ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Αυγούστου 2003
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μια θρυλική μουσική οικογένεια

Η θρυλική ορχήστρα «Aragon», ο καλύτερος μουσικός πρεσβευτής της Κούβας, εμφανίζεται στις 26 Αυγούστου στο Διεθνές Φεστιβάλ της Πάτρας

Η κουβανέζικη μουσική θα πλημμυρίσει το Ρωμαϊκό Ωδείο Πάτρας, στις 26 Αυγούστου, καθώς στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ της πόλης θα δώσει συναυλία η πιο αγαπητή ορχήστρα της Κούβας, η «Orquestra Aragon». Η θρυλική ορχήστρα των δεκαπέντε μουσικών και της μακρόχρονης δημιουργικής κατάθεσης (πάνω από έξι δεκαετίες) αποτελεί τον καλύτερο μουσικό πρεσβευτή του Νησιού της Επανάστασης.

Η ιστορία της συμβαδίζει με την εξέλιξη της σύγχρονης κουβανέζικης μουσικής. Δημιούργημα του μπασίστα Orestes Aragon Cantero, ξεκίνησε το 1939, στην Cienfuegos της Κούβας, σαν μια τυπική «charanga» (βιολιά, πιάνο, φλάουτο, κρουστά, τραγούδι) παίζοντας «danson». Οι Efrain Loyola, Pablito Romay, Rufino Roque, Filiberto Depestre, Rene Gonzalez, Orestes Varona και Noelio Morejon αποτελούν την πρώτη αυτή δυνατή ομάδα, που έμελλε να γίνει μια από τις μεγαλύτερες στο είδος της. Αν και επρόκειτο για γκρουπ που περιλάμβανε αστέρια, ο Aragon, σοσιαλιστής στην ιδεολογία και την πράξη, επέβαλε ένα πρωτοφανές στάτους: Δεν υπήρχε διαχωρισμός σε πρώτα και δεύτερα ονόματα, όλοι οι μουσικοί μοιράζονταν εξίσου την αμοιβή και, ουσιαστικά, η ορχήστρα λειτουργούσε με καθαρά συλλογικό τρόπο. «Θέλω να δημιουργήσω μια μουσική οικογένεια», έλεγε. «Δεν ψάχνω για βιρτουόζους, αλλά για μουσικούς με ανθρώπινη ποιότητα». Η επικράτηση της επανάστασης ισχυροποίησε τη θέση της ορχήστρας, που λειτουργεί σαν καλλιτεχνική κολεκτίβα, στην υπηρεσία του λαού, παίζοντας χορευτική μουσική απ' άκρη σε άκρη στο νησί, αλλά και σε όλο τον κόσμο. Στην αρχή της δεκαετίας του '50, υπό τη διεύθυνση του νεαρού βιολονίστα Rafael Lay Apezteguia, ηχογραφεί τον πρώτο δίσκο της, μετά από συμβόλαιο με την RCA Victor. Ενορχηστρώσεις γνήσιου κουβανέζικου ήχου με πρωτότυπα φωνητικά σπάνε τις κατεστημένες φόρμες. Η επιτυχημένη πορεία της ορχήστρας απλώνεται σε Αμερική, Ευρώπη και αργότερα Αφρική. Η Κούβα είναι η αδιαφιλονίκητη βασίλισσα της Καραϊβικής και η «Orquesta Aragon», η καλύτερη πρέσβειρά της. Το 1982 τη σκυτάλη παίρνει ο Rafael Lay Bravo, γιος του Rafael Lay Apezteguia, ένας επίσης άξιος μουσικός. Η ιστορία συνεχίζεται και ο εκσυγχρονισμός συναντά την παράδοση. Ισως για να μας θυμίζει πως οι γενιές των μουσικών που διαδέχτηκαν η μια την άλλη μέσα στην ορχήστρα, είχαν και έχουν πάντα δύο μεγάλες αγάπες: την Κούβα και τη μουσική.

ΔΗΠΕΘΕ ΒΟΛΟΥ
Στο Ηρώδειο με τον «Φιλάργυρο»

Ο «Φιλάργυρος», η πασίγνωστη κωμωδία του Μολιέρου (γράφτηκε το 1668), ανεβαίνει σήμερα στο Ηρώδειο, από το «Θεατρικό Σανίδι», σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου. Στον «Φιλάργυρο» ο Μολιέρος καυτηριάζει τους ανθρώπους που κινούνται με γνώμονα το κέρδος, τη σκοπιμότητα και τις υστερόβουλες σκέψεις και δικαιώνει μέσα από το έργο, πανηγυρικά, την ελεύθερη και άδολη σκέψη. Εξιδανικεύει τον άνθρωπο, φιλτράροντας τις ανθρώπινες σχέσεις μέσα από τους τύπους της κομέντια ντελ' άρτε. Ο ανεκπλήρωτος έρωτας που δεν εκφράζεται, που κρύβεται κάτω από τα προσχήματα. Η αδυναμία του ήρωα να σηκώσει το ανάστημά του μπροστά σε ένα πρόβλημα που τον ταλαιπωρεί, γίνεται η αιτία να εμπλακούν οι τρίτοι που υπόσχονται ότι θα φέρουν λύσεις, αλλά το μόνο που προκαλούν είναι μπλεξίματα και έντονες ανατροπές.

Τη σκηνοθεσία της παράστασης, που μεταφέρει το θεατή στη δεκαετία του 1920 (1929 - το μεγάλο οικονομικό κραχ) και στο 2003 - εποχή της «οδύσσειας» του Χρηματιστηρίου, υπογράφει ο Κοραής Δαμάτης. Η μετάφραση είναι του Ερρίκου Μπελιέ και τα σκηνικά - κοστούμια της Αννας Μαχαιριανάκη. Παίζουν: Βασίλης Τσιβιλίκας, Βασίλης Κολοβός, Ερση Μαλικένζου, Γιώργος Ματαράγκας, Μπάμπης Κλαλιώτης, Ανδρέας Βαρούχας, Μπάμπης Χατζιδάκης, Γιάννης Ματαράγκας, Ειρήνη Τσαλέρα, Ελβίρα Ζαμπετάκη και Γρηγόρης Σταμούλης. Εισιτήρια για την παράσταση προπωλούνται στα ταμεία του Φεστιβάλ Αθηνών και στο Θέατρο Τέχνης.

ΓΛΥΠΤΑ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Αδιέξοδη πολιτική

Ενδειξη του αδιεξόδου στο οποίο έχει περιέλθει η ελληνική κυβέρνηση στο θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, λόγω της έμμονης σύνδεσής τους με το Νέο Μουσείο Ακρόπολης που καταστρέφει τον αρχαιολογικό χώρο του Μακρυγιάννη και της απαράδεκτης «φιλικής λύσης» του υπουργού Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλου, προς τους Βρετανούς, αποτελεί η ανταπόκριση του δημοσιογράφου του ΒΒC, Ρίτσαρντ Γκάλπιν, από την Αθήνα.

Πρόκειται για ένα άρθρο, το οποίο αποδεικνύει, ότι οι ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης προσφέρουν «τροφή» στη βρετανική πλευρά, η οποία, ενώ θα έπρεπε να απολογείται, εμφανίζεται και ως «τιμητής» της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς!

Ο Γκάλπιν γράφει ότι η ελληνική κυβέρνηση θεωρεί το μουσείο σαν «σημείο - κλειδί της πραγματοποίησης του ονείρου της για την εξασφάλιση της επιστροφής των Ελγινείων μαρμάρων» και πως «τώρα, περισσότερο από ποτέ, η ελληνική κυβέρνηση θέλει απελπισμένα να τα φέρει πίσω και να τα παρουσιάσει στο κοινό κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων». Περιλαμβάνει δήλωση του Ελληνα υπουργού σύμφωνα με την οποία, η επιστροφή των Γλυπτών θα είναι «μια πολύ σημαντική ευκαιρία για το Ηνωμένο Βασίλειο, να κάνει μια χειρονομία και να στείλει ένα πολύ σημαντικό πολιτιστικό μήνυμα για την αξιοπιστία της Ευρώπης ως πολιτιστική ήπειρο με ενιαία ιστορική συνείδηση».

Παρατίθεται και δήλωση του αρχαιολόγου, Γ. Παπαθανασόπουλου, ο οποίος λέει: «αισθάνομαι απαίσια όταν βλέπω μηχανές σε έναν αρχαιολογικό χώρο. Αυτό που συμβαίνει εδώ είναι απίστευτο». Πρόκειται για μια αναφορά για την καταστροφή των αρχαιοτήτων του Μακρυγιάννη, για την κατασκευή του μουσείου που προορίζεται να φιλοξενήσει τα Γλυπτά. Ο δημοσιογράφος σημειώνει τις αντιδράσεις γι' αυτήν την καταστροφή, γράφοντας ότι δεν πρόκειται για μέρος κάποιας «ύπουλης βρετανικής δολοπλοκίας για να σαμποτάρουν την επιστροφή των μαρμάρων». Αναφέρεται επίσης στη σημαντικότητα των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν κατά την ανασκαφή στου Μακρυγιάννη.

Από το «στρατόπεδο» των υποστηρικτών του μουσείου παρατίθεται δήλωση του Ντέιβιντ Χιλ από την Βρετανική Επιτροπή για την επιστροφή των Γλυπτών, ο οποίος λέει ότι οι περισσότερες από τις αρχαιότητες θα παραμείνουν ανέπαφες και ορατές ως τμήμα του πατώματος του μουσείου. Ο δημοσιογράφος παραθέτει και δηλώσεις ανώτερων στελεχών του υπουργείου Πολιτισμού, σύμφωνα με τις οποίες, η αίθουσα των Μαρμάρων θα είναι έτοιμη πριν τους Ολυμπιακούς της Αθήνας, ακόμα και αν το υπόλοιπο μουσείο δεν έχει ολοκληρωθεί. Η ανταπόκριση κλείνει με αναφορά στις πρόσφατες εξελίξεις για την επιστροφή των Γλυπτών και την άρνηση του Βρετανικού Μουσείου να διαπραγματευτεί.

Σημαντικές έρευνες στα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα, πραγματοποιεί τα τελευταία χρόνια η Β' Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ. Οι έρευνες περιλαμβάνουν αρχαιολογικές ανασκαφές σε πολλά σημεία του νησιού, με σημαντικότερες αυτές του Σπηλαίου Χουστή στο Διακόφτη, της περιοχής της Παλαιόπολης και στο νησί της Μικρής Δραγονάρας. Ακόμη περιλαμβάνουν επιτόπιες έρευνες εντοπισμού και καταγραφής αρχαιοτήτων σε όλο το νησί με στόχο τη συμπλήρωση του αρχαιολογικού και ιστορικού χάρτη των Κυθήρων.

ΕΚΛΕΙΣΕ τη Δευτέρα για το κοινό η έκθεση των θησαυρών στο κτίριο προστασίας των Βασιλικών Τάφων των Αιγών (Βεργίνα) λόγω έργων ανάπλασης της Βασιλικής Νεκρόπολης και του Ανακτόρου των Αιγών. Ο χώρος αναμένεται να επαναλειτουργήσει στις 11 Σεπτέμβρη.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ