούς και άλλες ειδικότητες. Στον κλάδο των κατασκευών, όπως και σε πολλούς κλάδους, δεν υπάρχουν κλαδικές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι Συμβάσεις Εργασίας να προσεγγίζουν τον βασικό μισθό των 650 ευρώ μεικτά. Επιπλέον, ένας μεγάλος όγκος εργαζόμενων μηχανικών - τεχνικών στον κλάδο των κατασκευών εργάζεται με «μπλοκάκι», με ωράρια - «λάστιχο» χωρίς κανένα εξασφαλισμένο δικαίωμα καμιά «προστασία» από: τις απολύσεις, τις άνευ αποδοχών άδειες, τις διαθεσιμότητες, την εκ περιτροπής εργασία, την τροποποίηση ωραρίων, την οποιασδήποτε μορφής εργοδοτική αυθαιρεσία, την κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών.

Η διέξοδος

Σήμερα υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις ώστε να κατασκευαστούν τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά, αντιδιαβρωτικά, αρδευτικά, εγγειοβελτιωτικά έργα. Ετσι ώστε όχι μόνο να διασφαλίζεται η προστασία από πλημμυρικά φαινόμενα, αλλά και η φθηνή και ποιοτική ύδρευση των νοικοκυριών, των αγροτικών εκμεταλλεύσεων και άλλων δραστηριοτήτων.

Πάνω σ' αυτή την αναγκαιότητα ανοίγει αντικειμενικά η συζήτηση για το ποιες είναι οι προϋποθέσεις ικανοποίησής της. Πρέπει να φύγει από τη μέση το καπιταλιστικό κέρδος ως κριτήριο για την κατασκευή των έργων, βάζοντας στο επίκεντρο τις σύγχρονες ανάγκες. Για να γίνει αυτό πρέπει να καταργηθεί η ατομική ιδιοκτησία στα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής, να γίνουν κοινωνική ιδιοκτησία, με κεντρικό - επιστημονικό σχεδιασμό της οικονομίας.

Το έργο αυτό είναι υπόθεση μιας εξουσίας που βρίσκεται στα χέρια της εργατικής τάξης σε συμμαχία με τα λαϊκά στρώματα. Αντικειμενικά, λοιπόν, και σ' αυτό το μέτωπο προβάλλει η ανάγκη μιας άλλης κοινωνικής οργάνωσης, της σοσιαλιστικής.


Γ. Π.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ