Στο στρωμένο έδαφος των ματωμένων πλεονασμάτων συνεχίζει η κυβέρνηση της ΝΔ
Copyright 2019 The Associated |
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, το πρωτογενές πλεόνασμα καταγράφεται σχεδόν διπλάσιο (αύξηση 92%), καθώς στο φετινό 7μηνο εμφανίζεται στα 1,78 δισ. ευρώ, έναντι 926 εκατ. στο αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Μάλιστα, σύμφωνα με σχετικά πρόσφατα στοιχεία, το υπερπλεόνασμα της περιόδου 2016-2018 έφτασε στο αστρονομικό ύψος των 13 δισ. ευρώ. Πρόκειται για κονδύλια που αφορούν την κάλυψη ακόμη και στοιχειωδών αναγκών της λαϊκής οικογένειας, όπως αυτά καταγράφονται σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης, όπου συμπεριλαμβάνονται οι δαπάνες των ασφαλιστικών και των άλλων φορέων της κρατικής διοίκησης.
Βέβαια, τα εν λόγω στοιχεία ενσωματώνουν και τα λεγόμενα «κοινωνικά μερίσματα» των προηγούμενων ετών, τα οποία, όπως δείχνουν τα στοιχεία, δεν αλλοιώνουν στο ελάχιστο τη συνολική εικόνα και την «υπεραπόδοση» των αντιλαϊκών μέτρων.
Σε αυτό το σκηνικό και με αφορμή τα στοιχεία για το φετινό 7μηνο, εκδηλώνεται και ο νέος καβγάς της κυβέρνησης ΝΔ με την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με το ποιος από τους δυο είναι ικανότερος στην υπηρέτηση της ίδιας αντιλαϊκής πολιτικής.
Χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση από το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, που επισημαίνει: «Τόσο η υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα, όσο κι αυτή για τα έσοδα καταδεικνύουν ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο έβγαλε τη χώρα από τα μνημόνια, αλλά επιπλέον σταθεροποίησε την οικονομία σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης».
Απαντώντας, το υπουργείο Οικονομικών επισημαίνει ότι «τα φορολογικά έσοδα Ιουνίου (2019) - δηλαδή επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - σημείωσαν υστέρηση έναντι του στόχου κατά 290 εκατ. ευρώ, ενώ τα φορολογικά έσοδα Ιουλίου (2019) - δηλαδή επί διακυβέρνησης ΝΔ - σημείωσαν αύξηση έναντι του στόχου κατά 206 εκατ. ευρώ».
Σε κάθε περίπτωση, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της Γιούροστατ για την περίοδο 2015-2018, με φόντο το 3ο μνημόνιο και σε συνέχεια αυτών που προηγήθηκαν, αποκαλύπτουν τα παρακάτω:
Η μάζα των «πρωτογενών πλεονασμάτων», την περίοδο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, πολλαπλασιάστηκε τόσο σε απόλυτα όσο και σε σχετικά μεγέθη.
Ειδικότερα, το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού από «έλλειμμα» 3,76 δισ. (-2,1% του ΑΕΠ) το 2015 μετατράπηκε σε πρωτογενή πλεονάσματα στη συνέχεια και συγκεκριμένα: 2016 6,43 δισ. (3,6% του ΑΕΠ), 2017 6,95 δισ. (3,9%) και 2018 8,15 δισ. ευρώ (4,4% του ΑΕΠ).
Την ίδια ώρα, και οι πρόσφατες «μεταμνημονιακές» «αξιολογήσεις» της Κομισιόν εστιάζουν στην ανάγκη διατήρησης και επέκτασης των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων. Αναφορικά με τα δημοσιονομικά μεγέθη, ενδεικτικοί είναι και οι παρακάτω άξονες:
Ταυτόχρονα, η επικείμενη 4η «μεταμνημονιακή αξιολόγηση» πλαισιώνεται από παρεμβάσεις, όπως η «μεταρρύθμιση» στα προνοιακά επιδόματα (με ακόμα περισσότερους «κόφτες»), η αναθεώρηση αντικειμενικών αξιών, επί των οποίων υπολογίζονται τα χαράτσια του ΕΝΦΙΑ, κ.ά.
«Στάχτη στα μάτια» η «αυστηροποίηση» του διαγωνισμού για την επιδοτούμενη σύνδεση με Αλεξανδρούπολη
Η ΝΔ, επιχειρώντας να χρυσώσει το χάπι όχι μόνο για την περίπτωση της Σαμοθράκης, αλλά και για όλους τους νησιώτες που είναι όμηροι στο κυνήγι του κέρδους των εφοπλιστών χειμώνα - καλοκαίρι, ανακοίνωσε χτες «μέτρα» για την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού, που σε καμιά περίπτωση δεν δίνουν μόνιμη λύση στο πρόβλημα, πολύ περισσότερο δεν απαντάνε στην ανάγκη του λαού της περιοχής για τακτική, φτηνή και ασφαλή ακτοπλοϊκή σύνδεση.
Συγκεκριμένα, στη σύσκεψη όπου προήδρευσε ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, και συμμετείχαν οι υπουργοί Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Τουρισμού και άλλοι παράγοντες, αποφασίστηκε μεταξύ άλλων «η εξασφάλιση της απρόσκοπτης τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού με την Αλεξανδρούπολη, μέχρι 31/10/2019, οπότε και λήγει η παρούσα σύμβαση».
Βέβαια, το γεγονός ότι δεν ανακοινώθηκε ο τρόπος που θα εξασφαλιστεί η «απρόσκοπτη σύνδεση» παραπέμπει σε παρασκηνιακά παζάρια με τους εφοπλιστές, που ευθύνονται για το πρόβλημα, προκειμένου να καλύψουν με το αζημίωτο τη γραμμή, μέχρι τη λήξη της παρούσας σύμβασης.
Πρόκειται για ωμή κοροϊδία, αφού με τον φερετζέ των «αυστηρότερων» τάχα όρων, νομιμοποιείται στη συνείδηση των λαϊκών στρωμάτων της περιοχής και διαιωνίζεται το καθεστώς των επιδοτήσεων και των άλλων προνομίων στους εφοπλιστές, που ευθύνονται για το σημερινό αδιέξοδο.
Επιπλέον (ξανα)αναγγέλθηκαν έργα, όπως εργασίες καθαρισμού και αναβάθμισης των λιμένων Καμαριώτισσας και Θερμών, κονδύλια για αντιπλημμυρικά έργα που είχαν εξαγγελθεί μετά τις καταστροφές του Σεπτέμβρη του 2017, συντήρηση οδικού δικτύου κ.λπ.
Με άλλα λόγια, αναγγέλλονται ξανά έργα που θα έπρεπε να έχουν προχωρήσει εδώ και χρόνια, αφορούν άμεσα το λαό και την καθημερινότητά του, αλλά παραπέμπονται στις καλένδες, έχοντας την τύχη παρόμοιων υποδομών που δεν συνδέονται με την κερδοφορία επιχειρηματικών ομίλων.
Και προφανώς, δεν θίγεται ούτε στο ελάχιστο το καθεστώς των παχυλών επιδοτήσεων των εφοπλιστών από το ξεζούμισμα του λαού, ούτε και τα πανάκριβα εισιτήρια, που χαρατσώνουν κατοίκους και τουρίστες, κάνοντας απαγορευτικό το ταξίδι για τη λαϊκή οικογένεια.
Υπηρετώντας όλο το παραπάνω αντιδραστικό καθεστώς, η κυβέρνηση σερβίρει στο λαό μια «βελτιστοποίηση του πλαισίου» και μια «διερεύνηση των αιτιών της διακοπής των δρομολογίων, που δημιούργησαν το πρόβλημα», με τον υπουργό Ναυτιλίας να καλεί σε «απολογία» τον ανάδοχο.
Σε όλα τα παραπάνω, η κυβέρνηση πρόσθεσε και εξαγγελίες για την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στο νησί με προσέλκυση Ρουμάνων τουριστών (που αποτελούν περίπου το 1/3 των επισκεπτών), κατόπιν συνεννόησης του υπουργείου Τουρισμού με το γραφείο του ΕΟΤ στη Ρουμανία, και μεσοπρόθεσμα με τη δρομολόγηση νέας ακτοπλοϊκής γραμμής, Σαμοθράκης - Αλεξανδρούπολης - Λήμνου.
Να σημειωθεί ότι το απόγευμα έγινε νέα σύσκεψη για το θέμα της Σαμοθράκης, με τη συμμετοχή των τοπικών φορέων.
Αποκαλυπτικά στοιχεία, που δείχνουν τη διαχρονική στήριξη από όλες τις κυβερνήσεις στο εφοπλιστικό κεφάλαιο
-- Η άμεση επιδότηση για τις «άγονες γραμμές» προβλέπεται όπως πέρυσι, να αγγίξει τα 120 εκατ. ευρώ. Και σαν να μην έφταναν αυτά, στις 27/6/2018 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πέρασε νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει ότι τα εκατομμύρια ευρώ επιδότησης που παίρνουν οι εφοπλιστές κάθε χρόνο για τις «άγονες γραμμές» «δεν εκχωρούνται, δεν κατάσχονται, δεν υπόκεινται σε κανενός είδους παρακράτηση και δεν συμψηφίζονται σε τυχόν οφειλές αυτών (σ.σ. των εταιρειών) προς το Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία»! Κατά τον ίδιο τρόπο, το λεγόμενο «μεταφορικό ισοδύναμο», που είναι έμμεση επιδότηση στους εφοπλιστές, προβλέπεται από φέτος (2019) να φτάσει τα 150 εκ. ευρώ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να αυξηθεί.
-- Η κρατική στήριξη και για την ανανέωση του γερασμένου στόλου των εφοπλιστών αναγγέλθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και επιβεβαιώθηκε από τον σημερινό υπουργό Ναυτιλίας της ΝΔ, στο όνομα της προσαρμογής των πλοίων στη χρήση των αποθειωμένων καυσίμων. Σύμφωνα με πληροφορίες, είχε ήδη συμφωνηθεί η χρηματοδότηση για τις νέες ναυπηγήσεις να γίνει με μορφή ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα), αλλά και δανειοδότηση με εγγυητή το Δημόσιο.
-- Η άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών φέρει τη σφραγίδα διαχρονικά όλων των κυβερνήσεων, με βάση και τις σχετικές Οδηγίες και κατευθύνσεις της ΕΕ: Η κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ ψήφισε το νόμο 4262/2014, που προβλέπει «επιχειρησιακές συμβάσεις εργασίας» για την επιβατηγό ναυτιλία. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε το νόμο 4504/2017, που καταργεί την υποχρέωση των εφοπλιστών πριν από κάθε δρομολογιακή περίοδο να εξοφλούν (πέρα από τους βασικούς μισθούς) όσα έχει ενσωματωμένα ο μισθός (υπερωρίες, Δώρα γιορτών, κυριακάτικες αργίες κ.ά.) και προβλέπονται από τη ΣΣΕ. Επίσης, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με την ψήφο και της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και των άλλων αστικών κομμάτων, ενσωμάτωσε στην ελληνική νομοθεσία την Οδηγία 2105/1794 της ΕΕ, ανοίγοντας την πόρτα για ομαδικές απολύσεις στα καράβια. Ακόμα, παραμένει σε πλήρη ισχύ ο νόμος της κυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ που δίνει τη δυνατότητα στους εφοπλιστές ουσιαστικά να καθορίζουν κατά την κρίση τους την οργανική σύνθεση των επιβατηγών πλοίων.
-- Από το 2013 έχει ουσιαστικά καταργηθεί η 10μηνη δρομολόγηση και επάνδρωση των ακτοπλοϊκών πλοίων, αφού η κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ πέρασε νόμο, τον οποίο διατήρησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που προβλέπει τη δρομολόγηση των ταχύπλοων από 7 μήνες το χρόνο σε 4 και δόθηκε η δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να δρομολογούν δεύτερο πλοίο στην ίδια γραμμή, μόνο για δύο μήνες το χρόνο, αντί του υποχρεωτικού δεκάμηνου που ίσχυε έως τότε.
-- Τα εισιτήρια τραβάνε σταθερά την ανηφόρα, παρά τις πολύμορφες κρατικές επιδοτήσεις. Οι εφοπλιστές με τις ευλογίες όλων των κυβερνήσεων αυξάνουν κάθε τόσο τις τιμές, ενώ στις 25 Απρίλη επέβαλαν και νέα αύξηση έως και 7,5%.
Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ για τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση
Σε ανακοίνωσή του, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ αναφέρει για τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Αλεξανδρούπολης - Σαμοθράκης:
«Τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για τη Σαμοθράκη, όχι μόνο δεν αποτελούν ανάσα έστω και προσωρινή για τον πληθυσμό του νησιού και ιδιαίτερα για τους αυτοαπασχολούμενους και εργαζόμενους, αλλά επί της ουσίας αναπαράγουν την ίδια κατάσταση που θα συνεχίζει να γεννάει καθυστερήσεις και ταλαιπωρία, αφού το κέρδος και η ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου μένουν στο απυρόβλητο.
Η κυβέρνηση μιλάει για απρόσκοπτη σύνδεση του νησιού μέχρι τον νέο διαγωνισμό τον Οκτώβρη, χωρίς όμως να απαντάει συγκεκριμένα με ποιο τρόπο θα επιτευχθεί. Τα ίδια έλεγε όταν παρουσιάστηκε το πρόβλημα, κάθε μέρα υποσχόταν πλοίο και πλοίο δεν φαινόταν στη Σαμοθράκη.
Υπόσχεται οριστική λύση στο πρόβλημα από τον Οκτώβρη με τη νέα σύμβαση, με εφεδρικό πλοίο στον εφοπλιστή που θα κερδοφορεί από τη γραμμή, ενώ αυτό στην ουσία υπήρχε. Παράλληλα συντηρεί το απαράδεκτο πλαίσιο που αφήνει να νηολογούνται "σαπάκια" σε όλο το Αιγαίο, πλοία κακοσυντηρημένα, γερασμένα, με μηδενικό έλεγχο από το κράτος, με εξαντλητικά ωράρια για τους ναυτεργάτες. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα πως στη συγκεκριμένη περίπτωση τρία πλοία το ένα πίσω από το άλλο πάθαιναν βλάβη.
Το ζήτημα του καθαρισμού των λιμανιών που υπόσχεται πως θα λύσει η κυβέρνηση, υπάρχει ως πρόβλημα από το 2014, με master plan και μελέτες που έμειναν στα χαρτιά γιατί δεν ήταν προτεραιότητα οι ανάγκες των νησιωτών κατοίκων. Ακόμη και τώρα η κυβέρνηση δεν δεσμεύεται συγκεκριμένα για το πότε θα ολοκληρωθεί ο καθαρισμός των λιμανιών.
Τα αντιπλημμυρικά έργα που δεν ξεκίνησαν ποτέ και σήμερα δίνεται δέσμευση για την έναρξή τους, έχουν εξαγγελθεί εδώ και καιρό, ζήτημα το οποίο το ΚΚΕ έχει αναδείξει πάμπολλες φορές με παρεμβάσεις στη Βουλή και όχι μόνο, ενώ ακόμη εκκρεμούν αποκαταστάσεις του οδικού δικτύου και έργα που είναι αναγκαία για την οριστική αντιμετώπιση των προβλημάτων που απαιτούν γενναία χρηματοδότηση.
Τέλος, η ζημιά από τις ακυρώσεις επισκεπτών στη Σαμοθράκη δεν λύνεται με μέτρα όπως η προσέλκυση τουριστών την τελευταία στιγμή από διάφορες χώρες. Απαιτείται άμεσα η αποζημίωση των επαγγελματιών, το πάγωμα χρεών προς Δημόσιο και τράπεζες, η φοροελάφρυνση, ακόμη και η έκτακτη στήριξή τους.
Χρειάζεται άμεσα:
-- Να εξασφαλιστεί η συνεχόμενη σύνδεση του νησιού με την ηπειρωτική Ελλάδα με ασφαλή και σύγχρονη ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, με πληρώματα με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, με ευθύνη του κράτους, ώστε να λάβει τέλος η χρόνια ταλαιπωρία.
-- Να υπάρχει μέριμνα για την τροφοδοσία και την παροχή φαρμάκων στο νησί σε κάθε περίπτωση με ευθύνη της πολιτείας.
-- Να αποζημιωθούν οι επαγγελματίες του νησιού, οι οποίοι μέσα στην τουριστική περίοδο έχουν δεχτεί μεγάλο πλήγμα από τις ακυρώσεις των επισκεπτών.
-- Να συνταχθούν μελέτες και να πραγματοποιηθούν τεχνικά έργα για την ανακατασκευή και τον εκσυγχρονισμό των λιμανιών του νησιού (Καμαριώτισσα και Θέρμα), που να τα καθιστούν κατάλληλα για την εξυπηρέτηση των σύγχρονων αναγκών των κατοίκων και των επισκεπτών.
Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται να είναι διασφαλισμένη η σύνδεση με την ηπειρωτική χώρα αλλά και διανησιωτικά να υπάρχει ακτοπλοϊκή σύνδεση με ασφάλεια, χαμηλό κόστος για τους επιβάτες και να υλοποιείται με αποκλειστική ευθύνη του κράτους. Γι' αυτό οι εργαζόμενοι, οι αυτοαπασχολούμενοι της Σαμοθράκης δεν πρέπει να δείξουν καμιά ανοχή στην πολιτική που τους έχει εγκαταλείψει, που λεηλατεί τη ζωή και το εισόδημά τους. Να μη δεχτούν τα μέτρα - ασπιρίνη της κυβέρνησης, να παλέψουν για άμεση αποκατάσταση της ζημιάς που έχουν υποστεί για να μη ζήσουν ξανά μια από τα ίδια».
Σε προηγούμενο σχόλιό του, το Σάββατο 17 Αυγούστου, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ ανέφερε για την απαράδεκτη κατάσταση των ακτοπλοϊκών γραμμών στη Σαμοθράκη: «Η αδιανόητη ταλαιπωρία χιλιάδων επισκεπτών και κατοίκων της Σαμοθράκης αποκαλύπτει την απαράδεκτη κατάσταση που έχει διαμορφώσει το κυνήγι του κέρδους στην ακτοπλοΐα, με τους νόμους όλων των κυβερνήσεων, που ενώ επιδοτούν τους εφοπλιστές για τα δρομολόγιά τους στα νησιά, αυτά μένουν αποκλεισμένα το χειμώνα και το καλοκαίρι, ενώ επιβάτες και νησιώτες πληρώνουν πανάκριβα εισιτήρια. Οσο για τις αλληλοκατηγορίες ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ, στόχο έχουν να μείνουν στο απυρόβλητο οι εφοπλιστές, που και οι δύο ολόπλευρα στήριξαν και στηρίζουν».