ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 21 Νοέμβρη 2009
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 4ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΝΕΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Βίαιη παρέμβαση στις νεανικές συνειδήσεις

Εάν ο μαθητής χρησιμοποιήσει ή διακινήσει έντυπα εκτός απ' τα σχολικά και τα εγκεκριμένα απ' το υπουργείο Παιδείας τότε το σχολείο, αν το κρίνει αναγκαίο, μπορεί να καλέσει την αστυνομία. Η εξωτερική εμφάνιση του μαθητή πρέπει να είναι κόσμια και να αρμόζει σε «ισορροπημένους ανθρώπους». Οι μαθητές πρέπει να «παρατάσσονται» χωρίς χρονοτριβές μόλις χτυπήσει το κουδούνι, ενώ μετά το τέλος των μαθημάτων πρέπει να απομακρύνονται αμέσως απ' τους χώρους του σχολείου, χωρίς να περάσουν απ' το χολ!

Πού βρίσκονται τα παραπάνω ...«προοδευτικά» μέτρα; Σε κείμενο με τίτλο «Αποσπάσματα Εσωτερικού Κανονισμού του 4ου Γυμνασίου Ηρακλείου Αττικής». Ο εσωτερικός κανονισμός δόθηκε στους μαθητές του Γυμνασίου για να τον υπογράψουν οι γονείς τους, δηλώνοντας ότι «έλαβαν γνώση»! Ο «Ριζοσπάστης» σήμερα δημοσιεύει εκτενή αποσπάσματα.

Πρόκειται για «χτύπημα» στη συνείδηση ενός παιδιού 13 και 14 χρόνων. Δεν μπορούμε να σχολιάσουμε μόνο ότι οι «κανόνες» αυτοί θυμίζουν άλλες εποχές. Το σχολείο - σαφώς όχι κατ' αποκλειστικότητα - «πλάθει» ανθρώπους, «πλάθει» τον αυριανό εργαζόμενο. Εξετάζοντας ορισμένα απ' τα 16 σημεία του κανονισμού αντιλαμβανόμαστε πώς μπορούν να διαμορφώσουν το νέο άνθρωπο, να τον μάθουν να είναι υποταγμένος από νωρίς. Να μάθει, δηλαδή, από νωρίς ότι το σχολείο σήμερα, ο χώρος εργασίας αύριο, είναι μέρη που δεν επιτρέπονται «παρεκκλίσεις».

Σε κάθετη αντίθεση με τις απαιτήσεις του μαθητικού κινήματος, στο όνομα των κανόνων καλής συμπεριφοράς, αλλά πλήρως εναρμονισμένος με τη χειραγώγηση νεανικών συνειδήσεων, ο εσωτερικός κανονισμός που παρουσιάζει ο «Ρ»
Σε κάθετη αντίθεση με τις απαιτήσεις του μαθητικού κινήματος, στο όνομα των κανόνων καλής συμπεριφοράς, αλλά πλήρως εναρμονισμένος με τη χειραγώγηση νεανικών συνειδήσεων, ο εσωτερικός κανονισμός που παρουσιάζει ο «Ρ»
Με λίγα λόγια, τα δικαιώματα ισχύουν μόνο στην ...«προσωπική ζωή», λες και το σχολείο ή η δουλειά είναι μια άλλη ζωή απ' την υπόλοιπη. Οι «κώδικες» του κανονισμού μοιάζουν τόσο πολύ με αυτούς των επιχειρήσεων, που με λίγα λόγια σου λένε «εδώ να μη μιλάς και να δουλεύεις» κι «έξω» κάνε ό,τι θες. «Εξω», βέβαια, υπάρχουν τα κυρίαρχα μέσα που σε βομβαρδίζουν για το πώς πρέπει να ζήσεις και να «εκτονώσεις» την πίεση που έχεις στη δουλειά, ώστε να μην είσαι «επικίνδυνος».

Μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για κανονισμό στο σχολείο, κάτι το οποίο αποκτά ιδιαίτερο κύρος (έως και βραχνά στην προκειμένη περίπτωση) στα μάτια των μαθητών. Η απαγόρευση οποιουδήποτε εντύπου, εκτός απ' τα σχολικά βιβλία και τα εγκεκριμένα έντυπα του υπουργείου Παιδείας, δεν είναι κάτι «απλό». Πέρα απ' τη στόχευση συγκεκριμένων πολιτικών εντύπων (π.χ., «Οδηγητής»), αυτό το μέτρο περιορίζει την ελευθερία σκέψης του μαθητή: Απαγορεύει τη «χρήση» (το διάβασμα μέσα στο σχολείο) και τη «διακίνηση» (δηλαδή, το δανεισμό σε ένα συμμαθητή του) ακόμα κι ενός λογοτεχνικού βιβλίου... Αλήθεια, υπάρχουν «εγκεκριμένα» και μη «εγκεκριμένα» λογοτεχνικά βιβλία σήμερα ή πρέπει να ανατρέξουν σε λίστες απαγόρευσης βιβλίων του παρελθόντος;

Περί «ισορροπίας»

Τα περί «εξωτερικής εμφάνισης» που πρέπει να ταιριάζει σε «ισορροπημένους» ανθρώπους δεν είναι μόνο πως θυμίζουν τις «ποδιές» και τις απαγορεύσεις για τη ...μίνι φούστα. Ζούμε σε μια εποχή που βομβαρδιζόμαστε, από χίλιες μεριές κι από νωρίς, για το «life style», τον τρόπο ζωής, που «πρέπει» να έχουμε. Απ' τη μια ο μαθητής ή η μαθήτρια «έξω» μπορεί να ντύνεται «όπως θέλει». Απ' την άλλη, όμως, στο σχολείο πρέπει να ακολουθεί τα κριτήρια «ισορροπίας» του ...σχολείου ή του όποιου διευθυντή, ο οποίος μπορεί να θεωρεί στοιχείο ανισορροπίας ένα σκισμένο τζιν ή μια φούστα που δεν είναι όσο μακριά ...πρέπει!

Τα ...παιδαγωγικά μέτρα περί «υπαιτίων κάθε ζημιάς» που θα υποχρεώνονται να πληρώσουν, διαφορετικά θα «επιβαρύνεται το ταμείο του τμήματος», έχουν άμεση σχέση με την αντίληψη που λέει πως το κόστος διαφόρων προβλημάτων που προκύπτουν στο σχολείο θα πρέπει να το καταβάλλουν από την τσέπη τους οι γονείς. Η «παράταξη χωρίς χρονοτριβές» στην προσευχή, η παρουσία στο διευθυντή «χωρίς υπόδειξη» μετά από μια αποβολή απ' το μάθημα, η εντολή για άμεση απομάκρυνση μετά το τέλος των μαθημάτων και οι διάφορες άλλες απαγορεύσεις για το «χώρο» και το «χρόνο» θυμίζουν στρατό και όχι σχολείο. Ακόμα και οι «βίαοι αστεϊσμοί» με τον τρόπο που αναφέρονται διαμορφώνουν ένα φοβικό παιδί που θα ελέγχεται διαρκώς. Επαναλαμβάνουμε, για μαθητές 13 και 14 χρόνων, δηλαδή, παιδιά που μπορούν να παίξουν και να έχουν και μια γρατζουνιά παραπάνω!

Η απάντηση της διεύθυνσης

Ο «Ρ» επισκέφθηκε το 4ο Γυμνάσιο Ηρακλείου και ρώτησε τη διεύθυνση του σχολείου για τον κανονισμό. Ο Χριστόφας Κωμαΐτης, διευθυντής του σχολείου, υποστήριξε ότι πρόκειται για έναν άτυπο κανονισμό βασισμένο σε σχετικές εγκυκλίους του υπουργείου και σε πολύχρονη εκπαιδευτική εμπειρία. Γνώμονας, πρόσθεσε, είναι η εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και το καλό των μαθητών. Οσα καταγράφονται στον κανονισμό είναι πράγματα τα οποία γενικότερα ισχύουν στα σχολεία και, απλά, έχουν μπει στο χαρτί. Χωρίς να αμφισβητούμε την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου του σχολείου, σημειώνουμε ότι ο Χ. Κωμαΐτης είπε πως το συγκεκριμένο σχολείο είναι δημοκρατικό και σύγχρονο και δεν έχει δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα. Αποτελεί, λοιπόν, ερώτημα το τι οδηγεί στη σύνταξη αυτού του εσωτερικού κανονισμού, εφόσον δεν έχουν καν καταγραφεί συγκεκριμένα προβλήματα, που ενδεχομένως ο κανονισμός θα ήθελε να αποφύγει. Δηλαδή, δεν υπάρχει καν πρόφαση γι' αυτούς τους κατάπτυστους κανόνες.

Τέλος, να σημειώσουμε ότι το 2002 με τον τίτλο «Βασικές αρχές λειτουργίας των σχολείων» η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε προσπαθήσει να περάσει «σχολικούς κανονισμούς» και ορισμένοι διευθυντές είχαν σπεύσει να τους εφαρμόσουν. Στο συγκεκριμένο σχολείο ένας κανονισμός με πολλά κοινά στοιχεία με αυτόν που αναφέρουμε είχε τεθεί σε ισχύ και το 2004.

Χαρακτηριστικά αποσπάσματα του Εσωτερικού Κανονισμού

Παραθέτουμε εκτενή αποσπάσματα από τον Εσωτερικό Κανονισμό του 4ου Γυμνασίου Ηρακλείου Αττικής, με ημερομηνία 23 Οκτώβρη 2009, ο οποίος εστάλη στους γονείς για υπογραφή, μαζί με διατάξεις για τις απουσίες των μαθητών (τα μαυρίσματα δικά μας):

  • «Δεν επιτρέπεται η χρήση και διακίνηση εντύπων πάσης φύσεως στο σχολείο πλην των σχολικών και των εγκεκριμένων από το ΥΠΕΠΘ. Επίσης απαγορεύονται αυστηρά οι επισκέψεις εξωσχολικών ατόμων στους χώρους του σχολείου, έστω κι αν είναι γνωστοί ή φίλοι των μαθητών. Οποιος εξωσχολικός θέλει να συναντήσει κάποιον μαθητή, θα απευθύνεται στα Γραφεία του Σχολείου (Διευθυντή, Υποδιευθυντή ή εφημερεύοντες καθηγητές). Τα μέτρα θα είναι αυστηρότατα και θα περιλαμβάνουν αν κριθεί αναγκαίο κλήση της αστυνομίας και αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για το μαθητή του σχολείου που θα εμπλακεί σε τέτοιου είδους περιστατικά».
  • «Η εξωτερική εμφάνιση μαθητών και μαθητριών οφείλει να είναι κόσμια, όπως αρμόζει σε ανθρώπους ισορροπημένους, με προσωπικότητα, που μορφώνονται και δεν έχουν ανάγκη την κακογουστιά, την υπερβολή και την πρόκληση για να προβληθούν».
  • «ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο μαθητής που αποβάλλεται από το μάθημα θα παρουσιάζεται στο Διευθυντή χωρίς ειδική υπόδειξη».
  • «Οι μαθητές φθάνουν στο σχολείο 10 λεπτά πριν χτυπήσει το κουδούνι. Με το χτύπημα του κουδουνιού παρατάσσονται χωρίς χρονοτριβές και μετά την προσευχή μπαίνουν στις τάξεις, όπου κάθονται στις θέσεις τους και περιμένουν τον καθηγητή τους. Μαθητές που προσέρχονται μετά την παράταξη δε γίνονται δεκτοί την πρώτη ώρα, παρά μόνο με σημείωμα του Διευθυντή. Δεν πρέπει να περιφέρονται στους διαδρόμους, γιατί έτσι παρενοχλούν τη διδασκαλία. Αν ο καθηγητής αργήσει περισσότερο από 5 λεπτά ο επιμελητής και μόνον αυτός είναι υποχρεωμένος να κάνει ερώτηση στο Γραφείο».
  • «Οι απουσίες των μαθητών δικαιολογούνται από τον κηδεμόνα μέσα σε 10 ημέρες. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να αποχωρεί μαθητής από το σχολείο, ενώ προσήλθε την πρώτη ώρα. Αν αρρωστήσει ή είναι αναγκαίο να φύγει απ' το σχολείο, παίρνει άδεια από το Διευθυντή ή τον Υποδιευθυντή. Μετά το τέλος των μαθημάτων οι μαθητές απομακρύνονται αμέσως από τους χώρους του σχολείου, χωρίς να περάσουν από το χολ των γραφείων».
  • «Δεν επιτρέπεται η προσέλευση των μαθητών στο χώρο υποδοχής με οποιαδήποτε δικαιολογία. Αν συμβαίνει κάτι και πρέπει να ενημερωθεί το Γραφείο, οι μαθητές να απευθύνονται στους εφημερεύοντες καθηγητές. Τα έπιπλα και τα σκεύη του Σχολείου δεν ανήκουν στους συγκεκριμένους μαθητές αλλά στην Πολιτεία. Τα έχουν πληρώσει όλοι οι πολίτες και απλώς φιλοξενούν τους μαθητές κάθε σχολικής χρονιάς. Οι τελευταίοι υποχρεούνται να τα διατηρούν σε άριστη κατάσταση. Το ίδιο ισχύει και για τα διδακτικά βιβλία, τα οποία μπορεί να κληθούν να επιστρέψουν. Οι υπαίτιοι κάθε ζημιάς θα υποχρεώνονται να καταβάλουν το κόστος και στην περίπτωση που δε βρεθούν, θα επιβαρύνεται το ταμείο του τμήματος».
  • «Η παρουσία των μαθητών στους χώρους των Γραφείων για ασήμαντες αφορμές πρέπει να αποφεύγεται. Ο εφημερεύων καθηγητής θα ερωτάται και θα κρίνει αν είναι απαραίτητο να καταφύγει ο μαθητής στο Γραφείο. Για κιμωλίες, χάρτες και γεωμετρικά όργανα είναι υπεύθυνος ο Υποδιευθυντής».
  • «Μπάλες χρησιμοποιούνται μόνο του σχολείου και μόνο αν τις δώσει ο υπεύθυνος καθηγητής Φυσικής Αγωγής. Οι χώροι άθλησης πρέπει να διατηρούνται καθαροί».
  • «Συνιστάται ιδιαιτέρως στους μαθητές να μη φέρουν εξαρτήματα αξίας, κοσμήματα και μεγάλα χρηματικά ποσά και αν υπήρχε λόγος να τα φέρουν φροντίζουν να τα εξασφαλίζουν έχοντάς τα πάντοτε μαζί τους. Οι ίδιοι οι μαθητές είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι. Επίσης συνιστάται στους μαθητές να προσέχουν, ώστε να μην ξεχνούν διάφορα αντικείμενα, τσάντες, στυλό, μπουφάν, φόρμες κτλ».
  • «Πρέπει να αποφεύγονται τα επικίνδυνα παιχνίδια, οι βίαιοι αστεϊσμοί και ό,τι άλλο μπορεί να προκαλέσει τραυματισμούς».
  • «Στις κενές ώρες οι μαθητές κατεβαίνουν αμέσως στην αυλή αθόρυβα και δεν ενοχλούν τη διδασκαλία και τους αθλούμενους».
Ζητούσαν από γονείς να καταδώσουν τα παιδιά τους!

Καταγγελία της Γραμματείας Ζακύνθου του ΠΑΜΕ

Την προσπάθεια εκφοβισμού και τρομοκράτησης των αγωνιζόμενων μαθητών του ΕΠΑΛ Ζακύνθου, με τη δραστηριοποίηση Εισαγγελίας, Αστυνομίας και στελεχών εκπαίδευσης, κατήγγειλε προχτές κατά τη διάρκεια παράστασης διαμαρτυρίας της Γραμματείας Ζακύνθου του ΠΑΜΕ στο διευθυντή του σχολείου.

Σημειώνεται ότι από την αρχή της σχολικής χρονιάς οι μαθητές έχουν προχωρήσει σε αρκετές κινητοποιήσεις, με τελευταία την κατάληψη του σχολείου προ ημερών, διαμαρτυρόμενοι, κυρίως, για τα σοβαρά κτιριακά προβλήματα του σχολείου (ένα τμήμα του κτιρίου έχει κριθεί ακατάλληλο από υπηρεσίες της Νομαρχίας), καθώς και για τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Μάλιστα, ο εμπαιγμός που υφίστανται κάθε χρόνο οι μαθητές είναι τεράστιος, καθώς τα προβλήματα υπάρχουν εδώ και περισσότερα από τρία χρόνια, αλλά κανένα μέτρο δεν έχει ληφθεί.

Οπως σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Γραμματεία Ζακύνθου του ΠΑΜΕ, ανήμερα της επετείου του Πολυτεχνείου, 17 Νοέμβρη κλήθηκαν οι γονείς δύο μαθητών - μελών του 15μελους - στο Αστυνομικό Τμήμα, για την υπόθεση της κινητοποίησης των μαθητών του σχολείου. «Την ίδια ώρα που στο νησί γινόταν η πορεία για το Πολυτεχνείο, 36 χρόνια μετά από την εξέγερση των φοιτητών, της εργατικής τάξης και όλου του λαού ενάντια στην αμερικανοκίνητη χούντα με αιτήματα ελευθερία, εθνική ανεξαρτησία, παιδεία, στην Ασφάλεια Ζακύνθου ζητούσαν από τους μαθητές και τους γονείς τους να καταδώσουν ποιοι είναι οι μαθητές που "υποκινούν" τις κινητοποιήσεις. Πήραν περήφανη απάντηση: "να ψάξετε αλλού για ρουφιάνους" που κάνει όλους μας να αισθανόμαστε αισιόδοξοι», τονίζει σχετικά η Γραμματεία Ζακύνθου του ΠΑΜΕ.

Καταλήγοντας ξεκαθαρίζει: «Δεν θα ανεχτούμε κανενός είδους εκφοβισμό ή οτιδήποτε άλλο σε βάρος μαθητή. Καλούμε τους μαθητές, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς μαζί με τους εργαζόμενους, τους φτωχούς αγρότες, τους μικρομεσαίους και όλο το λαό να συντονίσουμε τον αγώνα μας για να μην περάσει η αντιεκπαιδευτική πολιτική του κεφαλαίου και της Κυβέρνησης».

Το χειρότερο μάθημα για τους μαθητές...

Ως πράξη υποβάθμισης και απαξίωσης του γιορτασμού της επετείου του Πολυτεχνείου χαρακτηρίζει η παράταξη της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, στη Λάρισα, την απόφαση της διεύθυνσης του 15ου Γυμνασίου της πόλης, να γίνει μάθημα στο σχολείο, στις 17 Νοέμβρη, με το πρόσχημα της αναπλήρωσης χαμένων ωρών από τις καταλήψεις!

Σε ανακοίνωσή της η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, μεταξύ των άλλων, επισημαίνει: «Η εξέγερση του Πολυτεχνείου είχε ως κυρίαρχα στοιχεία το πνεύμα της αντίστασης, της εξέγερσης και της ανυπότακτης στάσης. Η καθιέρωση του επίσημου γιορτασμού της στα σχολεία με σχολική αργία αποτελεί τον ελάχιστο φόρο τιμής στους νεκρούς του αγώνα. Ο διαπαιδαγωγητικός χαρακτήρας της γιορτής εξακολουθεί να αποτελεί φωτεινό φάρο για τη νέα γενιά σε πείσμα πολλών που επιχείρησαν και επιχειρούν να αμαυρώσουν το νόημά της.

Η επιχείρηση "συμμόρφωσης" και "τιμωρίας" των μαθητών για τις κινητοποιήσεις τους δεν είναι απλά αντιπαιδαγωγική πράξη. Οταν αυτό επιχειρείται τη μέρα εξέγερσης της ανυπότακτης γενιάς είναι το χειρότερο μάθημα που δίνουμε στους μαθητές μας».

Η ΚΝΕ στο «Συρμό»

Με μια εκδήλωση αφιερωμένη στην ίδρυση του ΚΚΕ την ερχόμενη Κυριακή να ξεχωρίζει, συνεχίζονται οι εκδηλώσεις της ΚΝΕ στο «Συρμό» αυτές τις μέρες. Το πρόγραμμά τους έχει ως εξής:

Σήμερα Σάββατο: Αφιέρωμα στο εργατικό πολιτικό τραγούδι, από το λαϊκό ρεμπέτικο σχήμα της ΚΝΕ. Ωρα 9.30 μ.μ.

Αύριο Κυριακή: Εκδήλωση για την ίδρυση του ΚΚΕ, με τίτλο «ΚΚΕ τρία κόκκινα γράμματα σεμνή υπογραφή του λαού μας», ομιλία, τραγούδια και ποιήματα από το Συγκρότημα της ΚΝΕ. Ωρα 9.00 μ.μ.

Δευτέρα 23/11: Βραδιά κλασικού πιάνου πάνω σε έργα των D. Scarlatti, J.S. Bach, F. Choppin, C. Debussy, και άλλων. Ωρα 9.00 μ.μ.

  • Το παιδικό πρόγραμμα, που ήταν προγραμματισμένο για την Κυριακή το πρωί, αναβάλλεται.
Στην ημερήσια διάταξη και της κυβέρνησης...

Σήμερα η υπουργός Παιδείας θα μεταβεί στο Συνήγορο του Παιδιού, όπου θα συζητήσει με τους «επιλεγμένους» νέους της «Ομάδας Εφήβων Συμβούλων» του Συνηγόρου, γύρω από το θέμα «Σχολικοί Κανονισμοί και Δημοκρατική Διοίκηση στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση». Με άλλα λόγια, το θέμα των εσωτερικών κανονισμών μπαίνει στην ημερήσια διάταξη και της κυβέρνησης.

Οι προτάσεις του Συνηγόρου του Παιδιού που ήδη έχουν κατατεθεί στο υπουργείο Παιδείας για το θέμα των εσωτερικών κανονισμών κλείνουν σε όλους τους τόνους την έννοια της «δημοκρατίας» και της συμμετοχής των μαθητών στη διαμόρφωση των εσωτερικών κανονισμών. Ταυτόχρονα όμως, κωδικοποιούν το ρόλο των μαθητικών κοινοτήτων, δηλαδή των 5μελών και των 15μελών συμβουλίων, υπονομεύοντάς τες, αφού αφήνει να εννοηθεί ότι σήμερα υπολειτουργούν, ενώ το νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία τους (του 1985) αναφέρει ότι αποστολή τους είναι η «ομαλή και γόνιμη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ώστε να επιτευχθεί η συστηματική μετάδοση της απαραίτητης και ουσιαστικής γνώσης»...



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ