ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 21 Οχτώβρη 1997
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΧΑΡΤΟΥ
Η κυβέρνηση την ωθεί σε νέο ξεπούλημα

Ανοίγουν σήμερα οι φάκελοι με τις προσφορές των υποψήφιων αγοραστών, παρά το γεγονός ότι η επιχείρηση είναι κερδοφόρα και σε ανοδική πορεία και παρά τη δηλωμένη αντίθεση των εργαζομένων

Κρίνεται αύριο η τύχη της "Μακεδονικής Εταιρίας Χάρτου" (ΜΕΛ), την οποία η κυβέρνηση θέλει να παραδώσει στον ιδιωτικό τομέα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους εργαζόμενους αλλά και τον κλάδο της χαρτοβιομηχανίας γενικότερα. Αύριο το μεσημέρι, έχει προγραμματιστεί να ανοίξει - παρουσία των εργαζομένων - ο φάκελος των προσφορών του διεθνούς διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της ΜΕΛ. Οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση επιμένουν να διεκδικούν τη λειτουργία της στα πλαίσια του Οργανισμού Ανασυγκρότησης και καταγγέλλουν ότι η ΜΕΛ οδεύει σε νέο ξεπούλημα.Η ΜΕΛ αυτή την περίοδο βρίσκεται σε ανοδική πορεία και καθημερινά κατακτά και νέα κομμάτια της αγοράς, τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό. Είναι κερδοφόρα και απασχολεί περισσότερο προσωπικό απ' ό,τι παρέλαβε από τους προηγούμενους ιδιοκτήτες.

Δικαιολογημένα λοιπόν οι εργαζόμενοι αναρωτιούνται, πού αποσκοπεί η πώλησή της και προειδοποιούν πως, αν δεν καταφέρουν να ανακόψουν την προσπάθεια πώλησης, θα παλέψουν με κάθε τρόπο ώστε να διασφαλίσουν τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας και την ανάπτυξη της επιχείρησης μέσα από παραγωγικές επενδύσεις. Οροι που αρχικά έχει δεχτεί και η διοίκηση του ΟΑΕ, μέχρι τον Αύγουστο που ο πρόεδρος του Οργανισμού τους ανακοίνωσε ότι δεν είναι δυνατό να διασφαλιστεί η εργασία του συνόλου των εργαζομένων στην επιχείρηση.

Μια σύντομη αναφορά στο ιστορικό λειτουργίας της επιχείρησης πείθει ότι όλα αυτά τα χρόνια οι κυβερνήσεις χρέωναν με δισ. τον ελληνικό λαό για να χαρίζουν κέρδη και προνόμια στους βιομηχάνους.Τι άλλο μπορεί να κρύβεται άλλωστε πίσω από το κατ' επανάληψη ξεπούλημα των δήθεν προβληματικών επιχειρήσεων;

Ο "φαύλος κύκλος"

ο "φαύλος κύκλος" της πολιτικής ιδιωτικοποίησης κερδοφόρων επιχειρήσεων και "κοινωνικοποίησης" των χρεών, που βάζουν στις επιχειρήσεις οι διάφοροι ιδιώτες μεγαλοεπιχειρηματίες, αποτυπώνεται αρκετά ανάγλυφα στην περίπτωση της ΜΕΛ, η οποία:

  • Από το 1967 έως και το 1977 λειτούργησε κάτω από τον έλεγχο του ιδιώτη κ. Λαδόπουλου,ο οποίος - διαψεύδοντας όλους εκείνους που υποστηρίζουν ότι σε αντίθεση με την "ιδιωτική πρωτοβουλία" που παράγει κέρδη το δημόσιο παράγει ζημιές - υπερχρέωσε την εταιρία με αρκετά μεγάλα ποσά "θαλασσοδανείων". Στη συνέχεια η Εθνική Τράπεζα μέσα από ένα τρίχρονο πρόγραμμα την εξυγίανε και την επέστρεψε πάλι - απαλλαγμένη από χρέη - στον προηγούμενο ιδιοκτήτη, τον κ. Λαδόπουλο. Και φυσικά το μέλλον της ΜΕΛ ήταν προδιαγεγραμμένο.
  • Από το 1980 έως και το 1984 ο κ. Λαδόπουλος κατάφερε να τη φορτώσει με νέα χρέη και έτσι το Μάη του 1984, η εταιρία πέρασε στον ΟΑΕ, δηλαδή κάτω από τον έλεγχο του δημοσίου. Αφού ο ΟΑΕ - δηλαδή το δημόσιο - κατάφερε και πάλι να ορθοποδήσει, το 1991 πουλήθηκε στους αδελφούς Σκουλούδη,οι οποίοι απέδειξαν ότι ενδιαφέρονταν μόνο για την τεράστια ακίνητη περιουσία της, όπως άλλωστε και ο προηγούμενος ιδιοκτήτης. Μάλιστα, οι αδελφοί Σκουλούδη προχώρησαν σε σημαντική μείωση προσωπικού από 330 εργαζόμενους σε 120.
  • Από το Μάρτη του 1994 μέχρι και σήμερα η ΜΕΛ επανήλθε και πάλι στον έλεγχο του δημοσίου και μέχρι σήμερα λειτουργεί κάτω από την ομπρέλα του ΟΑΕ. Σ' αυτό το τρίχρονο διάστημα, που η ΜΕΛ λειτουργεί υπό τον έλεγχο του δημοσίου, πραγματοποιήθηκαν επενδυτικά προγράμματα, έγιναν βελτιώσεις στην ποιότητα του προϊόντος, επαναπροσλήφθηκε προσωπικό και έφτασε σήμερα να απασχολεί 190 εργαζόμενους. Μάλιστα, η ΜΕΛ καθημερινά κατακτά και νέα κομμάτια της αγοράς τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Και ενώ η μέχρι τώρα πορεία της επιχείρησης δείχνει ότι μπορεί να λειτουργεί κερδοφόρα και με προοπτικές ανταγωνιστικές, για άλλη μια φορά επιλέγεται η λύση του ξεπουλήματος σε ιδιώτες, που όπως απέδειξαν και στο παρελθόν αποβλέπουν μόνο στο πώς θα βάλουν στο χέρι την ανεκτίμητης αξίας ακίνητη περιουσία της ΜΕΛ.

Μέχρι και αύριο το μεσημέρι, λοιπόν, θα βρίσκεται σε εξέλιξη ο διεθνής διαγωνισμός υποβολής προσφορών για την αγορά των μετοχών της ΜΕΛ και όλης της ακίνητης περιουσίας της, που περιλαμβάνει 60.000 στρέμματα δασικής έκτασης στον Ολυμπο, δεκάδες οικόπεδα και κτίσματα στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα και την υπόλοιπη Ελλάδα.

Από τη μεριά τους οι εργαζόμενοι δηλώνουν αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν την εκποίηση της εταιρίας και κυρίως, όπως δηλώνει ο γραμματέας του Σωματείου, Δ. Γκιρτζιμανάκης,"για σκοπούς άλλους από τη διατήρησή της σε λειτουργία και την πραγματοποίηση επενδύσεων. Είμαστε αποφασισμένοι να απαιτήσουμε να ασκηθεί έλεγχος στις προθέσεις του μελλοντικού αγοραστή, ώστε αυτός να καταστεί επενδυτής και όχι απλώς ιδιοκτήτης". Τέλος, οι εργαζόμενοι απαντούν και στα σενάρια που τους εντάσσουν στο σχέδιο της κυβέρνησης για έξοδο 1.000 εργαζομένων από τις δήθεν προβληματικές επιχειρήσεις με κόστος αποζημίωσης τα 8 δισ. δραχμές. Ξεκαθαρίζουν ότι δε θα δεχτούν τη μείωση προσωπικού για κανένα λόγο και προειδοποιούν τόσο με κινητοποιήσεις όσο και με προσφυγή στη Δικαιοσύνη.


"Μειώνεται"... αυξανόμενη, η φορολογία αυτοκινήτων!

Σε αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης του αυτοκινήτου οδηγούν οι αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών. Και νέα σύσκεψη σήμερα, υπό τον πρωθυπουργό, με θέμα τα νέα φοροεισπρακτικά μέτρα

Οχι μόνο το υπουργείο Οικονομικών δεν προτίθεται να προχωρήσει σε μείωση της φορολογίας των επιβατικών αυτοκινήτων, αλλά αντίθετα η συνολική φορολογική επιβάρυνση θα αυξηθεί αφού προωθούν επιβολή φόρου και στις μεταβιβάσεις μεταχειρισμένων ΙΧ.

Σύμφωνα με στοιχεία που διέρρευσε η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών στο συγκρότημα Λαμπράκη (έχει γίνει θεσμός πλέον όλο το νομοθετικό έργο της"εκσυγχρονιστικής" κυβέρνησης, πριν από την κατάθεσή του στη Βουλή να περνάει για έγκριση από τη Χ. Λαδά) προωθείται σχέδιο νόμου το οποίο μάλιστα θα κατατεθεί τον επόμενο Νοέμβρη στη Βουλή, που προβλέπει τη ριζική αλλαγή του φορολογικού καθεστώτος στην αγορά αυτοκινήτου.

Ειδικότερα προβλέπεται:

  • Η κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που επιβάλλεται σήμερα στην αγορά καινούριου ή μεταχειρισμένου από το εξωτερικό αυτοκινήτου. Για τα καινούρια ΙΧ, ανάλογα με τον κυβισμό ο φόρος κυμαίνεται από 10% (μέχρι 900 κ. ε.) μέχρι και 75% (πάνω από 2.001 κ. ε.) της τεκμαρτής αξίας του αυτοκινήτου.
  • Η κατάργηση του τέλους πινακίδων κυκλοφορίας το οποίο σήμερα, ανάλογα με τον κυβισμό είναι ίσο με 8%, 12%, 16% της τεκμαρτής αξίας του αυτοκινήτου.

Στα πλαίσια των προωθούμενων αλλαγών καταργείται ο φορολογικός διαχωρισμός καινούριων - μεταχειρισμένων και δημιουργούνται διακρίσεις ανάμεσα σε αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας διαφορετικών περιόδων, ενώ προβλέπεται ειδικό φορολογικό καθεστώς για τα αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας.

Ειδικότερα προβλέπεται:

  • Η επιβολή ειδικού τέλους πινακίδων (βασικός φόρος), ο οποίος διακρίνεται σε τέσσερα φορολογικά κλιμάκια.

- Για τα αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που αγοράστηκαν μετά το 1996, ανάλογα με τον κυβισμό των αυτοκινήτων, το τέλος κυμαίνεται από 25% μέχρι και 105% της τεκμαρτής αξίας.

- Για αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας περιόδου 1992 - 1996 το τέλος κυμαίνεται μεταξύ 37% και 172% της τεκμαρτής αξίας.

- Για αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας περιόδου 1988 - 1991 επιβάλλεται τέλος που κυμαίνεται από 61% μέχρι και 417% της τεκμαρτής αξίας.

- Τέλος για τα συμβατικά αυτοκίνητα επιβάλλεται τέλος που κυμαίνεται από 93% μέχρι και 431%.

  • Η επιβολή τέλους μεταβίβασηςξεκινά από 50 δραχμές το κυβικό για αυτοκίνητα μέχρι 900 κ. ε. και φτάνει τις 200 δραχμές το κυβικό για αυτοκίνητα μεγαλύτερα των 2.001 κ. ε. Αν τελικά επιβληθεί ο νέος αυτός φόρος θα υπάρξει φορολογική επιβάρυνση σε κάθε μεταβίβαση μεταχειρισμένου αυτοκινήτου σε αντίθεση με τη σημερινή κατάσταση κατά την οποία στις μεταβιβάσεις αυτοκινήτων δεν υπήρχε επιβάρυνση.
  • Ο ΦΠΑ θα επιβάλλεται στην τιμολογιακή αξία του αυτοκινήτου, ενώ σήμερα επιβάλλεται στην τιμή που προκύπτει από την πρόσθεση της τιμολογιακής αξίας και του ειδικού φόρου. Θα προκύπτει δηλαδή με τη νέα ρύθμιση, μικρότερος ΦΠΑ.

Και αν ακόμα το υπουργείο Οικονομικών προχωρήσει στις αλλαγές αυτές, το φορολογικό καθεστώς θα είναι προσωρινό (προβλέπεται να ισχύσει την επόμενη διετία) δεδομένου ότι εκκρεμεί η προσφυγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (εκδικάζεται την ερχόμενη Πέμπτη) γεγονός που σημαίνει ότι θα υπάρξουν και νέες φορολογικές παρεμβάσεις.

  • Το φάκελο "φορολογικά έσοδα προϋπολογισμού 1998" κλείνουν στη σημερινή συνάντηση ο πρωθυπουργός και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Για μία ακόμα φορά τα φορολογικά βάρη του προϋπολογισμού τα επωμίζονται οι "μη έχοντες" οι οποίοι θα κληθούν να πληρώσουν το μεγαλύτερο μερίδιο του 1 τρισ. νέων φόρων.


Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ